Günther Reindorff ja riiklik sümboolika
26. jaanuaril möödus 110 aastat meie graafika suurkuju
Günther Reindorffi sünnist. Kunstniku vabagraafika on pälvinud
piisavalt kunstiteadlaste tähelepanu, tema teedrajava tähtsusega
rakenduslikust loomingust on räägitud aga märksa vähem.
Ometi on kujundusgraafika valdkond, mis peegeldab riiklikku tellimust
sisaldades, samuti nagu vabagraafika või maalikunst, ühiskonnas
toimuvaid protsesse. Kujundusgraafika tundmine aitab oluliselt rikastada
ülevaadet kunstniku loomingust kui tervikust.
Vapikavandid ja sõjaväemärgid
Üks põnev ala, kus Günther Reindorff kasutas vahest
kõige enam rahvuslikku sümboolikat, on vapikavandid. Ta on
loonud kavandid 1918. aastal Nõukogude Venemaa, 1921. aastal
Eesti Vabariigi ning 1936. aastal uuele Järvamaa vapile. Erinevatel
põhjustel ei läinud ükski neist kavandeist kasutusse.
Peterburis Riigi Väärtpaberite Valmistamise Ekspeditsioonis
(hiljem Moskva Goznakis) töötamise ajal aastail 1915 – 20 joonistas
kunstnik kavandeid rahamärkidele ja markidele. 1918. aasta kevadel
tegi Goznaki kunstiline juhataja läti kunstnik Zarinš Reindorffile
ülesandeks luua Vene NFSV vapp. Reindorff valmistaski graafilise vapikujutise,
mille V. I. Lenin isiklikult kinnitas oma allkirjaga. Joonis pole enam
alles, kuid säilinud on foto Reindorffi loodud riigipitsati kavandist,
kus on kujutatud sirpi ja vasarat päikesekiirte taustal viljapeade
ja kirjadega ümbritsetud kartušilaadsel vapikilbil. Pitsatil kujutatud
vapp on kompositsioonilt lähedane VNFSV vapile, mis võeti vastu
1925. a. konstitutsiooniga.
1921. aastal viidi läbi ka Eesti Vabariigi riigivapi kavandite
konkurss. Konkursile laekus 138 tööd. 29. aprillil 1921. aastal
reprodutseeris Päevaleht vapikavandi võistlusel äramärgitud
seitsme autori – August Timuse, Kristjan Raua, Günther Reindorffi,
Erich Jacobi, F. Kruusmanni, Roman Nymani ning soome arhitekti Harry Röneholmi
tööd. Kõigil neil on kujutatud "Kalevipojast" tuttavat
Põhjakotkast ja endise Eestimaa kubermangu vapi kolme lõvi.
Reindorffi töö kujutab musta väljasirutatud tiibadega kotkast,
kelle rinnal on kolme lõvikujuga vapp, üleval keskel sinine
täht. Foon on hõbedane. Võrreldes teistega, mõjub
Reindorffi kavand lõpetatult, selgelt ja lihtsalt. Vaatamata sellele,
et kompositsioonilt küllalt segane ja dünaamiline August Timuse
kavand ei vasta hea heraldika reeglitele, võitsid konkursi Timus
ja Kristjan Raud. Kriitika kiitis aga Harry Röneholmi ideed, sest
Timuse ja Raua töödes nähti liialt suurt sarnasust, millest
tehti järeldus, et Kristjan Raud haridusministeeriumi ametnikuna võis
Timuse ideed näinud olla. Kuigi tegelikult võis asi olla vabalt
ka vastupidi. Võitnud tööd kasutusse ei läinud. Praktikas
kasutati edasi endist kolme lõviga vappi. 1925. aastal kinnitas
riigivapiseadus endisaegse vapi. August Timuse kavandist kasvas hiljem
välja Kaitseliidu embleem.
1936. aastal telliti Järvamaale uus vapp, sest vana oli pitsatil
raske kasutada. Omaaegne August Roosilehe kavand kujutas sinisel kilbil
järve lainete pinda ja Paide Vallitorni. Reindorffi uue kavandi sinisel
põhjal oli kullavärvi stiliseeritud hobuse pea, millega kunstnik
vihjas Järvamaa vanale kuulsusele hobusekasvatuse piirkonnana. Järvamaa
ajutine maavalitsus esitas siseministeeriumi omavalitsuse osakonnale kinnitamiseks
vapi mõlemad kavandid. Kasutusse otsustati jätta siiski endine
(Paide Vallitorniga) variant.
Riiklikku sümboolikat kasutas Reindorff ka mõningate dokumentaalsete
raamatute kujundustes. Teose "Piirivalve 1922 – 1932" kaanekujunduse keskpunktiks
on kunstniku kujundatud piirivalve väeosa rinnamärk mõõka
kandva Põhjakotkaga trikoloorivärvides piiritulba taustal.
Piiritulbal asub kuldne riigivapp. Kujutist ümbritseb tammepärg.
Reindorffi kavandatud piirivalve rinnamärki näeme ka ühe
1937. a. Politseilehe numbri kaanel. Kaanekujunduse autor on Paul Luhtein.
Esiletõstmist väärib 1935. aasta Reindorffi loodud
sõjaringkonnakohtu esimehe ametitunnuse kaelamärk. Sellel kujutatakse
kahte ristatud mõõka riigivapi taustal, mida ümbritseb
azuurne tammepärg. Kaelakett koosneb vaheldumisi asetatud detailidest
rahvusliku ornamendimotiivi ja kaalude kui õigluse sümboliga.
Koostöö Tavasti ja Taskaga
Riiklik sümboolika ning rahvusornament olid oma kohal esinduslike
auaadresside puhul, mida Günther Reindorff on ühtekokku kujundanud
üle 200. Eesti vapi kujutist koos kahe ristatud püssiga näeme
EV riigivanemalt Eesti – Soome maavõistluseks laskuritele kingitud
albumi nahkkaanel (1934). Albumi hõbedast detailid on valmistatud
Roman Tavasti töökojas, nahkosad Eduard Taska töökojas,
sisetekstid ja kavand pärinevad Reindorffilt. See kaunis nahkalbum
oli väljas ka tarbekunstimuuseumis 17. jaanuaril lõppenud näitusel
"Hõbe ja kuld". Eespool mainitud piirivalveväeosa rinnamärk
on, muide, samuti teostatud Tavasti töökojas.
Reindorffi ja Taska koostöö sai alguse 1924. aastal, mil
Taska kutsus Reindorffi oma nahaateljee tooteid kujundama. Vastavalt kokkuleppele
pidi Reindorff tollal parima selle ala kunstnikuna, valmistama auaadresside
kirjakujundused ning saadava tasu eest andma kavandi ka auaadresside nahkkaantele.
1930ndail leiame veel vaid väheseid näiteid sellest koostööst,
kuna Taska leidis uue stiili, mida iseloomustas lihtne dekoor ja praktilise
siselahendusega ristkülikukujulised pinnad. Ornamentaalne laad oli
oma aja ära elanud ning Taska ei vajanud enam Reindorffi koostööd.
Hiljem hakkas Reindorffi kavandeid teostama tema abikaasa nahakunstnik
Adele Reindorff.
Pealesunnitud sotsrealism
Sõjajärgsel ajal Reindorffi tegevus tarbegraafika vallas
väheneb, põhjuseks nõukoguliku ornamentika pealesurumine.
Reindorff, kes üldiselt ei lasknud ennast mõjutada ühestki
kunstilise, vaimse või poliitilise kliima muutusest, ei pääsenud
siiski ornamendi nõukogulikest elementidest. Kuulus ju temagi nende
kunstnike hulka, keda süüdistati 1940ndate lõpul avalikult
formalismis. 1950. aastal tõusis koguni päevakorda Reindorffi
EN Kunstnike Liidust väljaheitmine. Päästvaks osutusid Reindorffi
tihedad sidemed Vene kunstiringkondadega, mille tõttu asi kiiresti
maha vaikiti. Niisiis oli kunstnik sunnitud tegema sotsrealismile mõningaid
mööndusi, nagu Kremli Spasski torniga kaanekujundus näituse
"Nõukogude maal ja graafika" kataloogile (1945); "Talurahvalehe
kalender" aastast 1946, millel kujunduselemendina esineb ENSV vapp; viisnurgaga
kaanekujundus Paul Rummo "Rahva võimule" (1950). Nõukogulikku
temaatikat kohtame ka kunstniku plakatitel ning tekstiilikavanditel.
Günther Reindorffi on ennekõike siiski meister, kes kujundas
eestiliku fanaatilise austajana, mitme aastakümne jooksul ka meie
rakenduskunsti ilmet, osaledes rahvusliku sümboolika loomisel.
Merle Talvik

|