Sõnumik

Elnara Taidre, Siram

John Smith Narvas Kaido Ole ja ?John Smith?.

 

Näitus ?John Smith Narvas? Narva kunstai­galeriis 9. XI ? 5. XII.

 

 Kuigi viimasel ajal teevad Marko Mäetamm ja Kaido Ole rohkem isikunäitusi (?Blood Olympic? ja ?The Band?), märgistavad nad oma ühisprojekte endiselt John Smithi fiktiivse autorsusega (avalik installatsioon ?Kohvrid? graafikatriennaalil).

Mütoloogilis-skisofreeniline tegelaskuju on ideaalselt paindlik, sobides mis tahes idee või projekti vormistamiseks ja esitamiseks. Narva eksponeeris John Smith oma ajaloos esimest maaliretrospektiivi. ?yBa?, ?Jumalate maailma? ja Veneetsia biennaali lõuendid annavadki ettekujutuse risomorfsest isiksusest, kes ilmub iga kord nagu uuesti ümber kehastunult, ümber kasvanult: see on piirideta mängumaa, pidev muutumise protsess, millel ei ole näha lõppu.

Neutraalne ja igale poole sobiv John Smithi looming oli Narva väljapanekus täiendatud kohaspetsiifiliste detailidega. Ekspositsiooni keskel asus installatsioon nõukogude inimesele tuttava punanurga motiiviga, kuid mitte ikoonide või Lenini portreega, isegi mitte Malevit?i ?Musta ruuduga?, vaid näituse pühakirja, John Smithi päevikuga. Külastaja sai vaadata Marko ja Kaido fotot, kus nad teevad usinalt käsitööd, valmistavad (ilmselt) skafandreid, ja saavad sealt teada ka kunstnike loominguloo fakte.

?Smith kui salaagent? muutub seetõttu näituse  keskseks teemaks: pilt ja tekst pakuvad põneva story, mis allutab endale John Smithi müüdi teised variandid. Taustaks valitud muusika pärineb kuulsast filmist ?Seitseteist kevadist hetke?, pakkudes vaatajale võimaluse võtta John Smith vastu talle tuntud ja armsa tegelase kaudu. John Smith on nagu Stirlitz (kuid mitte James Bond!) tagurpidi, nõukogude kangelase-luuraja inversioon ? võõras meie, mitte oma võõraste seas.

Jälgimise teemat puudutas juba ekstra Narvale mõeldud näituseprojektis ?Intiimsed vaated? Anneli Porri, mängides läbi kohaliku konteksti: linn kui ajalooliselt ja geograafiliselt salakuulamise paradiis. Üks naaberriik asub üle jõe, teine üle lahe. Kunagine (aga võib-olla ka siiamaani toimiv) salatööstus Baltijetsis ja Sillamäel, suurim vene rahvastiku kontsentratsioon Eestis. Siin peab midagi valesti olema.

Miks võidavad nii paljud Narva õpilased riiklikel olümpiaadidel? Mida toovad üle piiri Narva ja Ivangorodi vahel kurseerivad pensionärid? Mis toimub mahajäetud bastionides? Kas eksisteerib legendaarne Narva jõe alune käik ja kas seda kasutatakse ka tänapäeval? Kus lõpevad stereotüübid ja algavad tegelikud faktid? Kuid professionaalne spioon saab siin vaevalt midagi teada, sest maailma parimad salaagendid provintsilinnas on vanamutid, kes istuvad trepikoja ees pingi peal.

 

 

 

 

?Inport?, kahemõõtmeline performance

 

 Video-performance?i-festival ?Inport? toimus 27. XI Von Krahli teatris.

 

Juba teist aastat korraldab Gert Hatsukov video-performance?i-festivali, mis keskendub performance?i-kunsti dokumentatsioonidele ja edasiarendustele videomeediumis. Hatsukov ise on samuti peamiselt performance?i-kunstnik, kuigi formaalses mõttes pürgib ta Tartu kõrgemas kunstikoolis kiviraiuja ameti poole. Nagu ka paljud teised meie performaatorid, tegutseb ta rohkem rahvusvahelisel areenil kui kodumaal, sest kus ja kellele sa siin Eestis ikka nii väga neid perfokaid teed. Ka ?Inport?il? olid saalis peamiselt noored, taas polnud märgata ei lugupeetud kunstnike ega kriitikute huvi selle ?anri osas, mida nii sageli raskesti mõistetavaks ja käsitletavaks peetakse.

Festivali idee on geniaalselt lihtne: tuua videotena kohale rahvusvaheline valik tegevuskunsti, mis live?ina oleks kohutavalt kulukas ja vaevarikas. Loomulikult ei saa vahendatud aktsioonid iial võrreldavaks elava esitusega, kuid teatava performance?i-kogemusega vaatajal on piisavalt kujutlusvõimet, et nähtu põhjal realiteeti ette kujutada. Lisaväärtuseks on audiovisuaalse meediumi omapärast tulenevad kunstilised efektid.

Kuigi tegu on ühemehefestivaliga, peab ütlema, et Hatsukov oli kokku pannud mitmekesise kava, kus olid esindatud erinevad mentaliteedid ja suundumused. Kohati tundus igav, kuid kunagi polnud surmigav ? ära minna ei tahtnud ega raatsinud. Ja ega kunst ju ei saagi olla lõputu action?

Nii, valage oma viha ja armastus välja. Minge mingi asutuse ooteruumi ja sülitage üksteisele näkku, pärast aga lakkuge üksteist üle. Nii oli teinud Angela Bartram (Inglismaa) videos ?Split and Lick? , mis oleks muidugi efektsem olnud, kui lõpus poleks selgunud, et koridoris oodanud ei olnud juhukodanikud, vaid etenduse publik. Steve Hines (Inglismaa) tõi viha ja armastuse valuliselt vaatajani, lastes need sõnad oma näppudele graveerida. Igati aktuaalne meie jälitamismaniakaalsel ajal oli Gertrude Gregi (USA) ?Personal Security? , kus kunstnik oli endast moodustanud turvaküborgi, kelle valvas kaamerasilm jälgis liftis sõitjaid. John G. Boehme (Kanada) aga dekonstrueeris kommertsialiseerunud modernistlikku kunsti, pekstes golfipallidega plekitahvleid galerii seinal ning moodustades nii mõttetu, kuid kaunistruktuurilise ?maali? . Lisa Jeannin (Belgia) ?Wilhelm Live in Hamburg? võttis samalaadselt ette modernse muusika, andes oma lemmikloomale kilpkonnale  võimaluse süntesaatori abil kauneid viise luua.

Renato Meneghetti (Itaalia) digitöödeldud lõustarida esindas Itaaliat Veneetsia biennaalil juba 1980. aastate alguses, mõjus oma siiruses, kuid vanaaegsevõitu kompuutrivaimustuses väheke naivistlikuna. Suka Off (Poola) ?XYSex? hämmastas viisiga, kuidas sulaselge erootika oli suudetud kunstiks vormida: intensiivne eelmängustseen sai esialgu skulptuurse vormi tänu sidemetes osalistele ja kehavedelikke tähistavatele painajatele, hiljem aga leidis salapärase, kuid romantilise lahenduse realistlikuna punases valguses. Rick Magnuson (USA) ?Blow Job?  kõlab ka väga erootiliselt, kuid tegelikult oli tegu kaasaegse loodusarmastuse ühe atribuudi, lollaka lehtede laialipuhumise masina väärkasutamisega eesmärgiga vabastada sügisene puu enneaegselt lehtedest.

Helid, puudutused, varjud, topeltkujundid, sotsiaalsed eksperimendid, keha liikumine ? see oli 2004. aasta ?Inport?i? feeling.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming