Globaalne kultuur ei ole seotud ei koha ega ajastuga. See on kontekstivaba.
Laialt levinud ruumis on globaalne kultuur lõigatud ära minevikust.
Globaalne kultuur on siin ja praegu ja igal pool.
Anthony D. Smith
"Towards a Global Culture?"
Paradigmana jõudis globaliseerumine avalikkuse ette 1990-aastate
alguses seoses kommunistliku maailmakorra hävingu ja “raudse
eesriide” langemisega. Elu hakkas Ida-Euroopas liikuma samas rütmis
Läänega, toimusid olulised nihked inimeste maailmapildis.
Globaliseerumist on tõlgendatud mitmeti. Üks levinumaid
interpretatsioone on maailma muutumine standardiseeritumaks läbi tehnoloogilise,
kommertsiaalse ja kultuurilise sünkroniseerumise (Pieterse, 1995:
45). Laiemas tähenduses on tegemist protsessiga, mille sisuks on tervikliku
maailma kui ühe koha kristalliseerumine (the crystallisation of the
entire world as a single place) (Arnason, 1990: 220).
Globaliseerumine leiab aset globaalsel väljal. See on sotsiokultuuriline
süsteem, mille moodustavad rahvusühiskonnad, rahvusvahelised
ja -sisemised liikumised, organisatsioonid, etnilised grupid, grupid, indiviidid
jms. Globaalse väljakujunemise fikseerib globaalse teadvuse teke.
Tegemist on pikaajalise protsessiga, milles Roland Robertson eristab viit
faasi (Robertson, 1990: 26-27):
1. faas - idanemisfaas. Kestis Euroopas 15. sajandi algusest
18. sajandi keskpaigani. Sel ajal leidis aset rahvuslike koosluste algeline
kasv ja keskaegsete üherahvuseliste süsteemide areng. Hakati
rõhuma humanismi- ja individualismiideedele. Sellesse perioodi langes
heliotsentrilise maailmakäsitluse ja moodsa geograafia algus. Kasutusele
võeti Gregoriuse kalender.
2. faas - algusfaas. Kestis Euroopas 18. sajandi keskpaigast
1870. aastateni. Kiire muutus homogeensuse suunas, arenesid välja
ja kristalliseerusid vormilised rahvusvahelised suhted. Kodanikest indiviidide
standardiseerumine. Kujunes välja konkreetsema inimkonna kontseptsioon.
Kiiresti arenesid rahvusvaheliste suhete ja kommunikatsiooniga tegelevad
organisatsioonid. Esile kerkis probleem mitte-euroopalike ühiskondade
tunnustamisega rahvusvahelisse ühiskonda. Päevakorrale tõusis
vaidlus natsionalismi ja internatsionalismi üle.
3. faas - tõusuperiood. Kestis 1870. aastatest 1920.
aastate alguseni. Arenes välja globaalse ühiskonna kontseptsioon.
Esile kerkis rahvusliku ja personaalse identifitseerimise teema. Rahvusvahelisse
ühiskonda hakati lugema mõningaid väljaspool Euroopat
paiknevaid ühiskondi. Suurenes globaalne kommunikatsioonisüsteem.
Kasvas ülemaailmsete liikumiste arv. Globaalsete võistluste
areng - olümpiamängud, Nobeli preemia. Rahvaste Liiga.
4. faas - hegemoonia eest võitlemise faas. Kestis 1920.
aastate algusest 1960. aastate keskpaigani. Vaidlused ja sõjad nõrgalt
kinnistunud globaliseerumisprotsessi terminite üle. Ülemaailmsed
konfliktid. ÜRO.
5. faas - ebakindluse faas. Kestis 1960. aastatest 1990. aastate
kriisitendentside ilmnemiseni. Kolmanda maailma kontseptsioon ja globaalse
teadvuse levik 1960. aastate lõpus. Kuu hõivamine. Postmaterialistlike
väärtuste teadvustamine. Külma sõja lõpp ja
tuumarelva levik. Globaalsete institutsioonide järsk kasv. Multikulturalism
ja polüetnilisus. Civil Rights. Bipolaarsuse lõpp. Maailmakodanike
ühiskond. Ühinemine globaalsesse meediasüsteemi.
Globaalse teadvuse puhul võib eristada avatud ja varjatud tasandit.
Avatud globaalne teadvus tähendab globaalse tunnetuse teket, mille
iseloomulikemaks tunnuseks on "meie" - mõiste tähenduse muutumine.
Rahvusliku "meie" kõrvale on tekkinud idee, mille sisuks on globaalne
"meie".
JOONIS nr 1: Robertsoni globaliseerumise mudel (Robertson,1992: 27).
Avatud tasandil tähendab globaliseerumine eelkõige seda,
et riigid pööravad rahvuslikest-riiklikest väärtustest
enam tähelepanu globaalsetele väärtustele: nt võitlus
vaesuse, tööpuuduse, sotsiaalse tõrjutuse, kliima soojenemise
jms vastu. Tegemist on väärtustega, mille kaitsmine ja säilitamine
sõltub riikide vahelistest kokkulepetest.
Avatud globaliseerumist võib defineerida ka n.ö positiivse
globaliseerumisena. Selle käigus toimub teadlik ühiskondade suhestumine,
mis leiab aset läbi tiheneva läbikäimise. Sellise suhestumise
lõppfaasis minetavad üksikühiskonnad oma eksistentsiaalse
tähtsuse, st individuaalühiskonnad muutuvad problemaatiliseks
(vt joonis nr 1).
Teine oluline muutus leiab aset üksikindiviidi tähenduses.
Kui individuaalühiskonnas on kesksel kohal inimene, tema heaolu, siis
ühiskondade maailmasüsteemis leiab aset üksikindiviidide
identiteedi suhestumine, mis viib selleni, et üksikindiviide käsitletakse
inimkonna liikmeina.
Varjatud globaalse teadvuse all tuleb mõista ideede ja materiaalsete
väärtuste teadvustamata levikut globaalses ruumis. See on nn
negatiivne globaliseerumine, mis on kaasnenud ülemaailmse kommertsialiseerumisega
ja uute turgude hõivamisega.
Tormiline kommertsialiseerumisprotsess leidis aset 1980. aastatel seoses
parempoolsete võimuletulekuga Lääne-Euroopas. Eriti kiire
oli see protsess televisioonis. Regionaalsed raamid lagunesid ning televisioon
muutus globaalseks. Suured teened on siin R. Murdochil, S. Berlusconil
ja T. Turneril, kes asusid looma globaalseid meediaimpeeriume. Sellega
kaasnes esmalt auditooriumi, teisalt turgude suurem haaratus. (Galu*ko,
1991: 10)
Kui avatud globaalne teadvus rõhub ideele, siis varjatud globaalne
teadvus materiaalsetele väärtustele ja nende müügiideoloogiale.
Materiaalseteks väärtusteks on siin üldjuhul globaalsele
areenile väljunud lokaalkultuuride materiaalsed väärtused
nt hiina restoranid (Hiinast), Nokia elektroonika (Soomest), telenovelad
(Venetsueelast, Mehhikost) jms. Sellist lokaalkultuuri elementide väljumist
globaalsele areenile nimetatakse glokaliseerumiseks (glocalization) (Featherstone,
1990: 2).
Nii avatud kui varjatud globaalne teadvus avalduvad globaalsel väljal
läbi viie sfääri (scape), mis ühtlasi on erinevate
sotsiokultuuriliste subjektide interaktsiooni keskkonnaks (Appadurai, 1990:
296-300). Need on:
1) etnoscape - inimeste kogum, kes moodustavad liikuva, muutuva maailma:
turistid, immigrandid, pagulased, põgenikud, võõrtöölised
ning teised liikuvad grupid ja inimesed;
2) mediascape - ajalehed, ajakirjad, TV, raadio, film suurema era-
ja avaliku sfääri käsitluses;
3) technoscape - globaalne paigutus, tehnoloogia levik, kasvav suhete
kompleks raha leviku, poliitiliste võimaluste ja oskustööliste
vahel;
4) finanscape - rahaturud, börsid;
5) idioscape - koosneb valgustusfilosoofia elementidest, mis sisaldavad
ideid heaolust, vabadusest, õigusest, suveräänsusest,
demokraatiast jms.
Selline globaalse välja jaotus sfäärideks annab põhjuse
mõiste “globaliseerumine” erinevatele tõlgendustele:
Majanduses tähendab globaliseerumine majanduslikku internatsionaliseerumist
ja kapitalistlike turusuhete laienemist globaalsele areenile. Globaalne
majandus on globaalse finantsi ja globaalse produktsiooni loodud süsteem.
Majanduslik globaliseerumine tuleneb nii uutest kommunikatsiooni- ja infotehnoloogiatest
kui ka transpordi, eeskätt lennunduse arengust (Raagmaa, 1996: 26-27).
Teisalt tugevnevad üha enam rahvusvahelised korporatsioonid (transnational
corporations - TNC), mis kujundavad ümber majandusstruktuuri. Rahvusturgude
asemel on integreeruv ja spetsialiseeruv globaalne majandus.
Ökoloogias tähendab globaliseerumine eelkõige ülemaailmsete
keskkonnariskide juhtimist valdava enamuse maailma riikide koostöös.
Olulisimateks maailma ökoprobleemideks on kasvuhooneefekt, osoonikihi
lagunemine, maa- ja veereostus ning bioloogilise mitmekesisuse kahanemine
liikide hävimise läbi.
Rahvusvahelistes suhetes ilmneb globaliseerumine seeläbi, et poliitiliste
diskussioonide rõhk on riikide vahelisel suhtlemisel ja globaalsel
poliitilisel arengul. See avaldub läbi välispoliitiliste kontaktide.
Sotsioloogias tähendab globaliseerumine ülemaailmsete sotsiaalprobleemide
teadvustumist, kus keskseks küsimuseks on suurenev heaolulõhe
vaesete ja rikaste riikide vahel. Olulisimad mõisted on vaesus,
sotsiaalne tõrjutus, tööpuudus, nälg jms.
Kultuuris on fookus globaalsel kommunikatsioonil ja ülemaailmsel
kultuurilisel standardiseerumisel eelkõige ingliskeelse massikultuuri
ja ameerikaliku elulaadi leviku kaudu (Raagmaa, 1996: 26-27). Tulemuseks
on keeleline ja kultuuriline unifitseerumine, millega inglise keel on kujunenud
maailmakeeleks.
Ajaloos viitab globaliseerumisele globaalse kultuuri mõiste
kontseptualiseerumine.
Globaalkultuuri ideelist ulatust on võimalik määratleda
vaid rahvusluse idee hajumise kaudu. See on üsnagi keeruline. Märksa
kergem on fikseerida kultuuri materiaalset globaliseerumist. Sel juhul
on kultuurilise globaliseerumise aluseks majanduslik globaliseerumine.
Ettevõtted toodavad globaalselt ühte ja sama toodangut, mis
toob kaasa selle, et tarbijaskond hakkab sarnanema elustiili, käitumise
ja kultuuri poolest. (Morley ja Robins, 1995: 111)
Globaalse kultuuri aluseks on kultuurilised tooted, mis on kogunenud
globaalsele areenile erinevatest maailma paikadest. Sellega on nad muutunud
kosmopoliitse turu tarbeesemeteks: maailmamuusika, maailmakirjandus, turism,
kunst, mood, toiduvalmistamisviisid, kino jms.
“Globaalne etniliste turgude kasv on näide globaalsete segmentide
standardiseerumisest,” nendivad Briti sotsiaalteadlased Kevin Robins ja
David Morley. “Igal pool on hiina toit, kantri- ja diskomuusika, pitsa
ja jazz. Globaliseerumine ei tähenda üksikute etniliste
segmentide lõppu, see tähendab nende laienemist ülemaailmsetesse
proportsioonidesse” (Morley ja Robins, 1995: 113).
Selle määratluse kohaselt on globaalkultuuri näol tegemist
n.ö kaubandusliku asenduskultuuriga, mille perspektiiviks on saada
kergesti ligipääsetavaks standardiseeritud aseaineks, mis peab
asendama iga individuaalset traditsiooni ning mida võib toota odavalt
ja suurel hulgal (Raud, 1995: B4). Sellise asenduskultuuri teeb globaalseks
see, et tal puudub päritolu.
Teine baasmõiste globaalse välja kõrval on akultureerija.
Akultureerija on jõulise kultuuri ideoloogia, mis avaldab läbi
oma positsiooni survet nõrgematele kultuuridele. Amerikanismi puhul
on akultureerijaks USA n.ö inimõigustel, demokraatial ja liberalismil
põhinev ideoloogia, mis levib tänu Ameerika Ühendriikide
tugevale positsioonile maailmas.
Globaliseerumisel on akultureerijaks globaalkultuur – metakultuur (Robertson,
1992: 34), mis sisaldab ideid maailmast kui ühest tervikust. Globaalkultuuri
levikule aitavad kaasa globaalpoliitikas ja -majanduses domineerivad suurriigid.
Erinevus varasemast kultuuriimperialismist seisneb selles, et varem
tugines kultuuriline domineerimine etnilistel ideoloogiatel nagu Prantsuse,
Vene, Inglise kultuur. Tänapäeval on domineerimine mitte-rahvuseline
ja tugineb supranatsionaalsetel, universaalsetel mõistetel nagu
kapitalism, sotsialism (Smith, 1990: 176).
Eesti kultuuri globaliseerumisel võib eristada kahte suunda.
Ühelt poolt on võimalik otsene globaliseerumine, kus globaalsed
ideed jõuavad Eestisse vahetu kontakti käigus, teisalt aga
filtreeritud globaliseerumine, kus globaalsed ideed levivad Eestisse läbi
euroopastumise.
Otsene globaliseerumine on domineeriv peamiselt meedia ja tehnoloogia
globaliseerumises, filtreeritud globaliseerumine aga poliitilises, majanduslikus
ja teaduslikus globaliseerumises.
Globaliseerumise indikaatorid Eesti ühiskonnas
Institutsioonid Globaliseerumise
indikaatorid
MAJANDUS ühiskonna kujunemine
osaks globaalsest turust, ülemaailmsete korporatsioonide osakonnad
Eestis, ülemaailmsete finantsturgude mõju Eesti rahaturule,
ülemaailmne turism, rahvusvahelised maksekaardid, kasvav väliskaubanduse
ja välisinvesteeringute maht
POLIITIKA viisavabadus
paljude riikidega, Eesti parteide koostöö teiste riikide vennasparteidega,
osalemine ülemaailmsetes organisatsioonides (nt ÜRO, ROK jt)
ja rahuvalveoperatsioonides, konventsioonid globaalsete probleemide lahendamiseks
(Iraagi kriis, narkomaania leviku piiramine, kloonimise keelustamine jms),
Eesti saatkonnad välismaal ja välisriikide saatkonnad Eestis
MEEDIA
satelliittelevisioon, ligipääs internetile, geograafiliselt mitmekesise
materjali esinemine meedias, globaalsed reklaamiagentuurid ja globaalne
reklaam Eestis, globaalsete väärtuste levitamine
HARIDUS,
TEADUS
osalemine ülemaailmsetel konverentsidel ja globaalsetes uurimisprogrammides,
tegelemine globaalsete probleemidega (narkomaania, AIDS, osooni vähenemine,
energiasääst jms), hariduse omandamine interneti vahendusel,
inglise keel kui maailmakeel
TEHNOLOOGIA ülemaailmne infovõrk internet ,
elektrotehnika ja kompuutertehnoloogia areng, liitumine ülemaailmsete
standardisüsteemidega
KULTUUR kultuuri kommertsialiseerumine,
kergemuusikatööstuse areng, tõlkekirjanduse osakaalu kasv,
ülemaailmsed vabaaja veetmise vormid, postmodernism, globaalsed tähtpäevad
(nt suitsetamise vastane päev, AIDS-i ohvrite mälestamise päev),
, uued subkultuurid (interneti, seksuaalvähemuste subkultuur jt),
uued väärtused - individualism, kosmopolitism, egotsentrism,
mobiilsus
Globaliseerumise tagajärjel on Eesti ühiskonnas avaldunud
mitmed tunnused, mis fikseerivad globaalse sidususe. Eestisse on jõudnud
sellised globaalsed korporatsioonid nagu Coca-Cola ja McDonald's, riik
osaleb rahuvalveoperatsioonides Bosnias ja Liibanonis, Eesti on liitunud
keskkonnasäästmise konventsioonidega jms. Globaliseerumine on
avaldunud nii ühiskonna kui terviku, aga ka üksikindiviidi tasandil.
Raivo Suni
Bibliograafia
Appadurai, A. (1990) - Disjuncture and Difference in the Global Cultural
Economy; peatükk kogumikust Global Culture: Nationalism, Globalization
and Modernity, toimetanud Featherstone, M., SAGE Publications Ltd, London,
1996
Arnason, J.P. (1990) - Nationalism, Globalization and Modernity; peatükk
kogumikust Global Culture: Nationalism, Globalization and Modernity, toimetanud
Featherstone, M., SAGE Publications Ltd, London, 1996
Featherstone, M. (1990) - Global Culture: An Introduction, peatükk
kogumikust Global Culture: Nationalism, Globalization and Modernity, koostanud
Featherstone, M., SAGE Publications Ltd, London, 1996
Friedman, J. (1995) - Global System, Globalization and the Parameters
of Modernity; peatükk kogumikust Global Modernities, toimetanud Featherstone,
M., Lash, S. and
Robertson, R., SAGE Publications Ltd, London, 1997
Galus’ko, R.I. (1991) - Zapadnoe televidenije I “massovaja kultura”,
Moskva
Morley,D and Robins, K. (1995) -Spaces of Identity:Global Media, Electronic
Landscapes and Cultural Boundaries, London-New York
Pieterse, J. N. (1995) - Globalization as Hybridization; peatükk
kogumikust “Global Modernities”, toimetanud Featherstone, M., Lash, S.,
Robertson, R., SAGE Publications Ltd, London, 1997
Raagmaa, G. (1996) - Majanduskeskkonna globaalsed muutused ja regionaalne
areng, peatükk kogumikust Maailm ja Eesti: Tulevikutrendid, koostanud
Jaanson, K., Loogma, K., Pallo, T., Pungas, K., Purju, A., Raagmaa, G.,
Tamm, B., Vilu, R., Tallinn/Tartu
Raud, R. (1995) - Elu kahaneval maal, Eesti Ekspress nr 32 (297), 1995,
18. august,
Robertson, R. (1992) -Globalization: Social Theory and Global Culture,
SAGE Publications Ltd, London
Robertson, R. (1990) - Mapping the Global Condition: Globalization
as the Central Concept; peatükk kogumikust Global Culture: Nationalism,
Globalization and Modernity, koostanud Featherstone, SAGE Publications
Ltd, London, 1996
Smith, A. D.(1990) - Towards a Global Culture?; peatükk kogumikust
Global Culture: Nationalism, Globalization and Modernity, toimetanud Featherstone,
M., SAGE Publications Ltd, London, 1996
 |