Rein Laulu äsjasest juubelist ja uuest raamatust
"Eesti mõttelugu" ja muusikateadus
Tänaseks on Ilmamaa kirjastuse üllitatav "Eesti mõtteloo"
sari leidnud kindla koha Eesti raamatuturul. Majanduslikult heitlike aegade
kiuste ilmub sari üllatava regulaarsusega, kuus raamatut aastas, mis,
juhul kui ka tänavused plaanid realiseeruvad, annab 1995. aastast
peale summa summarum kolmkümmend üksikväljaannet.
Muusikalist või muusikateaduslikku kirjavara leiame "Eesti mõtteloo"
produktsioonist samuti karmi regulaarsusega üks nimetus üle aasta,
mis, nagu lihtne arvutus näitab, teeb kokku kolm raamatut. Nendeks
on Rudolf Tobiase "In puncto musicorum" (1995), Karl Leichteri "Keset muusikat"
(1997) ning viimasena äsja ilmunud Rein Laulu "Sissevaateid muusikasse".
Kümme protsenti Eesti mõtteloost muusikakirjandusele, seda
on muuseas väga palju – näiteks finantsmajandusliku võrdlusena
võib nimetada, et mitmetes meie teaduseelarvetes moodustab kogu
humanitaarteadusele jaguv osak ligikaudu kümme protsenti. Nii et muusikateadlastel
tasub "Eesti mõtteloo" sarja märgata ja asjaosaliste tegevust
tunnustada.
Et pea iga kirjastaja peab osavalt loovima raamatu müügiedu
Skylla ning eritlussügavuse Charybdise vahel, siis erinevad "Eesti
mõtteloo" senised kolm muusikaraamatut üksteisest olemuselt
küllaltki palju. Ladinakeelsele pealkirjale vaatamata on Tobiase raamat
neist kõige populaarsem, sisaldades peamiselt helilooja ajakirjanduses
avaldatud muusikaarvustusi aastatest 1900 – 1918. Kontserdiarvustusi, küll
hilisemast ajajärgust, sisaldab ka Leichteri raamat, kuid samade kaante
vahele on ühtlasi tee leidnud tema magistriväitekiri pealkirjaga
"Richard Wagneri ühiskunstiteose filosoofilis-esteetilised alused".
Kitsas mõistes kõige muusikateaduslikum on Laulu raamat,
mis sisaldab valitud käsitlusi Euroopa süvamuusika klassikast,
alates Beethovenist ja Brahmsist ning lõpetades Hindemithi, Schönbergi
ja Šostakovitšiga. Kontserdiarvustusi Laulu raamatust ei leia, osaliselt
ka seetõttu, et minu teada pole ta neid kunagi kirjutanud.
Milleks muusikaanalüüs?
Laulu "Sissevaateid muusikasse" alustab lühem sissejuhatus autori
enese sulest, milles Laul piiritleb raamatut moodustavate muusikateaduslike
tekstide iseloomu täpselt ja ammendavalt. Ta kirjutab: "Muusikateose
vahetul tajumisel ei jõua osa selles sisalduvast informatsioonist
meieni või jõuab väga vaevaliselt ja ebapiisavalt. Põhjuseks
on see, et muusikateos kõlab pidurdamatult edasikulgevas ajas, millel
ei ole tagasikäiku. Seetõttu jäävad kuulamisel mõtestamata
paljud seosed eelnevate ja järgnevate kõlaelementide vahel,
eriti kui need asetsevad teineteisest kaugel. /---/ Sel moel võib
kaotsi minna terve informatsioonikiht, mis muusikateoses varjul on. Muidugi
võib muusikalise aja kulgu peatada, /---/ kuid see on võimalik
vaid väljaspool interpreteerimis- või kuulamisprotsessi. Sellest
momendist aga algab juba muusikaanalüüs, mille mõte seisnebki
just muusika vahetul vastuvõtul möödalibiseva informatsioonikihi
teadvustamises."
Muusikaanalüüsi koolkondi leidub maailmas palju ja lääneriikides
mõjukamate hulka nende seas kuuluvad näiteks USAs Allen Forte
töödest aluse saanud muusika hulgateoorial põhinevad analüüsid
või siis sakslase Heinrich Schenkeri juba 1930ndatest pärinev
muusika pind- ja süvastruktuure eristav lähenemisviis, mis on
üllatavalt sarnane mõnikümmend aastat hiljem Noam Chomsky
poolt lingvistikas kultiveeritud ideedega. Venemaal kahe maailmasõja
vahel alanud ning Teise maailmasõja järel jõudsalt edasi
arenenud muusikaanalüüsi paradigmat olen varem kord söandanud
määratleda kui akadeemilist muusikaanalüüsi. Laul ise
nimetab oma raamatu sissejuhatuses seda meetodit süvaanalüüsiks
ning ütleb mulle ühes oma enam kui kümne aasta taguses
kirjas (31. oktoobrist 1988): "Olen arvamusel, et selle akadeemilise muusikaanalüüsi
koolkonna, millele Te lääne muusikateaduses tõenäoliselt
õieti paralleele ei leia ja kuhu Te ka minu raamatu (jutt käib
Laulu 1986. aastal kirjastuselt Muzõka vene keeles ilmunud raamatust
"Motiiv ja muusikaline vormimoodustus", mis eesti keeles on avaldatud kaks
aastat hiljem kogumikus "Muusikalisi lehekülgi", nr. 5 – J. R.) täiesti
õigesti paigutate, rajaja on mitte [Boriss] Assafjev, vaid [Leo]
Masel. Assafjev on liiga üldsõnaline. See on aga ainult minu
isiklik arvamus, mis läheb enamasti lahku üldkehtiva Assafjevi
kultusega."
Väljend "Assafjevi kultus" noorema põlve muusikateadlastele
vaevalt et midagi enam tähendab. Kaheksakümnendatel aastatel
hariduse saanud inimesed ja vanemad aga mäletavad: Boriss Assafjev
oli ainsana muusikateadlastest valitud omaaegse N. Liidu Teaduste Akadeemia
liikmeks ning tema tööd kanoniseeritud, millele viitamata ei
võinud seetõttu kaitsmisele pääseda ükski
muusikateaduslik väitekiri. Kümne aasta pikkuselt distantsilt
võib väita: muidugi kandis akadeemiline vene muusikateadus
totalitaarse ühiskonna pitserit, muidugi oli see traditsioon suletud,
lääneriikides tehtavat üldiselt ei tuntud ja ignoreeriti
vahel teadlikult. Samas polnud akadeemiline vene muusikateadus oma sisult
kuigi ideologiseeritud ning muutus parimates avaldumisvormides, kui Laulu
mõtet kasutada, muusikateoste omalaadseks interpretatsiooniks või
siis isegi helikunsti uueks haruks, mille väärtus pole meie jaoks
kadunud ka täna, so. sootuks teistsugustes ühiskondlikes oludes.
Mul pole kahtlusi selles, et süvaanalüüsi parimate avaldumisvormide
hulka kuuluvad ka Laulu enese muusikateaduslikud tööd.
Laulu juubeli tähistamisest Tallinnas
20. märtsil 1999 sai Rein Laul kuuekümneaastaseks. Tema sünnipäeva
tähistati sama päeva hommikul Tallinnas Eesti Muusikaakadeemia
ja Eesti Muusikateaduse Seltsi korraldatud ettekandekoosolekuga, kus võtsid
sõna juubilar ise, Mart Humal (kahe ettekandega), Margus Pärtlas,
Kerri Kotta, Andres Pung ja Mart Jaanson. Humal, Pung ja Pärtlas on
kõik ka Laulu õpilased, st. õppinud tema juhendamisel
aspirantuuris Peterburi Konservatooriumis, kus Laul 1970. aastast alates
töötab õppejõuna. Siin pole koht pikemaks peatumiseks
koosolekul peetud ettekannete sisul ja loodetavasti ilmuvad need varem
või hiljem mingil kujul ka trükis, kuid märgiksin, et
juubilar vaimustas taas kuulajaid klassikalise muusikaliteratuuri perfektse
valdamisega klaveril, kusjuures koosoleku tipphetkeks ilmselt kujunes Laulu
ja Humala vaidlus ühe trilleri tõlgendamise võimaluste
üle Beethoveni viimase (nr. 32) klaverisonaadi teises osas.
Ettekandekoosolekule järgnes sama päeva õhtul kontsert
Tallinna raekoja saalis, kus Laulu poeg Peeter Laul tutvustas Eesti avalikkusele
juubilari heliloojana, esitades klaveril tema Passacaglia ja fuuga op.
1 d-moll, Klaverisonaadi nr. 3 op. 18, kaks pala ("Fanfaar" ja "Torupillilugu")
ning "Armupiinad" op. 20. Peeter Laul on praegu üks tunnustatumaid
noorema põlve pianiste Peterburis ning on Eestis ka varem kontserteerinud.
Lisaks klaveriteostele kuulati lindilt Laulu soolokantaati pealkirjaga
"Valitud kohad ja järeldus", mille tekst pärineb omaaegse N.
Liidu Kõrgema Atestatsioonikomisjoni tellimusel juubilari Arnold
Schönbergi kompositsioonitehnikale pühendatud kandidaadiväitekirja
retsenseerinud ja erilise heasoovlikkusega mitte silma paistnud eksperdi
sulest. Mussorgski ja Šostakovitši traditsioone järgides on Laul kõne
all oleva soolokantaadi loonud mõnesid retsensiooni katkendeid viisistades.
Kontsertosa järel esitlesid raekojas eelmisel õhtul trükikojast
tulnud Laulu raamatut "Sissevaateid muusikasse" Ilmamaa kirjastuse esindajad
Hando Runnel, Mart Trummal jt.
Laulu raamatu sisust
"Sissevaateid muusikasse" koosneb üheksast artiklist, mis, kui
Alban Bergi "Lüürilise süidi" käsitlus välja arvata,
on kõik ka varem kas vene, inglise või eesti keeles ilmunud.
Kogumiku on koostanud ja toimetanud Margus Pärtlas ning lubatagu mul
tähelepanu juhtida ka Pärtlase Lauluga tehtud sisukale intervjuule
Teater. Muusika. Kino 1999. aasta märtsinumbris.
Et tuua lugejale Laulu tekstide stiilinäidet, esitaksin siinkohal
katkendi raamatu viimasest artiklist pealkirjaga "Šostakovitši muusika
bolševistliku ideoloogia ja praktika valguses". Laul kirjutab (rmt. lk.
245-246): "Valdav enamik Šostakovitši teoseid, eriti tuntumaid, kuulub
puhta instrumentaalmuusika alla. Neisse kätketud varjatud programm
ongi käesolevas artiklis välja pakutud muusikalise, esteetilise
ja – olgu otse öeldud – sotsioloogilise analüüsi objekt.
Antud programmi iseärasuseks on just nimelt asjaolu, et see hargneb
rikkalikult, kuni pisimate detailideni välja arendatud sotsiaalsel
foonil. Minu arvates ei tunne muusikaajalugu geeniust, kes oleks olnud
veelgi vastuvõtlikum oma ajastu sotsiaalsele kontekstile, veelgi
rohkem huvitatud selle avamisest kõigi oma värvide ja varjunditega,
kui Šostakovitš. Ta oli ületamatu mitte ainult ajastu põhiolemuse
tabamise oskuses, vaid ka selle koloriidi vähimate muudatuste tunnetamisel.
Tema instrumentaalteosed, eriti kümme esimest sümfooniat, moodustavad
peaaegu täieliku helilise kroonika kommunistliku monstrumi seitsmekümneaastasest
valitsemisest Venemaa ja sellega piirnevate maade üle – võib
olla ajaloo pikimast ja hirmsaimast vaimupimeduse perioodist."
Toodud katkend võiks ka muusikast kaugel seisvale lugejale osutada,
et muusikateaduse suletus ning kaugelseismine ühiskonnas toimuvatest
protsessidest on tegelikult näiline. Nendel päevadel leiab Viinis
aset interdistsiplinaarne kollokvium teemal "Märgid, muusika ja ühiskond",
mille kutse ütleb, et kollokviumil "tuleks püüda ületada
muusikateaduse, muusikaesteetika ja muusikateooria mõnesugune isoleeritus
teistest humanitaarteadustest, selleks näidates, et muusika struktuuri,
vormide, helikeele tehnika, muusikalise tähendusõpetuse ja
muusikaesteetika probleemid on vältimatult seotud ühiskonna praktilise
toimimise ning seda iseloomustavate teguritega". Mulle tundub, et Peterburi
Konservatooriumi professor Rein Laul on oma raamatus "Sissevaateid muusikasse"
suutnud ületada muusikateaduse isoleerituse muust vaimuilmast. Võibolla
pole ta seda isoleeritust lihtsalt märganud.
Jaan Ross
|