Teod: Cantores Vagantes

Virve Normet

Stuudio Cantores Vagantes toob oma 20. tegevusaasta tähistamiseks kolmel õhtul, eile Tartu linnamuuseumis, täna Kuressaare raekojas ja 22. II teaduste akadeemia saalis Tallinnas publiku ette inglise XVII ja XVIII sajandi kammermuusika kontserdi „Voice flute”. Esinejad on Reet Sukk ja TaaviMats Utt plokkflöötidel, Egmont Välja  barokktšellol ning Reinut Tepp klavessiinil. Miks Cantores Vagantes nimetab end vaid stuudioks, mitte ansambliks, avab TaaviMats Utt: „Kokkuvõtlikult öeldes on stuudio tegev kolmes liinis: annab kontserte kammersaalides, kirikutes ja väga suures ulatuses loengkontserte Eestimaa koolides, muusikaõpetajatele täienduskoolitust ning nii huvi kui vajaduse järgi tehakse ka pillimeistri tööd, valmistades  vanade originaalpillide koopiaid.” Kontserttegevust alustas Cantores Vagantes 1989. aastal neljakesi: Reet Sukk ja Taavi-Mats Utt (plokkflöödid) ning Maria Staak (laul) ja Robert Staak (lauto).

Pühendumine varajase muusika mängimisele oli väga kindel suund ja valik, mida Maria ja Robert Staak jätkavad omas ansamblis Rondellus. Plokkflööt kui instrument oli tollal  meie muusikapildis mõneti veel avastamata maailm ja justkui ootas oma fanaatikuidpropageerijaid. Mõlemad, nii Utt kui Sukk täiendasid end erialaliselt Haagi kuninglikus konservatooriumis ning Utt süvenes ka nii vanade kui praeguste pillimeistrite lõputult huvitavasse tegevusmaailma. Aastast aastasse, kontserdist kontserdini on Cantores Vagantes toonud kuulajateni palju Eestis seni mängimata  muusikat paljude erinevate ansamblikooslustega. „Esimese viiuli” rollis ikka plokkflöödid! Kavalehtede inforikkus on hariv ega jäta kunagi nimetamata ka pillide päritolu ja meistreid.

„Stuudio kontserttegevus on meil projektipõhine, s.o kaasmängijaid on vaja igal kontserdil. Siiski on ideelise mõttekaasluse ja muusikalise üksteisemõistmise osas parimad ja sagedasemad ansamblistid Reinut Tepp (klavessiin) ja Egmont Välja (barokktšello), Anu Gehlert ja Elo Tepp (barokkviiul), Lilian Langsepp (harf), Robert Staak (lauto), Peeter Sarapuu (barokkfagott) ning õige paljud klavessiinikunstnikud. Õieti on see sõpruskond, kes mängib varajast muusikat originaalpillide koopiatel ja respekteerib ajaloolist esituspraktikat,” iseloomustab Taavi-Mats Utt esinejaid. 

Alguspäevadest peale on mõlemad flötistid ka noori ning lapsi mängima õpetanud. Koolipillina on plokkflööt teatud taseme omandamiseks väga tänuväärne ja toob noored mängijad nagu märkamatult muusikaharrastajate ja -armastajate poolele. Ent, nagu rõhutab Utt, erastuudio asemel oli vaja riiklikku plokkflöödiõpetajate katusorganisatsiooni, mis korraldaks meistriklasse, muusikaõpetajate  koolituskursusi ja muud sellelaadset tööd üle Eesti ning hoiaks ka rahvusvahelisi kontakte.

„Põhimõtteliselt on alternatiivõpet tarvis siis, kui ametlik süsteem ei toimi või toimib halvasti. Aga eelistada tuleb kindlasti riiklikku institutsionaalset tööd!” Aastal 2000 asutasidki nad koos Reet Sukaga plokkflöödiühingu ERTA-Estonia (ERTA – European Recorder Teachers Asssociation). Seda aktiivselt toimivat  organisatsiooni juhib Taavi-Mats Utt tänini.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming