Aleksei, eestlasest kosmopoliit

Piia Ruber

Sirbi uue kirjatüübi Aleksei autor Anton Koovit: „Kui font ei meeldi, tee ise parem!”

Kõigepealt Alekseist. Aita leida põhjus, miks see mulle sobiv ja ilus tundub? Mis on selle Eesti päritolu Berliinis sündinud vene nimega fondi võlu või tugevus?
Anton Koovit: Idu-Aleksei sündis Tallinnas Kumu ühe näituse jaoks, valmis sai ta aga tõesti Berliinis. Arvatavasti see sobib, kuna Aleksei ei ole ühegi kirjatüübi otsene laen. See on kindla konstruktsiooni ja jõulise joonega. Enamasti tehakse hästi loetavaid kirju senistelt laenates (nagu Times, aga veidi pehmem vms). Püüdsin Aleksei puhul luua midagi täiesti uut. Välja tuli imelik, aga selles kajastub vähemasti minu isiklik vaatenurk. Aleksei on seotud ka minu läbielatuga: see ei ole tehtud ei hollandi ega ka saksa või prantsuse kirjade järgi. Üks šveitsi disainer ütles: „Pole see ega teine, järelikult on eesti”.

Tegid seda ligi viis aastat. Kas see ongi normaalne ajakulu kirjatüübi lõplikuks valmimiseks? Või oled üks neist eriti põhjalikest ja nõudlikest inimestest?
Disainerid, kellele meeldib seriifkiri ja kes teevad uut kirjatüüpi senise baasilt, saavad kahe aastaga hakkama. On ka üsna palju fondimehi, kes ei saa kirjatüüpi kunagi valmis. Seega on viis aastat selline vahepealne aeg. Kandva idee töötasin pooleteise aastaga läbi, ülejäänud aeg on kulunud tootmise ja proovimise peale. Kolm aastat tagasi tuli Alekseile teha uus kursiiv, varasem ei sobinud enam hästi. Sellegi peale kulus aega.

Mis teeb ühe kirjatüübi heaks?
Tugev idee ja väga hea teostus. Tugev idee aitab ära hoida tähedisaini lõppfaasis tekkivaid probleeme.

Kuidas iseloomustad seda, mida praegu Eestis selles vallas tehakse?
Kirjatüüpide osas on minu arust vaikus. Rahanappuse tõttu unikaalseid kirju enam ei tellita. Võimalik, et ma ei tea, mida kõike võib leida kellegi sahtlist.

Kas ja kui palju kirjavalikule üldiselt tähelepanu pööratakse?
Väga tahetakse uusi ja moodsaid kirjatüüpe. Vähe on neid, kes suudavad terve elu ühe kirjatüübiga tekste kujundada. Soovitakse vaheldust ja teisi üllatada oma leidliku valikuga.

Kas sind häirib, et praegusel ajal, mil igaüks on fotograaf või kujundab Wordis, võib hea tahtmise korral ka kirjatüüpe luua, neid üles laadida ja nii ilma risustada?
No kas päris risustada, aga tõsi, raskevõitu on läbi lüüa kvaliteedi, mõtestatusega, kui mõni firma toodab aastas mitu kirjatüüpi (khm, pahatihti plagiaati) ja saab ka „eetriaega”. Arvutite tõttu on erinevate kirjatüüpide kasutamine laialt levinud, aga napib taustateadmist ja kasutamisoskust. Veebifontide müügimudelid on ümbermõtestamisel, mõned tegijad rendivad kirjatüüpe päeva kaupa!
Ühesõnaga üleminekuaja segadus, muusikatööstusega võrreldav olukord.

Kuivõrd peab tänapäevane kirjaloome võtma arvesse silma ehitust, kognitiivseid protsesse lugemisel, ühesõnaga moodsat teadust?
Eriti ei pea midagi arvesse võtma. Need küsimused on olulised tekstilao puhul. Tekstikirjade asemel tegeldakse aga rohkem pealkirjafontide kujundamisega.

Iga arvutikasutaja, kes töötab mõne tekstiredaktoriga, seisab kümnete ja kümnete fondivalikute ees. Kas on mõni rusikareegel, mille järgi peaks tegutsema, et teenida kirjutades korraga ilu ja lugejasõbralikkust?
Kui kujundate Pariisi kohta trükist, palun ärge valige fonti Paris. Kui on tarvis, et keegi teksti ka loeks, siis püstine kiri on kursiivist 99% loetavam. Võib juhtuda, et kaks 12-punktise suurusega kirja ei pruugi tegelikult näida ühesuurustena. Vaata, proovi ja vaata veel kord.
Kui font ei meeldi, siis tee ise parem! Ära näppa! Osta väikeste iseseisvate tegijate toodangut või kasuta süsteemifonte, muidu tuleb Fontpolizei külla.

Miks Berliin? Pole päris tavaline, et eesti tüpograaf elab ja töötab Berlinis.
Kolisin Saksamaale lihtsal põhjusel – see on trükikunsti sünnimaa. Nüüdseks on Berliin juba tuntud kui „fondipealinn”. Praegu on siin linnas kirjaloomega tegelevaid disainereid ja firmasid rohkem kui kusagil mujal. On, kellega juttu puhuda.
Trükitud infost ja siltidest hoolimine on siin iseenesestmõistetav ja sellele pööratakse tähelepanu. Naljakas tõik: kui ma Berliini üürikorterit hakkasin otsima, siis ühe WG (Wohngemeinschaft ehk kommunaalkorter) kuulutusse olid kaasüürniku otsijad kirjutanud: „Õhtuti meile meeldib juua teed ja arutada tüpograafia üle.” Muidugi läksin kohale. Hiljem olen tol õhtul kohatud prantsuse päritolu tüpograafi Sylvain Mazas’ga mitme projekti kallal koos töötanud.

Üks su tuntumaid kirjatüüpe, U8, on samuti tihedalt Berliiniga seotud?
U8 on Saksa modernismi rehabilitatsiooni projekt. See põhineb ühe unustatud metrooliini siltide tüpograafial. Selleks, et U8 materjalidele ligi pääseda, tuligi jääda mingiks ajaks Berliini. Pool aastat, aasta, kaks… Pidin hakkama saksa keeles lugema. Kuna kirja ajalugu on valdavalt anglo-ameerika kultuuriruumi keskne, siis laialt saadaolevas erialakirjanduses pole väärika Saksa tüpograafia kohta pea sõnakestki.
Sedasi, väikesest proovisildi maalimisest saigi „Eine hommage an die U8”. Üks vanem saksa disainer ütles, et ta on seda kirja oma mitmes projektis proovinud: „Aga see on liiga vana!”. Järelikult trikk õnnestus. Väljaspool Saksamaad ei näi see kedagi häirivat, ei tajuta, et U8 on pärit 1920.-ndate algusest, ajast, mil modernism alles paika loksus. Neile paistab see lihtsalt laheda moodsa disainina. Peagi tuleb välja U8 kursiiv. Kirjatüübi palett aina laieneb: juulis sai valmis kreeka U8. Aastate jooksul on lisandunud mitmeid kirillitsaid: bulgaaria ja vene on täitsa kasutuskõlbulikud. Meie tähedisaini-ettevõtte Fatype kirjatüübid sisaldavad niikuinii kõiki võimalikke ladina keelesüsteemi tähemärke.

Kuhu ja kuidas edasi? Nii sina kui tähedisain?
Tähedisain liigub praegu uutele avastamata maadele, näiteks Venemaa. Mulle on see väga põnev, kuna ma pole vene keelt unarusse jätnud. Ootan aegu, kui tuleb välja lihtsam tähedisaini-tarkvara. Siis jääks võib-olla ka rohkem inimesi tähtede-ametisse pidama.
Rõõmustab tõsiasi, et tähedisain liigub nooruse suunas: kui enne oli see vanade trükkalipapide esoteeriline maailm, siis nüüd teevad poisid ja tüdrukud „lahedat värki”. Kui juba hällist peale osatakse tähti teha ja teismeeas heal tasemel kernida (tähevahesid paika sättida), siis võiksid juba varsti tulla meie juurde Fatype’i praktikale.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming