Kuidas vaigistada tühjust?

Armin K?gi

 

 

Kilmi-Maimiku “Müümise kunstis” on  õhus ühteliitvat usku nii Jeesuse heldusesse kui ka kolmesajakrooniste plastnõude surematusse.

 

“Kõik on müük. Kogu elu on ainult müük,” deklareerib Evelin hästi omandatud enesekindlusega. Kust saabub selline filosoofiline veendumus? Kas Ameerikast pärit rahvusvahelist võrkturundust viljelevast firmast, kus Evelin elatist teenib, või Peep Vainu kolmepäevaselt saavutama õppimise koolituselt?

Pöörast populaarsust nautiv müügiguru, rekordeid jahtiv müügijuht, kiiresti kõnelev müügimeeste värbaja ning mõned lõksu jäänud algajad müügimehed-müüginaised on võetud Maimiku-Kilmi uudishimulike kaamerate fookusesse, et leida küsimustele vastus. Ülesanne tundub olevat nii keeruline, et tõde ei häbeneta kirikustki otsida.

“Usk on jumalast huvitav asi,” noogutab värbaja lõbusalt, saades teada, et Ameerikasse raamatuid müüma sooviv noormees õpib ülikoolis teoloogiat. Aga noormees ei usu. Ei jumala kõikvõimsusse, ei plikade seksikusse, endasse veel kõige vähem. Äkki aitab raamatute müük usku leida? Ega tal sellessegi erilist usku pole, aga midagi tuleb ju oma noore eluga peale hakata. Isa-ema ka juba vaatavad imeliku pilguga.

“Mina kodus palvetasin, et, jumal, anna mulle siin Elvas see koht, kus ma saaksin tooteesitlust teha,” kiidab küpses eas naisterahvas tänulikult ülakorruse tegelast. Nüüd istub tehinguni jõudnud müügiproua oma vastsete kundede hubases söögitoas, kus üheskoos toredat päeva rammusa supisöömisega tähistatakse. Õhus on ühteliitvat usku nii Jeesuse heldusesse kui ka kolmesajakrooniste plastnõude surematusse. Tõeline võrkturunduse ideaalpilt: kõigil on hea, kõik on õnnelikud.

Aga kes pani ikkagi võrgu välja?

Evelin annab seletust: “See, et minul hästi läheb, mina manipuleerin sinuga. See, et sinul hästi läheks, sina manipuleerid oma klientidega. See, et meil kõigil hästi läheks, firma manipuleerib meie kõigiga.” Peep lisab: “Tee seda, milles sa hea oled, mis sul tuleb hästi välja, mis sulle meeldib. Edu peamine eeldus on ausus ja eelkõige iseenda suhtes.” Enese ja teiste suhtes aus manipulatsioon – kas see ongi see, mis viib meid iseendas täiesti uute tahkude avastamiseni? Väga võimalik.

Kas avastused on ka üllatavad? Hinnake ise. Evelin, kelle võrgustikku kuuluv müügiesindaja soovib lõpetada, et pühendada end kirikule, arutleb: “Miks ei käi ta meie koolitustel ja koosolekutel, kust meie saame motivatsiooni täpselt sama moodi nagu tema, kui ta käib kirikus ja kuulab seal, mida pastor räägib. Meie maaletooja räägib ju ka nagu pastor: see toode on hea, see müüb jne. Ma ütleksin, et pastor on sel juhul väga hea müügiinimene, kui ta suudab oma ideid kogudusele müüa.”  Kas pole see mitte siiras tunnustus, mis jumalateenrit maaletoojaga sunnib võrdlema? Veel sammuke edasi ning preestrist endast saabki meie taevase rõõmu maaletooja. 349 krooni tükk.

Mis mulje sa endast jätad? Ka see tundub olevat üks filmi olulistest küsimustest. Mida arvavad sinust teised, kui sa juba kell kolm kontorist jalga tahad lasta? Mida arvad sa iseendast, kui sinu Volkswagenist mõni Hummer mööda kihutab? Pöörad kontorisse tagasi ja võtad oma kliendinimekirja uuesti ette? Sa saad sellega ju hakkama. Sa saad üldse kõigega hakkama, millest vaid unistada julged. Sa tead seda, sa oled selle teadmise eest maksnud. Nii et asi on unistamises. Siit algabki kõik.

Millest unistad, inimene?

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht