Surnud Autor ja tema
õigused
. |
|
Rein Tammik. 1945 - 1975. Õli, lõuend. 1975.
Kirjarahva üldkogu
eel võttis Mati Unt Sirbi veergudel taas üles "autori surma"
teema, tõdedes, et "see tekst, mis praegu voolab mu käte alt,
kuulub intellektuaalse omandi, honorari ja nime poolest mulle, aga -- ja
üldsegi mitte Barthes'ist puht teoreetiliselt lähtudes, vaid
tunde järgi - ei ole minu oma. Kui mul üldse midagi õnnestub,
siis ehk ainult integreerida midagi üheks ühikuks, mida saab
pealkirjastada, antud juhul siis "Kopeerijad koos, 3996 tähemärki".
Unt teeb siin seega veel
ühe topelduse: Autori surmastki rääkides ei saa olla originaalne
autor, vaid tühipaljas kompilaator, kes paremal juhul laseb loetu-kuuldu
läbi omaenda prisma, mis aga tekitab vaevalt mingeid uusi peegeldusi.
Ometi tasub asjast ikkagi
veel kord üle käia ja nagu ütleks Stefan Zweig, tuua see
XIX sajandi demiurgist Autori balsameeritud muumia veel kord päevavalgele.
Seda enam, et suur osa meie loomeinimestest elab just nimelt möödunud
sajandi romantismi kunstnikumudeli järgi.
"Puhta kunsti" süütuse
aegu
Tähisena selle mudeli
sõnastamise ajaloos viitavad uurijad üha rohkem Baudelaire'i
1845. aasta salongi arvustusele. Baudelaire'i "puhta kunsti" suurim vaenlane
on kodanlane, kes ei otsi kunstis mitte talle ainuomaseid väljendusvahendeid,
vaid rahuldust oma asistele vajadustele: poliitik, pankur, kaupmees, insener
või pagar -- kõigil neil on sülitada kunstniku puhtast
eneseväljendusest sündinud taevalikule loomeaktile. Sada aastat
hiljem kirjutab Clement Greenberg, et "visuaalsed kunstid peavad piirama
end sellega, mis on antud visuaalses kogemuses ning vältima ükskõik
milliseid teisi kogemuse vorme". Analoogilisi modernistlikke avaldusi võiks
tuua lõputult, kuid millegipärast on modernismi kriitikutel
just kõige enam hambus Baudelaire ja Greenberg. Niisiis elitaarsuse
ja autori-looja eriline rõhutamine on need esmased tunnused, mida
juba pisibluffijagi peaks modernismi kirudes meeles pidama.
Juba loetud, juba nähtud
Kuidas saigi Mati Unt oma
arutlust alustada Roland Barthes'ita, kelle "Autori surm" ilmus juba
1968. aastal, kuid mille tsiteerimisest ei saada siiani üle ega ümber.
Ega siingi mitte: "Me teame nüüd, et tekst ei ole sõnade
jada, mis vahendab "teoloogilist" tähendust (Autor -- Jumala "sõnum",
vaid multidimensionaalne ruum, milles kirjutiste hulk (ükski neist
pole originaalne) on segu ja kokkupõrge. Tekst on tsitaatide koestik,
mis on laenatud kultuuri paljudest keskustest". Kõik on Barthes'i
jaoks déjà lu -- "juba loetud" ning "juba nähtud". Teose
produtseerimise asemele tuleb postmodernistlikus kunstikäsitluses
teose reprodutseerimine.
Pole raske märgata,
et meie kunstiavalikkuses tekkinud arusaamatus kunstnike ja kriitikute-kuraatorite
vahel tuleneb peamiselt sellest, et esimesed elavad veel Greenbergi ajastul,
viimased aga modernismijärgses kultuuris. Pole siin midagi ajada kõike
tsunfisiseseks, ühe põlvkonna monopoli kaela, nagu seda tegi
"Kunstiruumi" saates Signe Kivi. Kunstnikel oleks aeg vaadata enda ümber
ja mõelda, mis ajastul nad elavad.
Muidugi on siin tegemist
kunstniku ja kriitiku igivana huvide vastandumisega: iga looja tahab olla
originaalne. Vaadatagu, kui ebameeldiv on kunstnikule ajakirjanike tüüp-küsimus:
"Kes või mis on teid teie loomingus kõige enam mõjutanud?"
Kriitik ja teoreetik aga huvituvadki rohkem sellest, millisesse diakroonilisse
või sünkroonilisse konteksti kunstnik asetub.
Seda enam tuleb viimaste
küsimustega tegelda pärast romantilise Autori surma. See demiurg
suri koos avangardi lõpuga, kuna ta ei suutnud enam luua midagi
uut. "Looma" aga tähendabki millegi originaalse tekitamist. Selle
asemel, et Mati Undi kombel seda endale teadvustada, minna avalikult üle
kompilatsioonidele, tsitaatidele, kopeerimistele, pastiššidele, hoitakse
kramplikult kinni "puhta kunsti" laguneva kindlusetorni viimasest rinnatisekivist.
Tulemuseks on iseenda järjest haledam kopeerimine, halvemal juhul
tige moraalitsemine ja nn. "professionaalse kunsti" kaitsmine kõikvõimalike
templirüüstajate eest.
Autori kaks surmatunnistust
Viimase paugu on Autorile
pannud uus meedia ja "kunsti mehaanilise reprodutseerimise" ajastu (Walter
Benjamin). Juba Andy Warhol sai aru, et parem on ise end kuulutada tirañeerimismasinaks,
enne, kui seda teevad sinuga teised. Kõigest meedia ja internetiga
tulnud autorluse probleemidest on meil piisavalt kirjutatud. Seepärast
tooks vanale heale Autorile näiteid hoopis talle lähedasemast
ümbrusest. Autor kaitseb "professionaalsust", viidates spetsiifilistele
oskustele "puhta kunsti" ainesega ümberkäimisel. Rosalind Krauss
aga viitab Washingtonis National Gallerys toimunud Rodini kõigi
aegade suurimale näitusele, kus oli teostatud tema hiigelkavand "Põrguväravad".
Rodin pärandas kõik oma loominguga seotud õigused Prantsuse
riigile. "Põrguväravad" jäid 1918. aastal surnud skulptori
ateljeesse sadade laialipillatud kipskavanditena, millest näituse
korraldajad tegid pronksivalu ning ehitasid väravad üles oma
suva järgi. Kes on autor? Tartu muuseum leidis üles Vabbe puulõikeklotsid
ning tegi nendest tõmmised. Raivo Kelomehe ja Jaan Maliniga teostasime
pärast Ilmar Malini surma jooniste põhjal tema installatsiooni
"Organon". Rotermanni soolalaos on väljas sajandialguse klaasnegatiividest
praegu tehtud suurendused. Maailmas on pärast arhitekti surma projekti
järgi valmis ehitatud terveid maju. Kes ja kus on autor?
Kas pole need pärast
autori füüsilist surma valminud teosed nähtav tõestus
Barthes'i teoreetilisele postulaadile. Tegelikult polnud Autorit ka kunstniku
eluajal, kuid posthuumne teksti koestiku elustumine on siin otsekui "füüsiline
metafoor" Autori surmale. Ja lõpuks läheb see koestik omakorda
rändama tsitaatide ja pastiššidena teistesse tekstidesse.
Autoril on tõsi küll
veel mingid "õigused", mida kaitseb vastav organisatsioon. Viimane
tundub mingi anakronistliku laibaõgimisena. Kujutage ette: Autor
on surnud, "ta ei edasta enam omaenda kannatusi, huumorit, tundeid ja muljeid,
vaid pigem seda tohutut sõnastikku, millest ta haarab möödaminnes
midagi vajalikku" (Barthes) -- ja siis on sel kopeerijate liidu (Unt) liikmel
füüsilise surma järgselt veel mingid Autoriõigused
tervelt viiekümneks aastaks!
Ants Juske
Foto: Rein Tammik. 1945
- 1975. Õli, lõuend. 1975.
|