Illimar Pauli “Aed” Vabaduse galeriis

Aed 2. Fragment

Aed 2. Fragment

Illimar Pauli näitus “Aed” avatakse Vabaduse galeriis neljapäeval, 3. septembril kell 17.
Illimar Paul (1945) on figureerinud Eesti kunstis 1970ndate algusest: tal on olnud üle kuuekümne isikunäituse, ta on osalenud on ligi kahesajal väljapanekul. Illimar Pauli 1970ndate  hüperrealistlikus laadis serigraafiatehnikas linnavaated ei kuulu mitte ainult meie graafika klassikasse, vaid olid omal ajal ühed novaatorlikumad graafikateosed, seda nii tehnika kui ka kujutamisviisi poolest. Paul on oma loomingus kasutanud mitmeid tehnikaid – siiditrüki kõrval teisi graafikatehnikaid (linoollõige), aga akvarelli, värvilist pliiatsijoonistust, neid kokku miksinud, tulnud kahemõõtmelisest esitusviisist ruumi, teinud kolmemõõtmelisi kollaa?e jne -, kuid armastus detaili vastu on säilinud siiani. Enamgi veel: detail on talle alati tähendanud midagi väga isiklikku ja emotsionaalset. Ka fotorealistlikele nii-öelda neutraalsetele linnapiltidele lisas ta oma detaile, kodustades tollaseid kättesaamatuid metropole, lisades neile inimliku, isegi romantilise mõõtme.
Vabaduse galerii näitus on pealkirjastatud suhteliselt neutraalse “Aiana”, osutamata juba aastaid kestnud protsessile – kunstniku sügavale kiindumusele looduse, eelkõige eksootiliste taimede vastu ning nende põhjal oma lopsakalt vohava aia kujundamisele. Illimar Pauli “Aed” on kodustatud paik, kuid mitte selle tavapärases mõttes, kui kodustamine tähendab tasakaalustatust, isegi -lülitamist. Illimar Pauli “Aiast” rääkides võib kasutada isegi sürrealistlikku instrumentalistikat, eelkõige automatismi: kunstnik ei tee eeltöid, eskiise, ta alustab kompositsiooni ühest tillukesest algelemendist ja kasvatab sellest nii-öelda iseareneva, kuid siiski kunstniku käe kontrollitud esteetilise terviku, Illimar Pauli oma aia. Vabaduse galerii “Aeda” on Illimar Paul toonud juurde veel ühe juhuslikkusele või õigemini juhusest tekkinud tervikule osutava momendi. Ta on vaba joonistamise ühendanud linoollõikega, kuid mitte suurte dekoratiivsete pindadega, vaid väikeste osistega: tal on üle kolmekümne linoolimaatriksi, millest saab luua tuhandeid variatsioone.  Etteantud trükitud pindadest või õigemini nende varieerimisest tekkinud kompositsiooni on ta täiendanud vaba käega loodud nii-öelda isetekkeliste looduslike elementidega. Nii on Illimar Pauli “Aed” ülemlaul orgaanilisele loodusele ja ka anorgaaniliste struktuuride paljususele, eelkõige aga nende ühendusele ja sellest tekkivale sünergiale.
Illimar Pauli “Aed” kuulub joonistuste triennaali kõrvalprogrammi.
Näitus on vaadata 4. – 22. IX 2015.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming