Teod

I. P.

Finn Poulsen Vanemuise suures majas esietendub täna William Shakespeare?i romantiline komöödia ?Nagu teile meeldib?, mille lavastab Eestis kõrgelt hinnatud rootsi lavastaja Finn Poulsen. Vanemuises on ta varem teinud neli lavastust: Lindgreni ?Väikese onu saaga?, Shakespeare?i ?Kaheteistkümnenda öö?, Nielseni ?Maskeraadi? ja Nilssoni ?Mädarõikamaa?. Samuti on Poulsen lavastanud Emajõe Suveteatris Shakespeare?i ?Suveöö unenäo? ja Eesti Riiklikus Nukuteatris Byströmi ?Suure ime?.

Ring on täis saanud: jälle Vanemuine, jälle Shakespeare?i komöödia. Kas selline komplekt on teie kirg?

Mitte rohkem kui kõik muu. Aga oivaline tunne on istuda Meistri köögis. Sest Shakespeare on minu silmis tõeline Meister. Seda enam, et ?Nagu teile meeldib? on üks helgemaid näidendeid, mis ta on kirjutanud.

Peale selle, et Shakespeare?i teavad kõik ja et stiilne komöödia on ajatu ning et igal teatril on head komöödiat vaja, miks just ?Nagu teile meeldib? täna Tartus?

Vanemuises on selle näidendi tarvis perfektsed näitlejad. Loodan, et seda tuleb vaatama ka perfektne publik.

Tähtis on ka see, et ?Nagu teile meeldib? puudutab aja muutumist või muutusi ajas. Olen Eestiga juba päris pikka aega kokku puutunud, see on minu seitsmes lavastus siin, ja ma näen ühiskonda, mis on muutumises.

Mis aga Tartusse puutub, siis tunnen ennast siin üllatavalt koduselt. Tartul on sarnasusi minu endise kodulinna Uppsalaga, mõlemad on ju ülikoolilinnad. Kuid huvitav, et Tartus tänaval ringi kõndides tuleb mulle tuttavaid inimesi märksa rohkem vastu, kui nüüd vahel Uppsalas käies. Üks põhjusi on ilmselt see, et kui ma Vanemuises ?Maskeraadi? tegin, osalesid ka sümfooniaorkester ja balletitrupp: mõlemad on suured kollektiivid, kus palju inimesi.  

Kas te armastate Shakespeare?i?

Jah, päris kindlasti. Nagu ma juba ütlesin, on ta tõeline Meister. Vähemalt seda sorti teatri mõttes, mis mulle meeldib ja mida mulle meeldib teha. See on teater, kus publik on osaline loomeprotsessis, kus ei ole mingit naturalismi ja tegelikkuse jäljendamist.

Kui võrrelda Eesti ja Rootsi teatrisüsteemi, siis mida oleks teil mujalt tulijana meile õpetlikku öelda?

Eestis valdava repertuaariteatrisüsteemi puhul on oht, et see killustab näitlejat. Vahel võiks anda näitlejale võimaluse keskenduda ainult ühele tööle. Kui tegime ?Kaheteistkümnendat ööd?, siis näitlejad mängisid teatud perioodi ainult seda ja said sellele lavastusele kontsentreeruda.

Repertuaariteatril on aga kindlasti ka oma eelised. Parim variant oleks see, kui õnnestuks need kaks süsteemi omavahel sünteesida.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming