Kursi koolkond “Maalil”
Näitus “Maal ‘99. Kursi koolkond” Raatuse galeriis
kuni 18. VII.
Kui Kursi koolkond 1988. aastal loodi, manifesteerisid kunstnikud
oma liidu eesmärgina korraldada ühiselt näitusi ja jagada
galeriipindu, mitte ideoloogiat ja loomepõhimõtteid. Seetõttu
on ka Raatuse väljapanek nüüd, 11 aastat hiljem, kui kunstnikud
on oma loomingus kasvanud ja edasi liikunud, rohkem mehaaniline kui orgaaniline
tervik.
Vaatamata suureformaadilistele teostele, mis kohati (üle)pingestavad
galeriiruume, on näitus siiski oma iselooomult hajuv ja fragmentaarne.
Rühmitus kui kompaktne mehhanism ei toimi enam nii, nagu see oli paar
aastat tagasi. Tekkinud madalseis ei väljendu autorite nõrkuses:
iga autor ajab juba sedavõrd oma isikupärast joont, et paralleelide
tõmbamine pole enam võimalik ega vajalikki.
Ilmar Kruusamäe on oma produktiivsuses ainus kunstnik kogu
suurnäitusel, kes esineb ka Kunstihoones ja Rotermanni soolalaos.
Kruusamäe loob Raatuse monumentaalse maaliga “Joona lõks” pühaliku
ja sakraalse õhkkonna. Hiiglasliku Joona figuuri kaudu lahkab kunstnik
tuntud Vana Testamendi lugu, integreerides sellesse uudseid lähenemisnurki
ja -võimalusi. Graafikamagister Reiu Tüür eksponeerib
Linnagalerii isiknäituselt (vt. eelmine Sirp) tuttavlikke teoseid,
mille intellektuaalne ja emotsionaalne allikas on taevas. Maalil “Ristid,
sauad ja Mihkel” kohtuvad astroloogilist kaarti meenutavad pinnad rahvapärimuslike
legendidega. Tüür loob kontakti taeva müstilisuse ja inimkeha
lihalikkuse vahel, ta personifitseerib ja erotiseerib oma kujutamisobjekti,
seades kahtluse alla tavapärased konventsionaalsed arusaamad taevast
ja tähtedest kui millestki kaugest ja kättesaamatust. Imat
Suumanni maalide “Saar” ja “Poolpäev” aineseks on maastik, mida
kunstnik julgelt interpreteerib, saavutades lõppresultaadiks Turneri-laadsed
ekspressiivsed värvimängud. Priit Pangsepa teosed kujutavad
stiliseeritud, end ekshibitsioneerivaid inimkehasid. Albert Gulki on
haaranud putukamaania. Gulgi maalidel “Punase sipelga meenutused enne...”
ja “...ja nüüd” avaneb sinises koloriidis muinasmaa, täis
kõige erinevamaid pisilasi. Äärmiselt tagasihoidlikult
ja minimalistlikult esineb Marko Mäetamm, pakkudes välja
väikeseformaadilise “Jumala ja Vanakuradi dialoogi”. Ta toob publikuni
kahe vastandliku jõu, Jumala ja Kuradi kõneluse, kusjuures
ühe osapoole sõnad peab vaataja ise välja mõtlema.
Mäetamme töö on ainuke kogu suurnäitusel, mis kaasab
publiku aktiivsesse teose loomeprotsessi, oodates temalt verbaalset osalust
lünkade täitjana.
Kogu kursikate näitus, mis mõjub temaatikalt ja vormilt
üldiselt positiivsena, tõstatab küsimuse rühmituste
võimalikkusest ja funktsioonist. Suudab ju suurem osa Raatuses eksponeerivaist
kunstnikest end iseseisvalt oma loominguga õigustada. On näha,
et nende vägivaldselt ühte ruumi surumine lõhub, mitte
ei võimenda maalide iseloomu.
Rael Artel

|