MUUSIKAMAAILM V

Priit Kuusk

Eesti muusikud esitavad USAs neli Arvo Pärdi autorikontserti

Neljal kontserdil (27. V kuni 2. VI) teevad meie muusikud kokku 21 ettekannet Arvo Pärdi muusikast, ulatuslikumatest teostest kuni lühipaladeni kammerkavas. Esitajaiks on Tallinna Kammerorkester ja Eesti Filharmoonia Kammerkoor Tõnu Kaljuste juhatusel ning TKO viieliikmeline kammeransambel. Esimesel kontserdil Washingtoni Kennedy keskuse 2400kohalises kontserdisaalis 27. V olid ettekandel „Fratres” (solist Harry Traksmann), „Aadama itk”, „Cantus Benjamin Britteni mälestuseks” ja „Te Deum”. Teine kava sündis eile, 29. V Washingtoni kaasaegse kunsti muuseumis Phillips Collection, kus kaastegevad Harry Traksmann (viiul), Laur Eensalu (vioola), Leho Karin (tšello), Marrit Gerretz-Traksmann (klaver) ja Iris Oja (alt): „Aliinale”, „Peegel peeglis”, „Anna Mariale”, „Variatsioonid Ariinuška tervenemise puhul”, „Mozart-Adagio”, „Estländler”, „Vater unser”, „Es sang vor langen Jahren”, „Scala cromatica”, „Fratres” ning kava lõpetuseks teose „My Heartäs in the Highlands” (aldile, klaverile, viiulile, vioolale ja tšellole) uue seade maailmaesiettekanne. Homme, 31. V on eesti muusikute kolmas Pärdi-kontsert New Yorgis Carnegie Halli Isaac Sterni 2800kohalises saalis, kava on sama, mis Kennedy keskuses, lisandub vaid „Salve Regina”. 2. VI esitab EFK a cappella programmina Tõnu Kaljuste juhatusel Pärdi suurteose „Kanon pokajanen”. See kontsert antakse New Yorgi Metropolitani kunstimuuseumis Denduri templi 800kohalises saalis (galerii nr 131) ja on juba ammu välja müüdud. „Kanon pokajanenist” teeb otseülekande New Yorgi veebikanal Q2 Music (www.q2music.org). Kontsertidel viibib kohal ka helilooja Arvo Pärt ise. Autorikontsertidega paralleelselt leiavad aset Pärdi muusikale pühendatud arutlusõhtud.

Nimetatuist kolme kontserdi korraldajaks on New Yorgi lähedal Crestwoodis asuv Püha Vladimiri õigeusu teoloogia seminar (St Vladimir’s Orthodox Theological Seminary), nende algatus on kogu kontserdisari; kahe kontserdi toetajaks-korraldajaks on Eesti saatkond Washingtonis, eriti Kennedy keskuse tasuta kontserti on toetanud Eesti organisatsioonid, aukonsulid ja eraisikud USAs.

Kristjan Järvi sõlmis lepingu Prantsuse plaadifirmaga

6. mail teatas Prantsusmaa maineka heliplaadifirma Naïve’ juht Didier Martin, et firma on sõlminud Kristjan Järviga erilepingu „Kristjan Järvi Sound Project tema orkestrite ja tema põneva repertuaari salvestamiseks. Plaadile kavatsetakse jäädvustada esitused MDR orkestriga Leipzigis, Gstaadi Festivaliorkestriga, Läänemeremaade noorteorkestri (BYP) ja Absolute Ensemble’iga, plaane on tehtud päris mitmeks eelseisvaks aastaks. Esimesena ilmub juba juunis 2014 album „Balkan Fever”, kus Kesk-Saksa Raadio (MDR) Leipzigi SO mängib Järvi käe all Enescu ja Kodály teoseid, samuti esinemisi koos balkani tuntud muusikute Theodossii Spassovi, Miroslav Tadići ja Vlatko Stefanovskiga. Nimetatud kunstnikega on dirigent esinenud avalikel kontsertidel oma orkestritega ja ka külalisdirigendina (sh Londoni Sümfooniaorkestriga). Tulemas on plaadid R. Straussi, Rahmaninovi ja Tan Duni loomingust (MDR SO), programm „Baltic Voyage” (BYP), samuti „Unustatud rahvad” („Forgotten Peoples”, Absolute Ensemble), sari „Kristjan Järvi and Friends” nimekate artistide ning heliloojatega nagu Steve Reich ja Arvo Pärt. Didier Martin on andnud suurepärase hinnangu Kristjan Järvi mitmekülgsele tegevusele ja tema karismaatilisele kunstnikuisiksusele, märkides, et tema liin võiks olla klassikalise muusika tuleviku parim näide.

Risto Joost esines Peterburi festivalil „Muusikaline Olümpos

Eesti noor dirigent Risto Joost valiti tänavuse, juba XIX rahvusvahelise festivali „Muusikaline Olümpos” („Muzõkalnõi Olimp”) artistiks Peterburis ning esines sellel pühapäeval, 25. mail. Festivali korraldab samanimeline fond, mille presidendiks on pianist Irina Nikitina ja mille eesmärgiks on noorte talentide rahvusvaheline tutvustamine. Kontserdid Peterburi saalides ja mitme orkestriga kestavad 22. maist kuni 1. juunini. Korraldajad teatavad, et Neevalinnas esineb seekord enam kui 30 silmapaistvat noort muusikut 18 maalt. Kutsutud on solistid ja dirigendid, kes on saavutanud preemiakohti viimaste aastate (peamiselt 2013. aasta) rahvusvahelistel konkurssidel. Enne Eesti dirigenti juhatasid festivalil Sergei Smbatjan (Armeenia) ja Tobias Volkmann (Brasiilia).

Risto Joost dirigeeris Peterburis kui 2012. aasta Jorma Panula nimelise Vaasa konkursi II preemia ja orkestri eripreemia laureaat, kontsert toimus Peterburi Riikliku Akadeemilise Kapella sümfooniaorkestriga Kapella saalis. Kavas oli koguni kolm instrumentaalkontserti: Glazunovi Saksofonikontsert (sol Matvei Šerling, Venemaa), Mozarti Klarnetikontsert (Blaž Šparovec, Sloveenia) ning Rossini fagotikontsert (Sophie Dartigalongue, Prantsusmaa). Rossinile eelnes kava teist poolt alustav Sibeliuse „Finlandia“. Õhtu lõpetas Peterburi kutsutuist värskeim laureaat, tänavuse F. Viñase konkursi Barcelonas võitnud korea sopran Seyoung Park, kes esitas Wagneri ja Verdi ooperiaariaid. Pärast Risto Joosti seisavad orkestrite ees I preemia võitnud Kah Chun Wong Singapurist (Bukaresti konkurss, 2013), Lorenzo Viotti Šveitsist (Barcelona, 2013) ja Yao-Yu Wu Taiwanilt (Besançon, 2013), toimub ka mahuka kavaga kammerkontsert. Fondi tänavuste suurürituste hulgas on veel VIII iga-aastane festival „Musical Olympus” New Yorgi Carnegie Hallis, mis viidi läbi juba aprillis, oktoobris on ees aastakontsert Zürichi Tonhalles.

Viini pidunädalail austatakse Galina Ustvolskajat

9. maist kuni 15. juunini kestvatel Viini pidunädalatel (Wiener Festwochen) tehakse sisukas mälestuspühendus ka Peterburi heliloojale Galina Ustvolskajale (1919–2006): 31. V ja 1. VI leiab sel puhul aset neli portreekontserti, näidatakase filmiprogrammi ning toimub tutvustav vestlus. Kõik kontserdid sünnivad Viini Kontserdimaja Mozarti saalis. Filmiprogrammiga festivalikeskuses Künstlerhausis avatakse, kus Šostakovitši juures õppinud heliloojat tutvustab Markus Hinterhäuser. Avakavas kõlavad sonaat tšellole ja klaverile, duett viiulile ja klaverile ning „Kompositsioonid nr 1–3”, solistid Patricia Kopatšinskaja, Markus Hinterhäuser, Marino Formenti, Klangforum Wieni juhatab Peter Rundel. Õhtuses kavas on trio klarnetile, viiulile ja klaverile ning oktett, nende vahel aga II ja III sümfoonia, ka siin Klangforum Wien P. Rundeli käe all, retsitaaatoriks on Venemaal sündinud bass, Peterburis ja Viinis õppinud ning Freiburgis külalissolistina esinev Evert Sooster. Kolmandal kontserdil 1. VI mängib Markus Hinterhäuser Ustvolskaja kõik 6 klaverisonaati, viimases kavas samal õhtul esitab Marino Formenti 12 klaveriprelüüdi, samas mängitakse koos Nicolas Altstaedtiga „Grand Duo” tšellole ja klaverile, kava raamivad IV ja V sümfoonia Peter Rundeli juhatusel, kus taas on retsitaatoriks Evert Sooster ja solistiks alt Anna Clare Hauf.

Viini festival on tabavalt reklaaminud Ustvolskaja muusika eripära, mille esimesteks märksõnadeks on plahvatuslikud helikogumid, müstika ja religioossus. Aastatel 1995–2011 on Läänes korraldatud vähemalt kaheksa spetsiaalselt Galina Ustvolskajale pühendatud festivali, neist neli Amsterdamis ja üks ka varem Viinis.

Leila Josefowicz – viiulimuusika nüüdiskontsertide esitaja

Kui paljud, küll nooremad või vanemad tähtviiuldajad lõikavad loorbereid kuulsate klassikaliste viiulikontsertide ettekannetega, siis USA viiuldajale Leila Josefowiczile (sünd 1977) ei antagi selleks peaaegu enam võimalust – koos kuulsate orkestrite ja dirigentidega on teda paljudel viimastel hooaegadel kutsutud mängima viiulikontserte Alban Bergist ja Igor Stravinskist alates kuni tänapäevaste, sageli temale pühendatud viiulikontsertideni. Ilmekalt illustreerib seda sellegi aasta kontserdigraafik, kus ta veebruaris mängis Susanna Mälkki juhatusel Stockholmis Luca Francesconi kontserti, märtsis Torontos (dir Peter Oundjian) ja Londonis (BBC SO, dir Sakari Oramo) aga Esa-Pekka Saloneni kontserti. Viiuldaja esinemised on kõik mainimist väärt: 28. IV Saloneni kontsert autori juhatusel (Milano, La Scala FO), 2. V Francesconi Torinos RAI SOga (dir Susanna Mälkki), 16.-17. V Washingtonis John Adamsi varasem, 1993 loodud viiulikontsert (National SO, dir Thomas Wilkins), 5.-6. VI Ottawas taas Stravinski kontsert (dir Michael Francis). Sügisel tulevad ettekanded Thomas Adèsi kontserdist „Concentric Paths” (Los Angelese FO, dir Juanjo Mena), siis taas Salonen (Seattle SO) ja Stravinski (Philadelphia Orchestra, dir Susanna Mälkki). John Adamsiga on viiuldajal eriline kontakt. Lisaks Adamsile, Salonenile, Adèsile on talle kontserdi pühendanud sh veel Oliver Knussen, Steve Mackey ja Colin Matthews. Klassikarepertuaariga võib Josefowiczit kuulda vaid kammerõhtutel (sedagi põgusalt, tänavu Schubertiga), milleks ta küllalt harva leiab võimaluse tavaliselt koos pianist John Novacekiga. Väärib meenutada, et kui Philips Classics sõlmis 17aastase artistiga eksklusiivlepingu, mängis ta neile algul Tšaikovski ja Sibeliuse viiulikontserte.

Suursündmuseks kujuneb John Adamsi järjekordse pühenduse, sümfoonia viiulile ja orkestrile „Scheherazade.2” maailmaesiettekanne 26. märtsil 2015 koos New Yorgi Filharmoonia orkestriga Avery Fisher Hallis, dirigendiks Alan Gilbert. Selle teose kaastellijaiks New Yorgi kõrval on Amsterdami Concertgebouw ning Sydney SO.

Tänavune juuli oli viiuldajal mõeldud puhkuseks, aga augustikuust (sh esinemine BBC Promsil Francesconi kontserdiga) kuni novembrini peab ta oma plaanitud kontsertidest loobuma, kuna perre on oodata kolmandat poega. Tema esimene poeg Lukas, abielust Kristjan Järviga, on 13aastane ja elab ema juures. Nad on koos ka Eestis käinud, kui Kristjan dirigeeris Rapla kirikumuusika festivalil.

Maailmaesiettekanne Kanadas Vancouveri Ooperis

Et juunis vaatame esimese poolaasta uusooperitest üle just mai- ja juunikuu omad, toon nende kahe kuu uudistest ühe põnevana välja värske esietenduse Kanadas Vancouveris. See sai teoks Kanada helilooja Tobin Stokesi tosina tegelasega kammerooperist „Pauline”, mis tuli eelmisel reedel esmakordselt publiku ette Vancouveri York Theatre’is. Vahepeal on antud veel kolm etendust ning viimane neist tuleb homme, Norman Armouri lavastuses dirigeerib Charles Barber, nimiosas Rose-Ellen Nichols. Ooper on Vancouveri City Opera tellimusena nende mängukavas. „Pauline” on lavalugu Kanada tuntud kirjaniku, poeedi ja näitlejatari Pauline Johnsoni (1861–1913) elust ja tema viimastest päevadest ning ka selle libreto autor on nimekas literaat, Kanada romaanikirjanik ja luuletaja Margaret Atwood. Tobin Stokes (sünd 1966) on tuntud rahvusvahelise kooritegelasena ning eelkõige ooperi-, koori- ja telefilmiheliloojana. Oopereid on tal seni juba neli: „Viinamarjakasvatajad” („The Vinedressers”), „Rattenbury”, „Nootka” ja „Fallujah” (viimane on pärit aastast 2012 ja oli märtsis laval ka Kennedy keskuses), samuti džässballett „Tramm nimega Iha”, viimaste tööde hulgas on TV-muusikasari „Metsik Kanada” („Wild Canada”, 2014).

Eesti muusikat ja muusikuid maailmalavadelt, mai 2014

1.–5. V Kristjan Järvi kolm kontserti MDR Leipzigi Raadio SOga, kavas „Reich –Variationen” vaid Steve Reichi muusika helilooja enda osalemisel: 1. V Dresdenis Hellerau Festivalimajas, kus esitati „Duett kahele sooloviiulile ja keelpilliorkestrile” (sol Waltraut Wächter ja Andreas Hartmann), „Clapping Music” (Järvi dirigeeris, aga oli koos Reichiga ka solisti rollis), „The Four Sections” ja „The Desert Music”. 3. V toimus kontsert Leipzigi Gewandhausis, kuhu Reich tegi kahest teosest siia uued versioonid: „Duett …”, siis „Daniel Variations” (uusversioon), „Clapping Music”, „The Four Sections” ning uusversioonis ka „You Are Variations”. 5. V mängis MDR SO Reichi kava Pariisis Salle Pleyelis, kus esitati Dresdenis mängitut muudetud järjekorras.

2.–6. V Külli Tominga kolm esinemist Itaalias: 2. V kahe vokaalsolisti ja kolme pianistiga kava Milanos, Chiesa Vecchia di Baggios, ettekandel Verdi, Liszt-Verdi, Rossini, Puccini, Poulenc, Cilèa ja Leoncavallo, Külli Tominga klaveripartneriks oli Luca Schieppati. 3. V esitati Bergamos Santuario di Cornabusas kava „Stabat mater” – Bach, Pergolesi, Boccherini ja Rossini; Tominga kõrval solistideks veel sopranid Denia Mazzola Gavazzeni ja Jin Young Song, klaveril Giovanni Brollo. 6. V esines Brioscos Medici-Giulini villas vaid duo Külli Tomingas – Luca Schieppati, kavas olid Mozart, Rossini, Verdi, Verdi-Liszt ja L. Bernstein.

3. V dirigeeris Neeme Järvi Hiinas Shanghai Sümfooniaorkestrit, kavas Griegi Klaverikontsert, kus solistiks Hao-Chen Zhang, ning Schuberti IX sümfoonia („Suur sümfoonia” C-duur).

3. V esitas Elo Masing viiuldajana koos Läti flötisti Ilze Ikse’ga austraalia helilooja Charlie Sdrauligi teost „between”. Kontsert anti Londonis galeriis Hundred Years.

3. V laulis Koit Soasepp Soome Rahvusooperi laval Colline’i osa Puccini ooperi „Boheem” uuslavastuses, dirigent oli Michael Güttler.

3. V oli Stockholmi Eesti Majas Estonia Seltsi Rootsis korraldusel populaarse vokaalmuusika kontsert, kus peategelaseks oli Mart Madiste RO Estoniast, klaveril saatis Klarika Kuusk, kaastegev duetipartnerina Kuningliku Ooperi kooriartist Alar Pintsaar. Kavas olid eesti muusikast Gennadi Podelski „Mõtisklus” ning Kõrtsistseen Gustav Ernesaksa ooperist „Tormide rand”, samuti Verdi, Puccini, Leoncavallo, N. Valente, E. Tagliaferri, S. Romberg, E. di Capua ja E. De Curtis.

3.–5. Vesines Vox Clamantis Jaan-Eik Tulve juhatusel kolmandat korda Nantes’i festivali „La Folle Journée” harufestivalil Tōkyōs Marunouchi areaalis. Festivalisarjas „Days of Enthusiasm” andis Eesti ansambel kokku kuus kontserti kolmes saalis. Neljal korral esitati tänavu veebruaris ka Nantes’is lauldud ameerika kava „For Love is Strong” (John Cage ja David Lang, gregoriaani koraalid), kahel korral varasemat kava Liszti suurteosega „Via crucis”, kus kaastegev oli pianist Jean-Claude Pennetier. Kontserdid ja kogu sealne festival leidis aset Jaapani rahvuspüha kolmel päeval.

4. V Tartus resideeriv E STudio noortekoor võitis Külli Lokko juhatusel Iirimaal Corkis Fleischmanni-nim rahvusvahelisel koorikonkursil finaali kutsutud 11 koori hulgast esikoha. Corkis oli võistlemas koore veel Indoneesiast, Soomest, Hongkongist, Saksamaalt, Iirimaalt, Valgevenest, Kanadast ja Sloveeniast. Eesti koor pääses Corki võistlema 33 pretendeerinud koori seast. Noortekoor andis Corkis ja ümbruskonnas kokku kuus kontserti, sh ka Dublini St Catherine’i kirikus. Eesti autoritelt olid kavades Mart Saare „Lindude laul”, Tõnu Kõrvitsa „Muusikale”, Pärt Uusbergi „Muusika”, Henri Kääriku „Ave Maria”, Jaanus Karlsoni „Dismiss Peccatis Nostris”, samuti Eric Whitacre, Anders Edenroth, Ola Gjeilo jt. Konkursikavas lauldi eesti muusikast Arvo Pärdi „Alleluia-Tropus” ja Cyrillus Kreegi „Õnnis on inimene”.

4. ja 10. V juhatas Hendrik Vestmann Bonni Ooperimajas Mozarti „Võluflöödi” etendusi, Sarastro osas Rolf Broman või Priit Volmer, samas Volmer Bromaniga vaheldumisi ka Kõneleja rollis.

4. ja 10. V Kristiina Poska dirigeeris Komische Oper Berlinis Mozarti „Võluflööti” (4. V kaks etendust).

4. ja 11. V HandoNahkuri esinemised pianistina USAs Dallase Christ Churchis: 4. V koostöös CLC Handbell Ensemble, 11. V koostöös Suzanne Dunkelberg Dallase Ooperist.

4.–17. V laulis Lauri Vasar neljal õhtul Hamburgi Riigiooperis taas Glosteri krahvi osa A. Reimanni ooperis „Lear”, nimiosaline oli Bo Skovhus, Karoline Gruberi tehtud lavastust dirigeeris Simone Young.

4.–25. V laulis Alfia Kamalova Miss Wordsworthi osa neljal Britteni „Albert Herringi“ etendusel Gelsenkircheni muusikateatris, dirigendiks Valtteri Rauhalammi.

4., 24. ja 31. V dirigeerib Mihkel Kütson Krefeldi-Mönchengladbachi Teatri Massenet’ ooperi „Manon”etendust Krefeldis.

6.–15. V Tanel Joametsa 9 soolokontserti Venemaal: 6. V Kandalakša kultuurikeskuses, 7. V ning 8., 10. ja 12. V muusikakolledžites Olenegorskis ja Montšegorskis, Snežnegorskis, Revdas ja Pudožis. 11. V mängis Joamets Murmanski Filharmoonias, 13. V Arhangelski Filharmoonias ja 15. V viimasena Petroskoi Filharmoonia 573kohalises saalis. Ettekandel oli oopusi kahest kontserdikavast: hilisem neist on „BBB” (Bach, Beethoven, Brahms). Teisest, varasemast kõlasid Debussy, Skrjabini, Chopini ja Mozarti teosed. Eesti heliloojate loomingust oli kavas Lepo Sumera „Pardon, Fryderyk”. Kontserdi lõpul oli kuulajatel võimalus kuulata pianisti improvisatsioone publiku antud teemadel.

7.-8. V mängis Eesti džässiansambel Abraham’s Cafe Soome džässiliidu kutsel 7. V Helsingis džässiklubis Juttutupa ja 8. V Turu džässiklubis Flame.

7. ja 25. V esines Juhan Tralla Mannheimi rahvusteatris R. Straussi „Roosikavaleris” Laulja osas, dirigendiks Alois Seidlmeier.

8. V andis Uppsala Kammerorkester peadirigent Paul Mägi juhatusel hooaja lõppkontserdi „Nordisk vår” („Põhjala kevad”) Uppsala kontserdi- ja kongressikeskuses: Sibeliuse „Andante festivo”, Nielseni viiulikontsert (solistiks UKO kontsertmeister Klara Hellgren), Berwaldi sümfoonia Es-duur („Sinfonie naive”).

8. V esines Joel Remmel pianistina erikontserdil European Jazz Orchestra koosseisus Euroopa päeva puhul Türgis Ankara keskuses Congresium, korraldajaks ühendus Swinging Europe (Taani).

8.-9. V juhatas Kristiina Poska Magdeburgi ooperimajas Magdeburgi Filharmoonia orkestrit, kavas Beethoveni „Leonore” avamäng nr 3. R. Straussi oboekontsert, solistiks Thomas Indermühle, ja Eduard Tubina V sümfoonia.

8.–10. V esinesid Seto koorid Verska Naase ja Seto Miihilaiv Gruusias Telavis ja Thbilisis.

8. ja 12. V esitasid Maren Ülevain (metsosopran) ja Kristi Mühling (kannel) duokava Hispaanias: 8. V Madridi Palacio de Zurbanos ja 12. V Granada raekojas. Mõlemad kontserdid kuulusid projekti „Puente” („Sild”), kus kõlas eesti ja hispaania muusikat – eesti vaimulikke rahvalaule ja klassikalisi romansse ning Manuel de Falla muusikat ning Federico García Lorca laule. Nad astusid Madridis üles ka mullu detsembris.

8.–18. V laulis Ain Anger Sparafucile osa Verdi „Rigoletto” uuslavastuses Brüsseli kuninglikus teatris La Monnaie, lavastuse tegi Robert Carsen. Carlo Rizzi   dirigeerimisel oli Anger solistiks esietendusega kokku 9 õhtul.

9. V Olari Eltsi kontsert Helsingi muusikamajas Helsingi Linnaorkestriga: Weberni „Suvetuules”, Schuberti VII sümfoonia, Chopini I klaverikontsert (sol Simon Trpčeski), Alfvéni „Rootsi rapsoodia nr 1”.

9. V oli Tōkyōs Gotanda Cultural Center Recital Hallis juba kümnel aastal eesti muusikat Jaapanis tutvustanud pianisti Takahiro Aliba algatatud eesti muusika järjekordne (juubeli)kontsert. Kaastegevad olid Yuko Yoshioka (klaver), Masato Inoue (bariton) ja Mio Saitoga (viiul), kava kandis pealkirja „Sound as Landscape. Evening of the Estonian Chamber Music”. Ettekandele tulid Heino Elleri „Kellad”, Eugen Kapi viis pala tsüklist „Tallinna pildid”, Eduard Tubina kolm laulu baritonile ja klaverile, Eduard Oja „Aeliita süit”, Arvo Pärdi „Peegel peeglis”, Tõnu Kõrvitsa „Kolm Shakespeare’i sonetti”, Alo Põldmäe „Neli eesti maastikku”.

10. V Sibeliuse akadeemia sümfooniaorkester mängis oma hooaja lõppkontserdil Helsingi muusikamajas Veljo Tormise avamängu nr 2, seda juhatas Peter Ettrup Larsen (Taani) oma doktorikontserdi kavas.

10.–17. V Risto Joosti kaks kava Madalmaade Kammerkooriga: 10. V dirigeeris ta Groningeni festivali „Tagasi algusesse” („Terug naar het begin”) lõppkontserti Appingedami Nicolaïkerkis (Mendelssohni „Väike missa”, Brahmsi „Viis laulu”, Cornelius, Debussy, Saint-Saëns, Ravel ja Daniel-Lesur). Teine kava kandis nimetust „De Mozart van St-Petersburg” ja selles kõlasid Titovi, Galuppi, Sarti, Berezovski, Diletski ja Bortnjanski (koorikontserdid nr 9, 17, 27 ja 32) teosed. Seda esitati 16. ja 17. V Utrechti Peetri kirikus ja Amsterdami Muziekgebouw’s.

11. ja 13. V Kristjan Järvi kontserdid MDR SOga Leipzigi Gewandhausis ja külalisesinemisena Viini Kontserdimajas: Dvořáki avamäng „Karneval”, H. Duparci Kolm laulu häälele orkestriga ja Raveli „Shéhérazade” (kolm laulu) häälele ja orkestrile, solistiks Iris Vermillion, Rahmaninovi „Sümfoonilised tantsud”.

11.–13. V Paavo Järvi kontserdid Dresdeni Riigikapelliga Semperoperi saalis Dresdenis: Brahmsi I klaverikontsert, solistiks Hélène Grimaud, Bartóki orkestrikontsert.

14. V esitas Eesti Filharmoonia Kammerkoor Itaalias Rovigos sealses La Rotonda kirikus Rahmaninovi „Koguöise jumalateenistuse”, juhatas Daniel Reuss.

14.–18. V Silver Ainomäe osales tšellosolistina Beethoveni kolmikkontserdi C-duur op. 56 neljal ettekandel koos Colorado Sümfooniaorkestriga USAs Colorados: kontserdid 14. V Newman Center’s, 16., 17. ja 18. V orkestri residentsis Denveri Boettcher Hallis, kus 2800kohaline saal oli kolmel õhtul peaaegu välja müüdud. Kolm solisti olid viiuldaja CSO kontsertmeister Yumi Hwang-Williams, S. Ainomäe ning Andrew Litton klaveril, kes ühtlasi oli ka dirigent.

15. V Eesti Rahvusmeeskoor laulis Peterburi Jaani kirikus A. Gretšaninovi a cappella suurteost „Koguöine jumalateenistus”, dirigeeis Elmo Tiisvald.

15. V nüüdismuusika sarjas „Classical:Next” oli Viini Musikvereinis Rootsi ja Korea uue muusika päev, kus viie rootsi autori hulgas oli kavas ka Mirjam Tally teos „New Moon Morning”, mille esitas flöödikvartett 40f.

15. ja 23. V Annely Peebo esinemised Prahas Stavovské divadlos Mozarti „Così fan tutte” Dorabella osas, dirigeeris Robert Jindra.

16.–18. V Vox Clamantise kolm kontserti Jaan-Eik Tulve juhatusel Austrias, 16. V Diersbachis, 17. V Eckartsau lossis ja 18. V St. Floriani kloostris.

16.–29. V Ivari Ilja esinemised Dmitri Hvorostovski klaveripartnerina: 16. V ja 19. V kontserdid Kanadas Montréalis (Maison Symphonique) ja USAs St. Paulis (Ordway Center for the Performing Arts), kavas Rahmaninov, Medtner, Liszt, Tšaikovski; 22. V ja 25. V anti kontsert Los Angelese Ooperis ja San Franciscos (Davies Symphony Hall), kus olid ettekandel romansid Puškini luuletustele (Glinka, Borodin, Rahmaninov, Glier) ning Sviridovi vokaalpoeem „Peterburi”; 29. V esineti Bostonis (New England Conservatory, Jordan Hall), kavas Rahmaninov, Medtner ja Tšaikovski; Põhja-Ameerika turnee jõuab lõpule 1. VI Toronto Koerner Hallis, kava vt 16. V.

17. V Saksamaal Potsdami Nikolaisaalis tuli ettekandele Erkki-Sven Tüüri marimbakontsrt „Ardor”, mängis Kammerakademie Potsdam Antonello Manacorda juhatusel, solistipartii esitas Johannes Fischer.

17.–20. V Mikk Murdvee kontserdid Soomes: 17. ja 19. V juhatas ta orkestrit Ylioppilaskunnan Soittajat Tampere Aleksandri kirikus ja Helsingi Temppeliaukios, kavas Rimski-Korsakovi „Šeherezade” ja Uuno Klami „Kalevala-sarja”. 20. V esinesid koos sama orkestri ja ülikooli kooriga veel koorid Akademiska Damkören Lyran ja Akademiska Sångföreningen kahe kontserdiga „Musiikki kuuluu Vanhalle” Helsingi Kulttuuritalos: ühendkavas esitati Soome kultuuri viimase 150 aasta jooksul olulisemalt mõjutanud teoseid.

17. ja 24. V tõi Hollandi kammerkoor Kwintessens Raoul Boesteni juhatusel kahes Haagi kirikus, Agneskerkis ja Noorderkerkis ettekandele eesti muusikat (kavas „Bridge of Song”, Eesti autorite kõrval veel vaid leedu helilooja ja koorijuht Vytautas Miškinis): Veljo Tormise ja Pärt Uusbergi teoseid ning Arvo Pärdi loomingut („Bogoróditse Djévo”, „The Deer’s Cry”, „Nunc dimittis”, osi teosest „Kanon pokajanen”).

17.–31. V laulab Priit Volmer Bonni Ooperimajas Verdi „Aida” uuslavastuses kolmel õhtul (17., 25. ja 31. V) Kuninga osa, dirigeerib Will Humburg või Stefan Blunier. 18. ja 24. V laulis Volmer ka Palémoni osa Massenet’ ooperi „Thaïs” uuslavastuses, mille tegi Francisco Negrín ja kus nimiosas esineb Nathalie Manfrino, dirigendiks Stefan Blunier.

19.–31. V esineb Kai Rüütel Barcelona Gran Teatre del Liceus Wagneri „Valküüris” Siegrune osas, kokku 8 etendusel, lisaks viimane õhtu veel 3. VI. See on kuulsa Robert Carseni lavastus, mille dirigendiks on Josep Pons.

20.–23. V Mihkel Kütson dirigeeris oma Krefeldi-Mönchengladbachi teatri orkestrit Niederrheinische Sinfoniker, kontserdid 20. ja 23. V Krefeldis ning 21. ja 22. V Mönchengladbachis: Rimski-Korsakovi „Öö lagedal mäel”, Sibeliuse viiulikontsert, solistiks Carolin Widmann, ja Šostakovitši X sümfoonia.

20.–24. V Kristjan Randalu kontserdid noore prantsuse kitarristi Nir Felder’ga, kvartetis koos Phil Donkini (bass) ja Jordan Perlsoniga (trummid). 20. V esineti rahvusvahelises džässiklubis A-Trane Berliinis, 23. V kahe kontserdiga Elbjazzi festivalil Hamburgi sadamas, 24. V Pariisis džässiklubis Duc des Lombards, kus kõigil ansambleil on tavaliselt kahetunnine mänguaeg (kl 20-22).

21.-22. V Paavo Järvi Orchestre de Paris’ ees Pariisi Salle Pleyelis: Messiaeni „Le tombeau resplendissant”, Brahmsi „Saksa reekviem”, solistideks Marita Solberg ja Matthias Goerne.

22.–25. V Külli Tominga kolm esinemist Milanos: 22. ja 23. V olid kontserdipaikadeks Scopricoop Via Arona ja Scopricoop Baggio, kaastegev tšellist Aleksandr Ziumbrovski, klaveril Luca Schieppati, kavas R. Strauss, Tšaikovski, Rahmaninov. 25. V andis duo Schieppati–Tomingas kontserdi Milano Casa Verdi’s, ettekandel oli Mozarti, Rossini, Verdi, Verdi-Liszti ja Cilèa muusika.

23. V Olari Eltsi kontsert RTÉ Rahvusliku SOga Rahvuslikus kontserdimajas Dublinis, kavaga „Meri”: Berliozi „Korsaar”, Beethoveni IV klaverikontsert (sol Boris Giltburg), Mendelssohni „Vaikne meri ja õnnelik sõit”, Debussy „Meri”. Kontserdieelne vestlus solisti ja dirigendiga.

24.-25. V MDR SO esines Kristjan Järvi käe all Suhli Kongressikeskuses ja Leipzigi Gewandhausis: Adamsi „The Chairman Dances”, Stravinski „Kolm vaimulikku koorilaulu” ning Rahmaninovi „Kolm vene laulu” (kaastegev MDRi koor), Bartóki orkestrikontsert.

25. V Risto Joost dirigeeris Peterburi 19. festivalil „Muusikaline Olümpos” kui 2012. a J. Panula nim Vaasa konkursi laureaat, juhatades Peterburi Riikliku Akadeemilise Kapelli sümfooniaorkestrit Kapelli kontserdimajas. Kavas olid Glazunovi saksofonikontsert, Mozarti larnetikontsert, Sibeliuse „Finlandia”, Rossini fagotikontsert ning Wagneri ja Verdi ooperiaariad, solistideks rahvusvaheliste konkursside laureaadid Venemaalt, Sloveeniast, Prantsusmaalt ja Lõuna-Koreast.

27., 29. ja 31. V ning 2. VI Arvo Pärdi autorikontserdid Washingtonis ja New Yorgis: Tallinna Kammerorkestri, Eesti Filharmoonia Kammerkoori kolm kontserti Tõnu Kaljuste juhatusel, lisaks neljandana kammerkava TKO muusikutelt: 27. V Washingtoni Kennedy keskuse kontserdisaalis „Fratres” (sol Harry Traksmann), „Aadama itk”, „Cantus Benjamin Britteni mälestuseks” ja „Te Deum”; 29. V kammerkava Washingtoni muuseumis Phillips Collection, esinesid Harry Traksmann, Laur Eensalu, Leho Karin, Marrit Gerretz-Traksmann ja Iris Oja: „Aliinale”, „Peegel peeglis”, „Anna Mariale”, „Variatsioonid Ariinuška tervekssaamise puhul”, „Mozart-Adagio”, „Estländler”, „Vater unser”, „Es sang vor langen Jahren”, „Scala cromatica”, „Fratres” ning teose „My Heart’s in the Highlands” uue seade maailmaesiettekanne; 31. V on kontsert New Yorkis Carnegie Halli Isaac Sterni saalis, kava on sama, mis Kennedy keskuses, lisandub vaid „Salve Regina”. 2. VI esitab EFK a cappella Tõnu Kaljuste juhatusel suurteose „Kanon pokajanen” New Yorki Metropolitani kunstimuuseumis Denduri templis.

28. V Kristjan Randalu tegi taas kaasa Dhafer Youssefi kvinteti koosseisus (ansamblis veel Eivind Aarset, Phil Donkin ja Ferenc Nemeth), mängiti Saksamaal Münsteri muusikapäevadel programmis „Sound Lake City”.

28. V, 30. ja 31. V annab Orchestre de Paris Paavo Järvi juhatusel kolm külaliskontserti Viini Musikvereini Kuldses saalis. 28. V kavas olid Mussorgski (red Rimski-Korsakov) „Öö Lagedal mäel”, Šostakovitši I tšellokontsert (sol Tatjana Vassiljeva), Raveli „Üllad ja sentimentaalsed valsid” ja Stravinski „Tulilinnu” süit (1919). 30. ja 31. V mängitakse Musikvereinis teist kava, vt Pariis, 21. V.

29. V Saksamaal Weimari Herderi kirikus toodi maailmaesiettekandele Erkki-Sven Tüüri „Missa brevis”, esitajaks kammerkoor Ensemble EXtraCHORd Martin Ramrothi juhatusel. Teose tellis 9. korda aset leidnud Deutscher Chorwettbewerb.

29. V Riia festivalil Püha Peetri kirikus esitas Sinfonietta Rīga Māris Sirmaisi juhatusel Erkki-Sven Tüüri „Insula deserta”.

30. V Mihkel Kütson dirigeerib Sitsiilias Palermos sealse Teatro Massimo orkestrit, kus kavas on Weberi avamäng „Oberon”, Haydni 104. sümfoonia ning Schuberti V sümfoonia („Traagiline”).

30. V Tuntud briti pianist Ian Pace mängib Londonis seitsme autori hulgas Elo Masingu sooloklaveriteost „studies in resonance II”. Kontsert kuulub Londoni City University suvefestivali (City Summer Sounds Music Festival) programmi, pianist on ise selle ülikooli lektor ja interpretatsiooniosakonna juhataja. Kontserdipaigaks on City University London College Building.

30.-31. V Kristjan Järvi kontserdid Lyoni Rahvusorkestriga Lyoni Auditoriumis Prantsusmaal: Adamsi „The Chairman Dances”, improvisatsioon teemale Gershwini palast „I Got Rhythm” ning Gershwini „Rhapsody in Blue”, solistiks Stefano Bollani, Bartóki Orkestrikontsert.

30.-31. V Olari Eltsi kontserdid Lääne-Austraalia SO ees Perthi Kontserdihallis, kavas Erkki-Sven Tüüri „De profundis” (Austraalia esiettekanne), Brahmsi / Detlef Glanerti „Neli prelüüdi ja tõsist laulu” (sol Daniel Sumegi) ning Stravinski „Petruška” (1947. a versioon).

30.-31. V Ain Anger laulab solistina taas Viini Riigioopeis: 30. V Fafnerina Wagneri „Reini kullas” ja 31. V Hundingi osas Wagneri „Valküüris”, dirigeerib Jeffrey Tate, lavastused on teinud Sven-Eric Bechtolf. Angeri partneriteks on Siegmundina Lance Rian, Wotanina Tomasz Konieczny, Sieglinde ja Brünnhilde osas vastavalt Gun-Brit Barkmin ja Nina Stemme.

31. V Läti Valka laululaval toimuval Liivimaa laulupeol „Cimze kood” tuleb esiettekandele René Eespere selle sündmuse puhuks loodud oratoorium „Ante lucem”. Selle esitavad Eesti Rahvusmeeskoor, Eesti Kaitseväe orkester, solistid René Soom ja Ilona Bagele (Läti Rahvusooper), dirigeerib Peeter Saan; laulupeo kavas on veel ka Aleksander Saebelmanni, Miina Härma, Evald Vainu, Tõnu Kõrvitsa, Peep Sarapiku, Kait Tamra jt koorilaulud.

31. V Kristiina Poska juhatab WDR Kölni Sümfooniaorkestri ees Eurovision Young Musicians laureaatide galakontserdil Kölnis vabaõhuväljakul Roncalli-Platz. Otseülekanne WDR 3-s ja 14 riiki, samuti internetis.

Arvo Pärdi muusika ettekandeid (välisesinejad)

2. V USAs Ithacas, kontserdipaigaks First Unitarian Church, tõi koor Cornell Chamber Singers a cappella või oreliga ettekandele neli Arvo Pärdi teost, juhatas John Rowehl: „The Beatitudes”, „Cantate Domino canticum novum”, „Magnificat” ja „Da pacem Domine”.

7. V Hollandis Amsterdami kirikus Nieuwendammekerk kõlas „Fratres” viiuli-klaveri versioonis, esitajaiks Philip Dingenen ja Erik Spaepen.

8. V Londonis Hart Streeti St Olave’is mängis noor Indiast pärit pianist Gayatri Nair (13-a) oma virtuoosses kavas (Liszt, Chopin, Beethoven, Rahmaninov) lõpetuseks Arvo Pärdi pala „Aliinale”.

10. V Hollandi puhkpillikvintett Calefax mängis Amsterdami Muziekgebouw’ suures saalis Pärdi teosed „Arbos” ja „Summa”, samas kõlas ka „Pari intervallo”.

11. V UKs Sheffieldi katedraalis toodi ettekandele Pärdi „An den Wassern … ”, esitajaiks olid Bring & Sing Choir, Angus Smith ja Ensemble 360.

11. V Hiinas Pekingi Kontserdisaalis esitas „Fratrest” viiuldaja Ning Feng.

14. V Londoni Cadogan Hallis kõlas kavas „War and Peace” Pärdi „The Woman with the Alabaster Box”, laulis The Tallis Scholars Peter Phillipsi käe all.

14. V Iirimaal Belfastis, kontserdipaigaks St. Thomas’ Parish Church, esitasid „Fratres’t” Benjamin Schmid (viiul) ja Ariane Haering (klaver).

15. V ja 18. V USAs Grass Valleys, kontserdipaik oli Seventh-day Adventist Church, esitas segakoor Sierra Master Chorale Ken Hardini juhatusel pala „Which Was the Son of … ”

16. V Belgias Marchinis, kontserdipaigaks Chez Jean-Philippe Tromme, kõlas tšello-klaveri versioonis „Peegel peeglis”, esitajaiks Marine Horbaczewski ja Loreline De Cat.

17. V Hollandis Haastrechtis mängis Hollandi Kammerorkester „Salve Regina”, juhatas Cees-Willem van Vliet.

17. V USAs Minnesotas St. Peteri Björling Recital Hallis mängis „Silvanuse laulu” Gustavus Philharmonic Orchestra, juhatas Justin Knoepfel.

18. V UK-s Cambridge’is West Road Concert Hallis oli kavas „Fratres”, mängis Sinfonia of Cambridge Howard Williamsi juhatusel.

18. V Austraalias Fremantle’i St Patrick’s Basilicas oli kavas kolm teost, kus kõigis esines organist Dominic Perissinotto, esitati „Fratres” koos tšellist Louise McKayga, „Peegel peeglis” flötist Andrew Nicholsoniga ning orelipala „Annum per annum”. Sama oreliteos kõlas sel päeval ka Saksamaal Stuttgarti Pauluse kirikus, mängis Ursula Herrmann-Lom.

18. V Luxembourg’i Kammerorkestri kavas sealses kammermuusika hallis kõlas „Cantus Benjamin Britteni mälestuseks”, juhatas David Reiland.

18. V Saksamaal Wilnsdorfis, Siegerlandi Autobahnkirches mängis Satori-Quartett Pärdi „Summa”.

18. V Hispaanias Gironas mängis Ermita de Santa Caterinas „Da pacem Domine” La Orchestra Empordanet, juhatas David Granato.

21. V Brightoni Festivalil UKs olid John Taveneri mälestuskontserdil Taveneri ja Gavin Bryarsi teoste kõrval ettekandel Pärdi „Fratres” (sol Alexandra Woods) ning „Litany” (sol Catherine Carby), esitasid Brighton Festival Chorus, Hilliard Ensemble, City of London Sinfonia, kontserdipaigaks oli Hove’i Kõigi Pühakute kirik, dirigendiks Stephen Layton.

21. V Belgias Flandria festivalil Kortrijki Püha Martini kirikus oli ettekandel „Kanon pokajanen”, kammerkoori Aquarius juhatas Marc Michael De Smet.

22. V Espoo kultuurikeskuse Tapiola saalis Soomes esitas „Fratres’t” Tapiola Sinfonietta, solistiks ja dirigendiks Pekka Kuusisto; samas kavas mängis Marietta Širinjan ka Pärdi „Aliinale”.

22. V USAs New York City Spectrumis oli ettekandel „Fratres”, mängisid Erin Wight (vioola) ja Yael Manor (klaver).

22. V Mehhikos Guadalajaras, kontserdipaigaks Paraninfo Enrique Diaz de León, kõlas „Peegel peeglis”, mängisid Miguel Ángel Villanueva (flööt) ja Karla Fores (klaver).

22. V Kanadas Victorias, kontserdipaik oli McPherson Playhouse, esitati „Magnificat” ja „Berliini missa”, peategelaseks kammerkoor Vox Humana, missas kaastegevad Victoria SO liikmed. Seda kava „Then and Now: J. S. Bach and Arvo Pärt” dirigeeris Brian Wismath.

23. V Dublini Kitarrikvartett mängis Londoni Wigmore Hallis palad „Summa” ja „Cantate Domino canticum novum”.

24. V Hollandis Hertogenboschis mängiti „Fratres’t” tšello-klaveri versioonis, esitajaiks Maaike Peters ja Isabelle van Dooren, kontserdipaik oli Podium Azijnfabrik.

25. V Lausanne’i Kammerorkestri esituses kõlas „Fratres”, dirigeeris leedulanna Mirga Gražinytė-Tyla, kontsert toimus Šveitsis Moudoni Temple St-Etienne’is.

29. V Kremerata Baltica mängis Saksamaal Würzburgi Mozarti festivalil sealse residentsi Kaisersaalis pala „Orient & Occident”, juhatas Andris Veismanis.

29. V Hollandis Heugemis Püha Miikaeli kirikus oli ettekandel kolm teost: „The Beatitudes”, „Cantate Domino canticum novum” (mõlemal orelil Marcel Verheggen) ja „Bogoróditse Djévo”, laulis vokaalansambel Lingua e Musica, juhatas Patrick Vaessens.

29.–31. V Isabelle van Keulen (Holland) on „Fratres’e” solistiks Tartus ja Tallinnas Põhjamaade SO neljal kontserdil, juhatab Anu Tali.

30. V Tšehhimaal „Praha kevade” festivalil on Hilliard Ensemble’i kavas „Bach & Pärt” Arvo Pärdi „Summa”, „Most Holy Mother of God” ja „Kaks slaavi psalmi”, kontsert toimub Prahas Rudolfinumi Dvořáki saalis.

30. V Bostoni Teadusmuuseumis laulab Boston Choral Ensemble Andrew Shentoni juhatusel „Morning Star’i”.

Varasemast

29. IV Kristiina Poska dirigeeris Stockholmi Kuningliku Filharmoonia orkestrit Kontserdimajas, kavas Eduard Tubina „Süit eesti tantsudest”, Helena Munktelli sümfooniline poeem „Bränningar” („Lainemurd”) ning Kodály „Galánta tantsud”.

28. IV Kristjan Järvi esines dirigendina Peterburis Jussupovi palees Gerhard Schröderi 70. sünnipäeva tähistamisel.

11.–13. IV Leedu Muusika- ja Teatriakadeemias Vilniuses toimunud rahvusvahelisel üliõpilaste kammermuusikafestivalil osalesid Eesti Muusika- ja Teatriakadeemiast Marje Lohuaru ning EMTA tudengite trio Aleksandra Ilves (viiul), Silvia Ilves (tšello) ja Johan Randvere (klaver). Eesti tudengid osalesid neljas meistriklassis ja andsid kontserdi, kus esitati Arvo Pärdi, Šostakovitši ja Piazzolla teoseid. Koos festivaliga viidi läbi rahvusvaheline konverents, kus Marje Lohuaru tegi ettekande „The Changes in the Concept of Chamberness: on the Examples of New Estonian Chamber Music”, kasutades selles muusikaliste näidetena Tõnu Kõrvitsa, Erkki-Sven Tüüri, Helena Tulve ja Kristjan Kõrveri ansambliteoseid.

21. III Kristi Roosmaa esines lauljana New Yorki West Endi keskuses Underground Lounge’is programmis „JDProductions Singers Showcase – Bound for Broadway”.

Ülevaate teinud Priit Kuusk

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming