Hüljatud Europe röövitud Euroopas
Ivan Goll. Eurokokid. LR 1999, nr. 10.
Perioodika, Tallinn 1999. Tõlkinud Aadu Hurt.
64 lk.
Euroopa on vana ja haige. Jõuetu. Temast idas laiutab elujõuline
Ida ja läänes elujõline Lääs. Ivan Goll tuvastas
juba 1928. aastal, et Euroopa on nakatatud eurokokkidest. See on raske
haigus, mille peamise sümptom on kõikjal elavad surnud. Euroopa
jumalad on ka surnud. Goll, enda meelest viimane unistav eurooplane, hulgub
mööda kodumandrit ringi, nentides, et me ei tea selle Jumala
nime, kes meid karistaks. Me peaksime ta kõigepäält kaubamajade
vaateaknailt välja valima, kas risti või köie. Aga sellest
ei tule midagi välja, sest Minu kreeka jumalatel puudub tuli ja minu
tulel puuduvad jumalad.
Kuhu on kadunud kõikvõimas Zeus, kes Europe kord kavalusega
idast röövis? Zeusi ei ole. Ka sellele jumalale saabus kord lõpp
nagu tema isale Kronosele ja selle isale Uranosele. Zeus on pidanud alla
vanduma endast võimsamatele, kuid hoopis teisest sugupuust jumalatele.
Kas niiviisi maksiski Ida Zeusile Europe röövimise eest kätte?
Kättemaks kättemaksuks, aga nüüd on Europe üksi
jäetud, kurb, vananev, igatsev ja haige ning kannab kunstipärast
punast jõhvparukat. Euroopa sümbol on vägivaldselt võetud
naine, passiivne ja jõuetu, paradiisist mitte küll välja
aetud, aga sealt siiski vägivaldselt ära toodud. Europe-Euroopa
hing on seega haavatud ja Ivan Goll on oma "Eurokokkides" end temaga samastanud.
Golli luulelisel moel kirja pandud mõtted võiksid tegelikult
olla ka Zeusi poolt hüljatud Europe mõtted, pidepunktita, tegeliku
kodumaata, end ikka võõrana tundva kaunitari mõtted,
kelle kunagine väärtus seisnes silmipimestavas ilus, aga nüüd
ollakse miskipärast sellest ilust kas tüdinenud või pole
seda enam lihtsalt olemaski. Isegi ugrimugrilane teab, et ilu ei panda
padaje. Ja nii ei teagi Euroopa hing, st. Õhtumaa vaim, mida endaga
peale hakata. Kas ma olen terve või haige? Kas olen algus või
ots? Kas olen loodus või selle mõrtsukas? Ma loen Ülemlaulu
ja õhtulehte. /---/ Ma himustan kõike: budistide vesiriisi,
juudi sabatiõhtute magushaput karpkala, pesemata kätega preestri
ulatatud lääget oblaati, "Tour d’Argent’i" parti, Delose metsikuid
viigimarju./---/ Ma tuhnin oma kontinendi minevikus nagu kaltsukorjaja.
Kõikjal komistan ma hauakividele. Kõikjal säilitatakse
roostetanud münte, kõdunenud raamatuid, Kristuse risti naelu
ja ürginimese relvi nagu pühi reliikviaid. /---/ Haudu, haudu
otsime me.
Eurokokk on batsill, kes paneb nahka euroopa kultuuri. Seesama, kes
ükskord selle mandri surma põhjustab, kõigepealt aga
tema elujõu röövib. Eurooplane kardab Ameerikat, selle
elujõudu ning nooruslikkust. Irooniline on, et Golli romaanis avastab
eurokoki Ameerika professor – Ameerika tunneb ikka Euroopa pärast
muret, tundis enne II maailmasõda ja tunneb ka praegu, mil siin
käib jälle sõda. See on passiivse, mahasurutud Europe
vaim, mis hõljub Euroopa kohal. Europe-Euroopa vajab kellegi hoolitsust
ja kaitset: Ma igatsen Jumalat, kes mind ähvardaks ja siis jällegi
mind oma peost toidaks. Maha vabadus. Ma kisendan diktaatori järele,
kes mulle ütleb, kes ma olen. Europe on tegelikult oma hingelt Idamaa
naine ja aeg-ajalt lööb tal see vaim tugevalt välja, siis
juhtub Euroopas hirmsaid asju.
Kaasaegse Euroopa kultuuri südameks on ikka peetud Pariisi. Golli
järgi tuleb aga välja, et sealt ongi eurokokid levima hakanud.
Kõigepealt leidsin ma eurokokke Nôtre-Dame’i kiriku tornidest.
Ma avastasin seal kivi haiguse, mida seni polnud märgatud veel ainsaski
maailma ehitises /---/ Väljast pole midagi märgata, kivi ei murene,
ei leidu lõhesid ega õõnsusi. Aga seestpoolt muutub
kivi üdini mustaks, kaotab sisu ja kaalu ning sarnleb käsnaga,
mis on imenud enesesse kogu linna suitsu ja pisarad. Nôtre-Dame /---/
on kujuteldav hoone,millest tegelikkuses pole enam mingit kasu, sest seal
puuduvad usk ja Jumal: eurokokid on need nahka pistnud. Ja esimene elusolend,
kellelt eurokokke leiti, oli – oh õudust küll! – vana eesel.
Loom, keda seostatakse Kristuse sünniga, kes oli kunagi nii tähtsa
sündmuse, tookord uue ajastu sünni tunnistaja, vajus ühel
hommikul lihtsalt kokku nagu halvasti ehitatud tellingud, ei löönud
enam kabjakestega takka üles, heitis hooga maha. Aga ta polnud surnud,
ta silmades hõõgus endiselt elu./---/ Nõnda oli eeslike
veel ainult pundar konte, kaetud nahaga, mis kõrvadel, turjal ja
saba juures nägi välja otsekui pargitud. Aga ta sisemuses olid
kopsud, süda ja maks ammu hävinud ja kadunud .... Evangeelse
taassünni kuulutajast pole ilmselt enam asja rõõmusõnumi
kuulutamiseks ja on küsitav, kust selline rõõmusõnum
üleüldse tulema peaks, kui minategelase näol on tegemist
allakäigu Õnnistegijaga, hukatuse prototüübiga, kes
mööda Euroopat ringi liigub. Ameerika professor aga kiidab eurooplase
allakäiku takka: 0n ülimalt tõenäoline oletada, et
nagu kivid, vana raamat ja eesel, olete teiegi sisemiselt täiesti
tühi. Kindlasti pole ka teil enam maksa, südant ega hinge. /---/
teis pole enam auahnust, usku ega armastust. /---/ teil pole enam ka kohusetunnet,
aukartust vanemate ja Jumala ees, respekti, arukust, kombeid ega eesmärki?
Te põete tühjusetõbe, mida on ka igavuseks nimetatud
/---/ Te olete kõigeks võimeline, /---/ nii enesetapuks kui
ka mõrvaks. Viimane lause võiks käia nii otseselt minategelase
kohta kui ka Euroopa kohta üleüldse – lähiajalugu on tõesti
näidanud, et Euroopa on mõlemaks võimeline. Igavus on
teine epideemia, mis teeb Euroopa allakäiguküpseks. Igavus on
iga tsivilisatsiooni lõpp-produkt. See on suurte mõtlevate
rahvaste arterioskleroos. Ikka saabub hetk, kui Jumal ise, olgu ta nimi
siis Zeus, Seebaot või Zoroaster, eneselt pärast maailma loomist
küsib: "Õigupoolest, milleks see kõik?" Ta haigutab
ja tambib kõik maatasa. Sedasama teeb inimene oma tsivilisatsiooniga.
Igavus on seisund, omane rassile, kes enam ei usu, kel aga sellest hoolimata
hästi läheb. Igavus on see, kui kontinendi kõik kellad
tõrkumata näitavad õiget aega. Kui märtsikuus jälle
õitsevad needsamad naiivsed lilled. Kui Balkanil puhkeb sõda.
Kui Balkanil käib sõda, siis kaob igavus hetkeks Euroopast
ning maad võtab ärevus – kuhu panna põgenikud, mida
nendega teha, sest nad ohustavad heaoluühiskonda, soovides samuti
sellest osa saada. Kui mitte kohe, siis ajapikku kindlasti. Aga heaolu
on maailmas piiratud hüve. Nagu igavuski. Seal, kus inimesed palehigis
oma igapäevast leiba peavad hankima, kus valitseb vaesus ja kus elatakse
loodusele lähemal, ei teata ju, mis on igavus. Eurooplane võib
sellest ainult unistada, sest Läbi siidi, läbi karusnaha veritseb
liha. Euroopas hargnevad vaikivate loomade vahel igikauged draamad. Jah,
oleksime me siis vähemalt loomadki ja sel kombel ebateadlikult maalähedased!
Aga me kõik oleme üksi, lõputult ja päästmatult
üksi. Maha seadused, maha riided. Kõik on ju lõpuks
ükspuha. /---/ Varastagem üksteiselt, aumehed, nagu me oleme.
/---/ Tantsigem nagu neegrid, jalgade, rindade ja kõhuga. Maha au
tärgeldatud rinnaesine. Zeus sulges Europe Kreeta saarele, külvas
ta kinkidega üle, kuid hoidis kui vangi hirmsa hiiglase Talose valve
all. Millega Europe seal võis aega viita? Kas juba sellest ajast
ei pärine Euroopat kummitav heaoluigavus?
Ometi ka Euroopas Mass töötab, rügab, unustab. /---/
Aga töö on siin põgenemine vastutuse ja Jumala eest. Sestsaati
kui müstiline usk Euroopast pagendati, püstitatakse ausambaid
ratio’le, et risti millegagi asendada – Prantsuse revolutsioon nimetas
oma jumalannat Mõistuseks, Vene revolutsioon oma moolokit Tööks.
Aga Euroopa masin töötab tühikäigul – ta täidab
kõhud võltsleivaga, ta ehitab õhukesest raudpaberist
kunstipäraseid maju ...
Võltsnaeratused, hädavaled, mis teevad kaasinimeste elu
kergemaks, kombed, tavad – kõik see kokku moodustab võltsmaailma,
tehiskeskkonna, mille vastu on aeg-ajalt tarvis protestida. Ei teagi, millal
sai Euroopas alguse nüüdseks iga põlvkonna poolt korratav
vaatepilt, kus Laudade taga istusid euroopa tsivilisatsiooni õied
ja tegid meelega vastupidi sellele, mis kolm sajandit stiili, espriid ja
viisakust neile külge olid pookinud. Need õrnad noorukid sõimasid
üksteist kõige ropemate vandesõnadega. Nad kohtlesid
naisi toorelt ja küüniliselt. Nad kõnelesid meelega vaid
banaalsusi. Nad surmasid kõik selle, mida pidanuksid austama.
Europe igatses Zeusi vangina vabadust ning oma kodumaad taga. Euroopagi
hoiab kõvasti kinni vabadusest – justkui kartes Europe kurba saatust.
...meie ideaalitus loob meile ülima hüve, mille poole inimesed
alati püüdlevad – vabaduse! Absoluutne vabadus on meie esimene
ja viimane seadus.’Mina’ vabadus käib enne moraali, enne sõprust,
enne Jumalat. Ja enne armastust. Eurokokkidest laastatud naistel polnud
enam armastust kinkida. Sest ka see kuulub vaid igavuse valdkonda.
Ja siiski on Euroopa heroiline. Ta võitleb oma vaimuga, mille
nõrkusi ta juba tunneb, üksinda, isoleerituna, kõigist
mõistmata, aga kuni oma surmani transatlantilise koletise vastu
/---/ Ta võitleb streigi, keeldumise, pilke ja muige abil. Ta võitleb
lagunemise abil oma vaimu eest, mida ähvardavad lämmatada Ameerika
läänest ja islam idast.
Nagu räägib legend, ei saanud Europe enam kunagi tagasi oma
isa paradiislikele maadele. Tagasiteed ei ole, ja kui olekski, siis pole
seda võimalik leida.
Anneli Mihkelev
|