Kunstiuudised
Otto Dixi graafika Tartus
16. oktoobril avatai Tartu Kunstimajas saksa ekspressionismi
ühe säravama esindaja Otto Dixi loomigu näitus, mis keskendub
tema 1920ndate esimese poole graafikale.
Otto Dix (1891 – 1969) on XX sajandi üks tuntumaid sotsiaalse
realismi viljelejaid, kuuludes koos Max Beckmanni ja George Grosziga uusasjaliku
suuna olulisemate kunstnike hulka. Nende looming, mis vastandus vahedaimalt
tollasele üldisele "pehmele" kunstikeelele, oli saksa kunsti iseloomulikumaid
ning jõulisemaid panuseid moodsa kunsti ajalukku. Werner Haftmann:
"Nagu maniakaalne anatoom lagundab Dix šarmantsena tunduva pealispinna
ning kisub avali tühja, ilge, problemaatilise ja absurdse." Väljas
on Otto Dixi 86 graafilist lehte, mis on valminud ajavahemikul 1920 – 1924.
Sarjad "Kriitiline graafika" (1920 – 1924) ja "Sõda" (1924) kuuluvad
tema loomingu ühte huvipakkuvamasse perioodi, mida iseloomustab piinlev
ekspressiivsus, äng ning ühiskonnakriitilisus. Dixi üks
tuntumaid seeriaid "Sõda" lähtub rindesõduri kogemustest
Esimeses maailmasõjas. 50 lehest koosnev sari on sõjapiinade
ehedaks ja valusaks allikaks.
1920ndate Dixi loomingut iseloomustab ekspressionismi ja dadaismi
piirimail eksperimenteerimine, mille kaudu ta jõudis isikupärase
väljenduslaadini. Neue Sachlichkeit (uusasjalikkus) on märksõna,
millega kirjeldati tollase ühiskonna nägu äärmuseni
naturalistlikus, groteskini viidud vormis. Sari "Kriitiline graafika" on
selle suuna üks ilmekamaid näiteid. Masohhisti ja moralistina
esitab ta avameelselt võikaid pilte sõjast muserdatud ja
moraalselt allakäinud ühiskonnast. Tuntumaid näiteid on
"Tikumüüja" – pime sant tänaval konutamas. Stseeni teeb
isiklikumaks nn. konnaperspektiiv, kus näha on vaid möödujate
jalgu ning vigase peale urineerivat koera.
Muu hulgas tasub meenutada, et Otto Dix pidi 20ndate algul tulema
Pallase õppejõuks. Võib vaid oletada, kuidas tollane
kunstipilt Eestis oleks muutuda võinud.
Näitus, mis saab teoks tänu Riia Goethe Instituudile ja Tartu
Saksa Kultuuriinstituudile on lahti 2. novembrini.
Mariann Raisma
Valeri Vinogradov Tartu Kunstimuuseumis
9. oktoobril avati Tartu Kunstimuuseumis Valeri Vinogradovi näitus
"10 let v stroju".
Kuigi tänavu mais üllatas seni väga leebe abstraktsionist
kõiki vaheda ja vaimuka pop-artiga, on seekordne näitus siiski
eelkõige ülevaade kümne aasta loomingust. Näituse
on koostanud ja kujundanud kunstnik ise, väljas on 63 tööd.
Meeldivalt rahulikult kulgeva tempoga saab jälgida Vinogradovi tumedate-mustade
tööde ("Tasapind ruumiliste elementidega" 1989, "Kolm risti"
1989) vaheldumist valgetega ("Suur eesti fossiil", "Kask" 1989). Paljud
kunstnikud, ehk isegi enamik maalijaid, on jõudnud valge koloriidini.
Vinogradovi valge mõjub seninähtuist kargeima ja kauneimana.
Värvide taastulemist ja kadumist näitavad kompositsioonid ringi
ja kolmnurgaga (1993) ning "Nimetud" (1991). Suured kolaañiseeriad
"Itaalia album" (1994/97), "Väike eesti keele sõnastik" (1997)
ja "Eesti puit" on tehtud taas väga nappide värvidega,
kuid on samas siiski maalilised, rafineeritumaid ja maitsekamaid kollaañe
meie kunstis. Kogu näituse iseloomustamiseks võib öelda,
et tegemist on maalikunsti aristokraadiga -- äärmiselt kõrget
ja peent maalikultuuri valdava kunstnikuga, kelle teeb eriliseks vaevalt,
kuid selgelt tajutav võõras vaim. Võõras vaim,
mis pani venelased vaimustuma Soosterist ja mis teeb siin nii nauditavaks
Vinogradovi. Näituse avamisel esitleti ka Vinogradovi uut kataloogi.
Kultuurkapitali, Sorosi Eesti keskuse ning aktsiaseltside Uniprint ja Storapaber
toetusel ning Tiit Jürna suurepärase kujundusega valminud kataloog
mõjub oma askeetliku luksuse ja soliidsusega. Näitus on lahti
20. novembrini.
Reet Mark
Liina Siibi näitus Haapsalus
14. oktoobril avati Haapsalu linnagaleriis Liina Siibi näitus
“Seanss”.
Siib jätkab Haapsalus mullu sügisel Sorosi aastanäitusel
“Interstanding 2” alustatud teemat. Teismeliste tüdrukute käitumise
kaudu analüüsib kunstnik digitaalsetel fotodel soolist identiteeti
– naiseks saamist, olemist ja selle tähendust ühiskonnas.
Praegune väljapanek on välja kasvanud suvisest Rakvere
näitusest. Siibi 36 fotost installatsioon meenutab kaardipakki. Kunstniku
sõnutsi võib seda vaadata kui 30ndatel populaarse pasjansi
“Santapuuri Mary” ladumist, mille käigus selgusid noortele neidudele
tavapäraselt omistatud unistused, nagu “valget verd mees võib
tuua õnnetust” ning “musta verd mees saabub koidikul valgel hobusel.”
Kaardipaki tegelasteks on kabukiteatri maske ning 30ndate pesu kandvad
noored neiud, kes on ennast mõnusasti Rakvere kodaniku muuseumi
interjööri sisse seadnud. Kaunis hedonistlik mäng, mille
kangelasteks on kaetud nägudega tänapäeva neiud, osutab
aga valusalt nii magusatele stereotüüpidele.
Hispaanlase ja eestlase ühisnäitus Vaalas
13. oktoobril avati Vaala eestlase Urmo Rausi ja hispaanlase
Xavier Escriba maalide ühisnäitus “Kliima”.
Tallinlane Urmo Raus ja barcelonalane Xavier Escriba said kokku Pariisis
École des Beaux-Arts’is ajal, mil see kool oli muutuste ja uue elujõu
saavutamise hoos. Kunstnikena kujunesid nad mõlemad välja Pariisis,
kuigi nende maalikunst on siiani väga erinev. Escriba väikeformaadilised
seeriateks koondatud tööd on kaetud paksu akrüülvärvi
kihiga, millesse kunstnik on mõnikord teinud täkkeid,
õõnsusi ja kraapeid, mõnikord on neis jälgi varasematest
töödest. Raus eelistab suuri lõuendeid, piirates end teadlikult
hallide ja kriitjate toonide ning tavapärase lõuendiga. Tema
maalid omandavad ilme pärast maalipinna kraapimist pahtlilabida
jt. teravate tööriistadega, meenutades salapäraseid grafiteid
või palimpseste. Kuid mõlemad hoiduvad Sorbonne'I professori
Yves Michaud’ sõnul “mineviku nostalgilisest respekteerimisest ja
manerismist”, kuigi “käivad eelkäijate poolt sisse tallatud rada.”
Urmo Raus on põhjendanud ühisnäituse pealkirja järgmiselt:
”Viibides eemal päritolukliimast, hakkab loomingut ebateadlikult mõjutama
mingi seletamatu mälestus valguse meeleoludest, värvidest, aastaaegadest”.
Pärast ühisnäituse eksponeerimist Urmo Rausi kodulinnas
näeb seda jaanuaris Barcelonas Xavier Escriba kodus. Vaala näitus
on lahti 31. Oktoobrini.
Aalto päev Tartus
15. oktoobril peeti Tartu ülikoolis arhitektuuriklassiku
Alvar Aalto päeva.
Aalto päev algas ülikooli Õpetatud Nõukogu
saalis, kus Eesti ainsa Alvar Aalto projekteeritud eramu müügilepingule
kirjutasid alla praegune omanik Tammekannude suguvõsa ja tulevane
valdaja Turu ülikool. Villa renoveeritakse Aalto esialgsete kavandite
põhjal ning sellest saab Turu ülikooli teadus- ja infokeskus,
mis võimaldab intensiivistada Turu ja Tartu ülikooli koostööd.
Müügilepingu allakirjutamise järel võtsid sõna
Turu ülikooli kantsler Keijo Paunio ja prorektor Hele Everaus. Seejärel
meenutati Tammekannude kokkupuuteid noore arhitekti Alvar Aaltoga ning
eramu saamise lugu. Kohal viibis ka Soome parlamendi ramatukogu omaaegne
juhataja Eeva-Maija Tammekann, kes kõneles oma lapsepõlvekodust
Aalto villas.
Pärast avaüritust tutvuti Aalto eramuga Tähtvere linnaosas
ning näitusega “Aalto: kolm objekti Eestis” ülikooli raamatukogus.
Näituse on koostanud arhitektuurimuuseumi direktor Karin Hallas ja
teostanud muuseumi näituste osakonnajuhataja Peeter Mauer. Järgnenud
konverentsil keskendus Karin Hallas Tammekannu villale ning Soome Riigimuuseumi
direktor Marja-Liisa Rönkko Alvar Aalto muuseumiarhitektuurile.
Lembit Sootsi maalid Kadriorus
9. oktoobril avati Kastellaanimaja galeriis ja A. H. Tammsaare majamuuseumis
Lembit Sootsi isiknäitus.
Lembit Sootsi oli ühingu Eesti Muinsuskaitse Seltsi Sõbrad
asutaja Torontos toetades selle kaudu Eesti iseseisvusliikumist 1980. aastate
teisel poolel. Vendade Sootside asutatud hotelli- ja restoraniketti Peoleo
teab igaüks, kes on Eestis ringi liikunud. Äri valdkonda kuulub
ka talu Lõuna-Eestis, kus Lembit Soots praegu elab. Kunst
hakkas Lembit Sootsi huvitama alles keskeas. Sootsile on iseloomulik
suur haare ja risk igas valdkonnas. Tema akrüülmaalid on erakordselt
suures formaadis, figuurid ja portreed teostatud uusekspressionistlikult
rajuses laadis. Eesti loomeinimeste portreede ja rahvusliku temaatika kõrval
on Soots tõlgendanud eri rahvaste, kelti, vanakreeka jt. mütoloogiat.
Kriitika on täheldanud teatud vastuolu kirgliku, ekspressionistliku
maalilaadi ja rahvusliku ainese paratamatu piiratuse vahel. Eesti ühiskonda
väljastpoolt vaatleja illusioonid on kunstnikul aastatega hajunud
ja Sootsi loomingu raskuspunkt kaldunud rahvusromantikalt mujale. Antiikmütoloogia
fragmentidest lähtudes on kunstnik loonud autobiograafiliste sugemetega
töid, milles saab võimalikuks jutustava alge ja maalilise väljenduslikkuse
kompromiss. Kelti legendidest pärit sarvedega jumalate, mehhiko kerjuste,
huumoririkaste loomamallide väljendusjõud jõuab vaatajani
tänu puhaste värvide võimsale keerisele ja figuuride omavahelisele
pingele, hoolimata hõredast maalifaktuurist. Kaheosalise retrospektiivnäitusega
-- maalid "Elujõud" Kastellaanimaja galeriis ja joonistused "Poosid"
A. H. Tammsaare majamuuseumis -- tähistab Lembit Soots oma juubelisünnipäeva.
Joonistustega koos on esmakordselt eksponeeritud ka kunstniku nn. apelsinisari,
popkunstimõjulised maalid, mis valmisid New Yorgis 1970. aastate
lõpul. Kunst ei ole olnud Sootsi peamine tegevusala, vaid
väljendanud tema aateid, saanud tõuget rahvuslikust arengust
Eestis. Lembit Sootsi isiknäituse on kujundanud Andres Tolts, kuraator
on Anne Lõugas.
Anne Lõugas
Komi etnofuturistlik maalikunstnikPaša Mikušev
13. oktoobril avati Tartus Legendi galeriis Pavel Mikuševi maalide
näitus."Minu paganlikud jumalad"
Paša Mikušev on sündinud 1962. aastal Komi vabariigi pealinnas
Sõktõvkaris. Ta on seitsmelapselise pere noorim laps. Pereisa
oli traditsiooniline komi jahimees. Komimaal pärib peremärgi
just noorim poeg ja nii on Pavel Mikuševi signeeringu Paša esimene
täht isalt saadud peremärgi stiliseering.
Mikušev on lõpetanud 1990. aastal Komimaal kõrgema kunstikooli.
Praegu on ta kunstikallakuga elitaargümnaasiumis õpetaja ja
Komi kultuuriajakirja ART peakunstnik. Koos Juri Lisovskiga kujundavad
nad Komi mütoloogia-entsüklopeediat. Mikuševi looming kuulub
soome-ugri rahvaste perestroikajärgsesse ärkamisaega. Nii komi,
mari, udmurdi kui ersa rahvaste rahvuslikke liikumisi vedasid ja veavad
kunstnikud, kes loovad suuri rahvusliku taassünni energiast pulbitsevaid
õlimaale. Need on mütoloogilise sisuga ja neil on kujutatud
ohtrasti vanu rahvuslikke sümboleid, kujundeid, kirju või märke;
Mikuševi on inspireerinud komide esimene tähestik.
Kauksi Ülle
14. oktoobril avati Rakvere galeriis näitus "Uus elu klaasis",
kus noored klaasikunstnikud Kati Kerstna, Virve Kiil, Eeva Käsper,
Ilmar Saabas, Tiina Sarapu ja Kristel Sibul eksponeerivad oma 1998. aastal
valminud töid.
Tähelepanuväärne on skulptuuri- ja objektinäituse
ekspositsiooni valgustus, mis toob välja iga teose spetsiifilised
nüansid ja loob ruumis harmoonilise terviku. Näitus on lahti
14. novembrini.
Andrus Joonase näitus Tartus
13. -- 18. oktoobrini on Tartus Obu galeriis Andrus Joonase näitus
"Olemise lõppematu kergus".
Väljapanek koosneb 1998. aastal Pärnus IN-graafika näitusel
Pärnu kultuuriametnike poolt ärakeelatud teostest. Kasutatud
visuaalsed kujundid on mitmeti tõlgendatavad. Väljas on "Olemise
lõppematu kergus" (I -- III), "Missioon" (Linnaruumis), "Olemise
lõppematu kergus & Kollane Hunfmees" (videolavastus).
12. oktoobrist -- 8. novembrini toimub Vaala keldrisaalis projekt
"Art is Everywhere", mille käigus astub üles neli noort kunstnikku.
Näha saab nii fotot, maali kui ka videot.
12. -- 18. oktoober Mark Raidpere fotod, 20. -- 25. oktoober Anu Aaremäe
maalid, 27. oktoober -- 1. november Jasper Zoova videod,
3. -- 8. november Tarrvi Laamann maalid. Näitused avatakse kl.
18.
|