Ain Prosa telelavastus "Lihtne lugu, lõpuga" Karl Ristikivi
novelli põhjal. Muusika ansamblilt Vennaskond. Osades Külli
Koik, Külli Teetamm, Üllar Saaremäe ja Veikko Täär.
Kunstnik Killu Mägi. Operaatorid Priit Vehm ja Meelis Kadastik. Esietendus
ETVs 28. novembril.
Kui Karl Ristikivi on väitnud end kirjutavat ikka üht ja sedasama
lugu, mille võiks kokku võtta sõnaühendiga "inimese
teekond", siis sama võib ehk öelda Vennaskonna "fuugakunsti"
kohta. Seejuures pole suurt vahet, kas nimetada seda üheks lõputuks
looks, sest võib ju otsast alata ja rekombineerida, või potentsiaalselt
lõputuks arvuks lõplikeks lugudeks.
Kui Ristikivi elas suure osa oma elust pagulasena Rootsis, siis Vennaskonda
võiks samuti nimetada maapaguluses viibivaks, sest nad on justkui
mujalt pärit teeleasumise motiiv on nende lauludes sage. Nad on
korraga siin ja seal. Kojuigatsus ja kauguseigatsus on ühe puu kaks
haru. Ristikivi ja Vennaskond haakuvad hästi. Kolmandaks puuharuks
on Prosa, kel on seni õnnestunud kõik oma telelavastused
pisut erinevas võtmes lahendada, ega tea, äkki teeb temagi
aina üht ja sama lugu. Prosa on loomulikult paguluses Rakveres,
Teleteatris on ta kodukäija.
Leibniz on nimetanud jumalat monaadide monaadiks, sest ta sisaldab
endas kõiki teisi monaade. Novelli peategelast Karmenit (Külli
Koik) võiks nimetada inimjumalaks, sest ta tegeleb ei millegi
vähema kui maailma loomisega. Kuue päevaga teeb ta ära hiigeltöö.
Ta loob enda tõekspidamistest lähtuvalt eimillestki maa (korteri),
taeva ja tähed (virtuaalse Davidi), lahutab veed maast, jne. jne.
Koos enda looduga muutub ta ka ise.
Miks võtab Karmen ette säärase vaeva? Ühest küljest
paratamatuse sunnil. Kuid tema enda sõnul selleks, et mitte naeruväärne
näida hüljatud armastuse pärast. Seega enesekaitseks. Niisiis,
ei loo ta algusest peale teadlikult maailma iseenda tarbeks ja iseendast
lähtuvalt kuigi seda teeb ta tahtmatult mingil määral
nii või naa , vaid konstrueerib ilmselgelt üle jõu
käiva plaani alusel iseenda maailma peegelpilti, näivust, kellelegi
teisele esitamiseks. Ehk tegeleb ainuüksi imagoloogiaga. Kuna ta ei
üritagi tõukuda reaalsusest, mida ta ei taha tunnistada, ega
enda tegelikest võimalustest (aina see hirm naeruväärsuse
ees), siis peab ta paratamatult lõpuks oma loome eest kallist hinda
maksma tema loodud maailmas pole kohta talle endale. Tema maailm asub
alati kusagil mujal, see pole kunagi lõplik ega liikumatu, see jääb
alati kättesaamatuks. "Lõpus" (uue loo alguses) näib ta
seda hästi mõistvat, mistõttu ta ei kahetse midagi.
Ah jaa, unustasin mainida, et Karmen töötab pangas, tema
ülesandeks on inimestele raha anda, mis saabki talle saatuslikuks,
sest ta hakkab maailma loomise tuhinas panga raha enda omaks pidama. Piisab
ju ainult käe sirutamisest. Talle hakkab tunduma, et unistuste täitumiseks
on oluline omada palju raha, unustades, et tõeks saanud unistused
polegi enam unistused. Ta lubab endale päris suure summa võõrast
raha, et oma õhulossid iseenda ja teiste tüssamiseks teoks
teha.
Kuid võib ka teisiti vaadata. Mis võib olla Karmeni käitumise
sügavam motiiv? Ehk hoopis igaks ohverduseks valmis olev armastus
Rolandi (Üllar Saaremäe) vastu, mis on küps ka kõige
pöörasemaks teoks. Sel juhul õnnestub Karmenil isegi vaatajaid
ninapidi vedada Külli Koigi mäng jätab avatuks erinevad
tõlgendusvõimalused.
Prosa on toonud ekraanile üsnagi kummastava tüki teletegelikkust,
millest osasaamine nõuab vaatajalt pingutust. Lugu on lihtne ainult
esmapilgul: seal on terve trobikond pisikesi lugusid, sest iga lugu on
alati loendamatu arvu niidikestega seotud teiste lugudega, igast loost
näitavad teeviidad kuhugi mujale. Küllap oleks seda kõige
sobivam jälgida arvutiekraanilt, sest Prosa töö ülesehitavaks
printsiibiks on fragmentaarsus.
Prosal on traditsiooniliselt korda läinud vältida ajuti eesti
teleetendustele saatuslikuks saavat mõttestaatikat (seda on nimetatud
ka mõttesügavuseks), mis väljendub enamasti justkui kontekstist
välja rebitud kaadrite eksponeerimises. Loo molekulid on omakorda
kokku pandud kolme liiki aatomitest: muusikast, pildilisest ja sõnalisest
osast, mis omavahel eri vahekordades kombineeruvad, jäädes selles
töös siiski alati selgelt eristatavaks. Need kolm hoovust loovadki
vaheldumisi esile kerkides ja jälle vaibudes, omavahel põimudes
terviku.
Teleteatri kontekstis mõjub selline keelekasutus vägagi
värskendavalt ning viitab ühtlasi Prosa pidevale sisemisele muutumisele
(piisab põgusastki võrdlemisest lavastusega "Tuli sinu käes"),
otsingutele. Prosat toetab tema püüdlustes Ristikivi alustekst,
mis valminud vahetult pärast Ristikivi enda ja eesti kirjanduse seisukohalt
olulisi muutusi, mis tõid modernistliku paradigma meie kirjandusmaastikule.
Prosa kõneleb mitmes erinevas keeles see telelavastus pole
taotluslikult kuigi homogeenne, erinevalt varasematest töödest
, vaataja peab olema suuteline välkkiirelt sõnalise teksti
jälgimiselt ümber lülituma pildilise ja muusikalise keele
jälgimisele ja vastupidi. Kiiresti vahelduv pildijada lõhub
armetult illusiooni kõige maailmas ja ekraanil toimuva püsikindlusest
kooruvad üha uued ja uued tõmmised, ülesvõtted,
peegeldused.
Kohtame kaadris tihti tele- või arvutiekraane, mistõttu
me ei vaata enam ühtainsat pilti, vaid meie ees avanevad mitmed aknad
erineva sisuga nagu arvutiekraanil. Vaataja silme ees vahelduvatel piltidel
puudub sügavus, nende all paiknevad üksnes üha uued ja uued
pildid. See on umbes sama tunne, kui unenäos haarata käega millegi
järele ja tabada end vaid tühjust krabamas.
Karmen sirvib alatihti ajakirju, loeb Tehhovit, paneb paljundatud
paberilehtedest kokku oma unelmatesõbra Davidi pildi, mis näeb
elusuuruses päris tõepärane välja. Niisiis tegeleb
ta pidevalt justkui mosaiigi ladumisega, piltmõistatuse lahendamisega,
mis on lõpuni mõistetav ainult talle endale. Teised inimesed,
monaadid või monaadide monaadid, oma kujutluste genereerijad, saavad
sellele kui piirväärtusele üksnes lõpmatult
läheneda. Kohati läheb sassi, milline osa peegeldustest on nähtav
üksnes Karmenile, milline ka teistele tegelastele, sest Karmen lavastab
oma elu otsekui teatrietendust, luues reaalsuses pea täiusliku illusiooni
oma kujutlustest.
Loo lõhub telenovelli mitmiklõpp, kus Karmen mängib
mõttes läbi kõikvõimalikud lõpustsenaariumid,
mis võinuksid teoks saada üsna ühesuguse tõenäosusega.
Näitlejatest tõuseb enim esile Külli Koik minategelase,
maailma looja kehastajana, teised eksisteerivad justkui tema kujutluses.
Koigi mängus on intensiivsust, tinglik ja psühholoogiline mänguplaan
põimuvad omavahel eristamatult väheste vahenditega
suudab ta edasi anda Karmeni olemue. Üllar Saaremäe ja Külli
Teetamm mõjuvad üsna argistena, suurejoonelise Karmeni vastandina.
Prosa lavastus sunnib revideerima suhtumist televisiooni kui millessegi
turvalisse ja hubasesse selgub, et kineskoop on seest hirmutavalt
tühi ja õõnes, ekraani taga pole midagi.
Priit Ratassepp
|