Kaks portreed ja üks Jumal
|
Jaak Visnapi tormi vaigistav Jeesuse kuju. |
September tõi Tallinnasse kolme noore
kunstniku isiknäituse. Kadri Alesmaa “Promo” ja Jaak Visnapi “New
Religion” toimusid Raatuse galeriis, mis üldiselt on teada-tuntud
kui noorema kunstnikkonna ülesastumis- ja toetamiskoht. Ramo Tedre
“Osa portreest” oli üleval EKA fuajeegaleriis.
Kaks võimalust vaadata
näkku
Nii Alesmaa kui ka Teder eksponeerisid
portreid. Kuigi maalide aines oli üks ja seesama, erinesid käsitlus
ja interpreteerimine ?anri piires diametraalselt.
Alesmaa fotorealismi taotlevad maalid kujutasid
endast teist-ja-teile-stiilis portreid kunstniku sõpruskonnast,
keda laiem avalikkus tunneb Sobolevi märatseva jõuguna. Dokumenteeriva
alatooniga värviküllastel maalidel oli sõpradele külge
poogitud neid või nende loomingulist tegevust iseloomustav sümbol,
ilme või poos. Maalidel vaatavad noorkunstnikud ja kriitikud publikule
otsa, nad on teadlikud jäädvustamisest, poseerivad ja naudivad
seda nagu oma esinemist meediaski. Alesmaa näituse pealkiri “Promo”
vihjab mingile arusaamatule meediapainele, mis näib olevat tabanud
kunstnikku. Fotod, mille järgi teosed on maalitud, ja pealkirjadeks
esitatud tsitaadid pärinevad ajalehtedest-ajakirjadest. Jäi pisut
arusaamatuks, kas “Promo” oli katse oma sõpru promoda või
ise promotud saada? Või tahtis kunstnik lihtsalt oma tuttavaid meeldiva
tähelepanuga üllatada? Alesmaa piltide puhul ilmneb selgelt maali
kui visuaalse teksti mitmetimõistetavus: võõrale (näiteks
turistile või kunstimaailma-kaugele publikule), kes kujutatuid ei
tunne, vahendavad teosed hoopis teistsugust informatsiooni kui jõugu
liikmetele või nende tuttavaile. Igatahes mõjub näitus
subjektiivselt sooja ja sõbralikuna.
Ramo Teder oli portree kui ?anri enese jaoks
tunduvalt sügavamalt lahti mõtestanud kui Alesmaa: ta avab
portree kaudu oma tegelaste tunde- ja mõttemaailma, vaadates kellelegi
näkku, võib näha tema sisse ja temast läbi. “Osa
portreest” oli meisterlikult integreeritud tervik nägudest ja millestki
muust. Hoolikalt ja samas virtuoosselt pastakaga töödeldud pildipinnad
mõjuvad dekoratiivsena, kuid on lõpuni läbi mõtestatud
ja tunnetatud. Pastapliiatsiesteetikat võimendab pehme ning harmooniline
värviprogramm. Teder kujutab nii konkreetseid inimesi fotodelt kui
ka omaenda fantaasia viljana sündinud olendeid. Kus lõpeb portree
ja kunstniku produtseeritud muinasmaa, sealt algab abstraktsionism. Kunstnik
esitab näitust staatilise filmina – algustiitrid uksel, peategelasteks
muinasmaa elanikud ja pildinurkades libamisi hiilivad pikakõrvalised
olendid. Filmilikkust võimendavad veel läbiv narratiivne element
ja meeleolu, autori fantaasiamaailma vaatajasse sugereeriv muusika, läbivad
kujundid piltidel, üld- kesk- ja abstraktsuseni deformeerunud lähiplaanid.
See võib küll kõlada banaalsena, kuid kunstiakadeemia
fuajeegaleriis pole nii ilusaid pilte kaua olnud. Ja nii kontsentreeritud
ning kompaktset väljapanekut ka mitte. Mõlemad kunstnikud lähenesid
oma objektidele erinevalt, avades publikule nauditavalt tee oma sisemise
loogika järgi funktsioneerivatesse marginaalsetesse friigiseltskondadesse.
Uus usk
Katedraalitsemine on popp. Septembri teisel poolel
avas oma katedraali sisevaate Jaak Visnap Raatuse galeriis. “New Religion”
koosneb suureformaadilistest, kristliku ikonograafiaga kombineerimisel
sündinud maalidest, videost ja muusikast. Pildid on omamoodi jätkuks
1998. aastal Paide tegevuskunstifestivalil “Aeg. Ruum. Liikumine” esitatud
performanceile.
Sümbolite ja tähendustega meeldivalt koormatud väljapanek
on mitmekihiline ja võimaldab vastandlikke mõttekäike.
Tormi vaigistava Jeesuse kuju, Aadam ja Eeva, tohutu hulk aupaistega tuvisid
ning kuldsed valgusvihud tekitavad kristlikus kultuuriruumis kasvanuil
palju erinevaid assotsiatsioone. Rahustav ja jällegi sümboolne
värvivalik võimendab Visnapi kontsepti suunda ja jõudu.
Ilmselt on kogu millenniumi ümber tõusnud kisa-kära. Aeglustanud
kunstniku sammu ja pannud ta arutlema igavikuliste küsimuste üle.
Selles võtmes vaadatuna mõjub Visnapi mõte iseendale
maailma ja Jumalale mõjusfääris üsna tervistavana.
Võib öelda, et pöördumine religiooni poole näib
isegi teraapiana. Kui inimest defineerida Jumalale lähenevana, tema
ees seisvana ning ta juurest põgenevana, siis on Visnap oma piltidesse
kõik kolm seisundit sisse maalinud.
Rael Artel
|