Madis Kõiv ja kujundid
Ettekanne konverentsil “Madis Kõivu
mõttelistes maailmades” Tartus 4. XII 1999
Mulle on alati tundunud, et Madis Kõiv
näeb oma näidendites aega nagu muutumatut suurust, aeg ei liigu,
aeg on paigal. Selles ajatus ajas ilmuvad erinevad karakterid, vahelduvad
pildid ja meeleolud, visioonid, kujundid.
Pinget ei loo nendes näidendites mitte aja
kulgemine, sündmuste arenemine ajas, vaid kujundite vastastikune mõjustumine.
Kujundid on Kõivul suured, tervet näidendit läbivad hoovused.
Neid antakse edasi remarkide, kõnerütmi, mõistatuslike
situatsioonide loomisega. Kujundid on sageli visuaalsed, enam kino- kui
teatripärased.
Kujundid sööbivad mällu, hoiavad
koos ohtrasõnalist teksti. Kõivu näidendeid täispikkuses
mängida oleks tõenäoliselt võimatu, sõnad
lämmataksid teatris kujundi, mis hoiab dramaturgiat selgroona koos.
Lugesin “Kokkusaamist”, siis veel hollandikeelse
pealkirjaga “Ontmoeting”, kaheksakümnendate aastate teisel poolel.
Siiani mäletan esimesi, meeldesööbinud pilte. Kolme tasapinda,
kolme valitsevat kujundit:
Lõppematu sõda, irratsionaalne
vaen, oht, teadmatus, spioonid, mõõgatera kõril.
Kaks filosoofi, kes saavad kokku vanas veskis,
üks kollases aknavalguses, teise kähe hääl vaid pimedast
nurgast. Nad manipuleerivad filosoofiliste terminitega nagu piljardipallidega
ja mängivad vaid endale arusaadavat klaaspärlimängu, põhieesmärgiks
varjamine, tegeliku olukorra peitmine, korraks klaarselgus, siis taas mõistetega
hämamine.
Flaami talurahvas, mees ja naine, kes tahavad
tappa oma siga ega saa sellega kuidagi hakkama, sest pelgavad, et prantslased
kuulevad.
|
Madis Kõiv Eesti Lavastajate
Liidu I suvekoolis Järvekülas juunis 1998. |
Ja Bruegheli uisutajad jõel.
Kõrvuti ja vaheldumisi esinedes pingestavad
need tasapinnad üksteist ja kogu näidendit, loovad erilaadse
irratsionaalse aja ning ruumi. Tullakse ei-kuskilt, minnakse keegi-ei-tea-kuhu.
Keegi ei tea sündmuste põhjusi, neid aimatakse, nende kohta
tehakse oletusi. Talumees kõneleb omaväljamõeldud ladina
keelt, et magistriga samal tasemel olla, filosoof on segatud poliitilistesse
mängudesse, millest mitte keegi midagi aru ei saa.
Kõiv ise ütleb Haokubuga Mehe suu
läbi, et kokku saavad Poliitika, Filosoofia ja Komöödia.
Samad poliitika, filosoofia ja komöödia
saavad kokku enamikus Kõivu näidendites, kihiti nagu napooleonikoogis.
Või nagu Shakespeare’i näidendites.
Põhiliseks teemaks Madis Kõivu
dramaturgias on kirgede ning neid raamistada ja ohjeldada püüdva
vaimu vastandamine.
See vastandus on aastatuhande lõppedes
saavutamas oma kriitilist massi. Kohati tundub, et mida enam areneb teadus,
mida enam ilmub kõikvõimalikke raamatuid, seda enam inimkond
teadusest ja raamatudistsipliinist tüdib, seda enam tekib kiusatus
kõike ignoreerida, kõik kuradile saata.
Iga uus päev tõendab järjest
veenvamalt, et mõistusekooruke on liialt ahtake kammitsemaks vulkaanilist
purustamiskirge. Võime abstraktselt mõtelda ja end talitseda
on välja arenenud palju hiljem kui need tungid, ihad, kired, mis meid
elus hoiavad. Mõtlemist vajatakse vaid eneseõigustuseks,
teooriaid kirgede põhjendamiseks.
Mõtlemine ning sellega paratamatult kaasnev
kahtlemine on koormav ja tülikas. Palju lihtsam on minna lasta, hävitada,
vägistada, purustada.
Kui sageli oleme viimase aastasaja metsikustest
kuuldes, lugedes, filme ning nüüd juba ka telereportaa¯e vaadates
mõtelnud, et see ei saa ju niimoodi lõputult kesta. Ometi
kordub kõik järjest ja uuesti, veel mõttetumalt ja julmemalt
kui enne. Ajalugu ei ole kellelegi midagi õpetanud. Rahvad metsistuvad
ja hakkavad üksteist süüdistama ning tapma. Nüüd,
XX sajandi lõpul, Euroopas ja kogu maailmas. Keegi ei või
olla kindel, et see katk ei taba peatselt tema rahvast, teda ennast. Kui
seda seletatakse tsivilisatsioonide kokkupõrkamisega, siis on see
vaid veel üks seletus ja aitab meid sama vähe edasi nagu kõik
eelnevad.
Sest on väga palju poisse, kellele meeldib
tankiga viina järele sõita ning möödaminnes mõned
inimesed sõelapõhjaks lasta.
Mitmesugused rahvusvahelised foorumid ning kokkuleppeorganisatsioonid
suudavad järjest vähem.
Suured riigid on endiselt väikeste jahil
väljas, kui mitte otse, siis varmad neid oma majanduslikku ja kultuurilisse
sõltuvusse panema. Ja väikesed riigid korraldavad festivale
ning on oma allaneelatavate staatuses õige leplikud.
Hävitamiskirg on nii võimas, et hävitatakse
ka juba iseennast. Viinale on lisandunud pulbrid ja laastavad haigused.
Näen Madis Kõivu tekstides just selliseid allhoovusi.
“Põua ja vihma” noored ja vanemad tegelased
kauges Kiuma külas Põlvamaal arutlevad ilmaasjade üle,
loevad ning tsiteerivad Dostojevskit ja Nietzschet. Õhus on äikest,
tulekahjude vingu, lehtedes järjest enam Esimese maailmasõja
aegsete kahurite mürinat.
Siin on pagarimeister, kes mäletab, kuis
tema naine kakskümmend aastat tagasi öösel võõra
mehega tantsis ja seetõttu saialaar ära kõrbes. Ta pettis
tookord oma tellijaid, pood pidi kinni jääma ning mees pole seda
naisele tänaseni andestanud.
Naine, kes sünnitanud kuus last, tunneb
end peres ikka veel võõra ning üksikuna. Küürakas
Porila Tiiu, kes on armunud perepoega, ja naaberküla tüdruk Meeta,
kes tuleb oma kallima juurde ei tea kust, uitavad pimedal kõrrepõllul.
Siin on külapoisid, kes tulistavad öösel
pagarimeistri akendesse, sest pagarimeister oma perega on siinmail ikka
veel võõras, kuigi mitukümmend aastat juba kohalik.
Ent tema lapsed käivad ülikoolis ja ta on ehitanud maja taha
peldiku.
Paari kuu eest oli sealkandis valitseja Running
maha lastud – kriminaalne motiiv pingestab näidendit, otsitakse mõrtsukat.
Geodeedist poeg Friedrich, kes teenib vene kroonus, käib Pihkvas kedagi
Leenit otsimas ja näidendi lõpul kuuleme, et ta on Leeni tapnud.
Hulkuma pääsenud sokk tungib majja,
ehmatab pererahvast. Platsis on ka legendaarne põrsakohitseja Peetso
Saamo, kes räägib lõppematuid jutte, nagu peremees “Tagasitulekus
isa juurde”, heinalised “Küüni täitmises”.
Paljud võtted, kujundid ja värvid
korduvad näidendist näidendisse nagu Jüri Arraku olendid
pildist pilti.
“Põua ja vihma” algul on kirjeldatud helekollast
päikesevööti tare põrandal. Nagu ka “Kokkusaamises”.
Hulk stseene aga toimub pilkases pimedas. Nagu “Kokkusaamises” ja kõikides
teistes näidendites. Pimedus on kõrrepõllul, pimedus
on tubades. Kus enam aimatakse kui nähakse, kust kuuldakse erinevaid
hääli.
Perepoeg Arno on kuhugi kadunud. Kõik
muretsevad. Ta ilmub öösel, näeme pimedal kõrrepõllul
vaid tema ja Ferdinandi hõõguvaid suitsuotsi. Siia tuleb
ka Meeta. Hiljem käivad pimeduses Tiiu ja peretütar Elli, Ellil
on revolver. Enam aimame kui näeme. Taas poliitika, filosoofia ja
komöödia. Enne suurt muutust, enne suurt sõda.
Lugedes hiljem ilma kaasautoriteta avaldatud näidendeid,
on selgunud, et Kõivu osaks on ka kaasautorsuses ilmselt olnud põhisituatsiooni,
tegelaste, visioonide loomine. Sellisel määral, et täna
nimetatakse “Põuda ja vihma” ning “Küüni täitmist”
sageli vaid Kõivu näidenditeks. Kuid kaasautorite tegelikku
rolli teavad vaid asjaosalised ise ja pole kõrvalseisjate asi siin
eelistusi teha.
Mäletan sõitmisi Kõivuga tema
lapsepõlvekoju, Pekri talusse Kiuma külas, viie kilomeetri
kaugusel Põlvast. Mul on 1993. aasta fotod, kus Kõiv nõjatub
kuurialuse seinale ja kuulab tekstiraamatuisse vaatavaid üliõpilasi.
See oli “Põua ja vihma” esimene lugemisproov.
Ma ei oska öelda, mil määral selle
mahajäetud, laguneva maja nägemine meid tookord lavastuse valmimisel
aitas. Ta ei asunud üldse mitte romantilises ümbruses, vaid juhuslikul
lagedal, naabruses suur kolhoosilaut, elektriliinid üle põllu.
Vaid saun ja mõned suured puud hoidsid vana aega meeles.
“Põua ja vihma” tekstist välja loetud
kirjeldused, kujundid olid nii sugestiivsed, et näidend elas kujutluses
oma elu ega lasknud end konkreetse tegevuspaigaga siduda.
Teine lugu oli televersiooni salvestamisel. Siis,
1994. aasta augustis, oli loomulik, et tulime kaameratega otse algsesse
tegevuspaika, Pekri talusse. Püüdsime kaamerad nii seada, et
kiivakaldunud toanurgad otsestena näiksid ja mädanevad põrandaaugud
välja ei paistaks. Välisvõtetel vältisime eterniidist
katuseserva ja elektriposti. Elasime nädalapäevad nende seinte
vahel, niitsime metsistunud õue, andsime majale näilise elu.
Kasutasime autentset ümbrust, nagu dekoratsioone.
Samaväärse tulemuse oleks võinud saada ka mõnes
teises Eestimaa paigas.
Nüüd, sügisel, kuulsin Madis Kõivult,
et maja katuselt oli hiljaaegu eterniit ära varastatud, vihm sadas
läbi, lagi vajus sisse. Olime lavakunstikooli XVI lennu üliõpilaste
ja ETV võttegrupiga selle vana maja viimased asukad.
Madis Kõivu tegelased tulevad kusagilt
ja lähevad kusagile. Nagu ta ise. Mitte alati ei istu ta ülikooli
raamatukogus, paksud saksakeelsed filosoofiaköited ees. Mäletan
heledat talveilma kaheksakümnendate aastate keskel, mil läksin
jalutama Pärnu lahe jääle. Olin rannast juba kilomeetri
võrra eemaldunud, kui nägin kedagi kauge täpina Tahkuranna
poolt lähenemas. Veerand tunni pärast selgus, et see oli Kõiv.
Juhuslikult merejääl jalutamas.
Kaheksakümnendatel käisin esmakordselt
Kõivu juures külas. Siis nägin esmakordselt tema kuulsat
riidekappi, mis oli täis käsikirju. Ja suurem osa neist näidendid.
Lugesin neist mitmeid ja kõige enam meeldis
tollal, vist meeldib tänaseni “Kokkusaamine”. Tahtsin, ent ei julgenud
seda Pärnus lavastada. Ei osanud. Kartsin ka, et keegi ei tule vaatama.
Käsikirjad olid kirjutatud oma tarvis, ei
kellegi tellimusel. Ta ei lootnudki, et keegi need kunagi lavastab.
Kõik tekstid ei olnud ka lavastatavad.
Oli palju sõnamängu ja mõttekombinatsioone, kus kujundid,
visioonid puudusid või olid tekstihulga kandmiseks liig nõrgad.
Ma ei tea, kui palju on tal veel lavastamata-avastamata
näidendeid, aga neid peaks ikka olema. Täna juba arvutidiskettidel.
“Peiareid” lugesime veel Pärnu päevil.
Pedajas plaanis seda juba tollal lavastada, Kõivuga teksti töödelda,
konkretiseerida, kuid jõudis lavastuseni alles õige mitme
aasta pärast, oma üliõpilastega Eesti Draamateatri laval.
Hando Runneliga kahasse kirjutatud “Küüni
täitmine” ootas oma lavastajat kakskümmend aastat. Kuigi siin
on ju võimsad teatraalsed kujundid: heintesse mattunud ääretu
küün, lõppematu Sisyphose töö, kinnimaetud väljapääs,
tulekahju. Aga ka pimedus, hääled ei-kuskilt.
Nüüd novembris tõi kõrgema
lavakunstikooli IV kursuse üliõpilane Tõnu Lensment
“Küüni täitmise” oma bakalaureusetööna Pärnu
Endlas lavale. Noor lavastaja oskas keerulisest repliigisajust välja
sõeluda konkreetsed karakterid, konfliktid, tegevuse ja tegevusetuse.
Suur küün elab ja hingab.
Teose elamist ja hingamist on teatris kõige
raskem saavutada. Kõikvõimalikke kontseptsioone illustreerida
on palju lihtsam.
Madis Kõiv ütles kohtumisel lavakunstiüliõpilastega
käesoleva aasta 11. septembril: “Pean kirjutama kiiresti. Mõtted
tulevad kiiresti ja parvena. Kui ma kohe kätte ei saa – lähevad
ära. Kui vaatan kirjapandut, on pooled sõnad või tähed
puudu. Sageli ei suuda neid enam taastada. Kirjutamine on nagu narkootikum.
Näen unenägusid. Nad ei lähe meelest ära. Järgmisel
päeval olen nende mõju all. Eriti mõjuvad on need uned,
mis on enne magamajäämist. Visioone on palju ja neist
olen kirjutamisega lahti tahtnud saada.
Olen lugenud Kanti, Spinozat ja kirjutanud Leibnitzist
artikleid siia-sinna. Elasin kõigisse sisse, eriti Kanti.
Kanti filosoofiast tekkis painajalik nägemus.
Krõnksus vanamees istub ruumis ja mõtleb ise samal ajal selle
ruumi välja. Kanti filosoofia on midagi väga arhitektuurset.
Palju õhku, palju jooni nagu katedraalis, aga kõik on selge.
Selle kõrval hädine vanamees, kes kurdab, et kõht alati
kinni.
Pikapeale on need mehed omaks saanud nagu sugulased.
Iga kord kui ma kirjutan, on vaja millestki lahti
saada. “Moonsund” oli tellimustöö, seda tehes polnud vaja millestki
lahti saada.
Olen palju tegelenud matemaatikaga, kuna see
on rahustav. See on ideaalselt puhas kõigest inimlikust.”
Ingo Normet
|