Pedantne läti kunst Tartu kunstimuuseumi laual
Vija Zarina ja Kaspars Zarinši maalid Tartu Kunstimuuseumis
kuni 9. V.
|
Vija Zarina. Kummaline tunne. Akrüül. 1999. |
Finlandiseerumine on teatud mõiste välis- ja välismajanduspoliitikas.
Vaadates seda kultuuri vallas, võiksime selle all täheldada
tänuväärselt tihedaid sidemeid soome kultuuriga. Ülevaade
põhjanaabrite juures toimuvast läheb päev-päevalt
paremaks. Kasutades Tallinna Kunstihoone näituste kuraatorite väljenduslaadi,
pole meil enam "vingemaid" kunstnikke Soomest võttagi, kes veel
siinmail näitamata oleks. Ühest küljest avaneb seega teatud
osale kultuuritarbijaist Põhjamaade (lisagem siia juurde ka Rootsi
ja Taani) kaudu aken euroopa või maailma kultuuri, sest kõigile
pole ju antud võimalust käia seda ise oma silmaga kogemas.
Ometi on laias maailmas toimuv sedavõrd kirjum, et kitsukeste raamidega
Põhjamaade aknast sissevalguv maitse kipub jääma ühekülgseks.
Tartu kunstimuuseum eelistab lõunanaabreid
Tartu kunstimuuseum on viimastel aastatel üritanud minna seda
teed, et vähemalt korra aastas näidata ida- või lõunanaabrite
juures toimuvat. Nii oli mullu eksponeeritud sugugi mitte vähetuntud
maalija Vladimir Ovtšinnikov Sankt Peterburgist. Tänavu soostus M.
K. Ciurlionise rahvusmuuseum Kaunasest siin eksponeerima oma kogudest iseseisva
Leedu graafikat Teise Maailmasõja eelsest perioodist. Jätkuna
tunamullusele nelja läti tuntud skulptori, Kristaps ja Aivars Gulbise,
Andris Varpa ja Glebs Pantelejevsi näitusele valis muuseum tänavuseks
aastaks välja maalijatest abielupaari Kaspars (s.1962) ja Vija (s.1961)
Zarinšite loomingu ekspositsiooni.
Eluloolistest faktidest peab läti kunsti tundvale ja sellest huvituvale
lugejale märkima, et mõlemad on sünnist saati Zarinšid
(Lätis üsna levinud nimi) ja alates viiendast klassist õppinud
koos Janis Rosentalsi nimelises Riia kunstikoolis ning lõpetanud
Läti kunstiakadeemia 1986. a. Samal ajal õppis seal ka Kaspars
Zarinši kaksikvend Kristaps. Kõik nad õppisid maali vendade
isa, läti kunstis tuntud rahvakunstniku ja akadeemia eelviimase rektori
(lahkus siitilmast 1997. a.) Indulis Zarinši käe all. Kõik
kolm on ka praegu maaliõppejõud samas akadeemias. Professor
Kaspars Zarinš õpetab näiteks visualiseeritud kunsti meistriateljees
koos skulptor Glebs Pantelejevsiga ja Ojars Tilbergsiga – viimast tunneme
rohkem tema keskkonnakesksete installatsioonide kaudu.
Läti maali eripära
Läti, leedu ja eesti maalikunsti üldilme erineb üksteisest
tunduvalt. Seda võis kogeda varasematel Vilniuse maalitriennaalidel,
sama lugu on praegu. Läti maalikunsti koloriit tundub olevat julgem
ja maal on oma kujutavatelt vormidelt ehk maalilisem. Nähtavasti ei
olnud Lätis Sorosi kunstikeskuse kaasa toodud pööre modernsete
kunstivõtete introdutseerimises niivõrd dramaatiline kui
Eestis, et oleks tekkinud lõhe uuema kunstikeele ja traditsioonilisemate
võtete kasutajate vahel. Küllap oli vähem solvumisi ja
vastastikuseid süüdistusi. Mitmed suunad eksisteerivad kõrvuti
palju rahumeelsemalt, nagu see mujal ilmas näha on. Riia on muidugi
suurem, ka kunstnike arvukuselt, mistõttu seal polnud totaalsemaid
muudatusi ei fiskaalsete ega administratiivsete vahenditega läbi viia
nii lihtne. Ehk ei olnud ka läti kunstikriitika meedias niivõrd
järjekindlalt ja võimsalt ühesuunaline. Vähemalt
otsustades Lätis juba kuus numbrit ilmunud Baltimaade ainsa mahuka
ja kvaliteetse kunstialmanahhi Studija järgi. Almanahhi nimetatakse
"visuaalse kunsti ajakirjaks". Määratlus "visuaalsed kunstid"
on küll üsna laialivalguv, kuid ehk ühendab just see ühe
mütsi alla mitmed kaasajal aset leidvad kunstinähtused skulptuurist
ja maalist video ja installatsioonini. Eestis sellist määratlust
kasutusel ei ole.
Mainekas Daugava galerii
Zarinšid kuuluvad ka Riia mainekama ja professionaalsema eragalerii
Daugava (ehk analoog meie Vaalale) kureeritavate kunstnike hulka. Praegu
kulgebki galerii koostatud kaheteistkümne läti kunstniku ekspositsioon
mööda Lääne-Euroopa linnu. Seal on maalikunstnikke
ja skulptoreid, alates vanameistritest Boriss Berzinšist ja Dzemma Skulmest
nooremate Gerts Muiznieksi ja Ieva Iltnereni.
Kaspars ja Vija Zarinš on viimasel kümnendil palju esinenud näitustel.
Koos on väljapanek tehtud Taanis, Norras, Saksamaal ja ka Moskvas
Tretjakovi galeriis. Viimases oli muidugi Indulis Zarinši loominguga seotud
näitus "Zarinšite perekond". Mõlemad kuuluvad ka peaasjalikult
Riias tegutsevasse rahvusvahelisse kunstnike assotsiatsiooni ART B13, mille
näitusi on viimastel aastatel olnud üsna arvukalt.
Kaspars Zarinš ja Vija Zarina
Kaspars Zarinšit on juba praeguseks mitmed näitusekülastajad
võrrelnud oma kujutamislaadilt Marc Chagalliga. Võrdlus ei
vajaks ju eraldi kommentaare, kui seal ei oleks sees ka teatud metafüüsilisele
maalile omast võõrandumist keskkonnast, mida see kujutab.
Siin puudub see südamlik provintslikkus. Peaaegu kõik K. Zarinši
tööd kujutavad seeriast "Pedant" pärineva tüübi
tegevust. Tegemist on originaalse jutustusega tegelasest, kellel on mingeid
asju ajada oma individuaalses keskkonnas. Väga sageli võib
nendes piltides ära tunda Veneetsia või itaalialiku keskkonna
üldse. Seda mitte ainult valguses ja koloriidis, vaid ka konkreetsetes
gondoljeeri, maskide ja muudes kujundeis. Aadria atmosfäär on
selgelt äratuntav ja kõrvutatav eesti kunstipärandi itaaliaaineliste
töödega. Zarinš suudab lisada teatud isikupärase vaatenurga,
mis teeb ta tööd nauditavaks. Siit õhkub igatsust, aga
ka teatud komödiantlikkust, mis pedandi puhul polegi ehk nii vale.
Pikk kooselu ja ühise ateljee jagamine võiks abikaasade
loomingut mõjutada. Ometi on koostöötavate kunstnike looming
täiesti erinev. Välja arvatud see, et mõlemad on viljakad
tahvelmaali vallas. Zarina töödes on tunduvalt suurem või
isegi põhirõhk faktuuril. Ta on naiselikum selles vallas,
et kujutatava süzeega ei üritagi ta tungida literatuurselt seletavate
eepiliste lugude jahimaadele. Õigupoolest on ta juba aastaid kujutanud
kahte teemat. Pühakulisi naisi nimbusesarnase paistega, mis oma olemuselt
on poeetilised, ehk veidi klišeelikudki. Siiski on nad vähem poseeritud
kui meie Epp Kokamäe maalide figuurid. Enamik töid kujutab aga
lauda. See ruumiliselt ennast hästi pildi keskteljele komponeerida
laskev tarbeese (jala ju all) võib olla ka teatud kujundiks religioossete
teemade puhul, ehkki kunstnikepaariga lävides ei võinud täheldada
erilist religiositeeti. Laud ja selle peal konkreetselt maalitud detailid
(kuul, ingel, muna, foto autost) tunduvad olevat pelgalt põhjenduseks
abstraktsele kompositsioonile, kus pearolli etendavad faktuur ja koloriit.
Kohati viirastus sarnasus meie Ülo Soosteri ovoidse temaatikaga. Zarina
on eriti tugev just pooltoonides, aga ka erinevate pinnakatmistehnikate
valdamises. Kohati tundub tegemist olevat kollaaþiga, kohati justkui
illusoorsesse ruumi astetatud tasapindadega. Ehkki ainus kleebitud element
on ühele maalile kleebitud rubla. Meisterlikkuses faktuuri vallas
on talle raske siitmailt paralleele leida.
Käesolev näitus on siiski vaid pisike ja juhuslik sissevaade
lõunanaabrite kunsti. Toetust ootaks ka teistelt kunsti eksponeerivatelt
asutustelt, sealhulgas Tallinnas. Vara on veel arvata, et kunstiaken maailma
raiutakse eelkõige Skandinaavia kaudu. Läänemere-äärsetest
on suurim linn Riia, Peterburi järel. Zarinšite näitus Tartus
tõestus selle kohta, et lätlased näevad ultramodernistlike
kunstivõtete kõrval ka tehniliselt traditsioonilises maalikunstis
veel läbikäimata radu, mis ei paku huvi ainult kunstnikele enestele.
Rääkimata juba kunstiteosest kui ausalt omandatavast käsitööst.
Tartu kunstimuuseumi järgmine näitus tuleb eelläbirääkimiste
kohaselt loodetavasti läti sõjaeelse art-decoliku graafika
tippnimede loomingust riiklikest kogudest.
Enriko Talvistu
![](../Nupud/n_tagasi1.GIF)
|