Eesti kunst - nii lähedane, nii kauge
|
Jaan Toomiku videoinstallatsioon, 1998. |
Minu pilk kaasaegsele eesti kunstile pärast kaheaastast elamist
sellel maal on võrreldav Jaan Toomiku videoga uisutajast: üks
pilt ligineb, paistab, et see on nähtav/mõistetav/tabatav –
samal hetkel aga libiseb see taas horisondilt. Ja nii lakkamatult: kui
ma püüan kirjutada eesti kunstist, leian ma enese libedalt jäält
nagu too figuur.
Sellest hoolimata proovin ma ikka ja jälle üle selle jää
tantsida.Tulemuseks on mõttekillud, mitte genealoogia ega ka üldkehtivused,
vaid väljaspool seisja küsimused.
Eestimaa ei ole minu jaoks tuttav, veel vähem ebaharilik, see
pole ei oma ega võõras – ja ehk just sellepärast on
see nii raskesti haaratav. Selline olemuslik vahepealsus iseloomustab ka
kunsti, mis siin sünnib. See näeb läänelik välja,
vähemalt esmapilgul, deklineerides sama sõnastikku, rakendades
sarnaseid strateegiaid. Aga just sellest algavad probleemid: kui ma lähtun
kunsti suhteliselt uuest, ruumiliselt ja ajaliselt piiritletud mõistest,
nagu see XVIII sajandil välja kujunes ja mida on määratletud
kui reaalsetest funktsioonidest, eesmärkidest, väärtustest
vaba, muuseumisse kogutut ja muuseumi tarvis kujundatut, siis peaksin ma
ajaloolises plaanis tagasi minema, sest siin sellist kunsti, mille üheks
tingimuseks on neutraalne kunstiajalooline esitamine, üldse ei ole.
Ladina-Ameerikas, on asi selge: sealne kunst või see, mida meie
nii nimetame, näeb teistmoodi välja ega ole kunagi olnud eespool
visandatud mõttes eneserefleksiivne, olles just seetõttu
eksootiline, tsentrumist väljaspool. Eestimaal näeb kunst välja
nagu kunst, ent ometi annab pealispinna varjus enesest teada ka kahtlus,
et see pole see, mida mina kunstiga seostan.
Kunsti fenomeni ümbersõnastamine lasub loomulikult Kantil
ja mitte juhuslikult ei otsi Kant definitsiooni ilule – õppides
kõikidest rituaalsetest, ajaloolistest, sotsiaalsetest eesmärkidest,
teadvustades kunsti ajaloolist paljusust. Silmas pidades eri ajastute kunsti,
on vaid mõnedel õnn tunnetada ilu puhtal kujul rahvuse, ajastu
või personaalsest maitsest sõltumata... kõikidel aegadel
ja kõikide rahvaste juures. Just eripära mõistmine lubab
Herderil nautida kunsti ühtsust.
Kunstiteos, mis ei lase end dekodeerida struktureeritud tähendusteks,
on tõlgendamatu täidis, vorm – olemuslikult vaba, kammitsematu
mõne moraalse või meelelise printsiibiga. Jean-Paul Sartre
on kirjeldanud pilti kui irreaalset ansamblit, mis on moodustatud uudsetest
asjadest, objektidest, milliseid ei eksisteeri maailmas ega maalil, millised
aga end siiski lõuendil ilmutavad.
Kunst vaid muuseumi tarbeks
Masinana arenev muuseumiinstitutsioon tekitab omakorda kunsti, mis
rebib varasema kunsti kontekstist välja ja neutraliseerib selle tähenduse
omas ajas. Lääne moodne kunst on selles mõttes algusest
peale kunstiks loodud – seda on tehtud muuseumi peale mõeldes. Muuseumi
kui arhiivi sisemine loogika nõuab pidevalt uut ja originaalset
(vastasel korral oleks kogu ju redundantne), mis viib koguni varem kogutud
väärtuste ründamiseni, mõistagi sihiga jõuda
ise samasse arhiivi.
Teistsugune areng (ja püsiv paradoks) ilmneb varasema kommunistliku
Ida-Euroopa mitteametliku kunsti tagasivaataval silmitsemisel. Kuigi too
sarnaneb vormikeelelt lääneliku modernistliku kunstiga, polnud
see siiski mitte katse omandada uus esteetika museaalses mõttes,
pigem oli orienteerumine lääne modernismile ideoloogiline, väljendas
opositsiooni. Boris Groys on ka osutanud, et just too lääne orientatsioon
teeb problemaatiliseks nende teoste vastuvõtmise sellisesse lääne
institutsiooni nagu muuseum, sest muuseumis on juba olemas selline kunst.
Nende teoste sündi õigustas poliitiline suunitlus, mitte universaalse
esteetilise kokkuleppe museaalselt süsteemilt saadud kunstiajalooline
volitus. Just huvitavamate teoste puhul torkab veel tänagi silma formaalne
hooletus, mis võib olla eelöelduga seotud. Kui ka kunst oli
siin pigem sõnum või instrument ja on seda võibolla
veelgi, jääb võimalus seda kunsti lugeda – eeldusel, et
tuntakse koodi, mis, nagu mulle näib, destilleerub kunstniku biograafiast.
Ajapikku juba suudangi ühtteist sellest, mida siin tehakse, dešifreerida
– ometi jääb küsimus, mida ma siis mõistnud olen.
Kas pole minu kunstiarusaama järgi kunsti tuuma asemel kõnekas
äkki mitte see pahaendeline esteetiline kogemus, mis vahest Kantist
peale on üks lõppematu mäng, oma mina kompamine.
Perspektiivikas staatus kahe tooli vahel
Ikka veel tahan, et kunst avaks minu, tooks välja minu ego – võõra
minu sees. Ma otsin alati midagi, mis väljub semiootilistest elementidest
ega lõpe kunagi. Ja see otsing on olulisel määral seotud
otstarbevabaduse kui kunsti olemusega. Ehk otsin ma midagi, mis selles
maailma osas üldse puudub ... Loomulikult ei peagi seda siin leiduma.
Sellega võiksin ringi sulgeda: mis kunsti nii lähedaseks teeb,
on vormimäng, kaugeks ei tee teda aga mitte niivõrd tähendus,
kuivõrd staatus.
Jääb veel lisada, et ometi just kunsti staatus, eesmärgita
eesmärgipärasus, märgib oma leiutamisest/avastamisest alates
ühtlasi ka lääne kunsti haava. Kantist Derridani on kunsti
radikaalne eluvõõrus vabaduse kui eetilise printsiibi analoog.
Üha ja üha uuesti püüdsid kunst ja kunstnik reaalset
funktsiooni kunstile tagasi võita ja luua midagi teist kui kunst.
Joseph Beuysi avalduses "ma astun kunstist välja" väljendub kogu
probleem.
Tänapäeval, kui Beuysi töid säilitatakse maailma
suurtes arhiivides, funktsioneerib tema püüd kunstist välja
astuda üleskutsuva eeskujuna järgnevale kunstile. Kas ei võiks
see siis alata juba äärtelt? Seda silmas pidades: tõenäoliselt
on tänapäeval kõige perspektiivikam istuda kahe tooli
vahel.
Dorothee Bauerle-Willert
Tõlkinud Mari Laanemets
![](../Nupud/n_tagasi1.GIF)
|