Valgustusaja kammermuusika

Ardo V?rik

Järjest tihemini seisavad potentsiaalsed kammermuusika austajad Tallinnas keerulise valiku ees: ühel ja samal ajal toimub kaks erineva ning köitva kavaga kontserti. Saatuse tahtel sattusin kuulama muusikaõhtut Mederi saalis, kus esinesid Meelis Orgse viiulil, Tõnu Jõesaar tšellol ning Lembit Orgse haamerklaveril. Kontsert kandis pealkirja „Valgustusaja kammermuusika” ning kava fookuses oli muusika XVIII sajandi teisest poolest, ajast, mil Euroopa oli muudatuste lävel ja uutest ideedest vaimustusid ka muusikud. Ettekandele tulid Carl Philipp Emanuel Bachi, Luigi Boccherini, Wilhelm Friedeman Bachi ning Wolfgang Amadeus Mozarti helitööd. Kontserdi muutis kahtlemata põnevaks asjaolu, et nimetatud teoseid ei mängitud mitte tänapäevastel (õige oleks küll öelda romantilistel) pillidel, vaid muusikud pakkusid välja omapoolse nägemuse instrumentaariumist, mis ilmselt on ajastu kõlaideaalile lähedasem. Keelpillide puhul tähendas see pilli korpuse seadistust, mis oli käibel enne suurt pillide ümberehitamist XVIII-XIX sajandi vahetusel, aga ka soolkeelte ning mitte veel päris nõgusa kujuga poogna kasutamist. Klahvpilliks haamerklaver, mille kõlajõud on konstruktsiooni ning materjalide tõttu tänapäevasest instrumendist mitu korda vaiksem. Maailma mastaabis polnud selles kindlasti midagi uut, kuid siinses muusikaelus on seesugune tegevus praktika klassikalise muusika seisukohalt igati tervitatav.

Õhtu sai hoo sisse C. Ph. E. Bachi Sonaadiga klaverile ja viiulile B-duur, mis (hoolimata kavalehel seisnud lausest, et tollased heliloojad ei kasutanud eriliselt virtuoosset väljenduslaadi) nõudis mõlemalt esitajalt tehniliselt kõrgtasemel pillivaldamist. Kohe esimestest nootidest oli nauditav isa ja poja suurepärane ansamblitunnetus, mis sisaldas lisaks ühisele muusikalisele arusaamisele teatud määral õppimatut teineteise selgroo tunnetust. Meelis Orgse, tänu õpingutele Sibeliuse akadeemia magistrantuuris paralleelselt nii viiuli kui barokkviiuli alal, näitas just sellele muusikale sobivat osavat ning ergast poognakasutust.

Seejärel kõlanud Boccherini Sonaat tšellole ja klaverile G-duur jätkus eelmise teosega samal helgel lainel. Küsitavusi tekitas muusikute valitud Alfredo Piatti seade Boccherini sonaadile, mille klaveripartii kannab paratamatult XIX sajandi lõpu maitse-eelistuste pitserit. Antud kontserdi raames oli see kui võõrkeha. Kuid sellele vaatamata hindan Tõnu Jõesaare sooritust väga kõrgelt, sest tšellopartii oli vaba igasugusest romantilisest taagast ning justkui taasavastatud sellele muusikale nii omane vabadus, kergus ja graatsia. Kindlasti on siinkohal oluline ka Jõesaare tegevus basso continuo mängijana mitmetes koosseisudes.

Heaks vahelduseks ansambliteostele tulid ettekandele ka W. Fr. Bachi Polonees f-moll ning C. Ph. E. Bachi Fantaasia C-duur. Andku mulle teised interpreedid andeks, kuid minule tõid kontserdil suurima elamuse just teosed sooloklaverile ning Lembit Orgse haamerklaveri mäng. Kuna Orgse on hinnatud nii varase muusika interpreedina kui ka nõutud klahvpillimuusika ajaloo õppejõud, ei tohiks siin olla midagi üllatavat. Seda suurem oli hämmastus pärast kontserti, kui kuulsin, et pianist oli haamerklaveriga saanud tutvuda vaid mõne nädala. Just soolomuusikas tuli esile pilli kaunis kõla ning erinevad tämbriefektid, mis sündisid põlvedega liigutatavate „pedaalide” kaasabil. See annab ka interpreedile vabaduse kujundada muusikat tämbraalselt vastavalt oma soovile. Olgugi tegu kõlatugevuselt suhteliselt vaikse instrumendiga, on pill võimeline väga tundeliseks väljenduslaadiks. Ning Bachi poegade muusikale sobis see suurepäraselt. Eriliselt puges hinge Wilhelm Friedemani teose nukrus.

Kontserdi lõpetas Mozarti trio G-duur KV 496. Tehniliselt kvaliteetsele ettekandele vaatamata ei avaldanud teos nii suurt muljet. Võib-olla oleks oodanud veidi suuremat mängu ansambli liikmete vahel, kuid võib-olla oli selles oma süü juba eelnenud teoste esitusest saadud elamuste eredusel.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht