Variatsioonid ja manipulatsioonid

Elis Vesik

Tallinna Uue Muusika Ansambel: Varvara Mihhailova (flööt), Marion Aruvee (altflööt, pendel), Heli Ernits (oboe, õhupall), Helena Tuuling (klarnet, õhupall, pendel), Hans-Jürgen Kruus (klarnet), Jandra Puusepp (saksofon), Jekaterina Semenova (akordion), Brita Reinmann (löökpillid, pendel), Miina Laanesaar (viiul), Talvi Nurgamaa (vioola), Jaanus Siniväli (kontrabass) ja Arash Yazdani (kontrabass, õhupall, pendel, dirigent) 20. II klubis Sinilind.

Klubi Sinilind soosis sõbralikku ja avatud olemist, nii et kui jätta kõrvale kõik ruumiga seotud akustilised iseärasused, oli tegemist soodsa pinnasega Tallinna Uue Muusika Ansambli muusikalisteks eksperimentideks.
James Tenney (1934–2006) teos  „Suures avatud ruumis” („In a Large Open Space”, 1994) 12 mängijale nõuab palju esitajailt, et kuulaja ei takerduks liialt intonatsiooniküsimustesse, häälestusmeetodid on aga sisuliselt teose võtmesõnaks. Heli­spektrimängu selles teoses võiks võrrelda sellise visuaalse nähtusega looduses nagu virmalised. Enamjaolt oli akustiline ruum tõesti saavutatud nii, et seda sai meditatiivse rahuga nautida, lasta end eri spektrite sulamismängul kaasa viia. Kuigi teose seisukohalt oleks olnud oluline liikuda ruumis ringi, et aduda erinevaid perspektiive, sai väikese ruumi puhul asja lahendada oma tähelepanu (s.t kõrvade) suunamisega mitmete heliallikate poole. Tenney  tegevusse suhtutakse praegusaja arvutimuusika ja üldisemalt uue muusika viljelejate hulgas suure respektiga. Tenney oli helilooja, interpreet, mõjukas muusikateoreetik, eelkõige aga just elektroonilise muusika pioneer. 1960ndatel töötas Tenney koos Max Mathewsi ja teiste kolleegidega Belli laboratooriumis, et luua arvutiprogramme, mis suudaksid tekitada heli ja genereerida iseseisvalt muusikakompositsioone. Tenney uuris alternatiivseid häälestusmeetodeid ja eksperimenteeris harmoonilistel seeriatel põhineva intonatsioonivõimalustega. Elu lõpu poole pühendus ta instrumentaalmuusika kirjutamisele, sellesse aega kuulub ka see teos (mis on tugevasti seotud kõige eelnevaga). 
Michael Maierhofi „Šoping 4” („Shopping 4”, 2005/2006) kolmele ettevalmistatud õhupallile võtab kokku kõik selle, mis ühes teoses võiks ideeliselt oluline olla. Näiteks pingemoment (õhupall  läheb katki), mis on seotud tihedalt ka õhupalli pinnal tekitatud rütmiliste, dünaamiliste, tekstuuriliste elementide intensiivistumisega. Teose esitus oli filigraanne, pinge vallandus korra ka ootamatult teose keskel (H. Ernitsa käte vahel), kuid siis jäi veel lõpuni püsima.
Väga kihvt leid kavasse oli Jeff A. Browni teos „Liikumisharmoonia #3” („Motion Harmony #3”, 2013) elektrooniliselt häälestatud pendlitele ja löökpillidele. Browni teoses manipuleeritakse siinuslainetega läbi pendli liikumise, luues mikrotonaalseid variatsioone. Sealt edasi üllatas mitmeti ka Eestis tegutseva iraani päritolu helilooja Arash Yazdani uudisteos „Variations on a theme by R. Beppel”, mis on inspireeritud ameerika helilooja Ryan Beppeli helitöödest ning põhineb Tarmo Johannese loodud click-trackʼi süsteemil. Helilooja oli teose tehniliseks aluseks võtnud vähemalt kaks lähtepunkti: rütmimanipulatsiooni ja sellise „tajuvea” nagu kuulmisparadoks. Kuulmisparadoksi puhul tekitatakse teoses lõpmatult tõusva kõrgusega heli illusioon. Mõnevõrra tundus kuulajana parem tabada just helikõrgusliku aspektiga seotud nähtusi kui rütmiga seotud manipulatsioone. Kui tuua kuulmis- ja nägemisparadokside vahel paralleele, siis hollandi graafiku Maurits Cornelis Escheri (1898–1972) loomingus leidub kuulmisillusioonidega samaväärseid nägemisparadokse. Samas laadis kompositsioonitehnilist võtet on György Ligeti kasutanud oma klaverietüüdis „Vertige”. Yasdani teos mõjus värskelt, tal on oma vaatenurk ning entusiastlik esitus aitas tegelikult mõtestada kogu ettevõtmise lähtepunkti: luua omamoodi platvorm uue muusika kogemiseks ja uute teoste esitamiseks.
Ühiseks improvisatsiooniks liitus kontserdi lõpus Tallinna Uue Muusika Ansambliga ka briti diskor Rhythm Doctor, mis oli ka ilmselt loogiline jätk kohavalikut silmas pidades või siis vastu­pidi – hea valik  viimast artisti silmas pidades.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming