Media Non Grata
Pärnu fideo ja -vilmifestival
|
Sobu (Mari Sobolev) ja Tuutu (Taave Tuutma) on Pärnu
video- ja filmipäevadel vanad tegijad. |
Tänavu aprilli algul teostati Pärnus teist korda rõhutatult
videole keskendunud üritus. Nagu arenevale ilmingule kohane, vahetas
see ka nime. Mullusest mäletame Pärnu filmipäevi. Sündmus
oli filmipäevade mantlipärija praegugi, kuid kardetavasti ei
saa sellest enam puhast ilmingut, tekkinud on av-hübriid.
Filmipäevad on alla neelatud ja endisel kujul ei vastakski need
ajale. Üritus kui niisugune oma laialivalguva ja lõdva koe
poolest oli aga väga hubane ja kaasaegne. See oli täidetud kujutavkunstnike
ambitsioonide ja vaimuga. Üheskoos olid eksponeeritud video, film,
dokumentaalid, animatsioonid ja muu.
Festivaliks õilistatud seltskonnaüritus
Kõik leidis aset Muuseumi Aida jääkülmades ruumides
– Soolaaidas. Paaripäevast sündmust tuleks hinnata kui seltskonnaüritust,
mida püüti õilistada festivali austava nimetusega. Kuid
pealkiri lahjendab tõsiduse – "fideo" ja "vilm" pole niivõrd
kirjaoskamatu, kuivõrd siiras ja süüdimatu. Võtab
pinged maha. Teatud kunsti on ka raske eritleda ja mõnedele taiestele
polegi võimalik nime anda, – need on alles tundmatu mateeria.
Ürituse iseärasuseks oli seltskonnaspetsiifilisus. Peakorraldaja
oli Pärnu sõltumatu vaimu kants Academia Non Grata, esiletükkivalt
Al Paldrok ja tema sõbrad-kolleegid. Silmatorkav oli ka Mari Sobolevi
lähikonna juuresolek, mis kohati kattub Non Grata seltskonnaga. Üllatuslikult
oli kõigi lemmikuks Tartu kollektsionäär Matti Milius.
Ta ongi endale Pärnust leidnud uue jünger- ja ohverkonna. See
oli ka kinnituseks, et maakera käib ringiratast. Seal, kus on noorte
annete verelõhna, on ka vampiirjad kollektsionäärid platsis.
Ja veriseks see läkski.
Essa-tessa
Poleks aimanud, et Andres Sütevaka varjab endas monstrumit, kes
ei pea paljuks kaaskodanikke verega pritsida. Nii pidi igatahes minema
tema ja kaaskonna karmradikaalses performanceis, mis kuulduste järgi
pidanuks keerama uue lehekülje Eesti kunstis. Loomasisikonnad, scratchvideo,
religioosne muusika moodustamas tavakodanikule vastuvõetamatut helilis-tegevuslikku
põimikut suubus Sütevaka oksenduskorinatesse. Tegelastel jäidki
riided malbelt selga ja kellelegi ei tulnud pähe, et Hermann Nitsch
ja Otto Muehl on seda teinud põhjalikumalt. Enamgi, eelmainitud
radikaalsete austerlaste nimed ei öelnud paarile allakirjutanu poolt
kõnetatud kaasautorile midagi. Ehk jälle üks jalgrattaleiutamise
verstapost Eesti kunstis.
Ei saa ma aru ka sellest, miks midagi tehes, tahetakse kangesti, et
see oleks miski, mida Eesti kunstis nagu poleks tehtud. Et see on nüüd
esmakordne. Kas see on mingi väärtus või mõõduühik?
Isegi kui see ON esmakordne. Aga enamasti ei ole. Noorkunstnikul on lühike
mälu ja tema kunstiajalooalased teadmised algavad 90ndate algusest.
Selles esimese öö õiguse galopis on mindud naeruväärsusteni.
Essa-tessa-mängud on ammu läbi. Need ei mängi rolli. Need
ei määra. Avangard peaks ajalugu olema. Kahjuks toetavad väärhoiakuid
ka kunstiajaloolased ja -kriitikud, kellest muidu on ikka arukas mulje
jäänud.
Programmidest
Neid oleks pidanud rohkem olema. Oli Jasper Zoova koostatud ja talle
kättejuhtunud videote põimik. Oli allakirjutanu eelmise aasta
offline@online
festivali valikprogramm-assortii. Võinuks olla kõiki
Eesti kunstnikuvideosid sisaldav programm. Tegijaid ju vähe. Presentatsiooni
kujul püüti tutvustada ka neti- ja digitaalkunsti.
Kõige juures kõnelemata filmimeestest, nagu Kilmi, Maimik
ning ka üllatusi pakkunud Olev Viitma noorfilmi retroprogramm. Vanas
tähenduses amatöörfilm sisaldas rikkalikult leide just videoinimeste
jaoks. Juba enne elektroonilist pildimontaazi üritati pildi visuaalset
koostist mõjutada keemilisel või mehhaanilisel teel. Need
näited on Eestis olemas ja kahjuks mitte nn. kunstnike, vaid amatöörfilmijate
tehtuna.
Plaanis olid diskussioonid, kuid seltskond lagunes. Jäid ainult
mõttekaaslased, kelle väitlus ei pruugi pinget pakkuda.
Valupunktid
Filmitegijatel on kaks festivali. Film kui valdkond on kultuuris etableerunud
ja kindlad rahakraanid saanud. Meediakunst on perifeeriailming, lisaks
koosneb seegi alalõikudest, nagu ka filmi all mõeldakse mängu-,
dokumentaal-, anima- jms. filmi. Video pole ainuke meediakunsti tegelane,
kuid Eestis siiski domineeriv, kuna see on ainsana massiliselt kättesaadav
ja odavaim tehnoloogia.
Eestis on noorkunstnike videobuum. Jälle üks massilaine,
mis ilmutab ennast eredaimal kujul low-tech-videona. Sellised on
Zoova, Laamanni, Paldroki, Bergi, Talve jt. parimad-halvimad oopused. Kui
mõista seda taotluslikuna, on kena, kui aga kuuled noori mehi rääkimas
tehnoloogia keerukusest, jääb mulje, et low-techi tehnoloogiline
kunst on sündinud viitsimatusest tehnoloogiat õppida. Õpihirmust
– liiga raske. Kuidagi tuttav ja kunstiakadeemialik hoiak, et pea tuleb
hoida tühi loominguliste mõtete jaoks ja mitte seda koormata
teadmiste ja faktidega. Ilmselt ka raamatulugemine mõjub kunstniku
fantaasiale kahjulikult, täidab pea võõraste mõtetega
ja vähendab looja vaimset suveräänsust. Sel kombel tuleks
tehnoloogilise kunstipõlvkonna tekkimist massilisel kujul alles
oodata. Või kujuneb olemasolev low-techi kommuun selleks
ümber?
Teiseks mureks on rahaallikad. Meediakunsti suurürituse finantseerimine
on omaette kunstiteos. Keegi ei pea seda omaks, kuigi tegu on kommunikatiivseima
ja odavaima kujutavkunsti ilminguga üldse. Seetõttu tundub
alla 20tuhandelise eelarvega väikefestival peaaegu imeteona.
Raivo Kelomees
 |