M U U S I K A M A A I L M

Rahvusvaheliste festivalide juuni
Saint Louisis (22. V – 27. VI) toimub USA tähelepanuväärsemaid ooperifestivale, mille kunstiline juht on briti lavastajaveteran Colin Graham – tänavugi on köitvamad tema “Othello” ja Bizet’ “Pärliotsijad” (originaaldialoogidega), samuti omapärane uuslavastus Mozarti “Don Giovannist” Christopher Aldenilt ning Paul Schoenfieldi uusooperi “The Merchant and the Pauper” maailmaesiettekanne (lavastaja Mark Lamos, dirigent John DeMain). Kaasa teeb Leonard Slatkini ajal üle Ameerika tuntuks saanud Saint Louisi SO. Kõiki nelja lavauudist näidatakse kaks korda 15. ning 20. juuni vahemikus. Saint Louisi festivali peetakse küllalt oluliseks eeskätt noortele lauljatele karjääri alustamisel.
Charleston (28. V – 13. VI). See Itaalia Spoleto festivali teisik toimub nüüd juba 17. korda, traditsiooni algataja Gian Carlo Menotti pole küll enam festivali juhtpositsioonil juba 1990. aastate algusest saadik. Festivali alustati Puccini “Triptühhoniga” (lavastaja Keith Warner), sellele järgnes Kurt Weilli “Die Bürgschaft” USA esiettekandes (dirigent Julius Rudel), publikut köitsid ka atraktiivsed õhtused kontserdid.
Halle (4. – 13. VI). Esmakordsed pidustused 1998. a. oktoobris avatud Georg-Friedrich-Händel-Halles, teemaks Händeli ning tema kaasaegsete heliloojate vaimulik muusika. Kõige suurem publikuhuvi saatis Händeli oratooriumi “Simson” ja Rameau’ “Platée” uuslavastusi, lisaks toimusid kontserdid Bad Lauchstädti XVIII sajandist pärinevas kaunis teatris. Helilooja sünnilinna tuleb nimekaid barokkansambleid alati ka väljastpoolt Saksamaad.
Hollandi festival (5. – 26. VI): Amsterdam-Haag-Scheveningen. Festivaliga alustati 1947. aastal, tänavu jätkatakse põnevate uudisteostega – näha saab Peter Sellarsi lavastatud Stravinski “Piiblilugusid”, samuti Brian Eno “The Shutov Assembly” uusversiooni ning Klas Torstenssoni ooperi “Ekspeditsioon” (milles on juttu Andrée’ traagilisest polaarretkest 1930. aastail) esiettekannet kontsertvariandis (dirigent Peter Eötvös), neli korda mängitakse Pierre Audi lavastust Wagneri “Nibelungide sõrmusest”, esineb ka Ensemble Modern oma Hanns Eisleri programmiga.
San Francisco (9. VI – 3. VII): siingi annab tooni “Nibelungide sõrmus” – see on SF Opera õnnestunud uudis teatri juhipositsioonilt varsti lahkuvalt Lotfi Mansourilt, peaosades Jane Eaglen ja James Morris. San Francisco SO on Michael Tilson Thomase käe all taas tippu toonud ka eraldi Stravinski-festivali – rohkelt erakordseid muusikaelamusi suvisesse Bay Areasse tulnud muusikasõpradele.
Garsington (14. VI – 11. VII). Ooperipidustused Leonard Ingrami XVII sajandist pärit mõisa aiaterrassil koguvad kuulsust: nüüd saab Richard Straussi aastaks kuulata helilooja ooperit “Danae armastus” (esmakordselt briti ooperitrupilt, dirigent Elgar Howarth, lavastaja David Fielding), lisaks on kavas ka Mozarti “Haaremirööv” ja Rossini “Itaallanna Alťiiris”.
Peterburi (17. VI – 1. VII): Valeri Gergijev on “Valgete ööde” peajuht, Maria teater pakub maailmas näidatu kõrvale hoopis avaramat repertuaari kodus: sh. “Lohengrini”, “Aidat” ning esmakordselt kaasaegset lavastust Prokofjevi “Semjon Kotkost”; Ermitaaťi teatris kõlavad kammerlikult ka “Figaro pulm” ning Bellini “La Somnambula”, kontserdid toimuvad samuti filharmoonias, kuhu aga Viini Filharmoonikud jäävad siiski seekord tulemata.
Granada (18. VI – 4. VII), toimub 48. korda: programm on juba millenniumi lainel, kõlavad Mahleri VIII sümfoonia jt. meie sajandi ekstreemsemad muusikateosed (kuni Weberni “Bagatellideni”), tantsul on programmis seekord siiski väiksem osakaal kui eelmistel aastatel. Festivalile saabub Venezia “La Fenice” orkester ja koor, briti The King’s Consorti koor jt. 
Orkney Islands (18. – 23. VI): Peter Maxwell Davise pidustuste pealavaks on St. Magnuse katedraal, helilooja muusikat saab kuulata korduvalt – kõlab kaks ühisesitust Homerose “Odüsseusest”, lisaks Šoti Kammerorkester tšellist Steven Isserlisega ning veel Beamishi uus Saksofonikontsert. London Sinfonietta kavades (dirigent Nicholas Kok) on ka Birtwistle ning MacMillan ja Adès, samuti Puccini “Messa di Gloria”. Pidustused lõpevad Daviese teose “A Mirror of Whitening Night” ettekandega.

Priit Kuusk