Liikuvate piltide aeg

BFMis hakatakse õpetama videomängude disaini ja lugude jutustamist mängudes.

KATRIN SAKS

Selles, et meil oleks rohkem vaja IT-spetsialiste, ei kahtle keegi. Millegipärast küsitakse aga sageli, et kas Tallinna ülikooli Balti filmi- ja meediakooli noored, kes õpivad liikuvate piltidega lugusid jutustama, ikka leiavad endale tulevikus tööd. Mängufilmide toomiseks ju riigil raha napib ja sponsoreid on raske leida, rääkimata nendest, kes loomemajandusse investeeriksid. Telejaamade omatoodang on tagasihoidlik. Kui programmi on odavam sisse osta, siis mis mõte on igal aastal ülikooli võtta kümneid noori, kelle harimine on nii kulukas. Kulukas, sest filmi- ja meediaharidus on kallis, vaatamata sellele, et tehnika on järjest odavamaks läinud ja pildirea saab üles võtta ka mobiiliga. Kulukaks teeb selle tõsiasi, et vooruloengute asemel tuleb BFMis tegeleda tudengitega individuaalselt, nii nagu kõikide kunstide puhul.

Noorte ettevalmistamise mõttekuses kaheldakse aeg-ajalt, kuigi nii suurte kui ka väikeste, puutetundlike ja kaugusest säravate ekraanide hulk kasvab pidevalt. Neid tuleb juurde kodusesse tarbimisse, aga ka avalikku ruumi. Kui eelmisel sajandil oli enamikus kodudes nurgas üks helendav pildikast, mille ekraan peideti saatepäeva lõpul pilutatud lina alla, siis nüüd kasutavad paljud inimesed iga päev nelja-viit ekraani, millest mõnda ei lülitatagi välja.

Kahanemise märke ei näita ka inimeste janunemine lugude järele, ainult et trükimasinate asemel paljundatakse lugusid enamasti digitaalsete audiovisuaalsete vahenditega. Taas võidutseb pilt ja mõnes mõttes oleme ringiga tagasi jõudnud sinna, mil piltkiri olulist sõnumit kandis. Muidugi on see pilt hoopis teistsugune kui näiteks mitme tuhande aasta vanustel Alta primitiivsetel kaljujoonistustel, mida imetlesin mõni aeg tagasi Norras Hülgelahe ääres. Fakt on aga see, et on liikuvate piltide aeg ja ilmselt kasvab nende populaarsus veelgi. Järelikult on vaja ka neid, kes oskavad seda pildirida luua. Ja neid, kes oskavad selle abil oma lugu jutustada. Ka meelelahutuseks, aga eelkõige selleks, et harida ja rikastada, et muuta õppimine põnevamaks, mõnusamaks ja mängulisemaks. Ja mäng ise mõttekamaks.

Oleme Tallinna ülikoolis loomas selleks tõsimängude õppekava. Loodame järgmisel suvel leida mitmete erialade noori (õpetajaid, psühholooge, IT-spetsialiste, animaatoreid, produtsente), kes on lõpetanud bakalaureuseõpingud ja soovivad jätkata magistrantuuris, et pühendada uute hariduslike mängude või mänguliste õppevahendite loomisele, muidugi koos vastava ala spetsialistidega.

Veel üks värske näide, kuidas kasutada audiovisuaalseid materjale hariduses. Nimelt sai äsja valmis BFMi ja Eesti Instituudi koostööprojekt „Tosin küsimust Eesti kohta”, mille käigus valmisid lühifilmid. Nende peamine sihtgrupp on eesti keele õppijad. Filmidega saab muuta keeleõppetunnid elavamaks ja lõbusamaks. Lõbusamaks, sest tegemist on kaheteistkümne lühifilmiga, kus üliõpilased otsivad humoorikate visuaalsete vahenditega vastust küsimusele, kes me oleme ja kust me tuleme. Olgu näiteks film Eesti kuningatest, Kaali meteoriidist ja sellest, kuidas meist sai laulurahvas. Just nii, nagu noored inimesed neid asju näevad. Kuna BFM on rahvusvaheline kool, siis osalesid projektis ka meil õppivad välistudengid. Nemad lõid ka blogi, mis annab aimu sellest, millise pilguga teised meid vaatavad. Kogu materjal on kättesaadav kolmes keeles Eesti Instituudi kodulehel www.12küsimust.ee, aga ka eraldi DVDna, millelt keeleõpetaja saab oma tunni jaoks sobiva loo valida. Filmide juurde käivad õpetajate abistamiseks ka töölehed.

Selline projekt valmis küll tudengite õppetöö raames ja sai võimalikuks tänu MISA toetusele Euroopa Kolmandate Riikide Kodanike Integreerimise Fondist.

See on vaid üks näide, kuidas õppida ja õpetada kasutama digitaalseid õppevahendeid hariduses. Võimalusi on tohutult, aga vaja on ka vastava ettevalmistusega spetsialiste.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming