PEALELEND: Priit Raud, festivali „Baltoscandal 2010” kunstiline juht

Tambet Kaugema

7.–10. juulini toimub Rakveres XI rahvusvaheline teatrifestival „Baltoscandal”, mis tähistab tänavu oma 20. sünnipäeva. Keda esinejatest ja teatritruppidest on sel korral oodata Baltimaade vanimale rahvusvahelisele teatrifestivalile? „Baltoscandal” toimub neljal päeval ja festivali maht on enam-vähem sama kui kaks aastat tagasi. Kohal on 14 truppi kaheksast riigist, 15 lavastusega antakse 25 etendust.  Festivali üks peaesinejaid on itaalia lavastaja Romeo Castellucci koos oma trupiga Societas Raffaello Sanzio. Kuus aastat olen üritanud teda festivalile tuua, nüüd lõpuks see õnnestus. Eesti publik näeb esmakordselt teatrimaailma üht tuntumat ning skandaalsemat teatrimeest, Rakverre tuleb ta lavastusega „Hey Girl!” („Hei, tüdruk!”), etendustesse kaasatakse ka 40 kohalikku inimest.

Kui otsida festivali ühisjoont, on selleks  vormide sulandumine, eklektika. Osalt tingib selle esinejate taust. Romeo Castellucci – nagu mitmed teisedki külalised – on varem tegelenud maalikunstiga ja seetõttu on need lavastused väga visuaalsed. Teksti on vähe, päris palju aga huumorit, ehkki ühtegi komöödiat festivalikavas pole. Mul on ennustus, mille täitumises olen kindel. Prantsuse lavastajast Philippe Quesne’ist ja tema teatrilaboratooriumist  Vivarium Studio kujuneb festivalipubliku lemmik. Lavastus „Big Bang” („Suur pauk”) mängib muusika, tantsu ja teksti abil läbi arenguetapid, mis ühiskonnal tuleb üksikul saarel pärast suurt pauku läbi elada. „Big Bang’i” esietendus toimub nädal enne „Baltoscandalit” Berliinis ning alles nädal pärast meie festivali saab seda näha Prantsusmaal Avignoni teatrifestivalil. XXI sajandile sobivat optimismi otsivad  lavastuses „An Anthology of Optimism” („Optimismi antoloogia”) belgia-kanada teatrimehed Pieter De Buysser ja Jacob Wren. Nad esitasid kirja teel kümnetele inimestele maailmas küsimuse: mida tähendab tänapäeva maailmas optimism?

Tegemist on festivali ainsa loengetendusega. Briti näitlejanna Ursula Martinez, kes külastas ka 2002. aastal „Baltoscandalit”, hakkas saama veidraid e-kirju. Nende põhjal  pani ta kokku lavastuse, kus kombineerib sõna- ja tegevuskunsti, karakter- ja stand upkomöödiat. Mõeldud on see lavastus eeskätt meestele, ja nagu Martinez publikut hoiatab: „Lavastus võib sisaldada väga igavat alastust”. Mette Ingvartsen, Belgias elav taani kunstnik, koreograaf ja lavastaja toob festivalile kaks lavastust, mis analüüsivad tänapäevaste suurlinnade toimemehhanisme. „Giant City” („Hiidlinn”) on tantsulavastus, „Evaporated  Landscapes” („Aurustunud maastikud”) aga puhas lavakujundus, ühtegi inimest ei näe. 1990. aastatel Peterburi ja Moskva kunstiringkondades tuntuks saanud inseneriteater Akhe esitab lavastuses „Faust. 2360 Words” („Faust. 2360 sõna”) hoolikalt valitud sõnade, veidrate juhtumiste ja visuaalselt nutikate lavapiltide abil oma versiooni doktor Faustuse loost. Ka Hollandi teatri Dood Paard lavastus „Answer Me” („Vasta mulle”) jõuab  esietenduseni Lissabonis vahetult enne Rakverre tulekut. Prantsuse multikunstnik Gerald Kurdian toob festivali viimasel õhtul Eesti publiku ette oma hullumeelse ulmemuusikali. Eesti teater on festivalil esindatud viie lavastusega, neid esitavad Rakvere teater, Von Krahli teater, Mart Kangro, Cabaret Rhizome ja Erik Alalooga.

Küsinud Tambet Kaugema

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht