Kunagi sureva Autori mõte
Kahekümnemviie aasta tagused Leo Lapin ja Juhan Viiding.
Foto: Jaan Rõõmus
Poleemika
Vt. Ants Juske “Surnud Autor ja tema õigused”, Sirp nr. 18,
8. mai.
Eellugu: On kevad 1998 ja Barthes'i "Autori surmast" saanud kolmkümmend
aastat. Aga Autor ei ole veel surnud. Kuigi jagab mõtet, et kõik
on dé jà vu. Ja samas ei jaga ka. Sest meenub jõkke
astumise mõistulugu. Mis ka veenev. Aga põhi mõte
küll ei muutu. Ja inimloomule omane samuti. Seepärast jääb
Autorile eriti arusaamatuks, kuidas on võimalik teoste produtseerimine
(loomine) asendada nende reprodutseerimisega (järeleloomisega). Millest
tekib tarvidus järeleloomise järele? Kas sellest, et pole enam
loojaid?
Tõtt öeldes tunneb Autor pea alati pisukest kohmetust sõnade
"looja", "kunstnik", ammugi siis "prohvet" (ettekuulutaja) ees. Puhta lehena
samastuks ta koos teiste omataolistega pigem erinevatel sagedustel ja lainepikkustel
tundlevate vastuvõtjate metafooriks, mis eri paigus ja olu kordades
paiknedes laotusest pingsalt Inimesse puutuvat peilida püüab.
Ning kus tugevam inspiratsiooni (sisenduse) laeng tabab võimsamast
tahtest, ülevamast tundest ja tundlikumast tajust kantud otsingut.
Mis omakorda kunsti keelde muundatuna eneses igaviku mõõdet
säilitama ehk võimendamagi peaks. Aga kuidas jääb
algupärasusega ses Aja Vaimus? Üha kiiremalt ja kirevamini muutub
dekoor. Metsikus tempos märkab esmast, uut.
Autor on elanud teadmises, et uus ja algupärane pole sünonüümid,
sest tema romantilise (igatsuslik tundelise, uljalt kangelasmeelse) loomuse
ainus õigustus on olla originaalne (algne, ürgne). Et vahendada
ajastu ideaale (algkuju, põhikuju). Aga uus? Olla põhimõtteliselt
uut tüüpi kaunishing või karjerist või variser;
kuningas, kerjus või dissident? Ei, ei... Ses pole küll midagi
uut siin päikese all. Kui aga näiteks bürokraat õpetlaseks
ihkab või on kuninga sees varjul variser või leidub koguni
karjeriste, kes kandmas prohvetirüüd? Jah, eriti viimasest on
Autor võimeline momentaalselt hulluma. Tal tekib ajuti tunne, et
viibib ajas, kus simuleeritakse elu. Kus ühel päeval ongi prohvetite
kohad väliselt veel prohvetlikemate persoonidega täidetud kui
ei iial enne. Ja nad moodustavad üle kogu maa tihedalt läbipõimunud
võrgustiku, mille kaudu doteeritakse, provotseeritakse ja reprodutseeritakse
arutul hulgal tõlkelist libaloomet.
Aga Autor ei taipa seejuures ikkagi, miks tema surema peaks. Nimi ja
autorsus pole ju midagi nii erilist ja ihaldusväärset. Kuid ühel
imekaunil päikeselisel kevadpäeval tunneb ta lehte lugedes äkitselt
üht sõnumit tuppa kanduvat. Milleks osutub ootamatu kopeerijate
ning reprodutseerijate liidu esiliikmeks asumise mõte. Autor haarab
sellestki väljakutsest kinni temale omaselt tagasihoidlik-kirglikul
moel, lootes niiviisi lustides lõpuks ometi lähemale jõuda
tema surmamõistmise lätetele. Aga isegi Barthes'i asjaomase
nendingu tagamaades ilmneb peagi liigne annus mitmetimõistmise võimalusi.
Mida Autoril oligi tarvis enesele tõestada. Et edaspidigi lihtsalt
olla, tunda ning tegutseda. Ja anda kõigile võimalus sellest
osa saada. Et elada kuniks antud.
(Aga see ei ole vist tunne, mida tuhanded läbi mehaaniliselt
reprodutseeritud kultuurilehe oma emotsionaalsesse mällu taassöövitama
peaks.)
Järellugu: Sest on kevad 1998 ja Viidingu surmast saanud kolm
aastat.
Mõte sellest jõuab pärale, kui läbi astuda
Jaan Rõõmuse Raevangla näituselt "Avalikustamata pildid".
Fotonäituselt 25 aasta tagustest Viidingust ja Lapinist. Kitsukesel
ja krobelisel keldriseinal ripuvad kahes reas paarkümmend tundlikult
tabatud ja täpselt paigutatud vanamoodsalt kõrgeläikelist
mustvalget fotot. Fotograaf on lisanud tagasihoidliku, veidike vabandavagi
saatesõna, kus tunnistab, et ei mäletagi täpselt, miks
pildistas...
Korraga elustuvad Autorid neile omases iginooruses. Nad edastavad omaenda
kannatusi, meeleolu, tundeid ja muljeid ning seda tohutut sõnastikku,
millest haaran möödaminnes midagi vajalikku.
Ly Lestberg
 |