MUUSIKAMAAILM VII

Priit Kuusk

Preemiaid ja tunnustusi *Arvo Pärt on väärinud oma senini kõrgeima rahvusvahelise muusikalise tunnustuse 'Praemium Imperiale'. Jaapani Kunstiühing (Japan Art Association) kuulutas selle välja 16. juulil koos veel nelja laureaadiga teistes kunstivaldkondades (kujutav kunst, skulptuur, arhitektuur, film/teater), autasustamistseremoonia on 15. oktoobril Tōkyōs. 1989. aastal asutatud preemiat („Maailma kultuuripreemia Tema Keiserliku Kõrguse prints Takamatsu mälestuseks“) annab Jaapani Kunstiühingu kaudu välja Jaapani keiserlik perekond. Muusikaauhinna sai esimesena helilooja ja dirigent Pierre Boulez, järgmistel aastatel on olnud muusikud-laureaadid Leonard Bernstein, György Ligeti, Alfred Schnittke ja Mstislav Rostropovitš, 2012. a Philip Glass ning 2013 Plácido Domingo. Arvo Pärt on selle 13. laureaat heliloojate hulgast. Preemia suurus on 15 miljonit jeeni (u 106 000 eurot).

*Polar Music Prize’i kaks värsket laureaati on mõlemad USAst: paljude muusikatükkide põnev lavaletooja alates Mozartist kuni tänapäevateoste esmalavastusteni – Peter Sellars Pittsburghist. Teine laureaat on rock’n’rolli pioneere, kitarrist ja laululooja, ligi 60 aastat laval olnud mustanahaline Chuck Berry (sünd 1926) St. Louisist, just tema tõi elektrikitarri rockmuusika põhiinstrumendiks. 2013 said laureaatideks soome helilooja Kaija Saariaho ja Senegali muusik Youssou N’Dour. Auhinna suurus on miljon Rootsi krooni (u 186 000 USA dollarit).

*Ameeriklaste Pulitzeri muusikapreemia laureaat 2014 (viimase aasta jooksul esitatud või plaadistatud USA helilooja teose eest) on Alaska helilooja John Luther Adams (sünd 1953). Ta sai auhinna (10 000 dollarit) oma haarava loodus- ja mereteemalise orkestriteosega „Muutuv ookean“ („Become Ocean“), mille tõi esiettekandele Seattle Symphony. Kahe nominendi seas olid ka meile hoopis hästi tuntud California helilooja John Adams (sünd 1947) monumentaalse oratoriaalteosega „Gospel teisele Mariale“ („The Gospel According to the Other Mary“, maailmaesiettekannne sündis Los Angeleses); teine nominent oli Christopher Cerrone ooperiga „Nähtamatud linnad“ („Invisible Cities“, Italo Calvino romaani põhjal Marco Polost), mille esmalavastus leidis aset samuti Los Angeleses.

*Berliini muusikavideote rahvusvahelise auhinna (Berlin Music Video Awards), mida annab välja Alex TV, võitis briti lavastaja Naren Wilks oma teosega „Kirjavahetajad – kartus ja rõõm“ („The Correspondents – Fear and Delight“).

*Londoni kuulsaima kammersaali Wigmore Halli medal on muusikutel hästituntud ja kõrge tunnustus – nüüd sai selle Ungarist pärit, aga praegu USAs Colorados resideeriv Takácsi Keelpillikvartett.

*Väga kõrge tunnustus on Ühendkuningriigi „Master of the Queen’s Music“ – selle tiitli ning ka ameti saab endale šotlannast helilooja Judith Weir aastast 2004 märtsini 2014 ametis olnud helilooja Peter Maxwell Daviese järglasena. Ta on kõigi aegade (alates XVII sajandist) esimene naine, kes on väärinud selle tiitli!

*Ernst von Siemensi Fondi kaaluka muusikapreemia laureaat on Peter Gülke Saksamaalt. Tal oli aprillis ka 80. sünnipäev. Gülke on hinnatud dirigent, muusikateadlane ja muusikakirjanik, oma tegevusega tuntud meiegi muusikateadlastele. Kui Kristiina Poska võitis Berliinis kaaluka auhinna Deutscher Dirigentenpreis, oli Saksa muusikanõukogu žürii esimeheks Peter Gülke. Tema juures on end täiendanud nt ka dirigendid Mihkel Kütson ja Lauri Sirp. Viimastel aegadel on Gülke olnud professor Freiburgis ja Baselis ning aastast 2011 Saksimaa Kunstide Akadeemia president. Ta hiljutiste teadusväljaanete hulgas on monograafiad Guillaume Du Fay’st ja Robert Schumannist. Preemia anti kätte traditsiooniliselt Münchenis Cuvilliés-Theateris. Noortele heliloojatele mõeldud toetuspreemia said Luis Codera Puzo, Simone Movio ja Brigitta Muntendorf. Väärib meenutamist, et läinud aastal sai Siemensi preemia Lätist pärit dirigent Mariss Jansons, 2012 aga austria helilooja ja dirigent Friedrich Cerha. Preemia suurus on 250 000 eurot.

*2014. aastal on kõrgeimalt tasustatud mustanahaliseks näitlejaks-lauljaks tõusnud Texasest Houstonist pärit viie Grammy omanik ameeriklanna Beyoncé (Beyoncé Knowles-Carter, sünd 1981), kes alustas lavategevust 1997. aastal. Värskelt teatatakse, et lauljatar on nomineeritud koguni kaheksas kategoorias auhinnale MTV Music Video Awards, sh parima naisartisti ja parima video tiitlile.

*Traagiliselt läks International Opera Award’i määramine nimekale lavastajale ja teatrijuhile Gerard Mortier’le – ta suri vähki nädal enne teadet talle elutööpreemia andmisest.

Pianist Anika Vavić on jätkuvalt edukas

Viinis elav Serbia päritolu noor pianist Anika Vavić esineb menukalt mitmel maal ja mainekatel festivalidel. Eriti tähelepandav oli tal läinud aasta, kui ta astus üles Promsil Londonis Royal Albert Hallis (koos LPOga Vladimir Jurowski käe all) Prokofjevi III kontserdi solistina, „Carinthia suvel“ koos Maria Teatri SOga Valeri Gergievi juhatusel R. Štšedrini IV klaverikontserdi Austria esiettekandega, selle kõrval mängis Enescu festivalil Bukarestis jne. Sageli on tal sooloõhtud Viini Konzerthausis või esinemised Musikvereinis. Guardian märgib Londoni esituse kohta, et kaua aega pole Prokofjevit kuuldud nii pehmetes värvides ja tunderikkalt. Gergieviga on Vavić tema kutsel varemgi esinenud, ka Peterburis, mille üle pianist oli väga uhke. Vavić meenutab ka oma koostööd Mstislav Rostropovitšiga, kes pühendas talle väärtuslikku oma kohtumistest Prokofjevi ja Šostakovitšiga.

Korduvalt on Anika Vavić soleerinud Paavo Järvi käe all, viimati sel kevadel kolmel õhtul koos kuulsate Müncheni Filharmoonikutega Gasteigis, mida ta väga ootas (kavas Skrjabini klaverikontsert, arvustused Münchner Merkuris ja Süddeutsche Zeitungis, kus taas tuuakse esile Anika „poeetilist puudutust“) … Paavo ja Anika kena loominguline koostöö on juba vähemalt kümne aasta vanune (see algas 2004 sama Müncheni orkestriga – Müncheni Filharmoonikud on oma 18 000 abonendiga praegu kõige edukam Saksa orkester). Vavić väärib meenutamist ka äsjalõppenud Pärnu festivali valguses, sest 2006. a oli ta siin ERSO ja Šostakovitši II klaverikontserdi solistiks Paavo Järvi juhatusel, olles enne sama dirigendi käe all mänginud „Valgetel öödel“ Peterburis Maria Teatri orkestriga. Ta soovib väga taas Eestisse mängima tulla.

Uusooper, välja jäänud Operabase’ist

Kuigi juulikuu uusooperid on siingi veel üle vaatamata, ei leia me Operabase’ist siiski eilset maailmaesiettekannet Londonis. Esietendus toimus Kuningliku Muusikakolledži Britteni teatris, täna ja homme on samas kordusõhtud. Lavale on toodud Oliver Rudlandi ooper „Pincher Martin“, mis tuli välja helilooja enda lavastatuna ning Faust Ensemble’i kaastegevusel Mark Austini dirigeerimisel. Ooper põhineb helilooja enda libretol, aluseks briti nobelisti William Goldingi samanimeline allegooriline romaan (1956), kus peategelaseks on Põhja-Atlandil tegutsev mereväe leitnant. Märgitakse, et lugu kujutaks endast nagu „Don Giovanni“ faabula ümberjutustust II maailmasõja võtmes. Laval on viis noort kutselist solisti, baritonina nimiosas Opera Northiga seotud Miles Horner, veel tenor, bariton, bass ja vaid üks naishääl-sopran. Tähelepanu äratab fakt, et eilsel esimesel õhtul tegi sissejuhatava tutvustuse tükile ja selle autorile praegune St. Andrewsi ülikooli filosoofiaprofessor, kultuuriteoreetik, kirjanik ja publitsist, kuulus Roger Scruton.

Cambridge’is elavat Oliver Rudlandi (sünd 1983) tunnustataksegi eelkõige tema ooperite pärast. 2008. a esietendus siinsamas tema kui tollase tudengi esimene ooper „Ööbik ja roos“ („The Nightingale and the Rose“, Oscar Wilde’i järgi), mille seejärel võttis oma mängukavva menukalt Leedsi Youth Opera ja millele järgnes tema esimene lasteooper. Ülevaatamist väärib ka uusooperi „Pincher Martin“ muljetavaldav treiler, vt: www.pinchermartinopera.com/

18. juulil Haydni „Loomisega“ alanud Salzburgi festivali tellimusena valmis nimekal prantslasel Marc-André Dalbavie’l ooper „Charlotte Salomon“, mille maailmaesiettekanne sünnib mõne päeva pärast, 29. juulil. Esietendus on pühendatud Gerard Mortier’ mälestusele, ooperist endast aga pärast selle esimest õhtut.

Muusikamaailma kaotusi

USAs Virginias suri 13. juulil meie kaasaja väljapaistvamaid dirigente Lorin Maazel, kes on tegutsenud enam kui poole sajandi vältel muusikamaailma kõige mainekamatel postidel. Maazel lahkus 84aastasena. Ta oli võluv ja köitev kunstnikuisiksus, ka suurepärane viiuldaja, samuti helilooja. Maazeli viimased orkestrid olid New Yorgi FO (kuni 2009), Arturo Toscanini FO, Valencia Kunstidepalee orkester Hispaanias (kuni 2011) ning alates 2012 kuulsad Müncheni Filharmoonikud. Läinud kuul teatas ta ametist tagasiastumisest tervislikel põhjustel ning tühistas ka kõik järgmiseks hooajaks plaanitud kontserdid.

Veel teinegi nimekas dirigent on lahkunud: hispaania maestro Rafael Frühbeck de Burgos (80). Tema teine perenimi on võetud ta hispaania sünnilinnalt. Maestro kaalukamateks peadirigendipostideks on olnud Deutsche Oper, Montréali SO, Viini Sümfoonikud, RAI Rahvuslik SO Torinos, Paavo Järvi järel ka Cincinnati SO, viimati Taani Rahvuslik SO, kus ta lõpetas lepingu nädal enne surma juunis vähihaiguse tõttu.

Kaotustest veel:

*USA teenekas dirigent, New Yorgi City Operas 35 aastat tegutsenud ning ka Washingtonis Kennedy keskuse muusikadirektoriks olnud Julius Rudel (93).

* Inglise hästituntud raadiomees, helilooja, dirigent, pianist ja kirjanik Antony Hopkins (93)

* Saksa päritolu Kanada dirigent Franz-Paul Decker (90), kes Kanada Montréali ja Calgary kõrval olnud peadirigent ka Barcelonas, Rotterdamis, Uus-Meremaal jm.

* Belgiast pärit USA viiuldaja Pierre D’Archambeau (87), kes armastas sageli  soolokavu esitada ka ilma pianistita.

* Itaalia laulja, bass Ivo Vinco (86), kes oli läbi Milano La Scala ja NY Metropolitani kõigis kuulsamates ooperimajades laulnud. Tema abikaasa oli lauljatar Fiorenza Cossotto.

* Prantsuse nimekas vokaalpedagoog Denise Shepherd (86).

* Armeenia pianist, improvisaator, helilooja ja dirigent, meilgi nähtud-kuuldud Konstantin Orbeljan (85).

* Saksa helilooja, tuntud avangardist-organist, ka Bachi-interpreet ning muusikakirjanik Gerd Zacher (84).

* USA helilooja Mary Rodgers (83).

* Filipiinide helilooja ja viiuldaja Oscar Yatco (82).

* Argentiina helilooja ja folkmuusik Uña Ramos (80).

* Indoneesia helilooja ja viiuldaja Idris Sardi (75), umbes 1900 laulu autor ja Citra Awardi laureaat.

* USA oboist, Euroopaski tuntud, 30 aastat Los Angelese FO soolooboistina töötanud David Weiss (67).

* Briti muusikaajakirjanik ja -kriitik Malcolm MacDonald (66). Ta tööde hulgas on ka kolmeköiteline uurimus Havergal Briani 32 sümfoonia kohta.

* India filmihelilooja Anand Modak (64).

* USA helilooja Lee Hyla (61). Ta oli New Englandi konservatooriumi professor Bostonis, kirjutanud tellimustöid Kronos Quartetile, Orpheus Chamber Orchestrale jpt, kus julgelt miksis rock- ja džässmuusika sugemeid klassikavormidesse.

Lõuna-Aafrika suurim koorifestival

Meie oma üldlaulupeo järel pakub huvitavat võrdlust 16. – 27. VII Kaplinnas ja ümbruses korraldatav Lõuna-Aafrika koorifestival „Ihlombe!“. Kuulajate ette tuuakse kuus mahukat ühiskontserti, kaks esimest piletitega 19. ja 20. VII Pretoria ülikooli kirikus Lynnwood Roadis ja Soweto roomakatoliku kirikus Regina Mundi, järgnemas kaks tasuta kontserti 23. VII Ülestõusmiskirikus Bonteheuwelis ja 25. VII Püha Philipi kirikus Kaplinnas jt. Tänavu on kohale tulnud külaliskoorid Ugandast ja Nigeeriast, keda on palutud laulma igal kontserdil, nendega koos ja kõrvuti astuvad üles paljud Lõuna-Aafrika enda koorid. Töö ühiskavade ettevalmistamisega algas juba 16. juulil. Põhikontsertide programmis sai iga koor end tutvustada 25minutilie kavaga, toimusid aga veel mitmed muud ühised esinemised koos Lõuna-Aafrika kooridega. Tundub, et pea kogu seltskond liigub paigast paika ning alguspäevadel on ööbitud ka Johannesburgis.

Mõnel aastal on koore ja ka külalisi rohkem olnud, nt osales 2013. a kokku 20 koori, neist külalistena kolm koori USAst, üks Austraaliast ja üks Kanadast, 2012. aastal, mil keskpunktis olid noorte- ja lastekoorid, oli külalisi aga USAst, Uus-Meremaalt, Belgiast ja Kanadast.

Eesti muusikat ja muusikuid maailmalavadelt, juuli

1.-2. VII esines ansambel Heinavanker Margo Kõlari juhatusel Taanis Nykøbingi kirikus ning Sorø rahvusvahelisel muusikafestivalil Sorø Akadeemia aulas. 18.-19. VII astusid nad üles esimestel üritustel septembri lõpuni kestval kultuurifestivalil „Europäischer Kultursommer Fellbach“ Saksamaal. 20. VII andis Heinavanker kontserdi Hohenloh’ suvisel kultuurifestivalil Schwäbisch Hallis. 18. VII esines Fellbachi festivalil selle avapäeval ka kvartett C-Jam. 

1. – 6. VII Püha Miikaeli poistekoor Tallinnast (dir-d Kadri Hunt, Maret Alango) sai I preemia XI G. Zelioli nim Euroopa noortekooride vaimuliku muusika festivali konkursil Itaalias Leccos, tulles viie parema hulka 12st festivalile kutsutud koorist. Esineti Lecco kõrval ka mujal Lombardia provintsis, eesti muusikast kavades Gustav Ernesaks, Arvo Pärt, Ülo Vinter, Margo Kõlar, Kadri Hunt.

2. ja 5. VII Paavo Järvi kaks kontserti Orchestre de Paris’ga Prantsusmaal: 2. VII Pariisis Champs-Elysées’ teatris – R. Straussi „Roosikavaleri“ süit ja Tšaikovski V sümfoonia; 5. VII kontsert toimus Provence’i Suures teatris Aix-en-Provence’i rahvusvahelise festivali programmis, kus kavas olid Fabio Vacchi „Dai calanchi di Sabbiuno“ (ettekanne Patrice Chéreau mälestuseks), Wagneri „Wesendonck-Lieder“ (sol Waltraud Meier), R. Straussi „Roosikavaleri“ süit ja Tšaikovski V sümfoonia.

3.-4. VII oli Monika-Evelin Liiv solistiks Verdi „Requiemi“ kahel ettekandel Londoni lähistel loovkunstnike keskuses Thurrockis High House Production Parkis. Mängisid  kaks prantsuse orkestrit, Orchestre de Picardie Amiens’ist ja Orchestre Symphonique de Bretagne Rennes’ist, koorideks Thurrock Community Chorus ja Brighton Festival Chorus, dirigeeris Arie van Beek Hollandist. Tegemist oli Londoni Kuningliku Ooperi projektiga ja kõik neli solisti olid äsjased või hiljutised Londoni Kuningliku Ooperi juures tegutseva Jette Parkeri fondi noored lauljad-stipendiaadid.

3.-4. VII juhatas Mikk Murdvee Soomes Liminka muusikanädalate 48. muusikakursuste orkestri lõppkontserti „Soi, sinfoniaorkesteri!“ (kavas Raveli „La valse“ ja Sibeliuse VI sümfoonia) ning Liminka muusikanädalate lõppkontserti „Soikaa, orkesterit!“. Mikk Murdvee oli ka muusikakursustel viiuliõppejõud.

4. – 21. VII osales Koit Soasepp solistina Savonlinna ooperifestivali etendustel (kokku 5 õhtul), lauldes Tiera osa A. Sallineni ooperis „Kullervo“. Dirigeeris Hannu Lintu, nimiosas Tommi Hakala.

4. – 30. VII Juhan Tralla laulab 4., 22. ja 30. VII Printsi osa Prokofjevi ooperis „Armastus 3 apelsini vastu“ (vaheldumisi Szabolcs Brickneriga) ja 21. VII Verdi ooperis „La traviata“ Alfredo Germont’i rollis.

5. VII esines Alfia Kamalova Saksamaal Gelsenkircheni muusikateatris Britteni ooperis „Albert Herring“ Miss Wordsworthi rollis, dirigent Valtteri Rauhalammi.

5.-6. VII andsid Leedus kontserte Kirsti ja Klarika Kuusk. Esineti Trakai linnuse-lossi piirkonna saalides: Birštonase kultuurikeskuse kuursaalis ja Trakai palee Valges saalis. Kontserdid kuulusid suvefestivali „Trakai-lähised õhtud“ („Uzutrakio vakarai“) programmi. Ettekantud kava: Arvo Pärdi „Fratres“, Schuberti duo A-duur, Tšaikovski „Melanhoolne serenaad“ ja „Valss-skertso“ ning de Falla „Süit hispaania rahvalauludest“, lisapaladena kõlasid Piazzolla „Tango“ ja Artur Lemba „Armastuse poeem“.

5.-6. VII Kristjan Randalu esinemised: 5. VII mängis ta taas Dhafer Youssefi kvintetis (koosseisus veel Eivind Aarset, Phil Donkin, Ferenc Nemeth), kontsert anti Istanbulis Harbiye vabaõhuteatris ning seekord olid kaastegevad ka türgi muusikud Hüsnü Şenlendirci ja Aytaç Doğan; 6. VII oli Randalul sooloõhtu Saksamaal Neussis hilisromaani stiilis populaarses katoliku kirikus ‘Quirinus-Münster’.

5.-6. VII mängis Erkki-Sven Tüüri klaverisonaati Lydia Maria Bader oma kavas „Musik des Nordens“ Bad Karlshafenis ja Göttingenis.

5.- 6. VII dirigeeris Kristjan Järvi Kesk-Saksamaa Ringhäälingu (MDR) Sümfooniaorkestrit suvekontsertidel, esinemispaikadeks Park der Generationen Reichenbachis ning Rotkäppchen Sektkellerei Freiburgis. Kavas olid Gershwini „Ameeriklane Pariisis“ ja „Rhapsody in Blue“, Raveli G-duur klaverikontsert, P. Lasseri klaverikontsert „The Circle and the Child“, solistiks oli Simone Dinnerstein.

5. ja 8. VII juhatas Kristiina Poska Berliini Koomilises Ooperis Bernsteini „West Side Story“ ja Britteni „Suveöö unenäo“ etendusi.

5. ja 12. VII laulis Mati Turi viimased etendused UKs Opera Northi kontsertkorras uuslavastuses Wagneri „Jumalate hukust“ Manchesteri lähistel asuvas mainekas teatri- ja galeriikompleksis Lowry’s ning Leedsi raekojas. Turi kanda oli Siegfriedi roll (esietendus Leedsi raekojas 14. VI). Muusikajuht oli Richard Barnes, Turi kaassolistideks laval Alwyn Mellor, Susan Bickley, Mats Almgren jt.

7. VII andis Aare-Paul Lattik sooloõhtu Peterburis Tauria palees Grenzingi uuel prantsuse stiilis orelil, kavas Bachi „Toccata, adagio ja fuuga“ C-duur BWV 564, osi Rameau’ ooper-ballettidest: 5 osa süidist „Les Indes galantes“, „Menuets“ teosest „Les Fêtes d’Hébé“ ning „Contredanse et Rondeau“ „Pygmalionist“ (A.-P. Lattiku oreliseaded), Saint-Saënsi prelüüd ja fuuga Es-duur, G. Bove „Hamburg“ ja J. Bonne „Heroiline kapriis“ op. 7.

7. VII Peterburi vaimulikul koorifestivalil ja konkursil „Roman Sladkopevets“ vääris festivali eripreemia Erki Meisteri õigeusu muusika loomingukonkursi jaoks kirjutatud teos „Psalm 116“.

7. – 11. VII  Anna-Liisa Bezrodny esinemised Norras Lofoteni kammermuusikafestivalil: 7., 9. ja 10. VII mängis ta Lofoteni keelpilliansambli koosseisus, 11. VII astuti üles trios koos Jean-Efflam Bavouzet’ (klaver) ja Jan-Erik Gustafssoniga (tšello), ettekandel Debussy, Raveli ja Haydni looming.

8. VII esines Tanel Joamets sooloõhtuga Itaalias Torinos.

10. VII esines Tallinna Kammerorkester Tuneesias 50. Kartaago festivali kõrgetasemelise avakontserdi ühe peategelasena, mängides Kartaago amfiteatris vabas õhus Tuneesia oudimängija ja helilooja Anouar Brahemi kogu kava koos tema trioga. Anouar Brahemi uue kava „Souvenance“ („Kauge mälestus“) kõik seaded trio ja kammerorkestriga, dirigendiks Risto Joost, oli teinud Tõnu Kõrvits, kes viibis ka ise kohal.

11. VII Paavo Järvi esines festivalil „Valgete ööde tähed“ Peterburis Maria Teatri kontserdisaalis, juhatades Maria Teatri SOd, kavas oli Mahleri VII sümfoonia.

11. ja 20. VII Külli Tomingas tegi solistina kaasa Itaalia Bergamos kahel ooperiõhtul, mis pühendati Richard Straussi mälestusele tema 150. sünniaastapäeva puhul. Kontsertetendused leidsid aset Bergamo Città Altas, Donizetti sünnimajas, ja kuulusid sarja „L’Opera a „Palazzo““. 11. VII esitati läbilõige ooperist „Ariadne Naxosel“, kus peaosa laulis Denia Mazzola Gavazzeni ja Külli Tomingas laulis Dryade partiid; 20. VII oli samas kuulajate ees „Roosikavaler“, Marssaliproua osas D. Mazzola Gavazzeni ja K. Tomingas Octaviani rollis. Klaveril saatis mõlemat etendust Giovanni Brollo.

12. VII Vox Clamantis Jaan-Eik Tulve juhatusel esines teistkordselt Fribourgi vaimuliku muusika festivalil (Festival international de musiques sacrées à Fribourg) Šveitsis, kandes ette Arvo Pärdi teose „Kanon pokajanen“. Kontsert oli Saint-Micheli kolledži kirikus.

12. VII tuli Tõnu Kõrvitsa „Hümnid Läänerannikult“ segakoorile ja saksofonikvartetile ettekandele festivalil „Month of Moderns“ USAs Philadelphias. Esitasid kammerkoor The Crossing koos USA saksofonikvartetiga Prism, juhatas Donald Nally. Kontsert leidis aset kunstikeskuse Crane Arts Iceboxi saalis.

12. – 19. VII laulis Lauri Vasar Londoni Kuningliku Ooperi suurel laval neljal etendusel (12., 15., 17. ja 19. VII) Covent Gardenis Puccini ooperis „Boheem“ Schaunard’i osas. Kuningliku Ooperi orkestrit dirigeeris Cornelius Meister.

17. VII Läti Rahvusraamatukogus Riias esitas kammerkoor Kamēr dirigent Jānis Liepiņši juhatusel Peeter Vähi teose „Sealpool suurt vett“. Teos on loodud programmi jaoks, kus rahvusvaheliselt kirjutati korraldajate tellimusel uusi koorioopusi läti rahvamuusika teemadel. Samal päeval 17. VII ilmus ka P. Vähi teose partituur ning CD, kus olid salvestatud ka teised, s.t kõik programmi „Amber Songs“ jaoks kirjutatud kooriteosed.

17. ja 20. VII Kristjan Randalu järjekordsed esinemised Dhafer Youssefi kvintetis: 17. VII mängiti Prantsusmaal Marseille’s viie mandri džässifestivalil (Festival Jazz des Cinq Continents), seekord koosseisus Nils-Peter Molvaer, Phil Donkin ja Ferenc Nemeth; 20. VII toimus kvinteti esinemine Hispaanias Granada festivalil „Jazz en la costa“ Almuñécaris, koosseisus olid lisaks Youssefile ja Randalule veel Eivind Aarset, Phil Donkin ja Ferenc Nemeth.

18. VII Eesti Raadio laulustuudio mudilaskoor (dir-d Kadri Hunt ja Kaie Tanner) saavutas Riias toimunud Maailma Koorimängudel nooremate lastekooride tšempionide kategoorias kuldmedali ja III koha. Tšempionide kategoorias osales 11 koori, riikidest olid lisaks Eestile esindatud Hiina, Hongkongi, Korea, Läti ja Venemaa lapsed. Konkursil esitati vanamuusikat, eesti rahvalaulu ning Kadri Hundi ja Arne Oidi loomingut. Lisaks andsid lapsed vabaõhukontserdi Riia kesklinnas Esplanaadil, kus lauldi ka Priit Pajusaare ja Arne Oidi laule. Koori jaoks oli see esimene konkurss.

22. VII dirigeeris Kristjan Järvi Verbier’ Festivaliorkestrit Šveitsis. Kavas olid Milhaud’ „Maailma loomine“, J. Adamsi „Chairman Dances“, Gershwini „Rhapsody in Blue“, Mahleri „Rändselli laulud“ ja R. Straussi Divertisment, solistideks Jean-Yves Thibaudet ja Thomas Hampson. 

23. VII andis Aare-Paul Lattik sooloõhtu Vene Föderatsioonis Permi orelisaalis, kavas osi Rameau’ ooper-ballettidest (A.-P. Lattiku oreliseades): 5 osa süidist „Les Indes galantes“, „Menuets“ teosest „Les Fêtes d’Hébé“ ning „Contredanse et Rondeau“ „Pygmalionist“,  Bachi  Toccata, Adagio ja Fuuga C-duur BWV 564, I osa Guilmant’i orelisonaadist nr 1, Arvo Pärdi „Trivium“, A. Fessy „Bolero“, G. Bovet’ „Hamburgi surmatants“, „Conclusion“ P. Glassi „Satyagrahast“ (A.-P. Lattiku oreliseade), J. Bonnet’ „Heroiline kapriis“ op. 7.

25. VII esineb ansambel Una Corda Austraalias Sydney’s 20. – 26. VII toimuval 12. maailma harfikongressil, nende kontsert leiab aset Residential Suite’s. Kavas nimega „Streamline“ on Cyrillus Kreegi „Õnnis on inimene“, Mirjam Tally „Streamline“, Ester Mägi „In tre“ ja René Eespere „Twill“. 26. VII mängitakse u sama kava ka Sydney Eesti majas.

25.-26. VII Paavo Järvi kontserdid Bremeni Deutsche Kammerphilharmonie’ga Schleswig-Holsteini festivalil Hamburgi Laeiszhalles ja Kieli lossis. Kavas on Mendelssohni avamäng „Hebriidid“ ja viiulikontsert (sol Julia Fischer) ning Brahmsi I sümfoonia.

27. VII Alfia Kamalova osaleb solistina Saksamaal kultuurifestivalil „Europäischer Kultursommer Fellbach“ koos festivaliorkestriga Mark Johnstoni juhatusel.

30.-31. VII Austraaalias kõlab taas sinna tellimusena kirjutatud Erkki-Sven Tüüri teos „Whistles and Whispers from Uluru“, ettekandepaigad: Newcastle, Civic Theatre, ja Sydney, City Recital Hall, Angel Place. Solistiks on Genevieve Lacey plokkflöödil, mängib Austraalia Noorteorkester, juhatab Nicholas Carter.

Arvo Pärdi muusika ettekandeid (välisesinejad)

1. VII mängis Niedersächsisches Staatsorchester Hannover festivalil  KunstFestSpiele Herrenhausen Arvo Pärdi „Fratres’t“.

4. VII Stroudis Lansdown Hallis (UK) esitas Le Page Ensemble „Peeglit peeglis“.

6. VII Šveitsis Diessenhofeni St. Katharinenthali kloostrikirikus kandis „Da pacem Domine“ ette A cappella Chor Zürich, juhatas Bohdan Shved.

6. VII Poolas Legnica Jumalaema kirikus toimus kontsert Arvo Pärdi kuue teosega, ettekandel olid „Annum per annum“, „Zwei slawische Psalmen“, „Nunc dimittis“, „Trivium“, „My Heart’s in the Highlands“ ja „Salve Regina“. Ettekandjaiks olid organist Marek Fronc, kammerkoor ‘Axion’ Jaroslawa Lewkówa juhatusel ning lauljatar Wira Hryhorenko-Lewków.

9. VII Cheltenhami festivalil UKs toodi Tewkesbury kloostris ettekandele „Stabat mater“ ja „Miserere“, esinesid Hilliard Ensemble, BBC Singers ja Carducci String Quartet, dirigeeris David Hill.

10.VII UKs Bristolis, kontserdipaigaks St. George’i kirik, mängisid neli keelpillikvartetti koos „Fratres’t“: Cavaleri Quartet, Celan Quartet, Gildas Quartet ja Quatuor Hermes.

10. VII UniOrchester Oldenburg Saksamaal mängis Oldenburgi Ülikooli aulas „Cantus’t Benjamin Britteni mälestuseks“, juhatas Rida Murtada.

12. VII Londonis Southwalk Cathedralis esitas Merbecke Choir „Salve Regina“, juhatas Huw Morgan.

12. ja 13. VII USAs Minnesota Beethoveni festivalil esitas Minnesota Beethoven Music Festival Chorale oreliga Dale Warlandi juhatusel „Berliini missa“, kontserdipaigaks Winona Saint Mary’s University Saint Teresa Campuse kirik Mary of the Angels.

13. VII Dresdeni Kreuzkirches kõlas Dresdeni ülikooli koorilt „Salve Regina“, juhatas Christiane Büttig.

13. VII UKs Woodstockis Püha Maarja Magdaleena kirikus kõlas Pärdi „Magnificat“, laulis vOx Chamber Choir Oxford, juhatas David Crown.

14. VII Meridian Sinfonia esitas Londoni Milton Place’is „Cantus’t“, juhatas Murray Hipkin.

16. VII Kuniko Katō mängis oma kavas Peterburi Jaani kirikus mitu Pärdi teost, tema enda seatuna – „Aliinale“, „Fratres“, „Peegel peeglis“ ja „Cantus“.

20. VII Hilliard Ensemble ja Rostocki Motetikoor esitasid varajase muusika kava (pm Schütz jt) koos Arvo Pärdi teostega Saksamaal Mecklenburgi Bad Doberanis kuulsas Doberan Minsteris. Pärdilt oli kavas kuus teost: „And one of the Pharisees“, Psalm 131 „Kindliche Ergebung“, „Most Holy Mother of God , „I am the true Vine“, „Two Slavonic Psalms“ nr-d 17 ja 131, „Da pacem Domine“. Kontserti dirigeeris Markus Johannes Langer.  

26. VII Brasiilias São Paulos esitab Coro da Osesp (São Paulo Riikliku SO koor) Pärdi  „Which Was the Son of …“, juhatab Naomi Munakata. Kava kuulub talvefestivali Festival de Inverno de Campos do Jordão programmi.

27. VII Berliinis Bode Muuseumis mängitakse „Fratres’t“ tšellole ja klaverile, esitajaiks Dina Bolšakova ja Katarina Polivajeva.

30. VII USAs Methueni Memorial Music Hallis kõlab „Annum per annum“, esitab orelil Jennifer MacPherson.

Varasemast 

29. VI Peeter Vähi teos „Müstiline ühinemine“ oli ettekandel Saksamaal Münchenis Herz-Jesu-Kirches, mängis Ensemble Varié.

27. – 29. VI Andres Uibo ja Aare Tammesalu esinesid Saksamaal Brandenburgi liidumaal Niederlausitzis piirkonna vanadele orelitele mõeldud sarjas – Göllnitzis, Zieckaus ja Altdöbenis. Eesti muusikast olid kavades Ester Mägi „Psalm“ tšellole ja orelile, Artur Kapi „Prelüüd“ tšellole ja orelile, Andres Uibo „Bach peeglis“ tšellole ja orelile ning Rudolf Tobiase koraalieelmäng „Nun ruhen alle Wälder“ ja Fuuga d-moll orelile, samuti Bach ja Mendelssohn.

25. – 28. VI Mihhail Gerts võitis diplomi J. Svetlanovi nimelisel rahvusvahelisel dirigentide konkursil Pariisis.

22. VI Amsterdami Konservatooriumis esietendus Evelin Seppari uusooper „Icarus“, mille esitajaiks olid Mari Askvik, Philip Barkhudarov ja konservatooriumi tudengite vokaalansambel koos 19-liikmelise instrumentaalansambliga. Lavastaja oli Ingrid Askvik ning dirigent Lodewijk van der Ree.

20. VI Anna-Liisa Bezrodny ja Marko Martin esinesid Londonis St. Jamesi kirikus, kavas Brahmsi II viiulisonaat, Elgari „Adieu“, Raveli Viiulisonaat ja tema „Tzigane“.

24. V Norman-Illis Reintamm tegi debüüdi balletiheliloojana: esietendus tema 15 minutit kestev 3-osaline ballett „Unwritten Ballet“, mille tõid vaatajani Kanada Rahvusballeti trupp ja selle orkester, etendus toimus Cathedral Bluffs Symphony Orchestra laval Torontos live-muusika saatel, mida dirigeeris helilooja ise. Balleti koreograafiks oli Lindsay Fischer, Banff Centre for the Performing Artsi professionaalse tantsu programmijuht. Uus balletinumber oli väga menukas.

18. V Mari Poll andis sooloõhtu UKs Wargrave’is, klaveril Joseph Houston. Läinud hooajast on siin märkimata veel mitu tema esinemist, sh 18. XI 2013 kammerkava Oslo Ooperimajas koos Jennifer Hughes’iga: Enescu II viiulisonaat, Stravinski Duo Concertant viiulile ja klaverile, Brahmsi III sonaat viiulile ja klaverile. Vt veel 17. X London, 11. X Oslo, 7. X Norra muusikaakadeemia Levini saal jne – http://www.maripoll.com/events/

14. V Mari-Liis Uibo andis viiulil sooloõhtu Torontos Tartu College’i saalis, klaveril oli Charles Kipper. Kavas olid Brahmsi I viiulisonaat G-duur, Heino Elleri „Fantaasia“, Andres Uibo „Bach peeglis“, J. Williamsi „Schindler’s List“, C. Gardeli „Tango“ ning  Fantaasia Rimski-Korsakovi ooperist „Kuldkikas“.

1. – 3. V Arvo Volmer dirigeeris Brasiilias Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo (OSESP) ees orkestri oma kontserdisaalis, kolmel õhtul kavas Schumanni avamäng „Genoveva“, Beethoveni I klaverikontsert (sol Jeremy Denk), Sibeliuse „Bard“ ja III sümfoonia.

Ülevaate on koostanud Priit Kuusk

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming