M U U S I K A M A A I L M

Glyndebourne’i ooperifestival hoos
Euroopa varaseim ooperipidustus, Inglismaal Glyndebourne’is maikuu eelviimasel nädalavahetusel alanud kestab 29. augustini. Kuigi festivalil on uus peakorraldaja Nicholas Snowman (on ühtlasi Glyndebourne Opera uue, 1995. aastal valminud teatrimaja peadirektor – tuli mullu Londoni South Banki peadirektori ametist), läheb tänavune suuremalt jaolt endise festivalijuhi Anthony Whitworth-Jonesi plaanituna. Avaetendusteks Mozarti "La clemenza di Tito" (korduslavastus Nicolas Hytnerilt, 1991), kus Graeme Jenkinsi käe all laulsid peaosades Naan Põllu omaaegne õpilane Hamburgist Hans-Peter Blochwitz (Titus), Patricia Schuman (Vitellia) ja debütandina soome metsosopran, kriitikalt kiidusõnu pälvinud Monica Groop (Sestus). Festivali teine nädal tõi esimese uuslavastuse, Debussy "Pelléase ja Mélisande’i" pidustuste peanäitejuhi Graham Vicki tööna, juhatamas kogu festivali muusikadirektor Andrew Davis (nimiosades Richard Croft ja Christiane Oelze, Golo – John Tomlinson, Arkel – Gwynne Howell). Vaid üks uuslavastus tuleb veel: Smetana "Müüdud mõrsja", millega N. Hytner jätkab oma siinset Tšehhi sarja, nimiosas norra sopran Solveig Kringelborn. Kordustest on põnevamaid ka Händeli "Rodelinda" (nüüd dirigeerimas Charles Mackerras) ja Puccini "Manon Lescaut", aga tuleb ka sügisel Glyndebourne Touring Operalt esiettekandele toodud ja juba populaarsuse võitnud Jonathan Dove’i uusooper "Lend" ("Flight"). Nagu varemgi, toob Glyndebourne’i festival välja noori lauljaid, kes saavad siin end parimate dirigentide ja lavastajate käe all ning kuulsate solistide toel maailmale tutvustada.

Štšedrin ja Olli Mustonen koostöös
Helilooja Rodion Štšedrin (66) ja soome pianist-helilooja-dirigent Olli Mustonen (31) kohtusid esmakordselt 1996. a. Lahtis (kus Mustonen mängis Štšedrini IV klaverikontserti), kuigi olid teineteise vastu juba pikemalt sümpaatiat tundnud. Mustonen peab Štšedrini eriliseks andeks tänapäeva heliloojate seas ja hindab vene helilooja muusikas eelkõige harukordset positiivsuseküllust, Štšedrin peab Mustoneni oma teoste esitajana ideaalseks pianistiks. Äsja dirigeeris Mustonen Helsingis autori juuresolekul tema 1994. aastast pärit Tšellokontserti (solist Marko Ylönen) ning selle salvestanud, tegi nii ka oma heliplaadidebüüdi dirigendina (pianistina on ta plaadid menukad ja laialt tuntud). Mustonen ütleb, et Tšellokontsert on tee uuenenud Štšedrini juurde ("Lõpmata meeldiv teos, sama sädelev kui Štšedrini isiksuski"). Nüüd on Štšedrin kirjutanud otse Mustonenile oma uue, V klaverikontserdi, mille pianist sai suveks õppida – maailmaesiettekanne tuleb augustis Los Angeleses Esa-Pekka Saloneni juhatusel. Suvel esineb Mustonen tänavu Arto Norase kutsel vaid Naantali festivalil. 

Šostakovitši-festival Chicagos
Hooaja kolm viimast nädalat pühendab Chicago Sümfooniaorkester Šostakovitši muusikale – kantakse ette kokku 9 erinevat kontserdikava, kõigi dirigendiks on Mstislav Rostropovitš. See on järg tema poolt kolm aastat tagasi Peterburis ja Moskvas alustatud ning Lääne-Euroopasse edasi viidud Šostakovitši-festivalide suurtsüklile, millega Rostropovitš on suutnud lisada mõndagi uut senistele arusaamadele suurmeistri loomingust. Kontsertidega alustati 27. mail Chicago Symphony Centeris. 

Nelipühafestival Herbert von Karajanile
Baden-Baden tahab oma uue moodsa Festspielhaus’iga endale ikka ja jälle muusikamaailma tähelepanu tõmmata (ühtlasi ka suuri ehituskulutusi tasandada): pühapäeval lõppes siin enam kui nädal kestnud Herbert von Karajan Pfingstfestspiele. Pidustused avas New Yorgi Metropolitan Opera orkester James Levine’i juhatusel (kaks eri kava, solistideks ameerika sopran Deborah Voigt ja vene metso Olga Borodina), vaid nemad ja Kremerata Baltica koos Gidon Kremeriga said endale kaks kontserti, esinemas veel Chamber Orchestra of Europe (dir. Herbert Blomstedt), Orchestre National de France, Scharoun-Ensemble, tippsolistidena pianist Ivo Pogorelic, sopran Edita Gruberova ja tenor José Cura oma sooloõhtutega.

Priit Kuusk