Jälle see "Kunstisuvi"
|
Anu Juuraku installatsioon “Kaleidoskoop” on leidnud
kaks tõsist vaatajat. |
"Kunstisuvi" on vastu pidanud viis aastat – piisav aeg, et teha mõningaid
üldistusi. Eesti omapära on ülisuur Tallinna-kesksus, kuid
muutused on juba alanud. Iseseisvas riigis on regioonid läinud isepäisemaks,
esile kerkib aktiivseid inimesi ja põnevaid ideid üle kogu
maa. Missioon? Vajadus? Vabadus?
Ilmselt sattus "Kunstisuve" idee õigel ajal viljakasse pinda
– vajadus sellise ürituse kestmise ja kasvamise järele suureneb
iga aastaga. Võib öelda, et "Kunstisuve" on tellinud Pärnu,
Kuressaare ja Haapsalu ning see on kasvanud nende linnade võimalustele
vastavalt.
"Kunstisuve" üldidee näib töötavat: suvel rahvas
liigub (sise- ja välisturistide arv on peaaegu võrdne) ja kuurortlinnad
on eluliselt huvitatud kultuuriprogrammidest. Kunstnikud on provintsikartusest
üle saanud ja eksponeerivad seal oma töid järjest suurema
mõnuga. On tekkinud oma väike fännklubi, kes suve jooksul
kõikide linnade kollektsioonid üle vaatab; igasse linna moodustunud
kindel korraldajate grupp ja toetajafirmad, kellele normaalne kultuurisuhtlus
oluline. Korraldustöö on kulutanud aega, närve ja energiat,
aga midagi ka vastu andnud. Asjadele ja sündmustele mitte ainult oma
ego tasandilt vaadates saab neid ka ise nautida. Kunstniku enesekeskse
vaatenurga nihutamine on andnud laiema arusaamise toimuvatest protsessidest,
aidanud mõista-sallida uut ja võõrast, teinud rikkamaks.
Jõudu annab ka ettevõtmise vajalikkus, mis ilmneb linnade
surves ja kunstnike huvitatuses.
Põhimõtteks tolerants
"Kunstisuve" näitustel on olnud kõikvõimalike kunstisuundade
teoseid. Kui alul oli tolerants pigem intuitiivne, siis aja jooksul on
sellest saanud printsiip. Vabade valikute ajastul on ilmnenud eestlaste
kalduvus korporatiivsusse, seda ka kultuurisfääris. Erinevad
suundumused, rühmitused, erialad askeldavad omaette. Kirjutava kunstimeedia
maht on väike ja samuti kildkondlik, laiemat kajastamist leiab üsna
väike osa kogu loomingust. Teoreetikute kirge ära tunda ja ärgitada
kohapealseid paralleele maailmakunstiga võib küll mõista,
kuigi mitte alati ei tugine hooajaliselt esilekutsutud ja samas etableeruvad
trendid kunsti loomulikule arengule. Kui keegi peaks otsustama meie kunsti
üle vaid ajakirjanduse põhjal, võiks jääda
mulje, et kuna Eesti on nii väike, on siin üksmeelselt valitud
vaid üksikud arendamist väärivad suunad.
Ühe kunstniku kohta vaid kaks vaatajat
Tegijate ja tegevuse kajastajate korporatiivne nääklemine
on segadusse ajanud ka publiku. Eestis on niigi vähe kunstist tõsiselt
huvitatud inimesi – Tallinnas 800, Pärnus 200, Kuressaares 70 ja Haapsalus
50, kogu riigis arvatavalt umbes 2000. Seega tuleb ühe aktiivse kunstniku
kohta kaks tõsist huvilist. Antagu andeks see arvudega spekuleerimine,
kuid vähemalt osaliselt on selle taga kogemus. Kunst on, ja mitte
ainult meil, kulgenud meelelahutuse rubriiki, aga seda siiski välistegurite
mõjul. Asjaosalistelt oleks õigus oodata püüdu
sellist suhtumist muuta: ehk oleks see vaatajat julgustav kultuuriajakirjanik
või spetsiaalselt kureeritud projektid laiemale publikule, võibolla
muutus koolide kunstikasvatuses (ei õpetataks vaid vaaraodeaegset,
vaid ka kaasaja kunstis toimuvat), mille tulemus võiks olla kunstikogude
sünd meie mitmes sajas tuhandes kodus; kindlasti aitaks kaasaegse
kunsti muuseumi valmimine. Tallinna ühiskondlikes hoonetes eksponeeritava
kollektsiooni loomine võiks olla alguseks protsessile, mida järgiksid
teisedki – aja jooksul kasvaksid linnade kollektsioonid arvestatavaks,
saaksid museaalse ja kasvatusliku tähenduse kandjaks regioonis jne.
Kõik on ju kultuurimaades käies kadestanud kaasaegse kunsti
muuseume Tallinnast palju väiksemates asustatud paikades, rääkimata
pealinnadest.
Pärnu on tõusuteel
Nüüd tagasi "Kunstisuve" linnadesse. Senise külastusrekordi
on püstitanud Kuressaare Raegalerii – üle 5000. Kuressaare
on imeline koht näituste tegemiseks. Linnakodanike endi kunstihuvi
on küll leige, seevastu külaliste oma suur. Küllap mõjub
meretaguse maa eriline atmosfäär ja asjaolu, et saarele ei saa
tulla möödaminnes. Linna iseloomustab anonüümsuse puudumine,
kõik pakutav on kompaktselt koos, distantsid lühikesed. Suvel
aktiviseerub elu mitmekordselt ja mida aeg edasi, seda paremini oskab linn
oma külalisi vastu võtta.
Pärnu tundub peale Tallinna kõige kiiremini arenevat
ja eriti huvitavaks on läinud sealne kunstielu. Linnas toimub midagi
kogu aasta vältel. On raske üle hinnata Mark Soosaare jõupingutusi
erinevatel rinnetel ja tahaks loota, et realiseerub Chaplini kaasaegse
kunsti muuseumi projekt. Samas on tuntavalt aktiviseerunud noorte tegevus
Academia Non Grata tõttu. Paljud noorkunstnikud on tänu sellele
sidunud oma tuleviku Pärnuga, see omakorda annab uut jõudu
sealsetele vanematele tegijatele. Arvatavasti on ka "Kunstisuve" näitustel
oma panus selles arengus. Praeguste plaanide järgi kasvab eelmise
suve rahvusvahelisest väikegraafika näitusest aastaks 2002 (milline
number!) Pärnu International Small Print Triennale. Linna suvemiljöös
domineerib praegu küll veel lustiv pealinna fraier, kes huvitub põhiliselt
kõiksugu rannafestivalidest, aga see võib muutuda.
Haapsalu Linnagalerii on Eesti üks paremaid ja häid
näitusi toimub seal tegelikult aastaringi. Eelmisel KS-l õnnestus
ekspositsioonipinda kultuurikeskuse teiste ruumide arvel mitmekordistada
ja tekitada tõeliselt suur kompaktne näitus. Selgi suvel üritame
uuesti samas mahus. Kuid aastaringsele korralikule teenusele vaatamata
on linnaelanike kunstihuvi vähene ja üllatavalt on seda ka linna
külaliste oma. Suviste kõrgetasemeliste muusikaürituste
publikuks on tuhanded kultuurihuvilised inimesed, kuid vabatahtlikult satuvad
neist näitusesaali üksikud. Viiulipäevade mõned kontserdid
toimuvad galeriis ja siis küll vaatab sadakond inimest mitu tundi
järjest ka taieseid. Haapsalul on tegelikult eeldusi luua imago just
kõrgkultuurile (lähedus Tallinnale, väljakujunenud muusikasündmused,
rannalõbude puudumine).
Kirjeldatud korporatiivsus valitseb kahjuks kogu kultuuris: muusikahuviline
ei tee eriti välja kunstist ja vastupidi. Kurb perspektiiv, kui iga
kultuuriharu peaks koolitama endale spetsiaalse huvilise: performantsivaatajate
kool, videokunstihuviliste kool, graafikanautijate kool, sotsiaalse sõnumikunsti
tarbijate kool jne.
"Kunstisuve" tulevik
Lõpetuseks mõni sõna "Kunstisuve" sisulisest arengust.
Projekt algas Pärnus 1995. aastal traditsioonilise ühisnäituse
vormi jätkajana, vaid selle erinevusega, et osalised olid kutsutud.
Esimesel aastal oli probleeme: osa autoreid ei soovinud üldse esineda
provintsis, paljud tõid vanu töid, organisaatoritel polnud
kogemusi jne. Siiski näitus õnnestus ja tuleb au anda Pärnu
julgusele ja usaldusele uue asja suhtes. Sellega oli protsess käivitunud;
järgmisel aastal tuli ettepanek Kuressaarelt ja sellele järgneval
Haapsalult. Oleme täheldanud omapärast iseeneslikku institutsioneerumist,
justnagu "Kunstisuvi" omaks kohustust teostada kogu kultuuri regionaalpoliitikat
– küsitakse nõudlikult: aga miks te ei tee näitusi Narvas,
Võrus, Tartus, Rakveres?
Kuna suvenäitus toimub neis kolmes linnas samaaegselt, on organiseerijate
mängumaa üsna põnev – peab koostama vähemalt kolm
eriilmelist kollektsiooni ning jälgima ka tervikut. Näitused
paiknevad siiski ühes piirkonnas ja suveturisti liikuvust arvestades
pole raske kõiki väljapanekuid külastada.
Organisatoorselt oleme lapsekingadest välja kasvanud ja liigume
täpsemate, sisuliselt kureeritud üksiknäituste suunas. Tolerants
ja positiivne üldtonaalsus on jäänud endiselt tähtsaks,
üha olulisemaks on aga kontseptsioon. Soovides siiski tervikpildis
pakkuda foorumit võimalikult paljudele erinevatele sõnumitele,
üritab "Kunstisuvi" üle olla kildkondlikust killustatusest ja
kõigile meeltele lahedamal suveajal tutvustada üht võimalikku
läbilõiget eesti kunstipildist. Sel suvel kureerivad "Kunstisuve"
üritusi Agur Kruusing, Mari Sobolev, Veerle Van Durme, Terje Ojaver,
Toomas Mikk, Aleksander Bauman, Karol Kallas, Sirje Eelma ja Rait
Prääts.
Oleme teinud ja teeme ka edaspidi katseid kunsti ja tarbija lähendamiseks.
Ehkki on ette tulnud mitmeid helgeid momente, on siin veel palju tühja
maad ja normaalse kunstituru tekkeni läheb veel aega.
Kunstimõistmise suurendamise osas on "Kunstisuve" roll olnud
mõjus. Aastatega lisandub kohalikke huvitatuid ja põnev on
olnud jälgida ka sponsorite arengut. Samuti on nii üks kui teine
korduvalt esinenud kunstnik huvitavalt arenenud ja tahaks loota, et selles
on ka "Kunstisuvel" esinemisvõimaluse pakkujana oma osa.
Rait Prääts
Pärnu "Kunstisuvi 1995": Pärnu Linnagaleriis
(uue galerii avanäitus) ja Endla teatris eksponeeriti 42 eesti kunstniku
töid (maal, graafika, skulptuur).
"Kunstisuvi 1996": Pärnu Linnagaleriis, Endla
teatris ja Kuressaare Raegaleriis eksponeeriti 46 eesti kunstniku töid
( maal, graafika, skulptuur, installatsioon).
"Kunstisuvi 1997" – Pärnu Linnagaleriis,
Endla teatris, Kuressaare Raegaleriis, Haapsalu Linnagaleriis; lisaekspositsioonid
Pärnu Hansapangas, Tahula motellis, personaalnäitus Kuressaare
kuursaalis, valiknäitus peale põhinäituste lõppemist
Paide Vallitornis ( 36 autorit ). I Selgase dolomiidipäevad Kuressaares
5 eesti skulptori osavõtul, eksponeeriti 66 eesti kunstniku töid
(maal, graafika, skulptuur, foto, kohakunst, videoinstallatsioon).
"Kunstisuvi 1998": Pärnu Linnagaleriis rahvusvaheline
väikegraafika näitus "Midigrafik" (50 välisautorit 24 maalt
ja 33 eesti graafikut, kokku 265 tööd; koostaja Sirje Eelma),
Haapsalu Linnagaleriis ja lisaruumides eesti kaasaegse kunsti näitus
"Mix" (maal, graafika, skulptuur, foto, tekstiil, performance, koostaja
Agur Kruusing), Kuressaare Raegaleriis eesti realistliku motiivi näitus
"Nature" (maal, graafika, skulptuur, videoinstallatsioon, koostaja Rait
Prääts), Kuressaare kultuurimajas eesti uuem kunst "Ilus Lugu"
(maal, graafika, seaded, videofilm, koostaja Karol Kallas). II Selgase
dolomiidipäevad 2 eesti ja 1 soome skulptori osavõtul.
Eksponeeriti kokku 100 eesti ja 50 välismaa kunstniku 500 tööd.
1999. aastal ühenduse Kunstisuvi rahvusvahelise
väikegraafika kollektsioon Tartu Laste Kunstikoolis 27. I – 26. II,
sama kollektsioon Rapla raamatukogus mais ja juunis.
"Kunstisuvi 1999": Pärnu Linnagaleriis 26.
VI – 7. VIII väikeformaadilise maali näitus "Minimaal" (40 eesti
ja 5 välisautorit, koostaja Rait Prääts), Pärnu Muuseumiaidas
eesti noorem kunst "Voolab" (koostaja Karol Kallas), Haapsalu Linnagaleriis
ja lisaruumides 19. VI – 1. VIII realistlik motiiv eesti kaasaegses kunstis
"Motiiv" (koostaja Agur Kruusing), Kuressaare Raegaleriis 12. VI – 4. VIII
rahvusvaheline väikegraafika, eesti väikegraafika ja väikeskulptuur
(koostajad Sirje Eelma ja Terje Ojaver), Kuressaare linnuses 3. – 8. VIII
eesti ja flaami uue kunsti näitus "9 + 9" (korraldajad ühendus
Kunstisuvi, kuraatorid Mari Sobolev ja Veerle Van Durme), valiknäitus
"Kunstisuvest" Paide Vallitornis augustis ja septembris. III Selgase
dolomiidipäevad Kuressaares rahvusvahelise osalusega 20. – 30.
VII.
Välja antud kolm värvitrükis kataloogi
ja üks buklett, 1 mustvalge kataloog, 1999. aastal üks värvikataloog
jt. trükiseid. Ühendus Kunstisuvi on mittetulundusühing,
mille eelarve täitub eri allikatest (linnad, sponsorfirmad, kultuuriinstantsid).
![](../Nupud/n_tagasi1.GIF)
|