Salapärased lood Eesti metsadest Ameerika lavadele

Viiuldaja ja laulja Maarja Nuudi esimene Põhja-Ameerika ringreis pälvis USAs tunnustava vastukaja.

Eve Tisler

Mark Roberts leiab, et Nuudi looming ei tutvusta ainult Eestit ja Eesti metsa, vaid viib publiku tagasi inimkonna hälli, tuletab meile meelde, et me kõik oleme metsaga seotud.

Mark Roberts leiab, et Nuudi looming ei tutvusta ainult Eestit ja Eesti metsa, vaid viib publiku tagasi inimkonna hälli, tuletab meile meelde, et me kõik oleme metsaga seotud.

Pressifoto/maarjanuut.com

Selleks ajaks kui Maarja Nuut 29. septembri õhtu kell kuus Kennedy keskuses Millenniumilavale astub, on Washingtoni Columbia ringkonnas pool päeva vihma sadanud ning õhk on soe ja niiske nagu vihmametsas. Nuut viib oma kontserdil publiku samuti metsa, aga hoopis teistsugusesse.

Samblarohelises kleidis muusik manab maheda häälega silmade ette salapärase muinasjutumetsa, kus juhtuvad imelised lood. Seal otsib siidisulist linnukene pesapunumiseks puud ning muneb kolm muna ja kolmandast munast koorub kogu maailm. Seal jalutab väsinud talumees läbi metsa õhtul hilja koju ja tema puhkamist metsaraja ääres suure kivi najal segavad väikesed kuradikesed, kes ümber kivi polkat lasevad.

Kontsert on üles ehitatud nii, et Nuut räägib lood inglise keeles ning seejärel mängib ja laulab sama sisuga laulu eesti keeles. See aitab esitusse paremini sisse elada, sest annab võõrkeelsele publikule võtme tema muusika ja laulude tõlgendamiseks ning aitab kaasa muusika nautimisele.

Nuudi käsituses ei ole mets ainult hea koht, seal tuleb ette ka kurbi ja vägivaldseid asju. Näiteks kõlab kontserdil lugu kolmest õest, kes metsa marjule lähevad. Kaks vanemat õde tapavad kadedusest noorima õe ning matavad ta metsaraja äärde kasepuu alla. Kaupmees, kes sõidab metsast läbi, voolib samast kasest kandle, mis hakkab laulma oma kurvast saatusest ja juhatab vanemad õdede tapatöö jälile.

Muusik tahab publikut salapäraste lugudega inspireerida: „Mulle meeldib kuulajaid natuke suunata siia ja sinna, et nad ise saaksid edasi mõelda ja otsustada, kes siis oli hea ja kes halb või et äkki ei olegi see tähtis.“

Eesti näib metsalugudes eksootilise ja müütilise metsaga kaetud maana. Publikule teeb kõvasti nalja see, kui Nuut selgitab, et Eestis võib küla tähendada sõna otseses mõttes kolme maja, mis on üksteisest kolme kilomeetri kaugusel. „Lugusid jutustangi ka selle mõttega, et kui inimesel puudub absoluutselt igasugune ettekujutus, mis koht Eesti on, siis see aitab luua mingisuguse konteksti ja pildi,“ ütleb muusik. Ta sai pärast kahte USA kontserti aru, et võiks mainida, kus Eesti üldse asub: „Näiteks New Mexico osariigis polnud inimesed enamasti Eestist üldse kuulnudki. Estonia võib publikule olla nii Eslovenia või Estrolia ehk Austraalia.“ Nuut lisas, et kõige parem kompliment on talle see, kui inimesed tulevad pärast kontserti ütlema, et tahavad Eestisse minna: „Siis tunnen, et ma olen midagi head teinud.“

Esimest korda Ameerikat külastanud Nuudile tuli toreda üllatusena, et inimesed on tohutult avatud. See teeb publiku aga mõnes mõttes haavatavaks. „Ma tunnen suurt vastutust, sest kui räägin midagi ilusat või midagi kurba, siis on publiku reaktsioon sellele üsna äärmuslik. Näen seda esimest korda nii tugevalt ja see on iseenesest huvitav.”

Muusikaagentuuri Riot Artists agent Mark Roberts kirjeldas Washingtoni kontserti kui suurt elamust: „Mind liigutas see, kui sügavamõtteline on Maarja esinemine, ilma et mindaks liiga keeruliseks. Elu väikestes tõdedes on midagi sügavalt liigutavat. See, kuidas ta jätab lugudele ja muusikale õhku, on uskumatult haarav.“ Roberts nägi Nuuti esimest korda maailmamuusika tippsündmusel WOMEXil, mille põhiprogrammis esines Maarja Nuut esimese eestlasena, ning peab tema ülesastumist üheks oma eelmise aasta lemmikesitustest.

Ta kiitis Nuudi oskust miksida minimalismi ja traditsioonilist rahvamuusikat: „Iga aspekt tema esituses – viiul, tema sammud põrandal ja hääl –, on maksimumilähedane, alates väga vaiksest kuni dramaatiliseni. See, kuidas ta kohati teeb väga vähesest väga palju, on minu arvates võimas.“

Roberts on üles kasvanud Saksamaal ja külastas Eestit väikese poisina, kui oli kaasas oma ooperilauljast emaga, kes andis Tallinnas kontserdi. Rohkem pole ta Eestis käinud, küll on aga jälginud Nuudi karjääri ja end kursis hoidnud tema eduga Eestis. Ta leiab, et Nuudi looming ei tutvusta ainult Eestit ja Eesti metsa, vaid viib publiku tagasi inimkonna hälli, tuletab meile meelde, et me kõik oleme metsaga seotud: inimesed on leidnud sealt sajandite vältel peavarju, rajanud sinna kodu ning otsinud metsast toitu. „Neid lugusid kuulates ei tunne ma ennast ühendatuna mitte ainult Eestiga, vaid ka Saksamaa metsadega, kus ma üles kasvasin ja mida enam ei ole,“ rääkis Roberts.

Agentuuri Riot Artists omanik Bill Smith arvab, et metsamotiivid teevad Nuudi esituse paeluvaks just linnastunud piirkondade publikule: „Metsaga seotud fantaasiad on huvitavad lood, mida rääkida ja kuulata. See erineb nii palju meie igapäevaelust metropolides ja on puhkus iPhone’ist,“ lisas ta naerdes ning võttis seepeale püksitaskust telefoni, et saabunud sõnumeid lugeda.

Esimese Põhja-Ameerika ringreisi ajal andis Nuut üksteist kontserti kuues USA osariigis ja Kanadas. Tuuri eelviimane kontsert oli 30. septembril New Yorgis Elebash Recital Hallis, kus publik võttis ta erakordselt hästi vastu: kontserdi lõpus tõusis aplodeeriv publik lausa püsti.

„Mulle avaldas väga suurt muljet Maarja muusikaline jutustamisoskus. Ta loob kauni ja omamoodi veidra atmosfääri, mis toob publiku maagilisse eesti maailma, millest osasaamine on väga liigutav ja lõbus kogemus,“ kommenteeris promootor Isabel Soffer pärast New Yorgi kontserti. Soffer organiseerib Live Soundsi nimelise ettevõtte alt rahvusvahelisi muusikaüritusi ja korraldas ka Nuudi New Yorgi debüüdi.

Soffer arvas, et Nuudi unikaalset stiili võib nimetada isegi teatraalseks performance’i-kunstiks: „Ta teeb lugude jutustamisest kontserdi osa nii, et see tundub soe ja loomulik, sest ta ise on loomulik. Jutustamine on osa eesti kultuurist ja ta tahab, et publik seda kogeks.“

See, kas Maarja Nuudil kui väikesest ja tundmatust Põhja-Euroopa riigist pärit muusikul on võimalik USAs edu saavutada, sõltub Isabel Sofferi arvates sellest, mida edu all silmas pidada. Kui edu tähendab pidevat tuuritamist ja kasvavat fänniklubi, siis ei ole vahet, kust on pärit artist. Muusiku soov on see, et inimesed ei tuleks teda vaatama mitte tema päritolu, vaid ikka selle pärast, mida ta teeb. Väljaspool kommertsmuusika maailma saavutavad Sofferi sõnul edu need muusikud, kes oskavad luua publikuga hea kontakti, avaldada muljet oma muusika ja lavalise olekuga.

Soffer tõi välja, et USA publikule tundmatu artisti puhul ootavad Ameerikas teda esinemisega seoses ees nii plussid kui miinused. Peamine eelis võib olla see, et osa publikust tahab tulla kuulama midagi, mida varem kuulnud pole, ent huvi võib olla ka vähene, sest artist pole USAs pälvinud muusikalist tunnustust. Selleks et karjäär USAs oleks edukas, tuleb tööd teha ja eelised ära kasutada, leida koostöövõimeline meeskond ja regulaarselt kontserte anda.

Kogu ringreisi kestel käis Nuuti kuulamas umbes paar tuhat inimest ning Soffer leidis, et esimese USA tuuri kohta on noor muusik erakordselt hästi hakkama saanud: „Ma arvan, et Maarjal on USA karjääriks potentsiaali. Loodan teda siin uuesti näha.“

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]

Leia veel huvitavat lugemist

TeaterMuusikaKino
Keel ja kirjandus
LR
Täheke
Õpetajate leht
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Vikerkaar