Tegudele!
Variatsioon teemal: Kirsti Oidekivi
Olin eesti luules pettunud, olin lootust kaotamas,
eluisu minetamas. Nüüd aga üksteise järel sähvivad
välgud taevas: Kurvits on üle aasta haiglas Juhan Liivina kosunud
- ta kirjutab jälle! Sügis lõi nagu pikne sisse: Varblane
istus Brüsseli arestimajas, samas vanglas, kus sada aastat tagasi
Verlaine. Ja Sina, Kirsti, kirjutad must-valgel: “meri on varblane”. Kas
ei kuuluta see sedasama, mis minagi: “Varblane on Meri!” Varb lane on eesti
luule president letaalse lõpuni!
Teod, pöörased teod on sündimas,
neljasarvilised ja seitsmepealised nagu leebed lohed, puhuvad nad tuleauru
sureva aastatuhande määnduvaisse ajudesse. Sina vaatad täna
unes oma aju, on ju habras hullus kiikuda mangopuul. “Tegudele! Tegudele!”
hüüan ma – “tigudele, ainult tigudele võin ma rääkida
sellest, sest nemad, mu sõber, on kaunid ja sõnatud,” vastad
Sina. Ah, miks räägid Sa minuga, ajaloolasega, keeles, mille
lõi André Breton: “...skisofreenia, kui mõte ja vorm,
õpib pähe oma ladinakeelset nime, kui minu mälu on nõrk
meenutamaks ajalugu”. Millele Sa vihjad? Mida see tähendab?
Meduusina hüppaksin koos Sinuga merre päikese
ja hommiku eest, aga õhtumere kaldal valvab Hasso, peaaegu ebasündsalt
õige ja õilis, ja sööb kuldkalakesi, peenelt, kolme
kahvliga. Sina oled Vana Testamendi prohveti naine, mustades sukkades laulad
Sa heebrea rahvalaule, ja kõik Su luuletused on räägitud
läti keeles oma Lasnamäe-Ameerika sõpradele. Täna
oled Sa huntide kuningas, aga eile olid veel inetu pardipoeg. Hans Christian
Andersen ja Hans Magnus Enzensberger ühes ja ainsas naissoost isikus.
Kui nüüd teisi eesti vaimusuurusi jätkuvalt meenutada, siis
Jüri Ehlvestiga otsisid Sa pikupäkka, aga leidsid vaid viiesajakroonise
rahatähe Werneri tooli alt. Ja selle peal oli päkapikk Ehlvesti
pilt. Temast oli tehtud kolmanda aastatuhande Carl Robert Jakobson. Ja
seal tuleb Su liblikapüüdjast vend, kes on kangesti Kajar Pruuli
nägu, nagu Sa ise seda John Fowles’ile tunnistad: “...lapsena lõime
vennaga ka mõned liblikad risti, et vaadata ilu valgel paberil,
puhast, mõttetut ilu.” Aga nüüd ei tea Sa enam, mida näeb
vend unes ja võib-olla on tal ilmsi mõned salajased kohtumised
Triinuga.
Aga kes olen mina, Su ristipoja vennatütre
ämma kauge kahtlane sugulane Tartumaalt, et julgen Sind oma kirjaga
tülitada. Mu vaarisa oli Äksi paruni koerapoiss, see tegi mu
aadlikuks. Kui ma oleksin marutõbine sipelgas, siis oleksin üks
Sinu juuksekarv. Aga mõnikord oled Sa na gu Simone de Beauvoir Jean-Paul
Sartre’i kõrval Pariisi kohvikus: “...unes nägin maailma revo
lutsiooni, aga jätsin pommi panemata admi nist ratiivhoone peldikusse.”
Ikka jääb kõik pooleli, ikka jääb i-le punkt
panemata, sest millal jõuab siis maailmarevolutsioon lõpuks
Tallinna. Uku Masing on nagu Ülemiste vanake seda ootamas, “Rapanui
vabastamine” käes. Sinagi teed tõsiste meeste kulul vaid nalja,
ja siis oled kurb, et mesilased enam Su seelikulilledele ei lenda.
Hasso on Jean-Paul Sartre’i peale armukade ja
nõiub männiokkaid veripunasteks roosideks, nii et kõigist
sipelgapesadest saavad tohutu suured rooside mäed. Vähemalt on
nii kena seda ette kujutleda kuldsetesse hieroglüüfidesse, kuhu
on peidetud Su armastuse nimi. Kunagi armastasid Sa ungari tantse, neurootiliselt
ja avalikult, nüüd on aga haldjas salaja libistanud ühe
pärli Su veiniklaasi. On õhtu. Ja Su lapsed õpivad kõrvalmajas
elavatelt prantslastelt uusi sõnu ja unenägusid. Selle unenäoilma
kohal luurab Suumani Sass, kes on õpetanud Sind jäätist
sööma, aga ainult rosinajäätist ja ainult unenägudes.
Sina mõtled vaid pühast Franciscusest ja juudi Jahvest – kas
tema on siis Suumani Sass? – ja mul tulevad pisarad silma nagu pühal
Franciscusel. Andesta mu jultunud rumalus!
Priidu Beier
|