M U U S I K A M A A I L M
Glyndebourne’i ooperifestival hoos
Euroopa varaseim ooperipidustus, Inglismaal Glyndebourne’is maikuu
eelviimasel nädalavahetusel alanud kestab 29. augustini. Kuigi festivalil
on uus peakorraldaja Nicholas Snowman (on ühtlasi Glyndebourne Opera
uue, 1995. aastal valminud teatrimaja peadirektor – tuli mullu Londoni
South Banki peadirektori ametist), läheb tänavune suuremalt jaolt
endise festivalijuhi Anthony Whitworth-Jonesi plaanituna. Avaetendusteks
Mozarti "La clemenza di Tito" (korduslavastus Nicolas Hytnerilt, 1991),
kus Graeme Jenkinsi käe all laulsid peaosades Naan Põllu omaaegne
õpilane Hamburgist Hans-Peter Blochwitz (Titus), Patricia Schuman
(Vitellia) ja debütandina soome metsosopran, kriitikalt kiidusõnu
pälvinud Monica Groop (Sestus). Festivali teine nädal tõi
esimese uuslavastuse, Debussy "Pelléase ja Mélisande’i" pidustuste
peanäitejuhi Graham Vicki tööna, juhatamas kogu festivali
muusikadirektor Andrew Davis (nimiosades Richard Croft ja Christiane Oelze,
Golo – John Tomlinson, Arkel – Gwynne Howell). Vaid üks uuslavastus
tuleb veel: Smetana "Müüdud mõrsja", millega N. Hytner
jätkab oma siinset Tšehhi sarja, nimiosas norra sopran Solveig Kringelborn.
Kordustest on põnevamaid ka Händeli "Rodelinda" (nüüd
dirigeerimas Charles Mackerras) ja Puccini "Manon Lescaut", aga tuleb ka
sügisel Glyndebourne Touring Operalt esiettekandele toodud ja juba
populaarsuse võitnud Jonathan Dove’i uusooper "Lend" ("Flight").
Nagu varemgi, toob Glyndebourne’i festival välja noori lauljaid, kes
saavad siin end parimate dirigentide ja lavastajate käe all ning kuulsate
solistide toel maailmale tutvustada.
Štšedrin ja Olli Mustonen koostöös
Helilooja Rodion Štšedrin (66) ja soome pianist-helilooja-dirigent
Olli Mustonen (31) kohtusid esmakordselt 1996. a. Lahtis (kus Mustonen
mängis Štšedrini IV klaverikontserti), kuigi olid teineteise vastu
juba pikemalt sümpaatiat tundnud. Mustonen peab Štšedrini eriliseks
andeks tänapäeva heliloojate seas ja hindab vene helilooja muusikas
eelkõige harukordset positiivsuseküllust, Štšedrin peab Mustoneni
oma teoste esitajana ideaalseks pianistiks. Äsja dirigeeris Mustonen
Helsingis autori juuresolekul tema 1994. aastast pärit Tšellokontserti
(solist Marko Ylönen) ning selle salvestanud, tegi nii ka oma heliplaadidebüüdi
dirigendina (pianistina on ta plaadid menukad ja laialt tuntud). Mustonen
ütleb, et Tšellokontsert on tee uuenenud Štšedrini juurde ("Lõpmata
meeldiv teos, sama sädelev kui Štšedrini isiksuski"). Nüüd
on Štšedrin kirjutanud otse Mustonenile oma uue, V klaverikontserdi, mille
pianist sai suveks õppida – maailmaesiettekanne tuleb augustis Los
Angeleses Esa-Pekka Saloneni juhatusel. Suvel esineb Mustonen tänavu
Arto Norase kutsel vaid Naantali festivalil.
Šostakovitši-festival Chicagos
Hooaja kolm viimast nädalat pühendab Chicago Sümfooniaorkester
Šostakovitši muusikale – kantakse ette kokku 9 erinevat kontserdikava,
kõigi dirigendiks on Mstislav Rostropovitš. See on järg tema
poolt kolm aastat tagasi Peterburis ja Moskvas alustatud ning Lääne-Euroopasse
edasi viidud Šostakovitši-festivalide suurtsüklile, millega Rostropovitš
on suutnud lisada mõndagi uut senistele arusaamadele suurmeistri
loomingust. Kontsertidega alustati 27. mail Chicago Symphony Centeris.
Nelipühafestival Herbert von Karajanile
Baden-Baden tahab oma uue moodsa Festspielhaus’iga endale ikka ja jälle
muusikamaailma tähelepanu tõmmata (ühtlasi ka suuri ehituskulutusi
tasandada): pühapäeval lõppes siin enam kui nädal
kestnud Herbert von Karajan Pfingstfestspiele. Pidustused avas New
Yorgi Metropolitan Opera orkester James Levine’i juhatusel (kaks eri kava,
solistideks ameerika sopran Deborah Voigt ja vene metso Olga Borodina),
vaid nemad ja Kremerata Baltica koos Gidon Kremeriga said endale kaks kontserti,
esinemas veel Chamber Orchestra of Europe (dir. Herbert Blomstedt), Orchestre
National de France, Scharoun-Ensemble, tippsolistidena pianist Ivo Pogorelic,
sopran Edita Gruberova ja tenor José Cura oma sooloõhtutega.
Priit Kuusk
|