Stiililiselt avatud Fragile

MIRJAM TALLY

CD Fragile. Saad (2004).

Paljutähendusliku pealkirjaga CD ?Saad? on sellelt koosseisult juba kolmas, ilmunud muusikute endi initsiatiivil, ilma plaadifirma vahenduseta. Lisaks pillimeestest põhituumikule Robert Jürjendalile ja Arvo Urbile osalevad mõnedes lugudes veel Riho Sibul ja Tõnis Leemets. Kontsertidel esineb trio kolmeliikmelisena, omapärase detailina on lisatud maalimine. Kunstnik Tõnu Talve lisab ettevalmistatud, valdavalt merevaatelistele lõuenditele kohapeal veel detaile juurde, kasutades sageli ka grafitikunstist tuttavaid aerosoolvärve. Tulemuseks on ometi üsnagi pastelsed hoonetega maastikud, kunsti ja muusika sümbioos, mis toimib.

Rock ja proge on esimesed kindlad stiiliseosed, mis kõrva hakkavad. Selles muusikas on elujõudu. Kaheteistsekundiline avalugu ?Saadus? jätab kiirendusega kerimisefektiga ka otsad lahti. Saad või saadus. Mõtle, mida tahad. Pala ?Sushi 2003? jätkab ?sushide seeriat?: oli ju ka ühel varasematest plaatidest ?Sushi 2000?. Aastad mööduvad, teema jääb, ehkki muutuvates vormides. Muusikaline temaatiline sarnasus siiski nii selgelt ei meenu. Põrgatused kitarrikeeltele loovad ehk tõesti mõne idamaise näppepilli assotsiatsioone, tagaplaanil e-bow?ga udumaastikud ning minoorne tiksumine. Orientaalne hingus on muusikal juures. Loo ?Ülevane? teema on ka kusagilt Fragile varasemast kõlamaailmast kõrva jäänud, erineb siin ehk detailides siiski varasemast.

?Äädikakärbeste tants? on õige pisut äraspidine, lüürilisele selgekõlalisele kitarrifaktuurile kinnitub pisut karvasema sound?iga meloodia. Samuti lüüriline, ehk ka uniselt kleepuv. Midagi kevadisest kärbsest, kui tahta otsida piltlikke seoseid. ?Miss Understanding?u? teema algus on vist Weekend Guitar Trio ideedevaramust, mis aga õige kohe leiab võõramad uduvärvid juurde, pöördudes kord teema kordamise, kord rockilikus improviseerimises heljumise poole. ?Nothing To Declare? on mürtsuga lugu, kus kitarr jääb korduvuse peale ka vahel lihtsalt uitlema. Konkreetsete teemade juurest kiputakse aga ?ära?, kaamoslikumale rännakule. Lõpp pikalt ühe noodi venitamisega, mis viimaks lõheneb, järele jääb nagu morselik signaal.

?Hingab siiski? algus on vaevaliselt hingitsev staatiline kõlamaastik (hingamise moodi möringi muusikasse sisse toodud), millest löökpillijoonis kasvab vahepeal ekstaatilisemaks trummelduseks, lõpp suubub jälle algsesse olekusse. ?Fragile marss II?: ähmaste perkussiivsete sound?idega faktuurile kasvab peale veidi (kitarri)maisem kiht. Plaadi lõpp jääb samuti avatuks, lõpetamata lõpuga muusikaks nagu alguski.

CD ?Saad? on neile kuulajaile, kes otsivad muusikas ka stiililist avatust, ?rock? ja ?proge? on märksõnad, millest avaramalt edasi liigutakse.

Albumit ?Saad? esitleti Von Krahli teatri baaris 26. IV.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming