Jaan Elken Draakoni galeriis

Elin Kard

Teisipäeval, 25.06.2013 kell 17.00 avab JAAN ELKEN (1954) Draakoni galeriis isiknäituse „Malecón“.

Havana, Malecón

Paarikümne-aasta tagune, esimesel külastusel kogetud sarm on linnal alles, nostalgia kord olnust, nüüdseks lootusetult kadunud ajast on igal sammul märgatav, vali vaid sajand ja kümnend. Havana omaaegsest hiilgusest, neobarokse kreooli arhitektuuriga täidetud kvartalitest, kus segunes kogu vana Euroopa arhitektuuripärand kuni 1950-ndate streamlineni välja, on  järel vaid riismed. Elegantne  ja  tuledesäras Havana on vajunud viletsusse, hiilgus ja viletsus peavad varemete vahel koerapulmi.

Linna nägu tervikuna on määrdunud, varisemisohtlikud või kasutult seisvad arhitektuuripärlid räägivad aga oma märgilist keelt, nende suud ei saa sulgeda. Arhitektuur paljastab kehtiva propaganda, kunagise pulbitseva ja õnneliku linna elulaad aimdub rikkaliku dekooriga, art deco stiilis 2000-kohalistest kinoteatritest, mille võidunud riidega tooliread  ja avarad fuajeed on veel nüüdki elegantsed. Või  kui kõnekad on kunagise ööklubi  ja kõrval asuva kirjastustehoone imposantsed terrazzotehnikas metall-logodega inkrusteeritud tänavasillutused, mustast ja punasest lihvitud marmorist fassaadidest kõnelemata.

Kes tahab  kogeda veidrat  ajareisi tunnet, otsekui oleks ta sattunud filmivõtete ajal statistina mõnda stuudiosse, kuhu on üles ehitatud tükike kadunud maailma, kus ülevõimendatult on aga esindatud 1950-ndate USA autotööstuse ja olmetehnika riismed, kus külmkapp ja vannitoa segisti (kui see üldse on) on kindlasti 1950-ndatest. Ehk just seetõttu sai Havana kesk-kalmistu kohaks kus käisin meeleldi jalutamas, niikuinii puhkasid selle linna asukad, kelle jälgi Havanas registreerisin, just seal. Katoliiklikule maailmale iseloomulikult oli Havana surnuaed tõelise nekropoli mõõtkavas, valgest marmorist kabelite promenaadidega ja põlispuudega palistatud varjulisemate alleedega.

Lagunemine on elu paratamatu faas, ühel või teisel kombel tabab see kõike maist, materiaalset, nii anorgaanilist kui ka orgaanilist. Lagunenud ja hääbumise tunnustega ehitusliku substantsi kontsentratsioon Havanas on tavatult kõrge. Malecóni ääristavate paleede ehitamiseks kasutatud settekivimite plokkides on veel nüüdki näha kunagisest merepõhjast ammutatud koorikloomade ladestusi, surma ja möödaniku puudutus on siin kogu aeg kohal, nii minevikus, nüüd kui ka tulevikus.

Malecón on Havana kaldapealse nimetus. Näituse ülesehitamisel kasutatud fotod on tehtud 2012. aasta jaanuaris.

Jaan Elken

Näitus jääb avatuks 13. juulini 2013.

Tänud: Andero Kivikas, Argo Kollom.

Näitust toetab Eesti Kultuurkapital.

Näituseid Draakoni galeriis toetab Eesti Kultuuriministeerium.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming