Kunstiuudised
Leo Gens Foto: Teet Malsroos
Leo Gens – Ervin Pütsepa auhinna laureaat
21. septembril anti Rotermanni soolalaos kolmandat korda üle eesti
kunstiteaduse auväärseim auhind. Seekord pälvis väliseesti
tunnustatud arhitekti ja kunstiajaloolase Ervin Pütsepa (1921 – 1995)
auhinna Leo Gens Karl Burmani monograafia eest.
Varem on auhinnatud Mai Levinit Märt Laarmanni kataloogi ning
Ants Heina Palmse mõisa uurimuse eest. Seekordse preemia otsustas
Ervin Pütsepa Fondi nõukogu koosseisus Peeter Pütsep,
Karin Hallas, Krista Kodres, Ants Juske ja Mart Kalm anda mainekale XX
sajandi arhitektuuriuurijale emeriitprofessor Leo Gensile.
Leo Gensi roll Eesti kunstiajaloos ei piirdu mitte ainult XX sajandi
arhitektuuri uurimisega, vaid paljud tema 10 – 20 aastat tagasi kirjutatud
teoreetilised artiklid mõjuvad siiani värskete ning uuenduslikena.
Tal on ka ainulaadne eelis oma nooremate kolleegide ees, sest ta tundis
peaaegu kõiki arhitekte ja kunstnikke lapsepõlvest peale
isiklikult – tema isa oli Julius Gens.. Mart Kalm iseloomustab Gensi
Burmani monograafiat 7. augusti Sirbis kui suurepärast, delikaatse
respektiga kirjutatud teost, millele võib ette heita vaid hilinenud
ilmumist, sest 80ndate lõpu laulva revolutsiooni kultuurisituatsioon
janunes eesti rahvusliku arhitekti monograafiat. Kuid kunagi pole liiga
hilja teadvustada, et arhitektuur on kunst ning arhitektid vaimuinimesed,
kes tahtsid oma identiteeti kosutada eelkõige loomingu kaudu. Lisaks
kõigele näeb raamat tõeliselt kaunis välja,
sest Eesti Entsüklopeediakirjastus ja arhitektuurimuuseum andsid selle
kujundada arhitektuuriajaloolaste seas väga populaarsele Jüri
Kaarmale. Auhinna pidulikul kätteandmisel tutvustati ka raamatut
Ervin Peeter Pütsepa elust.
Graafikatriennaali grand prix Korea kunstnikule
Tallinna XI graafikatriennaali avapäeval, 18. septembril andis
rahvusvaheline zürii välja ühe peapreemia ja kolm võrdset
preemiat.
Rahvusvaheline auhinnazürii (Anu Liivak - esinaine, Pete Nevin
Inglismaalt, Anna Strycharska Poolast, Timo Valjakka Soomest ja Šaulius
Valius Leedust) otsustas anda grand prix korea kunstnikule Chung Sang-Gonile.
Kolm võrdset preemiat jaotati kahe soome kunstniku – Anita
Jenseni ja Tapani Mikkoneni ning jaapanlase Estuko Obata vahel. Eesti
Kunstimuuseumi preemia läks inglannale Wendy Swallowile, Tallinna
linna preemia ja Ivar Luki sponsoripreemia kanadalasele Walter Jule'ile.
Sponsoripreemiatest eelistas vaid Paletti Eesti AS eesti graafikat ning
nende preemia pälvis Inga Heamägi. Rannila Profiil valis välja
sloveenlase Mojca Zlokarniku ja UNDP argentiinlase Andrea Juani. Rotermanni
soolalao arhitektuuri- ja kunstikeskuse diplomi said Liz Ingram Kanadast,
Heli Päivikki Kurunsaari Soomest, Randi Strand Norrast ja Wendy Swallow
Inglismaalt.
Konrad Mägi Raua majamuuseumis.
24. septembrist võib Kr. Raua majamuuseumis külastada Konrad
Mäe 120. sünniaastapäevale pühendatud näitust.
Eesti üks tuntumaid maastikumaalijaid Konrad Mägi sündis
1. novembril 1878. aastal Tartumaal. Kunsti õppis vabakuulajana
Peterburis, Helsingis, Pariisis. Eestis töötas joonistusõpetajana.
Soome, Norra, Prantsusmaa, Itaalia reisimuljete põhjal on ta loonud
mitmed eesti kunsti klassikaks saanud teosed ("Norra maastik", "Normandia
rand"). Eestisse naasnud Mägi vaimustus kodumaa loodusest, väljendades
seda mitmetes Saaremaa- ja Lõuna-Eesti-ainelistes maalides ("Merikapsad",
"Valgjärv" jt.).
Valiku põhimõtteks oli eksponeerida neid maale ja joonistusi,
mis on tehtud looduses vahetult natuurist ja mida saab näha suhteliselt
harva. Siin on maastikumaale nii Saaremaalt, Viljandimaalt, Võrumaalt,
Otepäält, Saadjärvelt kui ka Itaaliast ja Saksamaalt. Väljas
on ka pliiatsivisandeid autoriviidetega värvilahenduse kohta. Maastikele
pakuvad täiendust mitmed naissoost kultuuritegelaste vähem või
rohkem viimistletud portreed (Visnapuu, Marie Reisik, Aino Kallas jt.)
ning ettevalmistavaid joonistusi tänaseks kaduma läinud kompositsioonile
"Pietà". Kõik tööd pärinevad Eesti Kunstimuuseumi
kogudest. Näituse on koostanud Maire Toom, vaadata saab seda 13. detsembrini.
Ökoloogiline Leis Raatuses
17. septembril avati Raatuse galeriis Malle Leisi maali- ja serigraafianäitus
"Biosfääri kaitseala".
Malle Leisi nimi on kunstipublikule juba ammust ajast tuttav. Ka kunstniku
lähivaates taimede pildid pole tundmatud – Malle Leis alustas ju 60ndatel
popkunsti erksat koloriiti kasutades plakatlike lillekujutistega. Ka Raatuse
galeriis vastavatud näitusel on vaadata peamiselt taime- ja puukujutised.
Kunstnik on naasnud algusaegade dekoratiivsesse kujutamislaadi, kuid pole
kõrvale jätnud ka vahepealseid muutusi. Nii on läti rahvusliku
maaliklassiku Purvitise kasetüved omandanud ülisuurte õitega
võrdselt märgi staatuse. Rõhutatult esteetiline keskkond
hakkab mängima iseendale vastu ning Malle Leisi viimastest töödest
õhkub nautleva ilu kõrval tubli annus hoiatust. Sellele viitab
ka ju väljapaneku pealkiri "Biosfääri kaitseala". Näituse
alapealkiri on “Aiad”: Eedeni, Hiroshima või kunstniku lapsepõlveaiad.
Kunstiteadlane Mai Levin võtab Malle Leisi tagasivaate kokku järgmiste
sõnadega: “Võrreldes Malle Leisi praegusi töid varasematega,
millel on igasuguste noorpõlveaedade kordumatu värskus, peab
tunnistama, et tollasel hiilgaval lõpetatusel osutus üllatavalt
palju kasvuruumi. Kultiveerides oma aedu, pole Malle Leis lasknud neisse
märkimisväärselt tungida mingitel “pragudel”, olgugi, et
ta on olnud täiesti teadlik kõigist “lõhenemistest”
välismaailmas. Ma arvan, et ta on toiminud targalt”.
Näitus on lahti 30. septembrini.
Evi Tihemetsa graafika Adenaueri Fondi ruumes
30. oktoobrini on Konrad Adenaueri Fondi ruumes avatud Evi Tihemetsa
graafika näitus.
Evi Tihemets on praeguse näitusekomplekti pannud kokku Tallinna
XI graafikatriennaali silmas pidades. Nii eksponeerib eesti vanema põlve
üks põnevamaid graafikuid Adenaueri Fondi väikeses, kuid
hubases näitusesaalis peamiselt tänavu valminud kollaaze ja segatehnikas
graafilisi lehti. Vormiliselt tihedates lehtedes jätkab Tihemets
talle iseloomulike abstraktsete teemade ("Jagatud energia", "Rist") lahendamist.
Kuid nagu ikka, ei puudu ka seekord eksperimenteerimislust väljendusvahendites
ja vormikeeles.
Andres Toltsi näitus Paides
Paide Vallitornis on 6. novembrini avatud Andres Toltsi maalinäitus.
Kunstniku tänavune neljas isiknäitus (varasemad galeriis
Deco, Kunstihoone galeriis ja Haapsalu Linnagaleriis) pakub läbilõike
sarjast "Seinalehed" (1998) ja 1992. aastast alustatud suursarjast "Väikesed
maastikud", kusjuures viimasest on eksponeeritud ka üks vastvalminud
teos. Väljapanek kinnitab pilti Andres Toltsist kui kunstnikust, kes
pingestab üksikteost, vastandades suuremad dekoratiivsed pinnad väiksematele,
detailselt väljatöötatud maastikuvaadetele, kusjuures huvitavate,
sageli erakordsete värvikoosluste intriig ei lõpe ühe
maaliga, vaid kandub üle maalidevaheliseks koloriididialoogiks.
Abel Lee eksliibrised põlevkivimuuseumis
Põlevkivimuuseumis avati Kohtlast pärit ja praegu Kanadas
elava graafiku Abel Lee eksliibriste näitus.
Näitus kajastab autori loomingut poolsajandi jooksul (1948 --
1998). Mõned nädalad tagasi saabus Kanadast pakk, milles oli
15 vormistatud planšetti 176 eksliibrisega -- kaks kolmandikku autori eksliibriseloomingust.
Lee lemmiktehnikaks on linoollõige ja Canoni värvitrükk,
tema tööd on pühendatud perele, väliseestlastele ja
viimastel aastatel ka kodukandi rahvale.
Arthur Ruusmaa
Leedu foto rahvusraamatukogus
14. septembril avati rahvusraamatukogu viienda korruse trepigaleriis
leedulasest fotograafi Antanas Sutkuse isiknäitus.
Leedu saatkonna vahendatud fotonäitusel on eksponeeritud
Kaunase geto mälestusele pühendatud piltide seeria. 1988. aastal
alustas autor II maailmasõja koonduslaagrites imekombel ellu jäänud
Kaunase juutide pildistamist, küsides, kuidas on võimalik pärast
toimunut edasi minna. Portreed ja hetked näiliselt sündmustevaesest
elust, õrnad ja ilmekad psühholoogilised varjundid püüavad
avada kannatuste sügavust, jõuda mõistmise ja puhastumiseni.
Taani – Eesti disaini ühisprojekt
14. – 25. septembrini viiakse Tallinnas näituse “Elava disaini
dialoog” (“The Living Design Dialogue”) raames läbi Eesti ja Taani
üliõpilaste workshop. Nii näitus kui sellele eelnev workshop
kuuluvad Taani Kultuuriinstituudi programmi “Baltimaade naasmine” (“Baltic
Return”).
Lutheri vineerivabrik (praegu Tallinna Vineeri- ja Mööblikombinaat
- TVMK) oli XX sajandi algusaastatel üks esimesi ettevõtteid,
kus hakati kergemööbli masstoodangus kasutama tugevat ja
paindlikku vineeri. Sajandi algusest hästi tuntud Samsonite
vineerkohver oli kujundatud Lutheri vabrikus. Kolmest õhukesest
treivineerist kerge ja odava tööstuslikult valmistatud kohvri
elegantne vorm asus edukalt võistlema traditsiooniliste käsitsi
valmistatud puitkarpidega. Soome arhitekt Alvar Aalto sattus eestlaste
vineerkohvrist sedavõrd vaimustusse, et hakkas ise vineeriga katsetama
ning jõudis oma kuulsa vineermööblini.
Eesti Kunstiakadeemia sisearhitektuuri osakonna ja Taani Disaini Kooli
(Danmarks Designskole) ühisel workshopil töötavad tudengid
TVMKs kvalifitseeritud meistrite käe all. Mitte kusagil mujal Põhja-Euroopas
pole võimalik läbida kogu vineermööbli tehnoloogilist
protsessi toormaterjalist kuni valmistooteni näidistesaalis. See annab
tudengitele unikaalse võimaluse eksperimenteerida ja õppida
nii meistritelt, üksteiselt kui ka kahe kooli õpetamismeetoditest.
25. – 29. septembrini eksponeeritakse üliõpilaste
workshopil valminud töid kunstiakadeemia galeriis reedel kl. 13 –
20, laupäeval ja pühapäeval kl. 10 – 18 ja esmaspäeval
ja teisipäeval kl. 10 – 20. Workshopi toetavad Eesti Kultuurkapital,
Taani Kultuuriinstituut ja Tallinna Vineeri- ja Mööblikombinaat.
Toivo Raidmets ja Morten Lund
ERM ja EELK Tartu praostkond korraldavad loengusarja "Piibel ja kirik
Eesti kultuuriloos".
Üksteist loengut toimuvad igal teisel neljapäeval ja Tartus
oktoobrist novembrini ja veebruarist märtsini ERMi näitusemajas
J. Kuperjanovi 9. Loengusari, mis annab ülevaate kristluse rollist
eesti kultuuriloos, põhiteadmisi piiblist ja kirikuloost, kaasaegsest
teaduslikust maailmapildist, on mõeldud laiale kuulajaskonnale.
Osavõtumaks on 200 krooni, info ja registreerimine esmaspäeviti
kl. 12 -- 14, tel. 8 27 421 311, Lea Raichman.
Tartu Kunstigümnaasium kuulutab välja koolinoorte karikatuurivõistluse
"Mida naerad, koolijüts?" Error! Reference source not found.teemal
"RAHA".
Oodatud on must-valged originaaltööd. Tööde arv
on piiramatu, formaat 210x297. Iga töö tagaküljele kirjutada
nimi, perekonnanimi, kool, klass ja aadress. Tööd tuleks saata
või tuua 1. aprilliks 1999 aadressil: EE2400, Aianduse 4, Tartu,
õp. Paul Kunman. Töid ei tagastata. Parematest töödest
korraldatakse näitus.
|