Eesti keele ja kultuuri
väljavaated Euroopa Liidu ja arvuka muulaskonna
tingimustes
Milline võib Eesti
realistlikult välja näha 30 aasta pärast (ütleme a.2030)
praeguste ülemaailmsete suundade jätkudes eeldusel, et suuri
katastroofe ei tule?
Tehnoloogia muutused jätkuvad,
samuti rahvastiku kasv – umbes 90 miljonit aastas. Oletame, et johtuv surve
tooraineile ja ürgmetsile ei too kaasa keskkondlikku-klimaatilist
katastroofi (nagu näiteks Golfi hoovuse hajumist). Eesti integreerub
majanduslikult ning poliitiliselt läänepoolse Euroopaga
ja majanduslik edu ergutab sisserändu. Aastaks 2030 võib arvestada
vahemalt 2 miljoni elanikuga, arvestades valjarännusurvega mitmel
pool maailmas. Praegune kodumaine sünnipuudujääk toob kaasa
noore tööjõu vaeguse aastaks 2010. Aastaks 2030 võib
arvestada, et praegune eestlaskond on end heal juhul taastootnud (1 miljon),
samuti praegune venekeelne elanikkond (pool miljonit), ja juurde on tulnud
vähemalt pool miljonit lõunamailt, kus ühendavaks niidiks
on mingimäärane inglise keele oskus.
Töö raalistamine
süvendab kodust tootamist: ise Haanjas, amet Saksamaal, lävimine
inglise keeles. Sellest tuleneva maale siirdumise kõrval on tõmbejõudu
ka Tallinnal, mis ise on osa Stockholm – Helsingi – Tallinna – Peterburi
megapolisest. Kui pooled inimesed (eriti eestlased) on külades ja
pooled (eriti muulased) Tallinnas, kas see tähendab väiksemate
linnade kängumist? Jõuab ju Häädemeesteltki aeg-ajalt
otse Tallinnas käia.
Lahtine küsimus on
ka Venemaa olukord: kas tükkideks lagunenud või koos, demokraatlik
või autoritaarne, postmodernne või postperonistlik? Kas Euroopa
osa või kõverpeegel? See määrab Balti riikide asukoha
Euroopas – kas keskel või äärel –, ent mitte nende kuulumise
Euroopasse (v.a. katastroofioludes).
Milline on sel taustal keeleline
olukord? Vene keel taandub eesti keele ees, see omakorda inglise keele
ees, eriti Tallinnas. Kujuneb kalduvus tekste, mida hiljem niikuinii ehk
inglise keelde seadma peab, kohe inglise keeles koostada, seda ka eestikeelse
publiku tarbeks. Mõnedki olmelise tähtsusega teated avaldatakse
pooles tosinas keeles, kaasa arvatud ehk mõned, mille kõnelejaid
praegu pole Eestis ollagi. Alla 60aastased vene päritolu inimesed
(praegused alla 30aastased) on selle aja peale
ulatuslikult omandanud eesti
ja/või inglise keele. Avalikkuses kuuleb vene keelt harva ja ka
kodukeelena on segaabielud ja koolitus kahandanud vene keele tarvitamist
eesti ja inglise keele kasuks. Küsimus on eesti ja inglise keele sagedussuhtes.
Kas on nüüdismuulased eesti keelest mööda minnes siirdunud
inglise kodukeele poole, kohandudes (eriti Tallinnas) rohkem uusimmigrantidega
kui eestlastega? Kui ulatuslikult inglise sõnavara ja valjendid
on muutnud eesti keelt ennast, selle jätan teiste oletada.
Need on suunad, mida peame
oletama, vaadates, kuidas on rahvastik ja keeled muutunud eelneva 30 aasta
jooksul saksakeelsel Saksamaal või ingliskeelses Californias. Parast
sovetliku sunnismaisuse lakkamist ei saa Balti riigid omandada muid läänemaiseid
vorme ilma demograafilisteta. Võimalik on vaid demograafiliste suundade
ettenägelik osaline leevendamine. Demograafilise reaalsuse olematuks
kuulutamine teeks vaid kindlaks, et nad murravad sisse täie jõuga.
Kuidas mõjutab Euroopa
Liiduga liitumine või mitteliitumine tulevikupilti?
Tegelikult mitte palju,
aga natuke siiski. Tolli- ja passipiir Eesti ja Eli vahel aeglustaks juba
Lääne-Euroopasse jõudnud lõunamaalaste edasiliikumist,
seda enam, et sama piir aeglustaks ehk Eesti majanduslikku arenemist, nii
et külgetõmbejõud oleks väiksem. Eestisse tuldaks
siis suhteliselt enam idapiiri kaudu. Idapoolsesse majanduslikku ja sõjalisse
mõjupiirkonda kaldumise risk kaalub üle uusimmigratsiooni kaalutlused,
seda enam et integratsioon Euroopaga hõlbustab ka nüüdismuulaste
lahkumist Eestist veelgi läänepoolsema välismaa suunas.
Oluline on, et uustulnukaile hakataks kohe intensiivselt eesti keelt õpetama,
selmet õndsalt loota
nendegi peatset lahkumist.
Kui ingliskeelsete (või pid¯inkeelsete) uustulnukate koloonia juba
nähtavalt suureks paisub nii et nad omaenda ringkonnas või
getos ulatuslikult toimida saavad, siis kahaneb nende huvi omandada eesti
keelt.
Kuidas mõjutab see
pilt suhteid nüüdismuulastega? Kõigepealt paistavad nad
esitatud pikas perspektiivis mitte ainult probleemi või nuhtlusena,
vaid ka rahvusliku kapitalina, sel määral, kui nad aitavad tasakaalustada
sissemurdvat ingliskeelsust, on mingil määral juba omandanud
eesti keelt ja kombeid ja kahandavad demograafilist tühikut, mida
muidu hakkaksid täitma ingliskeelsed lõunamaalased. Ma ei eira
raskusi. Ma ei valda vene keelt ega kavatse seda ka õppida, vähemalt
mitte enne, kui lakkavad häbematud katsed minule Eesti pinnal vene
keele kasutamist peale suruda nii nagu seda korduvalt olen kogenud, mitte
ainult Virumaal vaid ka Tartus. Ma märkan ka, kuidas muulaste esindajad
laveerivad osavalt mööda möönmast ajaloolist tõika,
et Moskva-keskne N. Liit okupeeris Eesti vägivalla ähvardusel,
ja saan aru, mida sellest saab välja lugeda nende riigilojaalsuse
kohta praegusel hetkel. Aga nii eestlastel kui ka siinseil nüüdismuulasil
on kasulik mõtelda 30 aastat ette, ja siis paistab nii mõnigi
asi pisut pehmemas valguses.
Kodakondsus? Kas on
soovitav ius soli, mida Eestis on hakatud nimetama nullvariandiks? Nullvarianti
rakendas Eesti juba a. 1920. Mitu korda peab maa seda uuesti rakendama
pärast võõrhõivangust johtuvat tsiviilgarnisoni
sissetoomist? (Ma ise olin omal ajal osa prantsuse tsiviilgarnisonist Marokos
ja saan aru seesuguste inimeste motiividest, ent tsiviilgarnisonlase
rollist pääseb valja ainult minevikku mööndes ja sellest
lahti öeldes.)
Niisiis, mitu korda peab
maa ikka ja jälle rakendama ius solit? Õigusekohaselt ainult
üks kord. Tegelikult nii mitu korda kui vaja. Euroopa Liidu maad teavad,
et Eesti okupeeriti ja et johtuv sisseränd oli üsna omapärane.
Euroopas (ja ka USAs) saadakse vägagi hästi aru ka nõudest,
et uus kodanik peab oskama riigikeelt ega eelda, et tema tarbeks kuulutatakse
Saksamaal türgi keel (või USAs hispaania keel) teiseks ametlikuks
keeleks. Samal ajal pole Euroopa Liidul kiiret juurde võtta maad,
kus suure osa elanike kodakondsus on segane. Arvan, et Eliga liitumine
on nii eestlaste kui ka nüüdismuulaste huvides nii majanduslikult
kui ka kultuuriliselt. Seda hõlbustaks, kui mõlemad osapooled
kaasa aitaksid kodakondsusetuse kahandamiseks, muulased eesti keele agarama
õppimisega ja eestlased vältides kodakondsuseksamil selliseid
keeletrikke, millega ka hea osa eestlasist võiks läbi kukutada.
Soovituse taga on kaks reaalsuse
nõuet: 1) nüüdismuulastele ebameeldiv minevikureaalsuse
nõue – oli okupatsioon ja tsiviilgarnisoni sissepumpamine ja 2)
eestlastele ebameeldiv tulevikureaalsuse nõue – need muulased, kes
veel pole kodumaale naasnud, jäävad ka edaspidi Eestisse. Kui
nad just lääne poole edasi ei siirdu.
Soovitav on vältida
õõnsat deklaratiivsust, mis mürgitab olevikku aitamata
kaasa probleemide edaspidisele lahendamisele. Üks tõsisemaid
näiteid on jutt venekeelsete riigigümnaasiumide ärakaotamisest
mingis kauges tulevikus. Pole sugugi selge, et venekeelse keskhariduse
jätmine erakoolide hooleks (keda finantseeritakse kes teab kust ja
kelle poolt) aitab kaasa eestimeelse hariduse levitamisele. Kui aga asi
on igakülgselt läbi kaalutud ja on otsustatud seda teed minna,
siis tehtagu konkreetne tegevus- ja finantsplaan, kuidas sinna jõuda,
enne kui kuulutatakse välja mingi põhjendamatu tähtaeg!
Sellest tähtajast, mis aastate eest välja kuulutati ja hiljuti
tühistati, sai kahju kohe kätte negatiivse vastukaja näol
välismaal ja kohalike muulaste juures, kasu aga jäi saamata,
sest polnud alustatud täideviimise eeltöidki. Selmet asja uuesti
kaaluda, lükati kella kukkumine lihtsalt 10 aastat edasi, ilma et
oleks näha pakiliste eeltööde alustamist. Eeltöiks
aga oleks ülim aeg, sest esiteks on vaja õpetada välja
tulevaste õpetajate õpetajad, kui oletada, et enamik muulastest
õppureid katsub 10 aasta pärast edasi õppida eestikeelses
riigigümnaasiumis. Ma näen ette, et 10 aasta pärast tähtaega
jällegi edasi lükatakse. Tulemus on aga, et vahepeal kunagi ei
investeerita küllaldaselt venekeelsete, ent eestimeelsete õpikute
koostamisse, sest alati on tunne, et neid ei lähe ju peatselt enam
tarvis. Mida ei suudeta teostada, mida isegi tõsiselt ei kavatseta
teostada, seda on parem jätta deklareerimata.
Kas Eesti riigi olemasolu
eesmärk ja mõte on eesti kultuuriruumi säilitamine ja
areng? On küll. Muidu poleks ju üldse vaja nii väikest omaette
riiki. See aga ei tähenda, et muud, mitte eelnevaga vastuolus olevad
eesmärgid oleksid sellega välistatud. Esimene minu ligi 30 aasta
eest koostatud 30aasta plaani kuuest sihtpunktist oli: "Oleme olemas ja
elame suhteliselt hästi." See suhteliselt hästi elamine hõlmab
ka ülearuste tülide vältimist, näiteks Eestisse sattunud
muulastega. Kuid olemas olemine eeldab ka, et jääme kindlaks
seal, kus seda vaja. Andku taevas tarkust eristada vajalikku ja ülearust
tüli!
Rein Taagepera
|