GALERII
Eesti kunstigaleriide aeg näib tiksuvat ühes rütmis.
Tõsi küll, seda vaid vormilises mõttes – sel nädalalõpul
vahetuvad enamikus galeriides näitused. Sisulises mõttes on
galeriide tegevus segasem. Näituste programmi järjekindlusest
ning oma suunitlusest saab väiksemate (kommerts)galeriide puhul rääkida
Vaalast Tallinnas ning mõningate mööndustega ka Sebrast
Tartus; ülejäänud näivad elavat kõikesööja
põhimõtte järgi.
Eesti kunsti kõrval pakutakse ka üllatavalt eriilmelist
ja heatasemelist väliskunsti. Tallinna kunstimuuseum annab läbilõike
taani kunsti kuldajast ja jätkab Randersi muuseumi vahendusel taani
modernismi tutvustamist, küll ajas tagasi liikudes – enne Cobra rühmitus
ja siis sajandi alguse valgusküllane impressionism. Kunstihoone toob
Eesti publikuni põhjanaabrite ühe mainekama ning sealjuures
ka ühe võimsama abstraktsionisti Jukka Mäkelä maalid,
mis paneva võrdluses meie oma abstraktse kunsti ning praegu Kastellaanimajas
näha oleva Kristiina Kaasiku maalidega. Sama õpetlik on ka
Altti Kuusamo kataloogieessõna, sest kahjuks tuleb enesekriitiliselt
tunnistada, et abstraktsesse kunsti suhtub meie kriitika liialt üheselt
– selle tõlgendamine põlatakse hoopis ära või
lähtutakse vaid kunstisisesest vormikriteeriumist. Nii nagu Altti
Kuusamo, nii pidas ka Roland Barthes Cy Twombly maale mitmekihilisteks
realistlikeks tervikuteks, mitte dekoratiivseteks plekkideks Kuid nii Mäkelä
kui Kaasik väärivad omaette pikemat käsitlust. Tartu muuseum
jätkab lõunanaabrite tutvustamist, vastukaaluks Tallinna Põhjamaade
eelistamise poliitikale. Suunitlus on kiiduväärt, kuid valik
üllatav: Zarinš ja Zarina on head maalijad, kuid 80ndate keskpaiga
kuum sõna mõjub 90ndate lõpul kummalisena, seda enam,
et muuseumil raha napib ning tartlased kurdavad ka ise tiigistumise ohu
üle. 70ndate lõpul korraldati samas muuseumis läti maalijate
grupinäitus, mis avas mõnelegi läti radikaalile (Miervaldis
Polisele, Liga Purmalale) tee ka Läti ametlikku kunsti.
Ausalt ja kangekaelselt jätkavad oma rada ka nooruke Narva kunstnik
Igor Gordin Raatuses ning küps meister Uno Roosvalt Sambas. Gordini
puhul võib küll imeks panna, miks 20. eluaastates noor inimene
on leidnud paleuse juugendlikus voogavas ornamentikas, kuid ta teeb seda
kummastavalt siira ja naiivse poeetilisusega. Uno Roosvalti viimistletud
ja meisterlikud joonistused tuletavad nostalgiliselt meelde vanu häid
aegu, kui käsitöö (sealhulgas ka joonistamisoskus) oli veel
hinnas. Kuid mälu (sealhulgas ka etnograafiline) on keeruline nähtuste
kompleks ning vaid kiretud asjade kogumid pildil ja reaalse esemena on
liiga lihtne ning esmane viis, et tuua seda visuaalselt veenvalt vaatajani.
Hoopis huvitava koosluse moodustavad Anu Kalmu "Värvipliiatsid"
Kunstihoone galeriis, Jaan Toomiku maalid Vaalas ning Mare Tralla "Istudes
helgesse tulevikku" Sebras. Need lausa kutsuvad ennast tõlgendama
"soolisest" aspektist – Kalm ja Tralla naise identiteedi seisukohalt, Toomik
tugeva emakuju ning psühhoanalüütilisest vaatenurgast. Toomiku
tugevamaks küljeks on sügav põhi näiliselt lihtsalt
loetava pinnase all. Pealiskaudsele vaatajale viskab ta krestomaatilise
psühhoanalüüsi kondi – Oidipuse kompleks, kastreerimishirm
jne. – loe nagu rahvaülikooli õpikut; seltskonda kuuluvale
vaatajale paljastavalt autobiograafilise pihtimuse; süvenevale nihestatuse,
milles igaüks võib ära tunda ja läbi elada oma komplekse.
Anu Kalmu kunst on aus ja ilus: kramplikult kaitseb ta oma maailma ja identiteeti,
et võõras silm ei aimaks pisematki vääratust ja
ebakõla. Ele Praks kirjeldas seda näitust sõnaga "vatine",
mina ütleksin, et see on paitav puudutus. Mare Tralla eksponeerib
küll iseennast, kuid võtab Eesti suhtes välismaalase distantseeritud
hoiaku. Hanno Soans iseloomustas seda tabavalt "kui meedia üledoseerimist"
ning kiitis "kui kõvasulamit isiklikust ja poliitilisest groteskist,
eestlaste iseteadvust toitva kommunikatsiooni muutumisest rasketööstuseks".
Mare Tralla puhul tuleks kõnelda karmist kohtlemisest. Samal ajal
kui kunstis võib näha korraga kolme enda ja oma soolise identiteedi
üle arutlevat näitust, kirjutab Eesti Päevalehes (14. IV)
Peeter Tali ehtfašistliku artikli mehe esmasest rollist sõdalasena
ja naise omast rahvuse taastootjana. Milleks meile teoreetilised arutlused
identiteedist ja vabadusest, kui kõik on nii lihtne ja selge. Tõupuhta
aaria rassi säilitamiseks andis Hitler välja mitmeid seadusi,
küll abordi vastu, küll normist kõrvalekaldunute kastreerimiseks.
Täiuslikkuse saavutamiseks peaks tõupuhtamad sõdalased
rakendama tõupullide rolli, et tagada tugev ja terve eesti rahvas.
Mis siin muud kui soovitada ka Eesti Päevalehe kolumnistidele, pea-
ja asetoimetajatele hoida end praeguse kuns8tiga kursis.
Reet Varblane
![](../Nupud/n_tagasi1.GIF)
|