Coline Serreau. "Küülik Küülik". Lavastaja Enn
Keerd, kunstnik Andrus Jõhvik, muusikaline kujundaja Olev Sööt.
Osades Liisa Aibel, Lii Tedre, Feliks Kark, Ago Anderson, Sepo Seeman jt.
Esietendus 14. novembril Endlas.
Kaasaegse prantsuse dramaturgi ja stsenaristi Serreau’ (temalt ka film
"Kolm meest ja beebi") näidend "Küülik Küülik",
mis Eestis laval esmakordselt, jutustab ühest rohkearvulisest perekonnast,
kus kõik pole nii, nagu ideaalis ette nähtud. Emal ja isal
on viis võsukest – neli täiskasvanud last ja üks koolis
käiv – Küülik. Kahel vanemal tütrel pole õnne
olnud meestega, pojad osutuvad üliõpilase ja töölise
asemel hoopis terroristideks. Isa lastakse töölt lahti, plikatirts
Küülik visatakse koolist välja. Ühe terroristist poja
saab politsei kätte, pere koos ogara naabrimutiga läheb teda
päästma. Küülik osutub hoopis tulnukaks, kellele meeldib
ikka rohkem siin, kui seal elada. Lõpp hea.
Lavastaja Enn Keerd viib kõnealuse näitemänguga vaatajad
suvesse tagasi ning laseb publikul soojas teatrimajas palagani vaadates
külmetada. Kui vaadata praegust Endla repertuaari, milles pooled lavastused
on komöödiad ning nendest omakorda pooled üpris kahtlase
teksti ja teostusega, siis tekib täiesti õigustatud küsimus
– milleks? Kui komöödia lavastamine oleks veel kuidagimoodi põhjendatud,
siis näidendi valik võtab küll tummaks. Pole teksti ega
sisu, pole ka tulemust. Olen nõus Kivisildnikuga, kes samal teemal
kirjutas Pärnu Postimehes, et autor oleks nagu näidendi kirjutamise
vältel lolliks või hulluks läinud. Kas näidatakse
ühe segase perekonna segast elulõiku selles segases maailmas?
Või on see inimeste juures elava ufo lugu? Äkki nali nalja
pärast? Lavastus neile kolmele oletusele kinnitust ei anna. On muidugi
ka meeldivaid, lõbus-koomilisi ja värskeidki detaile-hetki.
Peale kõige muu aga tumestab ja tuimestab kogu selle ürituse
vastuvõtmist lavakujundus või lausa kujundamatus. Lavale
on topitud mööblit täis steriilne toataoline igav moodustis
– oma igavusega häiriv. Lavastuse parim osa on näitlejatööd.
Äramärkimist väärivad Lii Tedre (ema) ja Feliks Kark
(isa). Põhiliselt kogu tegevuse tsentrumis olevat ema laseb Tedre
väliselt paista võimuka ja tahumatuna. Näitleja mängib
tegelase aga seesmiselt inimlikuks ja heaks – lahedaks emaks. Samaväärselt
astusid üles ka Liisa Aibel (nimiosa) ja Ago Anderson (Bebert). Aibeli
mäng ei lasknud küll aimata tema üleloomulikku päritolu,
projekteerus aga suhteliselt puhtalt ja täpselt huvitava mõttemaailmaga
teismeline. Andersoni kehastatud "hea kahepalgeline terrorist" pälvis
sümpaatia oma mõõdetud ja läbimõeldud tegevusega.
Võib ainult loota, et teatri loomenõukogu laseb kergema tingel-tangeli
vaataja nägemiskaugusse ainult rannahooajal.
Rait Avestik
|