Muusikamaailm VIII

PRIIT KUUSK

Tunnustusi ja preemiaid

Järgnevad esiletoodud pole ehk kõik veel praeguste tipptegijate hulgas, tuleviku jaoks tasub neist aga mõndagi muusikut silmas pidada.

*Berliini Koomilise Ooperi kunstiline juht ja karismaatiline pealavastaja, Austraaliast pärit Barrie Kosky, kellega koos töötab Berliinis teatri esimese kapellmeistrina ka eestlanna Kristiina Poska, vääris rahvusvahelise ooperiauhinna International Opera Award aasta lavastaja kategoorias ja sai selle kätte tseremoonial Londonis.

*Nüüdseks on pool aastat uues ametis olnud noor dirigent, ka viiulit, klaverit ja löökpille õppinud Robin Ticciati, kes võttis aasta algul 30aastasena vastu Glyndebourne’i festivali Opera peadirigendi koha. Trupp on peajõud kuulsal Glyndebourne’i ooperifestivalil, mis on Briti saartel ja kaugemalgi väga populaarne. Ticciati on aastast 2009 olnud ka Šoti Kammerorkestri peadirigent, kus ta leping kestab 2018. aastani, sinna kutsuti ta juba 26aastasena. Ka Glyndebourne’i ooperi eelmine kunstiline juht Vladimir Jurowski (sünd 1972) sai selle ameti väga noorena, 28aastasena 2000. aastal ja lõpetas seal 2013. Temagi on olnud muuseas 1997–2001 ka Berliini Koomilise Ooperi esimene kapellmeister.

*Lõuna-Korea on saanud endale kontsertorkestri kõigi aegade esimese naispeadirigendi: Shi-Yeon Sung on määratud Gyeonggi Filharmoonia orkestri kunstiliseks juhiks. Ta on seisnud paljude mainekate orkestrite ees USAs ja Euroopas, võitnud 2006 Georg Solti nimelise konkursi ja 2007 Bambergis Mahleri konkursi, väärinud preemiaid ja stipendiume mitmelt poolt mujaltki. 2007–2010 oli ta James Levine’i assistent Bostoni SO juures, a-st 2009 on ta esmakordses ametis Söuli Filharmoonia orkestri kaasdirigendina. Sung on õppinud Berliinis Rolf Reuteri juhendamisel (2001–2006), seejärel Stockholmis Jorma Panula käe all, mis tõi ta ka Põhjamaade tuntumate orkestrite ette.

*Inglise helilooja John McCabe (75) on saanud poole aasta jooksul kaks mainekat tunnustust Ühendkuningriigist. Üks neist on Ivors Award for Classical Music, mille eelmisteks laureaatideks on olnud Peter Maxwell Davies, Harrison Birtwistle, John Tavener ja Michael Nyman. See auhind on maestrole maikuul Londonis juba üle antud. Teine autasu märgib helilooja teeneid vaskpillisümfoonikute repertuaari alal, ja see on 2014. aasta Iles Medal, mis antakse talle üle septembris Birminghamis.

*Euroopa-Ameerika koostööfondi Villa Aurora Foundation (USA, California, Los Angeles) granti selle aasta laureaadid on Moskvas ja Stuttgardis elav Moskva Gnessinite instituudi pianistina ja konservatooriumi komponistina lõpetanud Marina Horkova (Khorkova, sünd 1981) ning Berliinis elav helilooja Sergei Nevski (sünd 1972). Villa Aurora oli Lion Feuchtwangeri perekonna residents alates 1943. aastast ja praegu kunstiinimeste keskne kohtumispaik. Villa Aurora fondi stipendiume antakse välja juba 18 aastat.

*Georg Solti mälestusfondi The Solti Foundation U.S. auhinna (Career Assistance Awards) laureaadid 2014: dirigendiauhinna (Conducting Award, 25 000 dollarit) pälvis Rumeeniast pärit Cristian Măcelaru, kes on praegu Philadelphia Orchestra resideeriv dirigent (2012 sai ta karjääriauhinna) ja kes saab 2015. a algul endale ka Taani RSO külaliskontserdid, sh Carnegie Hallis; seekordse karjääriauhinna saanuid on veel seitse noort dirigenti: Yaniv Attar, praegu Whatcom Symphony Orchestra muusikadirektor Washingtonis; Connor Gray Covington, Memphis Symhony assistent-dirigent; Keitaro Harada, Arizona Opera kaasdirigent; Vladimir Kulenovic, Utah Symphony / Utah Opera ning Belgradi Filharmoonia resident-dirigent (samasuguse auhinna sai ta ka 2013); Shizuo z Kuwahara, Augusta Symphony Orchestra muusikadirektor; Lee Mills, määratud äsja Brasiilia SO dirigendi assistendiks; Joseph Young, värskelt ametis Atlanta SO dirigendi assistendina. Solti USA fondi noorte muusikute toetuseks asutasid kohe pärast maestro lahkumist 1997. a dirigendi lesk Valerie Solti ja tema kaks tütart. Alates 2004. a toetab fond regulaarselt noori dirigente.

 

*Daniel Barenboim sai hiljaaegu Marion Dönhoffi fondi peaauhinna (20 000 eurot) Lähis-Ida rahumissiooni toetamise eest. Preemia anti talle üle Hamburgis, autasustamiskõne pidas viiuldaja Anne-Sophie Mutter. Oma West-Eastern Divan’i noorteorkestriga juhatas Barenboim nüüd 21.-22. VIII kaks kava ka Salzburgi festivalil, kus Wagneri „Tristani ja Isolde” kõrval tõi teisel õhtul kõrvuti välja kaks tellitud teost Süürias sündinud Kareem Rustomilt ja Iisraeli heliloojalt Ayal Adlerilt.

*Ja veel ühest värskeimast auhinnast: Montblanc’i ja Salzburgi festivali noore lavastaja preemia (Montblanc Young Directors Award, 10 000eurot) laureaadiks kuulutati 21. augustil 31aastane Nicolas Charaux. Ta sai auhinna lavastuse eest Salzburgi kirjaniku Walter Kappacheri Esimese maailmasõja ainelisest traagilisest helindatud draamaetendusest „Lahkumine” („Der Abschied”), kus peategelaseks ja ainsaks näitlejaks laval on austria ekspressionistlikku poeeti, Salzburgis sündinud Georg Traklit (1887–1914) kehastanud Paul Herwig.

Juuli- ja augustikuu uusoopereid

Juulikuul on silmapiiril olnud kuus uut lavatükki.

*Anhaltisches Theater Saksamaal Dessaus tõi 4. VII välja Stephan Kanyari muusikali „Casanova”. Poeetilise ja fantaasiarikka teksti autor on Andreas Hilger, see on lugu Casanova seiklustest Venezia karnevalil. Christian von Götzi lavastust dirigeerib Daniel Carlberg, nimiosas laulab Patrick Stanke. Kaks avaõhtut olid publikule nagu eelsoojenduseks, sest septembrist detsembrini on tükk mängukavas veel kümnel korral.

*Rootsis Lundi Ystads Teateris tuli 13. VII publiku ette ‘pasticcio’ rootsi helilooja-klassiku Hugo Alfvéni ja Marie Krøyeri armastusloost. Laval oli vaid kolm tegelast, Andreas Lönnquist dirigeeris Richard Barki lavastust, kes on ka libreto autor, helilooja osas Glenn Kjellberg. Kuni 25. VII oli tükk mängukavas 9 korral. Etenduses kasutati Alfvéni IV sümfoonia muusikat, juurde oli seatud tema laule ja koore.

*Bregenzi festivalil Austrias esietendus Bregenzi Festivalimajas 23. VII Heinz Karl Gruberi satiiriline ooper „Lood Viini metsades” 3 vaatuses, põhinedes 1933. a juba natside poolt keelatud Ödön von Horváthi samanimelisel draamal (1931) Michael Sturmingeri libretole. Sturmingeri lavastust dirigeeris helilooja ise, musitseerisid Viini Sümfoonikud koos Vokalensemble Nova ja Vorarlbergi džässorkestriga. Esialgu oli maineka festivali programmis vaid kolm etendust, Theater an der Wien võtab tüki seejärel endale esietendusega märtsis 2015. Rohkete osalistega ooperis oli peategelastena ka nimekaid lauljaid, nt Marianne osa täitnud Ilse Eerensi kõrval Valerie’ osas Angelika Kirchschlager, või Vanaemana auväärne Anja Silja.

*H. W. Henze asutatud Montepulciano festivalil Itaalias (toimus nüüd 39. korda) tuli 24. VII Teatro Polizianos lavale väga viljaka, enam kui 200 oopuse autori ning 8 sümfooniat kirjutanud prantsuse helilooja Pierre Thilloy’ (sünd 1970) multimeediaooper „Valerahategijad” („I falsari”). Tükk põhineb André Gide’i tuntud romaani tekstidel, libreto autoriks on Jean-Pierre Prévost. Musitseeris Ensemble Kords, lavastas Guy-Pierre Couleau, dirigendiks Vincent Monteil.

*Festival della Valle d’Itria tõi 27. VII Martina Franca palees välja Tommaso Traetta (1727–1779) ooperi „Armida”, tegemist oli teose lavalise maailmaesiettekandega: lavastuse tegi Juliette Deschamps, dirigeeris Diego Fasolis.

*Salzburgi festivalil esietendus 29. VII festivali tellimusena Marc-André Dalbavie’ uusooper „Charlotte Salomon” (sellest vt Muusikamaailm, juuli). Kuni 14. VIII anti festivalijuhi Luc Bondy lavastusega kokku viis etendust.

August

*Kuulsal festivalil Hispaanias Peralada kindluse Carme kloostris, kus ka Paul Mägi on Läti RSOd dirigeerinud, toodi 12. VIII välja Olivier Messiaeni õpilase, seni juba kuue ooperi autori Philippe Féneloni „Flaubert ja Voltaire” helilooja enda libretol ühes vaatuses – vaid üks etendus, aga see-eest väga menukas. Lavastuse tegi Marc Paquien, mängis meilgi esinenud Ensemble Court-Circuit, laulsid kolm solisti.

*Bregenzi festivali teiseks uudiseks oli 17. VIII Szymon (Simon) Laks’i (1901–1983) koomilise lühiooperi „Mitteoodatud pääsuke” („L’Hirondelle inattendue”) lavaline maailmaesiettekanne Festivalimajas. Lavastas Gerald Stollwitzer, Vorarlbergi SOd ja Praha Filharmoonia koori dirigeeris Gérard Korsten. Simon Laksi ooper Henri Lemarchand’i libretol oli Varssavis kontsertesiettekandel 1975. a. Simon Laks oli poola-prantsuse helilooja ja viiuldaja, Auschwitzi koonduslaagri vangide orkestri liider. Pärast vabanemist 1945 naases Pariisi, kus tegutses elu lõpuni.

*Presteigne’i festivalil UKs Walesis tulid 21. VIII Walesi esiettekandele festivali ning grupi Nova Music tellituna kaks lühiooperit. Stephen MacNeffi tüki „Uputatud Prometheus” („Prometheus Drowned”) aineks on Percy Bysshe Shelley salapärane surm 1822. a Toscanas Livornos, libretistiks Nova Music Opera lavastaja Richard Williams. Teise ooperi „Õhudessant” („Airborne”) muusika autoriks on Cecilia MacDowall, Andy Rashleigh’ libreto räägib piloot Johnny ja halastajaõe Alice’i armastusloost Esimese maailmasõja päevil. Nova Music Opera trupis esines seekord kolm lauljat ja näitleja, dirigeeris George Vass.

Muusikamaailma kaotusi

Jan Ekier, nimekas poola muusikategelane, pianist, pedagoog ja helilooja, lahkus 15. augustil 101. eluaastal. Ta oli Chopini-nimelise rahvusvahelise konkursi 1937. aasta laureaat (VIII preemia), olnud korduvalt sama konkursi žüriis. Esines palju ka klaveriduos koos õe Halinąga. Ekier tegutses pikka aega klaveriõppejõuna Varssavi Kõrgemas Muusikakoolis, oli rahvusvaheliselt hinnatud paljude meistrikursuste professorina. Ekier sai tuntuks ka 1959. alanud tööga Chopini kogutud teoste väljaande peatoimetajana riiklikule kirjastusele PWM, tehes Chopini väljaannete juures koostööd ka Viini Universal Editioniga.

Kaotusi veel, tuntud muusikute hulgas:

*USA klarnetist, helilooja ja dirigent Norman Leyden (96). USA õhujõudude muusikuna tegi ta Teise maailmasõja ajal koostööd ka Glenn Milleriga, hiljem oli pikemalt seotud Portlandi ülikooli muusikaosakonna ja Oregon Symphonyga.

*Itaallaste tipptenor Carlo Bergonzi lahkus 91. eluaastal Milanos. Temagi oli Teise maailmasõjaga seotud, aga Saksa koonduslaagri vangina ning sai alles sõja lõppedes muusikaõpinguid jätkata. Edukas debüüt oli 1951 Giordano ooperi „Andrea Chénier” nimirollis Baris. Järgn esid debüüdid Milano La Scalas ja Londoni Kuninglikus Ooperis 1953., Chicago Lüürilises Ooperis 1955. ning NY Metis 1956. a. Väga aktiivne oli ta nii laval kui stuudios 1960.–70. aastail, seejärel kammerlauljana, lahkudes lavalt 1996. aastal.

*Austraalia helilooja Peter Sculthorpe (85), meiegi Lepo Sumera hea tuttav ja omapärane eeskuju. Meistri mälestusele pühendas ta viimase lõpetatud oopuse „Stabat mater” UK esiettekande 24. VIII mainekas Presteigne Festival (21.–26. VIII) Walesimaal, mil märgiti ka John McCabe’i 75. sünnipäeva ning toodi esiettekandele festivali tellimusena Paweł Łukaszewski „Requiem”.

*Itaalia džässipianist, dirigent ja helilooja Giorgio Gaslini (84), mees, kes viis džässiõpetuse Itaalia konservatooriumidesse, olles seal ka ise õppejõud (Rooma, Santa Cecilia Akadeemia). Ta oli alustanud 13aastasena ja sai oma trio plaadile, kui oli 16aastane. 1950.–60. aastail tegutses oma kvartetiga, hiljem koos paljude, eriti USA džässikuulsustega. Kirjutas muusikat ka klassikažanris (sümfoonilisi palu, oopereid, ballette), samuti lavastustele ning filmidele.

*Hollandi koloratuursopran Christina Deutekom (82), kes debüteeris Öökuningannana Mozarti „Võluflöödis” Metropolitan Operas 1968. aastal, 1974 laulis ta nt koos Plácido Domingoga Verdi „Sitsiilia verepulmas”, esinenud samuti mitmes teiseski Verdi ooperis jpm.

*Tuntud Hollandi barokkflötist ja plokkflöödimängija, dirigent ning varajase muusika asjatundja Frans Brüggen (79), kelle teeneks on ka 1981. aastal alustanud XVIII Sajandi Orkestri asutamine ja kunstiline juhtimine Amsterdamis. Orkestri juba 121. turneel (23.–31. VIII) mängitakse nüüd Mozarti ooperit „Così fan tutte” ning kontsertprogrammi (täna) Chopini festivalil Varssavis ja enne seda veel Hollandis.

*Lõuna-Korea viiuldaja Ik-Hwan Bae (57), kes oli 13 aastat New Yorgi tuntud kontserdikeskuse ja muusikasarja „Bargemusic” kunstiline juht, sünnimaal juhatas Hwaumi Kammerorkestrit, oli õppejõud John Hopkinsi ülikooli Peabody instituudis, Manhattani muusikakoolis, Indiana ülikoolis ja Korea Rahvuslikus Kunstide Instituudis.

Mõned hetked tippfestivalidelt

Ülehomme lõppev Salzburgi festival pühendas mõttelise osa oma kavast Esimese maailmasõja sajandi mälestusele maailmarahu moto all „Friedenswerk”. Rudolf Buchbinder mängis seitsmes kavas (3.–20. VIII) kõik Beethoveni klaverisonaadid, Viini Filharmoonikud kuue nimeka maestro käe all, üks kava Herbert von Karajani 25. mälestusaasta puhul (aga 27 ooperietendusel samuti mängimas). Vapustav õhtu oli R. Strausssi 14 lauluga (veel Dvořák) Diana Damrault koos harfiga (Xavier de Maistre, 20. VIII). 23. ja 24. VIII oli Mozarteumi Orkestri solistiks Ivor Boltoni juhatusel Rolando Villazón, 25. VIII tegi Wolfgang Rihmi II klaverikontserdi maailmaesiettekande Tzimon Barto. Täna ja ülehomme veel Rossini „Tuhkatriinu” Cecilia Bartoliga peaosas, üllatab, et lastele on mõeldud koguni kuus erinevat ooperietendust(!). Homme toob Anne-Sophie Mutter välja kaks uut viiulisonaati 2013. aastast, Krzysztof Pendereckilt („La Follia”) ja André Previnilt. Pidustusi tulevad lõpetama Suures festivalimajas Berliini Filharmoonikud Simon Rattle’i juhatusel, kavas Rahmaninovi „Sümfoonilised tantsud” ja Stravinski „Tulilind”.

Edinburghi festivali (lõpeb samuti ülehomme) avas 8. VIII dirigendina Kuningliku Šoti Rahvusorkestri ees helilooja Oliver Knussen. Käesoleval nädalal: ka siin sõja, aga Teise maailmasõja mälestis – rootsi lauljatar Anne-Sofie von Otter kogus 25. VIII kavasse laule ja palu Theresienstadti koonduslaagri muusikute repertuaarist … Torino Teatro Regio tõi 26. VIII Rossini „Wilhelm Telli”, suurt klassikat (lisaks Wolfgang Rihm) esitas kahes kavas Amsterdami Concertgebouw’ orkester Mariss Jansonsi käe all (27.-28. VIII, neist teine aga ülehomme Salzburgis), täna Rotterdami FO Mahleri Kuuendaga Yannick Nézet-Séguini juhatusel, 28.–30. VIII tulevad Berliozi „Troojalaste” mammutõhtud Peterburi Maria Teatrilt Yannis Kokkose lavastuses ja Valeri Gergijevi käe all. Homme mängib viimase kontserdi Usher Hallis BBC Šoti SO, juhatab Ilan Volkov. 11. VIII esines kammerkavas (Brahms, Šostakovitš) Queen’s Hallis koos ansambli liidri Nicola Benedettiga ka viiuldaja Anna-Liisa Bezrodny.

Eesti muusikat ja muusikuid maailmalavadelt, august

2. – 7. VIII toimus Paavo Järvi kaalukas kontserdireis Bremeni Deutsche Kammerphilharmonie’ga (DKB) Kanadasse ja USAsse, koguni neljale festivalile, kavades vaid Johannes Brahms. Alustati 2. ja 3. VIII Kanadast kuulsalt Lanaudière’i festivalilt, kontserdipaigaks Amphitheatre de Lanaudière, esimeses kavas Brahmsi I klaverikontsert, solistiks Lars Vogt, ning II sümfoonia. Teises kavas mängis Christian Tetzlaff Brahmsi viiulikontserti, seejärel orkestrilt I sümfoonia. 4. VIII mängis DKB USAs Ravinia festivalil Festivalipaviljonis: Brahmsi „Akadeemiline piduavamäng” ning I ja II sümfoonia. 6. VIII esinesid Saksa muusikud Tanglewoodi festivalil Seiji Ozawa Hallis, solistiks taas Lars Vogt, kavas Brahmsi avamäng, I klaverikontsert ning II sümfoonia. Viimane kontsert leidis aset 7. VIII New Yorgis Alice Tully Hallis festivalil „Mostly Mozart”, esitati sama kava, mida mängiti Tanglewoodis.

3. VIII esines Kristjan Randalu Dhafer Youssefi kvinteti koosseisus, lisaks Youssefile ja temale mängisid ansamblis veel Eivind Aarset (kitarr), Phil Donkin (kontrabass), Ferenc Nemeth (trummid). Mängiti Dhafer Youssefi muusikaga kava „Birds Requiem”, kontsert toimus festivalil „Bout du Monde” Lääne-Prantsusmaal Bretagne’i läänetipus Presqu’île de Crozoni vabaõhulaval.

3. VIII andis Julia Agejeva-Hess soolokontserdi Itaalias 5. klavessiinifestivalil „Procembalo” Tizzano Val Parmas Parco dei Cento Laghi’s. Kavas oli ka Tõnu Kõrvitsa „La Folia”, samuti E. Denissov, Bach, W. Albright, J. Françaix, W. Penn.

3. VIII Fellbachi Kultuurisuvel Saksamaal toodi Fellbachi Pauluse kirikus välja kava „Eesti missa”, kus esinesid Fellbachi Vokaalansambel Gerhard Mölleri juhatusel ja organist Hans-Rudolf Krüger. Lisaks Urmas Sisaski „Eesti missale” oli kavas veel Cyrillus Kreegi, Arvo Pärdi ja Edgar Arro teoseid.

 

3. – 6. VIII ansambli Heinavanker kolm kontserti Margo Kõlari juhtimisel Norras: esineti 3. VIII Grani Mariakirkenis, 5. VIII Heddali kirikus ja 6. VIII Fredrikstadi toomkirikus.

3. – 24. VIII Hando Nahkuri kontserid USAs Texases Dallase Kristlikus luteri kirikus (Christ Lutheran Church): 3. VIII kava koos Gwen Sliger’iga, 7. VIII „An Evening of Music with Hando Nahkur & Mosaic”, 10. VIII kava, kus kaastegev Betsy Lintel, 17. VIII on kaastegevad olnud Don Rowland ja Suzanne Dunkelberg, 24. VIII kaastegevana Kathy Feisel.  

4. VIII kõlas Erkki-Sven Tüüri pala „Whistles and Whispers from Uluru” taas Austraalias, selle esitas plokkflöötidel Genevieve Lacey koos kammerorkestriga Camerata of St. Johns. Kontsert toimus Townsville’i Civic Theatre’is.

5. VIII osales üle-eestiline neidudekoor Leelo Külli Kiiveti juhatusel Peterburis 10. koorikonkuril „Singing World” kahes kategoorias ja võitis kaks esikohta: modernse (kolmeks jagatud esikoht) ja rahvamuusika (ainus esikoht) kategoorias ning kogu konkursi Grand Prix, lisaks saadi eripreemia parima rahvusliku kostüümi eest. Rahvusvahelist žüriid juhtis prof Valeri Uspenski Venemaalt. Kavades valdavalt eesti muusikast olid Ester Mägi, Tõnu Kõrvits, Pärt Uusberg, Rasmus Puur jt. Anti kontsert ka Peterburi Jaani kirikus. Konkursil osales koore 11 maalt.

6. VIII Tõnu Kõrvitsa pala „Serenaad” kõlas maailmaesiettekandes Kopenhaageni kitarrifestivalil. Selle esitas Mari Mäntyla soome ansambli Duo Dryades kavas Hofteatreti (Õukonnateatri) muuseumis.

6. – 13. VIII toimus Lõuna-Koreas Söulis 10. maailma koorimuusika sümpoosion, kus Eestist osales sümpoosioniettekandega balti ja skandinaavia muusikast Mikk Üleoja ning Rahvusvahelise Koorimuusika Föderatsiooni (IFCM) peaassambleel esindasid meid Raul Talmar, Aarne Saluveer ja Kaie Tanner. Sümpoosionil oli Eestil ka oma eraldi box.

11. VIII esines Anna-Liisa Bezrodny ansamblistina Edinburghi festivalil Queen’s Hallis, kus ansambli liidriks oli Nicola Benedetti (viiul), koosseisus veel Benjamin Gilmore (vioola), Leonard Elschenbroich (tšello) ja Aleksei Grõnjuk (klaver). Ettekandel olid Brahmsi klaverikvartett g-moll op. 25 ja Šostakovitši klaverikvintett.

11. VIII laulis Külli Tomingas solistina ooperikontserdil Itaalias Forte dei Marmi Villa Giulinis, kus kõiki viit solisti saatis klaveril Luca Schieppati. Eesti metsosopran osales Delibes’i ja Offenbachi duettides, esitas aaria Cilea ooperist „Adriana Lecouvreur” ja osales lõpuansamblis Lehári operetist „Lõbus lesk”.

13. ja 15. VIII juhatas Kristjan Järvi noorteorkestrit Baltic Sea Youth Philharmonic (BYP). Esimene kontsert anti Saksa-Poola piirilinnas Görlitzis koos Europera Noorteorkestriga linna spordikeskuses. Europera orkester mängis Lutosławskit ja Beethovenit (dir K. Järvi), seejärel BYP R. Straussi „Roosikavaleri” süiti op. 59 ja tema kaht valssi, mõlemad orkestrid mängisid koos Mussorgski „Ööd Lagedal mäel”. 15. VIII esines BYP Rheingau festivalil Wiesbadeni kuursaalis: samad Mussorgski ja R. Strauss, siis ka Griegi klaverikontsert, solistiks Kanadas sündinud 19aastane poola pianist Jan Lisiecki.

14. VIII Valgevenemaal Vitebskis toimunud 23. festivali „Slavjanski Bazaar” lauljate konkursil sai Toomas Kolk finaalis 15. koha. Eesti lauludest oli ta kavas Uno ja Tõnu Naissoo „Pistoda laul” filmist „Viimne reliikvia”.

14. VIII osales Liisa Randalu Davos’ kammermuusikafestivalil Šveitsis Davos Festival Camerata koosseisus Pärdi „Tabula rasa” ettekandel. Ta tegi orkestris kaasa ka 7. VIII „Festivalireisi” Alpides kolmel kontserdil jm.

14.-15. VIII esines Anna-Liisa Bezrodny ansamblistina kammermuusikafestivalil „Kaposfest 2014” (13. – 19.VIII) Ungaris Kaposváris. Samal festivalil juhatas Olari Elts 13. VIII pidustuste avakontserdil kultuuripalees Stravinski „Sõduri lugu” ning 15. VIII samas saalis suure, 36-liikmelise festivali kammerorkestri ees R. Straussi „Kodanlasest aadlimeest”.

15. VIII Riho Esko Maimetsa kooriteos „Ave Maria” oli ettekandel Inglismaal Wellsi katedraali õhtupalvusel, selle esitas Saint Mark’s Choir Philadelphiast Matthew Glandorfi juhatusel.

 

19. VIII toimus Poolas Jarosławi roomakatoliku kirikus Bożego Ciała – Kolegiata Belgias resideeriva vanamuusikaansambli Graindelavoix kontsert Björn Schmelzeri juhatusel, see leidis aset XXII varajase muusika festivalil kontserditsüklis „Songs of Our Roots”. Ansamblis laulis kaasa Marius Peterson. Kavas olid peamiselt XVI sajandi autorid nagu Heinrich Finck, Ludwig Senfl, Arnold von Bruck, Thomas Stoltzer, Heinrich Isaac jt. Kontserdi kandis otse üle Poola raadio oma 2. programmis, mis oli jälgitav ka interneti teel.

24. VIII Andres Uibo ja Leipzigi Gewandhaus-orkestri noor soolotrompetist Jonathan Müller andsid ühise kontserdi festivalil „Europäischer Kultursommer Fellbach” Fellbachi Pauluse kirikus, kavas Bach, Albinoni, Buxtehude, Erkki-Sven Tüüri ja Andres Uibo teoseid.

26. VIII Kristjan Randalu kontsert Dhafer Youssefi kvintetiga (koosseisu vt 3. VIII) Liibanonis Baalbecki rahvusvahelisel festivalil. Mängiti Dhafer Youssefi muusikaga kava „Incantations – Birds Requiem”, kontserdipaigaks Beiruti Waterfronti Musichall.

27. VIII toimus Šveitsis Baseli lähistel asuvas Riehenis, kuulsas Renzo Piano projekteeitud Beyeler Museumis Jaan-Eik Tulve juhatusel ansambli Vox Clamantis kontsert „Hommage to Arvo Pärt”. Kavas olid „Kanon Pokajanen. Ode I”, „Most Holy Mother of God”, „Virgencita”, „And One of the Pharisees“, „Alleluia-Trop”, „The Deer’s Cry”, „Drei Hirtenkinder aus Fátima“ (maailmaesiettekanne), „Gebet nach dem Kanon” („Kanon Pokajanen”). Ansamblis laulsid Jaanika Kilgi, Anna Mazurtšak, Miina Pärn, Kadri Hunt, Mikk Dede, Anto Õnnis, Kuldar Schüts, Sander Pehk, Taniel Kirikal, Tõnis Kaumann, Ott Kask ja Aare Külama. Helilooja oli kontserdile kutsutud. Kontserdi korraldajaks oli Fondation Beyeler.

27. VIII Gramophone Awards 2014 avalikustamine: siinse kroonika valmimise hetkel polnud teave veel kättesaadav. 72 nominendi hulgas 12 kategoorias oli ka kaks Eesti märki: Erkki-Sven Tüüri tänavu märtsis ilmunud autoriplaat firmalt ECM, kus on VII sümfoonia ja klaverikontert Frankfurdi Raadio orkestriga Paavo Järvi juhatusel (nüüdismuusika kategooria); teiseks nominendiks oli Neeme Järvi salvestatud CD instrumentaalkontsertide kategoorias Haagi Residentie-orkestriga, kus Sharon Bezaly esitab kuulsaid flööditeoseid (firma BIS). See plaat on saanud ka ajakirja Gramophone tiitli „Editor’s Choice” novembris 2013.

31. VIII Ines Maidre annab soolokontserdi St Marien-Kirche orelil Saksamaal Flensburgis.

 

Arvo Pärdi muusika ettekandeid (välisesinejad)

1. VIII Berliini Wilmersdorfi Auenkirches mängis Robert Smith Pärdi orelipala „Annum per annum”. 2. ja 3. VIII mängis ta sama teost oma kavas Angermünde Sankt Marien-Kirches ja Treuenbrietzenis samuti St. Marien-Kirches. Viimased esinemised selles sarjas olid 5. VIII Neuruppini St. Trinitatise kloostrikirikus ja 6. VIII Templini Püha Maarja Magdaleena kirikus ning 9. ja 10. VIII Freibergi Püha Peetruse kirikus ja Weimari Herz-Jesu-Kirches – kõik Saksamaal.

6. VIII Stuttgarti Kammerkoor Frieder Berniuse juhatusel laulis Pekingis Rahvuslikus Kunstidekeskuses „Da pacem Domine”, esitades selle ka oma kavas 7. VIII Shanghais Idakunstikeskuses ja 9. VIII Guangzhou Ooperimajas.

7. VIII USAs New Yorki Livingston Manoris Shandalee muusikafestivalil kõlas „Fratres”, esitajaks Jupiter Symphony Chamber Players’i muusikud, liidriks viiuldaja Dmitri Berlinsky.

7. ja 9. VIII Brasiilias São Paulo esindussaalis Sala São Paulo esitati „Bogoroditse Djevo”, laulis São Paulo Riikliku SO (OSESP) akadeemiline koor Marcos Thadeu juhatusel.

9. VIII Ursula Herrmann-Lom mängis pala „Annum per annum” Reutlingeri Püha Maarja kirikus.

10. VIII Keski-Pohjanmaa kammerorkester mängis Juha Kangase juhatusel „Fratres’t” Soomes Luostos Ukko-Luosto keskuses.

 

14. VIII Šveitsis Davos’ kammermuusikafestivalil (2. – 16. VIII) esitas „Tabula rasa“ kõrvuti festivali resideeriva helilooja Tigran Mansurjani ja Schumanni teostega kvartettidelt Püha Johannese kirikus Davos Festival Camerata soome-ukraina dirigendi Dalia Stasevska juhatusel, solistid olid Erik Schumann (Saksamaa) ja Jonian Ilias Kadesha (Albaania). Kammerorkestri vioolagrupis mängis ka Liisa Randalu, festivali erikülaliseks oli Manfred Eicher.

16. VIII Austraalias Canberra-Ainslie Kõigi Pühakute anglikaanikirikus kõlas Bachi ja Pärdi ühiskavas „Magnificat” Arvo Pärdi „7 Magnificat-Antiphonen”, esitas Coro Chamber Music David Mackay juhatusel. Kontsert oli välja müüdud juba juulikuu algul.

22. VIII ühel ja samal päeval toimus pala „Fratres” kaks ettekannet viiuli ja klaveri versioonis: Austraalias mängisid seda Richard Tognetti ja Steven Osborne, konterdipaigaks Queenslandi The Arts Centre Gold Coast, Surfers Paradise; teine ettekanne leidis aset USAs San Franciscos, kontserdipaigaks Old First Presbyterian Church, mängisid Solenn Séguillon ja Anne Rainwater.

23. VIII TensoEurope Chamber Choir laulis oma mitmekülgses kavas varajasest muusikast tänapäevani (sh Folke Rabe, Gundega Šmite) ka A. Pärdi „Solfeggio”, kontsert Helsingi Temppeliaukio kirikus, juhatas Kaspars Putniņš.

23. VIII Briti noortekooride suvekursuste lõpukavas „Northern Lights”, mis esitati Durhami piirkonnas Cumbrias St. Bees’ kooli spordihallis, laulis 100-liikmeline koor instrumentaalansambli saatel Greg Beardselli dirigeerimisel Ockeghemi ja Purcelli teoste kõrval ka Arvo Pärti ja Eriks Ešenvaldsi. Esinejaks oli muusikatudengeid ja noori muusikaõpetajaid ühendav National Youth Choirs of Great Britain Training Choir North. Kontsert kuulus Rosehilli teatri sarja „Summer Season of Song”.  

24. VIII USAs New Yorkis 31. Bridgehamptoni kammermuusikafestivalil oli 12 kontserdiga festivali lõpukavas ettekandel Mozarti ja Brahmsi suurte koosseisudega teoste vahel Pärdi „Mozart-Adagio”, ettekandjaiks Joseph Lin (viiul), Antonio Lysy või Peter Stumpf (tšello) ja Orion Weiss (klaver). Kavas tegi kaasa ka festivali kunstiline juht, Uus-Meremaalt pärit flötist Marya Martin.

26. VIII Kaks Arvo Pärdi teost oli ettekandel Boliivias Cochabambas, kontserdipaigaks Centro Pedagógico y Cultural Simón I. Patiño, Debussy viiulisonaadi ja Brahmsi trio op. 114, Enescu ja Rossini kõrval kõlasid Pärdi „Spiegel im Spiegel” ja „Fratres”, esitasid Eduardo Paredes (viiul) ja Sergio Escalera Soria (klaver).

26. VIII Ka Poolas, 10. kammerfestivalil „Bravo Maestro” (24. – 29. VIII) Kąśna Dolnas, kõlas Krakovi raadioga koostöös tehtud pidukavas „Festivalowe Reminiscencje” Arvo Pärdi „Spiegel im Spiegel”, mille esitasid Krzysztof Bąkowski (viiul) ja Krzysztof Jabłoński (klaver).

30. VIII Rumeenias Sibiu Thalia Hallis Clara Haskili nime kandval festivalil tuleb ettekandele „Fratres”, mängivad Marina Chiche (viiul) ja Bukaresti Sümfooniaorkester Tiberiu Soare juhatusel.

30.-31. VIII The Hilliard Ensemble’i kavas „Time To Say Goodbye” kõlab taas Pärdi „Most Holy Mother of God”, mõlemad ettekandel kontsertidel Saksamaal Brühlis Püha Margareta kirikus.

Varasemast

9. – 25. VII Arsise kelladeansambli 12-liikmeline noortekoosseis andis Aivar Mäe juhatusel USAs: kokku kaheksa kontserti, sealhulgas Baltimore’is, Raleigh’s, Charlotte’is ja Atlantas, Baltimore’is liitusid meie ansambliga kohalikud käsikella-ansamblid.

12. ja 13. VII organist Ines Maidre kontserdid Hollandis Utrechti katedraalis ja Maria van Jesse kirikus Delftis. Kava: J. S. Bachi prelüüd ja fuuga C-duur BWV 545, koraalieelmäng „An Wasserflüssen Babylon” BWV 653 ja tokaata d-moll BWV 565, Rudolf Tobiase prelüüd D-duur, fuuga d-moll ja koraalieelmäng „Nun ruhen alle walder”, G. Böhmi partita „Herr Jesu Christ dich zu uns wend”, K. M. Karlseni partita „Jesus Kristus es opfaren” ja M. Zariņši „Variationi B-A-C-H”. Juunikuu kontserdid: 15. VI Bergeni katedraalis Norrras koos ansambliga Musica Celines, edasi kolm kontserti Saksamaal: 28. VI Püha Pauluse kirik Mühlackeris (kava „Zeitreisen”) ja 28. VI Püha Michaeli kirik Schwäbisch Hallis (avakava sarjas „Orgelmusik zur Marktzeit“: Põhjamaade heliloojad), 29. VI Ebersbachi evangeelne kirik. Maikuu kontsert: 30. V Benediktiinide klooster Maria Laach Saksamaal Kölnis, kava: Bachi prelüüd ja fuuga C-duur, „Allein Gott in der Höh’ sei Ehr“ BWV 662, „An Wasserflüssen … ” ja tokaata d-moll, R. Tobiase fuuga d-moll ja „Fröhlich soll mein Herze springen”, Peeter Süda prelüüd ja fuuga g-moll (B-A-C-H), M. Zariņši „Variationi B-A-C-H”.

16. – 20. VII tütarlastekoor Ellerhein Ingrid Kõrvitsa juhatusel saavutas 53. rahvusvahelisel, Euroopa karikasarja kuuluval Seghizzi koorikonkursil Itaalias Gorizias Grand Prix’. Koor võistles neljas kategoorias: romantismiajastu koorilooming, kaasaegne koorilooming, rahvamuusika ja gospelmuusika. Ellerhein pääses kõigis neljas kategoorias finaali ning sealt edasi Grand Prix’ vooru. Lisaks saavutati mitu eripreemiat: kõigi osaletud kategooriate kõrgeim punktisumma; „Female voice prize” – kõrgeimad punktid naishäälte seas; preemia „Poetry in music” Veljo Tormise „Virmaliste” esituse eest; publikupreemiad rahvamuusika ja gospelmuusika kategooriates; dirigendipreemia romantismi ja kaasaegse muusika ning gospelmuusika kategooriates. Grand Prix’ võiduga kaasneb 2015. a kontserditurnee Itaalias ning osalemine koorikonkursil „European Grand Prix for Choral Singing” Bulgaarias Varnas. Ellerheinal tuli konkursil üles astuda üheksal korral 19 teosega. Kavades olid Palestrina, Mendelssohni, Verdi, Holsti, Britteni ning Cyrillus Kreegi, Valjo Tormise, Arvo Pärdi, Rein Rannapi, Galina Grigorjeva, Pärt Uusbergi teosed ning ameerika gospelmuusikat. Klaveril saatis Sten Heinoja.

29. VII Segakoor K.O.O.R. Raul Talmari juhatusel sai Walesimaal Llangollenis toimunud rahvusvahelisel koorifestivalil III koha folkloori kategoorias ja IV koha segakooride kategoorias. Koor esitas konkursil eesti muusikast Veljo Tormise ja Pärt Uusbergi, samuti Mendelssohni ja Mikko Heiniö loomingut.

Koostanud Priit Kuusk

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming