Veel Eesti Paavstiriigist
Olen nõus Mihkel Mutiga, et Kaplinski tundub olevat oma kirjutamises
teinekord ennatlik. Aga ainult tundub, sest ennekõike on ta poeet.
Tema esseed on enamuses rohkem pildid, millele kohatu läheneda analüütilise
joonmõtlemisega. Ta võib küll osutuda ebatäpseks
üksikjäreldusis, aga ühtekokku tabab ta mu meelest asja
tuuma. Pole vist täpne nimetada Kaplinskit ka preestriks. Pigem sarnaneb
ta väljaspool kultuuri paikneva prohveti (nagu on väitnud ka
Raivo Raave) või lapsega, kelle “suu ei valeta”.
Tema esseistika on kirjutatud mu meelest üsna selle ¯anri “leiutaja”
Michel de Montaigne’i (1533 – 1592) enda vaimus. Selle renessansi kuulsaima
skeptiku siht oli epikuurlik meelerahu, milleni sai jõuda vaid süstemaatilise
kahtluse kaudu, mitte aga uskudes mõnesse filosoofilisse (resp.
ideoloogilisse – P. L.) süsteemi. Montaigne’i kui kristlase üheks
eesmärgiks oli ka väljendada esseevormi kaudu suurema sallivuse
nõuet.
Kaplinski ongi end määratlenud “valgustunud skepsise” esindajana
ja pälvinud ka sallivuspreemiaid. Lauri Vahtre pihtimuslik “Ma pole
ammu lugenud nii vihkavat esseed...” ei tundugi nii absurdne Kaplinski
kunagise väite valguses, et “Salliv suhtumine totalitaarsesse sallimatusse
ei suurenda, vaid vähendab sallivust maailmas.”
Vahtre arvates on Kaplinski vihkamise põhiohvriks usk kui selline.
Minu mulje tema esseekogust “Usk on uskmatus”, milles ta avab oma usuvaated
põhjalikumalt, on küll hoopis teine. Veel enam – see on mu
meelest üks sisukamaid populaarteoloogilisi teoseid meie kultuuris
pärast Uku Masingut. Selles eristab Kaplinski selgelt eheda, eksistentsiaalse
usutunde kõiksugu religioossetest surrogaatidest, olles sallimatu
ka usu sidumise vastu poliitika lõa otsa. Mind näiteks üllatas
mõneti luterlasest Mart Laari valimiste-eelne esinemine fundamentalismimaigulise
Elu Sõna äratuskoosolekul ja teisalt Isamaaliidu poolt välja
kuulutatud koostöö Elu Sõnast distantseerunud EKRPga eelseisvatel
kohalikel valimistel, kuigi viimane on selgelt Euroopa Liiduga ühinemise
vastu.
Kahtlen, kas kristlus ikka peab end laskma tõmmata sedasorti
kokkuleplusse võimupartei(de)ga? Võibolla peaks ta praeguses
ülikriitilises olukorras olema hoopiski vabastusteoloogiline? Miks
oleme kristlusest üle võtnud just selle orjameelse, kaamelikannatust
kasvatava poole? “Laulvas revolutsioonis” kaalus tuha all hõõgunud
rahvusluseaade selle üles, nüüd aga manitseb see meid jälle.
Jeesus ise oli – vastupidi – suur mässaja, kes taipas, et rõhumise
kõrvaldamine algab oma aja ära elanud, ehkki võimu poolt
ikka veel kramplikult kultiveeritavate müütide demütologiseerimisest.
Et seesmine vabadus on ennekõike vabadus ärakulunud, läbinähtud
kultuurist.
Koos poliitilise vabanemisega oleme saanud “kaasavaraks” terve rea
selliseid ideoloogilisi “fossiile”, mille paine all Lääs täna
ka ise üha meeleheitlikumalt viskleb. Enim tuntud neist on kahtlemata
“demokraatia”, aga ka mitmed muud. Lauri Vahtre näiteks näib
arvavat, et piisab maagilisest sõnast “usk” – ja haritlasele, erinevalt
“poolharitlasest”, on kohe kõik selge. Kirikust ja kristlusest on
meil tehtud niisamasugune müüt nagu parem- ja vasakpoolsusest.
Mihkel Mutile omakorda näib piisavat maagilisest oksüümoronist
“sotsiaalne turumajandus”. Sedasorti skolastiliste mõttekolosside
segapudru aga ei eruta enam kedagi, sest kõik saavad aru, et tegelikult
toimub nende kattevarjus hoopis midagi muud. Nad ei väljenda enam
elavat kultuuri ennast, vaid ainult selle surnud kesta. Ja ehkki inimesed
seda näevadki, on nad väsitatud lakkamatust olelusvõitlusest.
Põhjavajuvate müüdimonstrumite kuratlik keeris aga hakkab
lõpuks neelama neidki, kes lõikavad sellest esmapilgul muinasjutulist
kasu. Soros on võibolla üks esimesi magnaate, kes kutsub päästetööle
omasuguseid, kes tänaseks surmakülvavat konveierit oma erahuvides
ikka veel käigus hoiavad.
Vahtrel on õigus: Kaplinski-suguseid kultuuriületajaid
– erinevalt hoopis kaitsetumatest Einselnidest ja Madissonidest – ei tule
Eesti Paavstiriigis tõesti keegi suusakepiga togima. Aga seda ei
juletud üksvahe teha ka Sahharovi ja Sol¯enitsõniga idaimpeeriumis.
Minu meelest on hoopis olulisem, kas seda, mida üks vasakpoolne
tippintellektuaal ikka ja jälle korrutab (otsekui omal ajal turuprohvet
Karl Reits), üldse miskitviisi kuuldakse. Kas üldse osataksegi
kaasa mõelda “suurtes asjades” – või uputakse pudipadisse
ja lõputusse eneseõigustusse juba esimese “faktivea” avastamisel?
EE nimetab seda uhkelt debatiks – avalikuks arutluseks. Ent arutlustki
on mitut sorti. Lauri Vahtre lähenemine, näiteks, on mu meelest
disputeeriv, vähimatki ühisosa välistav (“vaenlasega” ei
saa ju kokkuleplusele minna).Mida pole – see on dialoog. Milles unustataks
isikud (ka omaenese kahtlemata tähtis persoon ja konfessionaalne kuuluvus)
ja sukeldutaks teema uurimisse: mis siis Eestis tegelikult toimub? Aga
see on ajaleheveergudel jällegi raskendatud, sest – dialoog on rahvast
kaugenevale võimule nagu vesi tulele. Dialoogi kohtab seetõttu
vaid mõnes filosoofilises ringkonnas. Nii me siis avalikult “debateerimegi”,
kuni igaüks oma vitsad või uued pettumused sedakorda kätte
saanud ja valitseb jälle “rahu”. Elu aga läheb omasoodu – kurat
teab kuhu.
Peeter Liiv
|