Teod

Priit Kuusk

ALLAR KAASIK, tšellist Rohkem kui kord on tšellist Allar Kaasik David Oistrahhi festivali juhina võõrustanud Eestis Iiri Rahvusraadio esindusansamblit RTÉ Vanbrugh Quartet. Nüüdne esinemine oli meie muusiku vastukülaskäik Iirimaale nende kutsel: Allar Kaasik esitas 5. juulil Bantrys mainekal West Corki kammermuusika festivalil ainult eesti nüüdismuusikat.

 

Milliseid eesti tšelloteoseid sa Bantry festivalil mängisid?

Andsin soolokontserdi hilisõhtuses sarjas festivali pealaval Bantry House’is, kus tutvustati järjekorras kuue maa muusikat. Festival kestis 26. juunist 6. juulini, enne mind olid oma muusikat esitlenud inglise, vene, poola, gruusia ja saksa interpreedid ning mina esindasin viimasena Eestit. Minu klaveripartneriks oli Dublini konkursi võitnud soomlane Siirala, kes esines festivali kutsel ka eraldi kavadega. Ettekandele tulid Erkki-Sven Tüüri „Dedication” („In memoriam Kuldar Sink”), Kuldar Singi „Ei au, ei hiilgust otsi ma” („Hommage à Jean Sibelius”, Galina Grigorjeva seades), Galina Grigorjeva sonaat soolotšellole „Recitativo accompagnato” ja Arvo Pärdi „Spiegel im Spiegel”.

 

Kes olid festivali tuntumad esinejad? Kuidas Eesti muusikat vastu võeti?

Peamiselt Iiri Rahvusliku Raadio ja TV (RTÉ) toetusel toimuval festivalil olid tänavu kuulsustest kohal tšellistid Sol Gabetta Argentinast ja David Cohen Belgiast, Moldaaviast pärit viiuldaja Patricia Kopacinskaia, Iisraeli/USA viiuldaja Vadim Gluzman, vioolasolistid Ūla Ulijona Leedust ja Vladimir Mendelssohn Hollandist, Rosamunde Quartett Saksamaalt, Viini Altenberg Trio ja mitmed teised põnevad muusikute kooslused.

Eesti muusika võeti Bantrys väga hästi vastu, seda saatis lausa uskumatu edu. Olen uhke, et olen eestlane – mõelda vaid, millisel kõrgtasemel muusikat meil on ikka kirjutatud! Galina Grigorjeva on kahtlemata maailmahelilooja, ta lõi sealse publiku tummaks ja pani iirlased isegi nutma. Selles aristokraatlikus muusikute õhkkonnas mängida oli muidugi eriline elamus: just olid lavalt tulnud Sol Gabetta ja imelapsena tuntuks saanud viiuldaja Patricia Kopacinskaia, minul istusid saalis kuulajate seas aga Vadim Gluzman, Patricia Rozario ja Vanbrugh Quartet…

Samal õhtupoolikul olid iiri kvartett ja Bombays sündinud lauljatar Patricia Rozario teinud Galina Grigorjevalt tellitud teose „Ad infinitum” sopranile kvartetiga esiettekande. Nii sündisid Inglismaal nädala jooksul kahe eesti helilooja uudisteose maailmaesiettekanded, sest ETV tütarlastekoor koos Royal Music College’i kammerkooriga esitasid Londonis 8. juulil ka Urmas Sisaski teose „Veni Creator Spiritus”, mis loodud muusikalise kingitusena Suurbritanniale Eesti Vabariigi 90. aastapäeva puhul.

5. juuli pärastlõunat alustas sarjas „Stars in the Afternoon” Sol Gabetta Pēteris Vasksi teosega „Grāmata čellam” ja Cesar Francki Sonaadiga. Kartsin pisut, et meie kontsert tuleb kuulajate poolest mõnevõrra hõredam, kuid meiegi õhtule tuli peaaegu täissaal. Ning milline publik: kuulati ja elati kaasa lausa hinge kinni pidades! Sest just oli olnud Galina Grigorjeva kvarteti maailmaesiettekanne ja tormiline vastuvõtt ning tundus lootusetuna minna veel midagi üritama, sest kõik oli juba niigi tipus… Ometi sündis veel ka hilisõhtul kauneid hetki meie ja publiku vahel. See oli tõesti midagi erakordset, mida me ka ise tõeliselt nautisime.

 

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming