Muusikamaailm: Uus muusika Stuttgardis: “grenzenlos” ja uus tunnustus Helena Tulvele

Priit Kuusk

  Nüüdismuusika maailmapidustus, Rahvusvahelise Nüüdismuusika Ühingu (ISCM) ametlik aastafestival ehk World New Music Festival toimus tänavu lausa keset suve 14. – 30. VII. Sageli muusikahariduslikel eesmärkidel laiali puistatud korraldajamaa mitmesse keskusse (festivalid toimuvad kordamööda ISCMi liikmesmaades, keda praegu 50), sai selle seekord endale vaid Saksamaa tähtis muusikalinn, Edela-Saksa Ringhäälingu (SWR) residents Stuttgart, kus tegutseb festivali korraldajana ka ühendus Musik der Jahrhunderte (Saksamaal peeti festivali viimati aastal 1995).

Kuidas moodustus festivali programm? Stuttgarti saadetud 518 teose partituurist valis välja ca 30 oopust autoriteetne žürii: Wolfgang Rihm, George Benjamin, Unsuk Chin, Pascal Dusapin, Julio Estrada, Hans-Peter Jahn ja Vladimir Tarnopolski. Sellele lisasid rahvuslikud sektsioonid oma ettepanekud ja Stuttgarti tuli ettekandele teoseid üle 60 maa heliloojailt. Rohkelt muusikateatri, muidugi eriti kammerplaanis kavadega, toimusid muusikapäevad grenzenlos’i tähe all ja nende kokku 111 (!) ürituse hulgas vaid kolm sümfooniakontserti.

Esimesel neist, festivali avaõhtul, oli koguni avateosena ettekandel Helena Tulve “Sula”, autor ise Theaterhaus T1 saalis kohal. Tulve teose esitus oli tema Pariisi 2004. aasta rostrumil saavutatud üldvõidu järelkajasid, SWR Stuttgardi Raadio SO ees juhatas seda Lucas Vis, Tulve teose kõrval kavas veel soomlase Jukka Tiensuu ja egiptlase Amr Okba oma. Muusikateatrit nägi-kuulis iga päev: Stuttgardi Riigiooperi “Forum Neues Musiktheater” võttis oma ürituse keskmesse Fausto Romitelli (1963 – 2004) video-ooperi “An Index of Metals”, samas veel Rootsi iisraellase Dror Feileri tükk “Avenir! Avenir!”, Julio Estrada etendus “Murmullos del paramo” ja Gérard Pessoni ooper “Pastorale” Younghi Pagh Paani kammerooperini “Moon shadows”.

Riigiooperi foorum toimus mitme seansina koos etendusnäidete ja diskussioonidega, esiettekandel selleks spetsiaalselt loodud “NewMediaPocketOpera”. Ridamisi tehti kohtumisi heliloojatega ning kontserdieelseid vestlusi, teadussümpoosion korraldati teemal “Globalisation and the Freedom of Arts”.

Üldse märkas autorite seas väga suurt hulka tundmatuid nimesid, Baltimaadelt veel vaid Vykintas Baltakas Leedust teosega “Ouroboros” ansamblile, elektroakustilisi teoseid oli märgatavalt vähem kui varem. Esitused olid valdavalt saksa oma jõududelt: Ensemble Recherche, Neue Vocalsolisten ja SWR Stuttgart Vocal Ensemble, Ensemble Modern (kes seal samuti oma akadeemia korraldas ja esines samas koos india muusikutega), Neue Musik Berlin, musikFabrik, Ensemble ascolta (kavaga “Frank Zappa Late Night”), Ensemble Aventure, Quartet New Generation jt, mujalt veel Arditti Quartet (UK), Ensemble Antipodes (Šveits), Ives Ensemble (Holland), noor briti pianist Rolf Hind. Autorikontserdid said iirlanna Jennifer Walshe (“passenger” keelpillidele esiettekandes Stuttgardi Kammerorkestrilt), prantsuse kreeklane Georges Aperghis (“Wölfli Kantata”), nähtaval ka ukrainlanna Alla Zagaikevitš, venelased Sergei Nevski, Anton Safronov, lõppkontserdil kavas ka meie Tatjana Kozlova õpetaja Fabio Niederi “Due lumi” koorile ja orkestrile, Stuttgardi raadioorkestrit dirigeeris Mark Foster. Ja nagu suurfestival algas eestlanna teosega, lõpetati samuti naishelilooja oopusega, Pariisi jaapanlanna Misato Mochizuki (1969) orkestripalaga “Ima, koko”.

Festivali lõpp tõi Eestile veel ühe üllatuse: Helena Tulvele anti festivali ainus preemia – ISCM-CASH Young Composer Award 2006. Preemia on ISCMi ja Composers and Authors Society Hongkongi ühisprojekt, mida antakse välja 2002. aastast. Selle pälvis maailmafestivalil tänavu ette kantud parim teos kuni 35aastaselt autorilt ja see sisaldab endas eritellimuse uuele kammeransambliteosele, mis tuleks esiettekandele teisel mainekal Internationale Gaudeamus Musikwochen’il Amsterdamis.

 

Salzburgi suvefestival Mozarti aastal

Festival tõi publiku ette tänavu 22 ooperilavastust (kõik Mozartilt), 10 draamalavastust ning 67 kontserti. Programmi on kokku pannud kunstilised juhid Peter Ruzicka (viimast aastat) ja Martin Kusej. Avalavastuse “Figaro pulm” tegijaiks, kelle töö jõudis ka raadioülekandes kogu maailma (ka meieni Klassikaraadio vahendusel), olid dirigent Nikolaus Harnoncourt, lavastaja Klaus Guth, solistid Bo Skovhus, Ildebrando D’Arcangelo (nimiosas), Dorothea Röschmann või Juliane Banse, Anna Netrebko, Christine Schäfer jt koos Viini Filharmoonikute ja Viini Riigiooperi kooriga. 26. VII avaõhtule järgnenud kuus etendust said läbi 13. VIII. Pidustuste muusikateatri osa jääb lõpetama 26. VIII “Võluflöödi” seitsmes etendus, kus Pierre Audi lavastust dirigeerib Riccardo Muti.

Üllatavalt moodsa kava toovad festivali lõppu Berliini Filharmoonikud Simon Rattle’i käe all: Kaija Saariaho, Brett Dean, Matthias Pintscher, Mark-Anthony Turnage, siis veel Henri Dutilleux, Hanspeter Kyburz ja Debussy, valdavalt esmaesitused Austrias, ja noorema põlve heliloojad; teise kavaga 29. VIII lõpetab orkester oma esinemised Mozartiga.

Nähtav oli ka Kremerata Baltica, kes Gidon Kremeri soleerimisel ja juhatusel esitas Mozarti kõik viis viiulikontserti (11. VIII); teisipäeval mängis siin Deutsche Kammerphilharmonie Bremen peadirigent Paavo Järvi juhatusel, kavas Mozarti Sümfoonia C-duur KV 200 ja “Haffneri serenaad” D-duur KV 250, nende vahel Wolfgang Rihmi Tšellokontsert festivali tellimusena maailmaesiettekandes, solistiks Steven Isserlis. Külalisena annab viimase kontserdi Amsterdami Kuninglik Concertgebouw-orkester Maris Jansonsi käe all (31. VIII), kus Mozarti teoste vahel ka Hans Werner Henze uus orkestripala “Sebastian im Traum” ning Mozarti solistiks Alfred Brendel, kel samas ka oma sooloõhtu Viini kavaga.

 

Põhjamaade muusikapreemia 2006

Põhjamaade Nõukogu muusikapreemia (350 000 Taani krooni) tänavune võitja on üllatuslikult noor norralanna, 1972. aastal sündinud Natasha Barrett oma elektroakustilise teosega “…fetters…”. Ta on ka varem preemiaid toonud elektronmuusika konkurssidelt Linzist ja Prantsusmaal Bourges’st. Põhjamaade preemia nominentteoste hulgas oli elektroakustilise muusika osakaal tänavu silmanähtav, nominentideks olid Ake Parmerud ja Klas Torstensson (ooperiga “The Expedition”) Rootsist, Ivar Frounberg ja Kenneth Knudsen (Taani), Kimmo Hakola ja Juhani Nuorvala (Soome), Tróndur Bogason (Fääri saared), Mads Lumholt (Gröönimaa), Puridur Jónsdóttir (Island) ja Kim Hiorthøy (Norra). Preemia anti pidulikult üle Bergeni festivalil, ja õnnelikult sedakorda oma maa heliloojale. Norralased on alati edukad olnud: eelmise aasta interpreedipreemia võitis norra uue muusika grupp Ensemble Cikada, 2003. aasta preemia mäletatavasti aga norra lauljatar Mari Boine.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming