Autod ei peaks nii võimsad olema
Trivimi Velliste küsib ülemöödunud nädala Sirbi artiklis „Vaimsemat rahvast oodates”, kui palju muistiseid saaks korda teha, kui vahetaksime kallid autod odavamate vastu. Sellele võiks lisada, et senine sõiduautode võimsusega priiskamine koormab vägagi ka looduslikku tasakaalu. Sõiduautode arukas võimsus praeguse autotööstuse taseme juures võiks olla mitte rohkem kui 50 kW, mida on lähiajal tehnilise arengu tõttu võimalik märgatavalt vähendada.
Kui laia üldsust, muinsus- ja looduskaitse toetajaskonda kaasa tõmmata, oleks mõistlik Euroopa Liidus rakendada seadus, mis paneks sõiduautode omanikud maksma iga üle 50 kW tarbitud kW eest „lisatasu”. See aitaks ka soodsalt kaasa inimeste väärtushinnangute muutumisele. Autokütuse senine hind on ju selle vedeliku turuhind, mis ei ole kaugelt tegelik kahjude hind, mida looduskeskkonnale seda tootes ja põletades põhjustatakse. Ka liikluskorralduse seisukohalt tooks muudatus kaasa sujuvama liiklemise ja väheneks liiklusavariide arv, nende tagajärgede tõsidus ning kahjude suurusjärk. Huvitav on, et selle lisatasu puhul nagu kaotajaid polegi: lihtinimene võidaks puhtama õhu ja turvalisema liikluskorralduse arvelt, väheneks CO² paiskamine atmosfääri ja eputajatele annaks ka hoogu juurde, sest ega siis iga mats ikka maasturiga linnatänaval ei sõidaks. Suurema vahemaa läbimiseks on aga sõiduautost märksa otstarbekamad kiirrongid ja lennukid. Laekunud „lisatasust” tuleks moodustada fond, kust saaks taotleda raha muinsus- ja looduskaitsele. Samuti saaksid sealt taotleda raha need autoomanikud, kellel on raskusi oma vana võimsa auto ümbervahetamisel.