MUUSIKAMAAILM

Priit Kuusk

Nikolaus Harnoncourt valiti Berliini Filharmoonikute auliikmeks Austria nimekas dirigent ja tšellist Nikolaus Harnoncourt (sünd 1929) valiti Berliini Filharmoonikute (BFO) auliikmeks. Maestro debüteeris BFO ees Mozartiga küll alles 1991, aga on olnud eriti kõrgelt hinnatud XVIII ja XIX sajandi muusika ettekandjana. Kuulus orkester meenutab, et maestro on koos nendega teinud kokku 90 unustamatut kontserti 29 kavaga, ning kutsuks teda meeleldi taas enda ette. Harnoncourt ei dirigeeri enam tervise pärast ja jättis detsembris ära viimased plaanitud esinemised Berliinis – Schumanni „Stseene Goethe „Faustist”” (Harnoncourt: „see on suurimaid asju, mida muusika on olnud võimeline pakkuma!”) tuli juhatama asendajana Daniel Harding. BFO pani veebis välja digitaalse kontserdisaali, kus võib näha maestrot orkestrit juhatamas alates aastast 2009. Tiitli üleandmise tseremoonia oli BFO külaliskontserdi saaliproovi eel Viini Musikvereinis 7. märtsil. Pole unustatud sedagi, et Harnoncourt sündis Berliinis, kuigi on üles kasvanud ja tegutsenud Austrias. Džässipianist Cecil Taylor sai Kyoto auhinna Klassikalise pianisti haridusega kuulus USA muusik, ansamblijuht ja poeet, free jazz stiili alusepanijaid Cecil Taylor (25. III oli tal 85. sünnipäev) sai Kyoto Prize’i kunstide ja filosoofia kategoorias. Preemia suurus on 50 miljonit jeeni ja seda annab välja Imamori Fond. Põhjenduses kõlab, et Taylor on „uuendusmeelne džässmuusik, kes on suutnud kasutusele võtta improvisatsiooni täiuslikeimad võimalused klaveril.” Taylor on ka USA Jazz Composers Guild’i kaasasutajaid (1964). Kui Taylorit 1950ndail peeti avangardimuusikuks, siis 50 aastat hiljem hinnatakse praegugi laval olevat meistrit taas kui suurt radikaali ...


Tunnustusi veel

*Legendaarne slovaki sopran Edita Gruberová kuulutati Herbert von Karajani preemia (50 000 eurot) vääriliseks. Ta debüteeris 1968 Bratislavas (debüüt Glyndebourne’is ja Metropolitan Operas oli vastavalt 1973. ja 1977. a), samal aastal esines ta esmakordselt ka Salzburgi festivalil Karajani käe all, viimatine kontsert-salvestus temaga on pärit 2010. aastast, mil ta Kölni Filharmoonias laulis Donizetti „Lucrezia Borgia” nimipartiid. Auhinnatseremoonial Baden-Badeni Festivalimajas esines 67aastane lauljatar nii kammerlaulude kui ooperiaariatega veel ka ise.

*Royal Philharmonic Society kuldmedali on saanud kaks Ungarist pärit muusikut – pianist András Schiff ja helilooja György Kurtág. Schiff oli oma Cappella Andrea Barca’ga taas nähtaval kohal jaanuaris Mozarti sünnipäevafestivalil Salzburgis, kus ka Arvo Pärdile mitmeid kummardusi tehti. Allpool tuleb juttu poliitika tungist muusikutegi ritta – Schiff on olnud väga kriitiline postkommunistliku Ungari valitsuse paljude suhtumiste pärast veel praegugi, lubades enam mitte kunagi oma sünnimaale naasta …

*Salzburgi maakonna Suure Kunstipreemia on võitnud egiptuse helilooja Hossam Mahmoud ooperi eest Egiptuse revolutsioonist „18 päeva” („18 Tage”), mis on olnud ka juba laval Salzburgi Landestheateris.

*Kataloonias 11. Cadaqués Orchestra dirigentide konkursil tuli 60 pretendendi hulgas võitjaks praegu Weimaris õppiv Lorenzo Viotti (23) Šveitsist, II koha sai rumeenlane Vlad Vizireanu. Viotti võitis enne ka MDR Sümfooniaorkestri konkursi Leipzigis ja tegi seal nüüd 20. III debüüdi.

*Saksa Operetipreemia (Deutscher Operettenpreis) noortele dirigentidele on pälvinud RO Estonia dirigent Mihhail Gerts. Preemiat andsid 6. korda välja Leipzigi Ooper ja Saksa Muusikanõukogu. Gerts esines sel puhul Leipzigi Muusikalise Komöödia teatri (Linnateatri) orkestri ees Saksa dirigentide foorumi 12. operetitöötoa lõpetamisel 11. I, juhatades numbreid J. Straussi „Nahkhiirest”. Ta kutsuti teatrisse nüüd ka assistendiks Lehári „Lõbusa lese” uuslavastuse (esietendus 22. III) ettevalmistusel ja saab seal juhatada ühe etenduse.

*Edukas on ka Grazis ja Leipzigis õppinud noor leedulanna Giedrė Šlekytė. Ta oli kahe parema hulgas (koos kreeklanna Faidra Giannelou’ga) 90 osavõtja hulgast esmakordsel Küprose SO dirigentide konkursil, 2013. aastast on ta Saksa dirigentide foorumi stipendiaat.

*Dirigent Kent Nagano lepingut Montréali SO muusikadirektorina pikendati 2020. aastani. Orkestril oli 1. – 23. III ka järjekordne Euroopa turnee, esinemispaikadeks Zürich, Bern, Genf, Viin, Madrid, Oviedo, Köln, Essen ja München, solistidena kaasas pianistid Kit Armstrong ja Marc-André Hamelin ning „Operalia” 2007 võitnud ja 2011 koos Naganoga Grammy saanud sopran Jekaterina Lehhina. Orkestrile on käesolev 80. hooaeg, Naganole aga seal kaheksas. 2015. a saab Naganost Hamburgi Riigiooperi ja Hamburgi Filharmoonia Orkestri muusikajuht. Võimalik, et siis laulab seal veel edasi ka Eesti bariton Lauri Vasar, kelle võttis 2009. a tööle praegune muusikajuht austraallanna Simone Young.

*Järgmisest hooajast asub Viini Sümfoonikute peadirigendi ametisse aegade noorima, 39aastasena nimeka maestro Armin Jordani (1932–2006) poeg, Šveitsit pärit Philippe Jordan, asudes sellele postile Fabio Luisi järel. 2009. aastast on ta (samuti noorimana) Pariisi Rahvusooperi muusikaline juht, kus tal on leping a-ni 2018. Viini Sümfoonikud on Theater an der Wieni ning Bregenzi festivali resideeriv orkester.

*Berliini Kunstide Akadeemia Suure kunstipreemia võitis helilooja Mathias Spahlinger, tänavune juubilar (sünd 1944). Tema muusikat on toetanud mõjutused renessansist kuni džässi, konkreetse muusika ja webernliku minimalismini. Akadeemia muusikapreemia laureaat on vene helilooja, Dresdenis ja Berliinis õppinud, praegu Berliinis elav ning Peterburi ülikoolis külalislektorina töötav Sergei Nevski. Tema teoseid kirjastab Berliini Ricordi.

*Berliini esmakordse ooperipreemia sai katalaani noorte heliloojate grupp Spin Off Collective muusikalise komöödia „Mine, Aeneas, mine” („Go, Aeneas, Go”) eest. Rühma kuulub neli heliloojat, Xavier Bonfill, Londonis õppiv Raquel García-Tomás, Joan Magrané ja Octavi Rumbau, libretist Cristina Cordero ning lavastaja Jordi Pérez Solé. Toetuspreemia laureaat on Münchenis džässikompositsiooni õppiv Verena Marisa Schmidt (Saksamaa/Brasiilia) oma muusikalise installatsiooni „Õhuloss/Maapealne riik” („luft-schloss/erd-reich”) eest. Mõlemad teosed toob esiettekandele 14. V Berliini Vene Majas Berliini Neuköllner Oper. Oktoobris on „Aeneas” laval ka Barcelonas ja Madridis. Sügisel sai Saksa televisioonipreemia Verena Marisa Schmidti muusika filmile „Operatsioon Zucker”.

*Frankfurti Muusikapreemia järjekordne laureaat on USA saksofonist, kaks Grammyt võitnud Ernie Watts.

*Eurovision’ilt 1966 (võidulaul „Merci, Chérie”) tuntuks saanud austria laulja ja helilooja Udo Jürgens vääris oma elutöö eest Püha Georgi ordeni. Ta on andnud rohkem kui 2000 kontserti, kirjutanud üle 800 laulu, ta esitustest ja loomingust on müüdud enam kui 100 miljonit helikandjat.

Juri Bašmetilt võeti ära Lvivi muusikaakadeemia auprofessori tiitel

Ukraina-Venemaa konflikt on imbunud muusikassegi: 12. märtsil otsustas Mõkola Lõssenko nime kandva Lvivi Rahvusliku Muusikaakadeemia nõukogu ühehäälselt (ühe erapooletuga), et viiulimuusika maailmatähelt ning Moskva Solistide kunstiliselt juhilt ja dirigendilt Juri Bašmetilt võetakse muusikaakadeemia auprofessori tiitel. Põhjuseks asjaolu, et Bašmet on toetanud Venemaa ja tema presidendi Ukraina-poliitikat. Petitsioonile oli alla kirjutanud 390 nimekat muusika- ja kultuuritegelast.

Juri Bašmet on sündinud Doni-äärses Rostovis, tema emapoolne vanaema oli hutsuul, enne õpinguid Moskva konservatooriumis lõpetas ta Lvivis muusikakeskkooli. Ta on saanud kõrgeid tunnustusi Vene Föderatsioonilt, Taanist (Sonningi preemia), Leedust, Prantsusmaalt ja Itaaliast, Ukrainast, Bulgaariast, valgevenest. 2008 sai ta Grammy ning on ka Londoni Kuningliku Muusikaakadeemia auliige.

Vardo Rumesseni ja Andres Uibo koostööd Moskvaga

Nüüd on meilgi (Rahvusraamatukogus ja EMTA raamatukogus) kättesaadav 2012. a aprillis Moskvas toimunud Aleksandr Skrjabini rahvusvahelise konverentsi ettekannete kogumik, milles on ka Vardo Rumesseni ettekanne „Skrjabini mõjutused eesti heliloojate loomingus”. Konverentsil esines 55 muusikateadlast üheksast riigist, Rumessen esitles seal ka oma neljast CDst koosnevat Skrjabini heliplaadikogumikku „Tähtede kutse” ning esitas kontserdil Skrjabini muuseumis nii Skrjabini kui eesti heliloojate Mart Saare, Heino Elleri, Eduard Oja ja Eduard Tubina klaveriteoseid.

Juba kahel korral on Moskvas roomakatoliku katedraalis kõlanud Andres Uibo sümfoonia „Uus Jeruusalemm“ („Apokalüptiline sümfoonia”). Autori sõnul suurepärased ettekanded on teinud nii 7. I 2013 (festivali „Euroopa jõulud” lõppkontsert) kui 22. XI 2013 Moskva raadio Orfei sümfooniaorkester ja vaimuliku muusika segakoor Blagovest Andrei Jakovlevi juhatusel. Jaanuaris salvestas uudisteosest 45minutiline saade RTR teleprogramm ning see jäädvustati ka DVD-le, teine ettekanne tehti vahetult enne sümfoonia plaadistamist. Kontserti toetasid Eesti Kultuuriministeerium, Euroopa Kolmandate Riikide Kodanike Integreerimise Fond ning Integratsiooni ja Migratsiooni Sihtasutus „Meie Inimesed” (MISA). 15. märtsil andis Radio Rossija eetrisse saate „Kaotatud paradiis” (toimetaja Irina Zimina), kus Palestrina ja Mozarti kõrval oli kolmanda teemana Andres Uibo ja tema sümfoonia „Apokalüpsis”. Saade oli kuulatav ka raadiojaama online’is.

Ka teistest koostöödest vene muusikutega. 15. märtsil oli Cantores Vagantes kutsutud kaasa mängima Peterburi vanamuusika-ansambli Novaja Gollandija 25. aastapäeva kontserdile filharmoonia väikeses saalis. Nad olid juures Rameau’ „Pygmalioni” (1748) Venemaa esiettekandel ning Reet Sukk ja Taavi-Mats Utt soleerisid koos saksa kolleegidega Vivaldi kontserdis kahele orkestrile orelile ja neljale plokkflöödile.

15. veebruaril dirigeeris Moskvas Tšaikovski-nim saalis Vene Rahvusorkestrit Paavo Järvi, juhatades Leningradi blokaadi lõpu 70. aastapäeva puhul Šostakovitši seitsmendat, „Leningradi sümfooniat” (1942).

Varasemaid meenutusi oleks rohkemgi, nt on kõik Järvid Valeri Gergijevi kutsel dirigeerinud Peterburis „Valgete ööde” festivalil, Klaaspärlimäng Sinfonietta mängis Peterburi Filharmoonia Suures saalis Andres Mustoneni käe all, Campanelli Inna Lai juhatusel, Tallinna Poistekoor jmt on olnud menukad Peterburi Jaani kirikus …

Mõned koostööd vene muusikutega, nagu ka Paavo Järvi esinemine Moskvas, toimusid enne Vene-Ukraina konkflikti. Aga Cantores Vagantes käis mängimas Peterburi muusikute kutsel juba konflikti ajal, nagu ka Andres Uibo saade eetris Moskvas … Kas peaksime hakkama hoiduma koostööst suurepäraste vene muusikutega, esinemistest suurepärase vene publiku ees?

Brüsselis tuleb esiettekandele Philippe Boesmans’i uus ooper

Enne kui aprillikuu „Muusikamaailmas” vaatleme uusoopereid alates aasta algusest, teatame ülehomsest maailmaesietendusest Brüsseli kuninglikus teatris La Monnaie, kus lavale tuleb Philippe Boesmans’i „Maailmas” („Au monde”). Lavastuse teeb libreto autorina Joël Pommerat, libreto põhineb tema samanimelisel näidendil. Dirigeerib Patrick Davin. „Au monde” on Boesmans’i kuues ooper, see on laval erandlikuna kokku üheksal õhtul kuni 12. IV. Uuslavastus tehakse koostöös Pariisi Koomilise Ooperi ja Brüsseli kaasaegse muusika festivaliga Ars Musica. Ooperi „sisule” pole kerge ligi pääseda: tegelasteks on isa, vanim poeg, vanim tütar, tütremees, noorim tütar … Osatäitjate hulgas on nimekaid lauljaid, nagu Frode Olsen, Patricia Petibon, Charlotte Hellekant, Yann Beuron. Etendusega saab tutvuda ka veebis. Pressiteadetes meenutatakse Boesmans’i eelmisi menukaid oopereid „Ringmäng”, „Talvemuinasjutt”, „Julie” ning „Yvonne, Burgundia printsess”, mis kõik loodud n-ö suurtel süžeedel (A. Schnitzler, W. Shakespeare, A. Strindberg, W. Gombrowicz), mainekate kirjandusteoste põhjal. La Monnaie pühendab oma esietenduse Brüsselis tegutsenud teeneka teatrijuhi Gérard Mortier’ (1943–2014) mälestusele.

Eesti muusikat ja muusikuid maailmalavadelt, märts 2014

1. III Paavo Järvi külaliskontsert Frankfurti RSOga Aschaffenburgi Linnahallis: Arvo Pärdi „Cantus Benjamin Britteni mälestuseks”, Šostakovitši II klaverikontsert (sol Aleksandre Toradze), Franz Schmidti III sümfoonia.

1. III dirigeeris Kristjan Järvi MDR Leipzigi Raadio SOd Gewandhausi suures saalis, kavas S. Reichi „Three Movements”, E. Carteri tšellokontsert, U. Zimmermanni tšellokontsert „Lieder von einer Insel” (mõlemas solistiks Jan Vogler) ning Skrjabini „Ekstaasipoeem”.

1. III juhatas Tõnu Kaljuste Berliini Filharmoonia kammersaalis festivalil „Nordlichter”, esinesid Rias-Kammerchor ja Ensemble Resonanz. Selles kavas olid Arvo Pärdi „Cantus” ja „Aadama itk”, Tõnu Kõrvitsa „Labürindid” ning kaks osa „Kreegi vihikust”, Lepo Sumera „Concerto per voci e strumenti” ning P. Vasksi „Palve”. Tund enne kontserti toimus tutvustav vestlus.

1.-2. III esines Estonian Trio (Toomas Vavilov, Marius Järvi, Mihkel Järvi) Leedus Birštonase Kuursaalis ja Vilniuses Tarbekunsti muuseumis. Kavas olid René Eespere „Reditus” klarnetitriole, Eduard Oja „Ajatriloogia”, samuti Poulenc, Bruch, Englund, Brahms. Kontserdid kuulusid vahetusprojekti „Baltic Concert Express”.

2., 5., 6. ja 9. III Hando Nahkuri esinemised USAs Texases: 2. III Dallase Christ Lutheran Church (koostöös Cathy Barr), 5. III samas (koostöös Betsy Lintel), 6. III erakontsert Dallases, 9. III vt sama, mis 5. III.

3., 7. ja 10. III Ivari Ilja ja Dmitri Hvorostovki esinemised Brüsselis, Bernis ja Londonis: 3. III Brüsseli kuninglikus teatris La Monnaie ja 7. III Berni Cultur Casinos (kavas Rahmaninov, Medtner, Liszt, Tšaikovski), 10. III Londonis Barbicani keskuses, kus ettekandel olid vaid Puškini sõnadel loodud vene heliloojate vokaalteosed – Glinka (3), Dargomõžski, Borodin, Rimski-Korsakov, Cui, Tšaikovski, Medtner (3), Rahmaninov, Sviridov (2).

4. III dirigeeris Anu Tali Zürichi Tonhalles Zürichi Kammerorkestrit, kus helilooja kohalolekul oli ettekandel Arvo Pärdi IV sümfoonia ja esmakordselt kuulis teost saalis elavas esituses Mihhail Hodorkovski, kellele teos on pühendatud. Kavas olid veel Tõnu Kõrvitsa „Thule eleegiad” ning Haydni I tšellokontsert seades ja lisapala Arbani „Veneetsia karneval”, soleerimas Sergei Nakarjakov. Kontserdi salvestas Šveitsi ringhääling SRF ning see on kavas 3. IV. Kontserdiarvustus koos harukordse fotoga ilmus ka ajalehes Neue Zürcher Zeitung 6. III, autoriks Michelle Ziegler.

5. – 9. III Paavo Järvi kontserdid Bremeni Deutsche Kammerphilharmonie’ga: 5. III Hamburgi Laeiszhalle, 6. ja 7. III Bremeni esindussaal ’die Glocke’, 8. III Luxembourg’i Filharmooniasaal ning 9. III taas Bremen. Kavades oli püsivalt Mozarti Viiulikontsert nr 3, solistiks Alina Pogostkina, Hamburgis ja kõigil kolmel õhtul Bremenis Brahmsi Sümfoonia nr 1, Bremenis ka Schumanni avamäng „Manfred”, veel Haydni Sümfoonia nr 100 ning Luxembourg’is ka Mozarti balletimuusika ooperist „Idomeneo”.

6. III dirigeeris Mikkelis Martti Talvela saalis Mikkeli Linnaorkestrit Andres Mustonen, olles ise ka viiulisolistiks. Tšellosolist oli Alexander Hülshoff. Kavas oli Tšaikovski ning E. Blochi virtuoosseid palu ning Vivaldi kontsert viiulile ja tšellole.

6. III juhatas Paul Mägi Uppsala Kammerorkestrit sealses kontserdi- ja kongressikeskuses: Raveli „Couperini haud”, Britta Byströmi „Yankadi” (kuuele solistile orkestriga) esiettekanne, Busoni „Sümfooniline süit” op. 25 ja E. W. Korngoldi „Tantsud vanas stiilis”. 13. III dirigeeris Mägi heliloojate konkursi „Uppsala 2014” peakontserti, kavas finaali valitud kuue teose esiettekanded: Andreas H. Zhibaj „Be reborn. Die again”, Kristofer Morhedi „Lingering Regrets”, Molly Kieni „Pyramid”, Christos Ntovas’i „Nepheles”, David Riebe „Geopoliticus Child” ja Matthew Petersoni „And all the trees of the field will clap their hands”. Skandinaavia heliloojad esitasid konkursile kokku 51 teost, žürii esimees oli Sven-David Sandström ning liikmete hulgas ka Mirjam Tally ja Paul Mägi.

6. ja 14. III esines Anna-Liisa Bezrodny Inglismaal. 6. III oli ta Londoni Cadogan Hallis kaassolistiks Liana Issakadzele koos orkestriga Virtuosis Vivaldi jt kontsertide ettekandel, 14. III mängis kammermuusikakontserdil Ringwoodis, kus kavas olid Mozarti Keelpillikvintett G-duur, F. Bridge’i keelpillikvintett e-moll ja Beethoveni keelpillikvintett „Torm”.

6.-7. III juhatas Mihkel Kütson Saksamaal Würzburgi Filharmoonia orkestrit, kavas Rahmaninovi „Romanss” ja „Skertso”, Šostakovitši I tšellokontsert, Prokofjevi VII sümfoonia ja Rimski-Korsakovi süit „Kuldkikas”. 1. III dirigeeris ta Krefeldis Massenet’ ooperi „Manon” esietendust, õhtud samas ka 9. ja 14. III ning juhatas veel 21. III Mönchengladbachis Tšaikovski „Mazepat”.

6. – 27. III Koit Soasepa esinemised Soome Rahvusooperi solistina Helsingis: 6., 13., 15. ja 22. III Suurinkvisiitori osas Verdi ooperis „Don Carlo” ning 21. ja 27. III Colline’i osas Puccini „Boheemis”.

6. – 31. III Tanel Joametsa sooloesinemised Venemaal Siberis Elektrostalist, Kemerovost ja Baikalist kuni Sahhalini saareni: 15 kontserti märtsis, turnee lõpeb veel kahe kontserdiga 1. ja 3. IV Holmskis ja Poronaiskis: 6. III Elektrostali Skrjabini-nim Muusikakolledž, 10. III Kemerovo Muusikakolledž, 11. III Taišet, 12. III Tulun, 13. III Irkutski Filharmoonia, 14. III Angarsk, 15. III Baikalsk, 17. III Ulan-Ude Filharmoonia, 20. III Šimanovsk, 22. III Vanino, 25. III Komsomolsk-na-Amure, 26. III Habarovski Filharmoonia, 29. III Svobodnõi, 30. III Blagoveštšenski Filharmoonia, 31. III Južno-Sahhalinsk. Tanel Joametsa seekordsetest kavadest annab ettekujutuse Habarovski Filharmoonia afišš: Bach/Brahmsi „Ciacona” vasakule käele, Brahmsi 4 ballaadi op. 10, Beethoveni VII sonaat D-duur op. 10 nr 3, Bachi 2 prelüüdi ja fuugat HTK I köitest.

7. ja 9. III debüteeris Arvo Volmer MDR Leipzigi Raadio SO ees, kontserdid Dessau Teatris ja Leipzigi Gewandhausis. Solistiks Daniel Hope, olid kavas Debussy „Fauni pärastlõuna”, K. Weilli muusika filmist „Royal Palace” ning ka tema süit viiulile ja orkestrile, Prokofjevi II viiulikontsert ning Raveli balletisüit „Daphnis ja Chloe”.

7., 10. ja 14. III esines Ain Anger solistina Viini Riigiooperis Tšaikovski „Jevgeni Oneginis” Gremini osas. Falk Richteri lavastust dirigeeris Patrick Lange, teisteski osades nimekad lauljad: Tatjana – Dinara Alijeva, Olga – Nadia Krasteva, Lenski – Roland Villazón, nimiosas Mariusz Kwiecień.

7., 15., 18., 24. III juhatas Kristiina Poska Berliini Koomilises Ooperis Mozarti „Võluflööti. 19., 25., 30. ja 31. III on tal T. Akyoli lasteooperi „Ali Baba ja 40 röövlit etendused.
8. ja 15. III esines Juhan Tralla Mannheimi Rahvusteatris Printsi osas Prokofjevi „Armastuse 3 apelsini vastu” uuslavastuses, mida dirigeerib Dan Ettinger. 1. III laulis ta veel peaosa Weinbergi ooperis „Idioot” ning 16. III Tamino rollis Mozarti „Võluflöödis”.

9. III andis klaveriduo Mati Mikalai – Kai Ratassepp kontserdi Soomes Vaasas Toivo Kuula muusikakooli saalis, kavas Mozart, Debussy, Mendelssohn, Prokofjev.

9. – 29. III Lauri Vasara etendused Hamburgi Riigiooperis Janáčeki „Reinuvader rebase” ühes peaosas, Metsniku rollis. Metsnikuprouana on laval saksa metsosopran Renate Spingler, Rebase osa laulab Koreast pärit koloratuursopran, Hamburgi Kammersängerin Hellen Kwon. Uuslavastuse on teinud Johannes Erath, muusikajuht ja dirigent on nimekas USA maestro Lawrence Foster, mängivad Hamburgi Filharmoonikud, laulab Hamburgi Riigiooperi koor. Etendused 9., 12. ja 16. III ning veel edasi kuuel õhtul kuni 5. IV.

9. – 30. III Priit Volmeri rollid Bonni Ooperis: 9., 15. ja 23. III Verdi ooperis „Aida” Kuninga rollis, 27. III Puccini „Toscas” Sagrestano osas ning 30. III Walter Braunfelsi ooperis „Der Traum, Ein Leben” Massudi rollis.

11. III ilmutas Harmonia Mundi Eesti Filharmoonia Kammerkoori uue CD, millele on salvestatud Francis Poulenci „Stabat Mater” ja „Sept répons des ténèbres“. Esitajad on EFK koos Hollandi kammerkooriga Cappella Amsterdam ja Eesti Riikliku Sümfooniaorkestriga, solist on Carolyn Samson, dirigent Daniel Reuss.

11. III TheAster Piano Trio, mille koosseisus mängivad Yumi Hwang-Williams (viiul), Silver Ainomäe (tšello) ja Hsing-ay Hsu (klaver), esines USAs Colorados Arvada Trinity Presbyterian Churchis, kavas olid Beethoveni V trio D-duur, Raveli trio a-moll ning Jennifer Higdoni „Fiery Red”.

12. III juhatas Olari Elts Jyväskylä Sinfoniat sealses teatrimajas helilooja Pekka Kostiaineni 70. sünnipäeva puhul. Ettekandel olid Kostiaineni „Requiem”, Erkki-Sven Tüüri „Prophecy” (solist akordionil Mika Väyrynen), G. F. Haasi „Unheimat” ning R. Straussi „Kodanlasest aadlimees”.

12. – 14. III Neeme Järvi kontserdid Šveitsi Romaani Orkestriga (12 . ja 14. III Genfi Victoria Hallis, 13. III Lausanne’is Beaulieu’ teatris). Kava avas Tšaikovski „Pidulik kroonimise marss”, seejärel Brahmsi kontsert viiulile ja tšellole orkestriga a-moll, solistideks Vadim Repin ja Truls Mørk, kes jäid seda koos Järviga mängima pika sarjana. Õhtu lõpupooles kõlas kahel esimesel kontserdil Šostakovitši XI sümfoonia, 14. III Genfis aga Prokofjevi V sümfoonia.

12., 13. ja 16. III dirigeeris Müncheni Filharmoonikuid Paavo Järvi – kõik kolm kontserti Müncheni filharmooniasaalis ‘Gasteigis’ läksid sama kavaga: „Armastusstseen” Berliozi ooperist „Romeo ja Julia”, Skrjabini klaverikontsert fis-moll ja Schumanni I sümfoonia. Skrjabini klaverikontserdi solistiks oli meilgi esinenud serblanna, Viinis elav Anika Vavić.

15. III Moskvas Radio Rossija programmis läks eetrisse saade Andres Uibost ja tema sümfooniast „Uus Jeruusalemm (sümfoonia „Apokalüpsis), toimetajaks Irina Zimina. Saade kandis pealkirja „Kaotatud paradiis ning selles olid eelnevalt veel Palestrinale ja Mozartile pühendatud saatelõigud. Saade oli otsekuulatav raadiojaama online’is.

15. III Reet Sukk ja Taavi-Mats Utt stuudiost Cantores Vagantes olid kutsutud mängima Peterburi vanamuusika-ansambli Novaja Gollandija 25. aastapäeva kontserdile filharmoonia väikeses saalis. Nad osalesid Rameau’ „Pygmalioni (1748) Venemaa esiettekandel ning tegid mõlemad solistidena kaasa Vivaldi Kontserdi plokkflöötidele, orelile ja keelpillidele RV 585 ettekandel.

15.-16. III Peeter Vähi kooriteos „Suure vee taga („Aiz Daugavas vara dārzs”, läti rahvaluule) kõlas esmakordselt „Riia – Euroopa kultuuripealinna 2014 tellimusena Riias Läti ülikooli aulas, esiettekanded tegi noortekoor Kamēr oma kunstilise juhi Jānis Liepiņši dirigeerimisel. Kõik esiettekanded kuulusid projekti „Merevaigulaulud, kuhu telliti uusteosed 16 maa 17 heliloojalt.

16. ja 20. III Külli Tominga esinemised koos keelpillikvartetiga Le Cameriste Ambrosiane ja pianist Luca Schieppatiga Milanos, kontserdipaikadeks Spazio Scopricoop Novate Milanese ja Spazio Scopricoop Milano Via Aronas. Kavas olid aariad Mozarti ooperist „Lucio Silla ning Mozarti kontsert KV 414, samuti esitati Beethoveni I keelpillikvartett.

18. III esines sopran Maria Valdmaa Londoni Händeli festivali raames korraldatud Händeli lauljate konkursi finaalis viie parema hulgas ning saavutas II koha koos Michael Oliveri preemia ja publiku preemiaga. Kolmevoorulise konkursi (poolfinaal toimus 6. III) finaalis esitas ta Galatea aaria teosest „Acis ja Galatea“, Armida aaria ooperist „Rinaldo“ ja Adelaide aaria ooperist „Lotario“. Konkursile käis Händelit ette laulmas 90 noort solisti, poolfinaalis esines veel teisegi Eesti lauljana sopran Maria Veretenina. Lauljaid saatis London Handel Orchestra, dirigeeris Laurence Cummings.

19. III esines helilooja Vsevolod Pozdejev pianistina Peterburis Šeremetjevi lossis festivali „Avangardist tänapäevani programmis kontserdikavas „Lähiringkond II, kus esines veel kolm Peterburi solisti. Pozdejev esitas enda muusikast I osa sonaadist klaverile ja „Poeetilise hetke („Päev oli hele …), samuti Liisa Hirschi pala „Vseva’s Light ning Pille Kanguri „Impressiooni I.

19.-20. III seisis Olari Elts Helsingi Linnaorkestri ees Musiikkitalo suures saalis, kavas olid J. Adamsi „The Chairman Dances” ja tema „Absolute Jest” keelpillikvartetile ja orkestrile (kaastegev kvartett Meta4), Beethoveni 12 kontratantsu ning Beethoveni I sümfoonia.

19. – 25. III Neeme Järvi ja Šveitsi Romaani Orkestri külaliskontserdid Saksamaal, Rootsis ja Norras: 19. III Kölni Filharmoonia suures saalis, 21. III Göteborgi Kontserdimajas, 22. III Rootsis Vara Kontserdimajas, 23. III Oslo Ooperimajas ja 25. III Berliini Filharmoonia suures saalis. Kölnis olid kavas J. Raffi prelüüd „Romeo ja Julia”, Brahmsi duokontsert (sol-d V. Repin ja T. Mørk) ning Berliozi „Fantastiline sümfoonia; Göteborgis: Mendelssohni I sümfoonia, Brahmsi duokontsert ja Nielseni „Aladdini süit; Varas ja Oslos korrati Kölni kava; Berliinis kõlasid Raffi „Romeo ja Julia, Bruchi I viiulikontsert (sol V. Repin) ning Berliozi „Fantastiline sümfoonia.

19. – 26. III juhatas Paavo Järvi kokku kuus kontserti Frankfurti Raadio SO ees sama kavaga: kõikjal kõlas Brahmsi viiulikontsert Hilary Hahniga solistina ning Bruckneri III sümfoonia (1889. a versioon). Kontserdid toimusid 19. – 21. III Frankfurti Alte Operis, 23. III Düsseldorfi Tonhalles ja 24. III Müncheni ‘Gasteigis’. Plaaniväliselt võttis FRSO vastu veel kutse esineda Paavo Järvi juhatusel 26. III sama kavaga Türgis Istanbulis, kontserdipaigaks İş Sanat Istanbul Hall.

20. III Ungaris korraldatud VII Eesti nädalal andis By Heart Quartet Budapestis kontserdi eesti muusikast, kus olid ettekandel Arvo Pärdi „Fratres” ja „Aliinale”, Erkki-Sven Tüüri sonaat, Veljo Tormise „Lase kiik käia! ” ning Lepo Sumera „Pala aastast 1981” ja „Quasi improvisata”.

20. III esines Anna-Liisa Bezrodny Tšaikovski viiulikontserdi solistina koos Tambovi Sümfooniaorkestriga sealse Rahmaninovi festivali avaõhtul, dirigeeris Mihhail Leontjev.

20. – 22. III Jüri Alperteni neli viimast etendust Straussi „Nahkhiirega” ja koos Vaasa Linnaorkestriga (kontsertmeister Maano Männi) Vaasa Linnateatris (22. III anti kaks etendust). Esietendus toimus 10. I, lavastuse tegi Mika Nikander, koreograafiks Jorma Uotinen, Eisensteini osas Anton Saris, Rosalindena vaheldumisi Angelika Klas ja Jenny Sandelin.

21. – 29. III esineb Kai Rüütel solistina Antwerpeni Linnateatris Šostakovitši ooperi „Mtsenski maakonna leedi Macbeth” uuslavastuses. Dirigeerib Dmitri Jurovski, lavastuse on teinud Calixto Bieito. Ta laulab Sonetka partiid, Katerina, Borissi ja Sergei osas esinevad vastavalt Ausrinė Stundytė, John Tomlinson ja Ladislav Elgr. Etendused 21., 23., 26. ja 29. III, samuti veel 1., 3. ja 6. aprillil.

22.-23. III Kristjan Järvi kontserdid Jaapanis Yomiuri Nippon SO ees, kontserdipaikadeks Tokyo Metropolitan Arts Theatre ja Yokohama Minato-mirai Hall. Kavas olid 3 osa G. Pritskeri teosest „Cloud Atlas Symphony”, Korngoldi viiulikontsert D-duur, solistiks Hyeyoon Park, ja Brahms/Schönbergi klaverikvartett.

23. III Festivalil „Poznańi muusikakevad” Poolas toimus Sepia Ensemble’i kontsert projekti „Zooming: Estonia” raames, kus kavas oli valdavalt eesti muusika. Poznańi muusikaakadeemia aulas kõlasid järgmised teosed: Galina Grigorjeva „Perpetuum mobile”, Mari Vihmandi „Down the Stream II” (abegg), Kerri Kotta „Circulus III”, Tõnu Kõrvitsa „Thule mustrid”, Märt-Matis Lille „Öine tee” ja Tatjana Kozlova-Johannese „Reservoir 2”, lisaks oli kavas ka K. Serocki ja W. Szaloneki varasemaid teoseid. Kontserdikava valmis Eesti Muusika Infokeskuse ja agentuuri Sonora koostöös.

25. III laulis Eesti Filharmoonia kammerkoor Oslo rahvusvahelisel kirikumuusikafestivalil Oslo katedraalis, kavas Rahmaninovi „Koguöine teenistus” op. 37, dirigeeris Daniel Reuss.

25. ja 28. III Ivari Ilja ja Dmitri Hvorostovski esinemised Austrias, Viinis ja Grazis: 25. III Viini Riigiooperis (Rahmaninov, Medtner, Liszt, Tšaikovski) ja 28. III Grazi Musikvereinis (sama kava).

25. – 28. III Mihkel Kütsoni kontserdid Krefeldi ja Mönchengladbachi teatrimajades Niederrheinische Sinfoniker’i ees: P. Vasksi „Viatore”, J. Higdoni kontsert löökpillidele ja orkestrile, solistiks Aleksei Gerassimez, ja Brahmsi IV sümfoonia.

27. ja 28. III Porvoo Kunstitehases esitatakse Piazzolla tango-ooper „Maria de Buenos Aires” kontsertvariandis, kus nimiosalist laulab Angelika Klas, tema partneriks on Martin Alvarado ja mängib Lohja Linnaorkester Iikka Kotaja juhatusel. Etendus ka 4. IV Helsingi Savoy teatris.

28. III Kaisa Roose on kutsutud neljandaks dirigendiks Pariisi, kus Cité de la musique’is kantakse ette K. Stockhauseni suurteos „Carré” (1960) neljale orkestrile ja neljale koorile; n.ö liiderdirigent on tema nimekas õpetaja Kopenhaagenist Michel Tabachnik, teisteks dirigentideks veel Ulrich Pöhl ja Nathalie Marin. Liiderorkestriks, projekti korraldajaks on flaami ühiskonna institutsioonina Brüsseli Filharmoonia Orkester, kes on ühtlasi Pariisi Cité resideeriv orkester ja kelle peadirigendiks on a-st 2008 Michel Tabachnik. Proovid muusikalinnakus algasid 24. III, kontsert on ammu välja müüdud.

28. – 30. III Eesti kultuuripäevadel Bonnis esinevad ühingu Eesti Ühiskond Saksa Liitvabariigis korraldusel Bonni Annabergi lossis moto all „Pärimusest ja päris elust” Bonni Ooperi bass Priit Volmer (klaveril Aita Sibul), rahvaluuleteadlane Mikk Sarv ning Rain Simmul (näitleja), Jaan Sööt (kitarr ja laul) ja Allan Jakobi (akordion), tuues publikuni kontsertetenduse Raimond Valgrest „Minu elu lood”.

28.-29. III juhatab Risto Joost kahte eesti teost, Arvo Pärdi „Aadama itku” ja Erkki-Sven Tüüri „Ärkamist”, esitajaiks Eesti Filharmoonia Kammerkoor ning Tallinna Kammerorkester. Kontserdid on Sloveenias Maribori Union Hallis ning Austrias Kremsis lihavõttefestivali „Imago Dei” avakontserdina sarjas „Klangraum”.

28. – 30. III Neeme Järvi dirigeerib Frankfurti RSOd külalisreisil Austriasse: 28. III Innsbrucki Kongressimajas, seejärel Linzi Brucknerhausis ning Viinis Musikvereini Kuldses saalis. Kavas on Brahmsi viiulikontsert, solistiks ameeriklanna Hilary Hahn, ja Bruckneri III sümfoonia 1889. a versioonis.

29. III Juhan Tralla laulab Verdi „Stiffelio” uuslavastuse esietendusõhtul Mannheimi Rahvusteatris Raffaele osas. Lavastaja on Regula Gerber, dirigeerib Alois Seidlmeier, nimiosas Martin Mühle, Lina partiid laulab Galina Šesternjova.

30. III dirigeerib Olari Elts Müncheni Kammerorkestrit Kölni Filharmoonia suures saalis Kölni pühapäevakontsertide sarjas: Schuberti „Avamäng itaalia stiilis” C-duur, Georg Friedrich Haasi „Unheimat” (2009) 19 keelpillile, R. Straussi oboekontsert D-duur (sol Ramón Ortega Quero), Mendelssohni IV sümfoonia.

31. III Trio koosseisus Oksana Sinkova (flööt), Miriam Rodriguez Brüllová (kitarr, Slovakkia) ja Petr Nouzovský (tšello, Tšehhi) esineb Tšehhis, Poděbrady raekojas, kavas Händeli, Haydni ja Schuberti teosed.

31. III soleerib Mihkel Poll UKs Sutton Coldfield Town Hallis koos orkestriga Birmingham Sinfonia Rahmaninovi III klaverikontserdi d-moll ettekandel, dirigeerib Michael Seal.

 Arvo Pärdi muusika ettekandeid (välisesinejad)

1. III Kremerata Baltica võttis oma kavasse Arvo Pärdi teosed „Aadama itk” (Venemaa esiettekandes) ja „Tabula rasa”, mängides neid Peterburi Filharmoonia suures saalis Gidon Kremeri käe all. Koorina oli kaastegev Peterburi Filharmooniaühingu noortekoor. Harukordselt olid „Tabula rasa” solistideks taas teose kunagiste esiettekandjatena Gidon Kremer koos Tatjana Grindenkoga (nüüd vist partiid vahetatud?), klavessiinipartii esitas Reinut Tepp. Õhtu kavas oli veel vaid J. Taveneri muusika. Kontsert toimus VI õigeusu muusika festivalil „Suure Paastu päevade kontsertide” sarjas patriarh Kirilli toetuse all. Pärast Peterburi andis orkester kolm kontserti Lätis ja kolm Leedus.

1. III Pärdi „Aadama itku” esitas ka Mulhouse’i Sümfooniaorkester Prantsusmaal, nende kavas (ka Ligeti ja Schumann) oli veel ka Pärdi „Silvanuse laul”, esitused koos kammerkooriga Les Cris de Paris, dirigeeris Léo Hussain.

4. III Jørgensen Trio mängis UKs Bristoli keskuses The Lantern teose „Mozart-Adagio”.

7. III Frankfurti Raadio kontserdisaalis hr-Sendesaal kõlas „Perpetuum mobile”, mängis Frankfurti Raadio SO, dirigeeris Franck Ollu. Kontsert sarjast „Forum Neue Musik” oli eetris programmis hr2-kultur 18. III.

7. III Norras Bergeni Grieghallenis oli ettekandel „Summa”, esitajaks kvintett koosseisus Vadim Gluzman, Sandis Šteinbergs, Maksim Rõssanov, Ilze Kļava ja Reinis Birznieks.

17. III Budapestis Vigadó kontserdisaalis mängiti pala „Arbos” esitas Zugló Filharmoonia Orkester.

19. – 21. III ja 27. III Belgias tegid „Stabat Materi” mitu ettekannet Vox Luminis ja Goeyvaerts String Trio, kontserdipaikadeks olid kirikud Lommelis, Willebroekis, Hasseltis ja Leuvenis.

21.-22. III Varssavi Rahvusfiharmoonias kõlas „Lamentate”, esitasid Marcin Koziak ja Varssavi Sümfooniaorkester Jerzy Maksymiuki juhatusel.

22.-23. III Saksamaal Burgdorfi linnakirikus kanti ette „In principio”, esitasid Konzertchor Burgdorf ja Orchester Opus Bern, dirigeeris Hans-Ulrich Fischbacher.

22. III Viinis Püha Stefanuse katedraalis tuli esitamisele „Passio” ettekandjaiks Vokalensemble St. Stefan ja Wiener Domorchester Markus Landereri juhatusel.

23. III Dublinis mängis Kuningliku Iiri muusikaakadeemia kammerorkester „Cantust Benjamin Britteni mälestuseks”, juhatas Elizabeth Csibi.

24. III Delta Saxophone Quartet mängis oma kavas Pärdi „Summa’t”, kontsert „Rock meets Reich … ” toimus Londonis St. John Smith Square’i katedraalis.

27. III City of London Sinfonia kavas koos vokaalkvartetiga kõlasid „Fratres” ja „Litany”, kõrvuti Taveneri ja Bryarsi teostega. Kontsert toimus Londoni Southwark Cathedralis. „Fratres’e” viiulisolist oli Alexandra Wood, „Litany” esitusel osalesid Hilliard Ensemble ja Holst Singers, kontserti dirigeeris Stephen Layton.

27. – 29. III USAs Philadelphia Kimmel Center’ Verizon Hallis on kolmel korral ettekandel Pärdi „Cantus”, kõrvuti Britteni Viiulikontserdiga Janine Janseniga solistina, mängib Philadelphia Orchestra, dirigeerib Donald Runnicles.

30. III tšellomuusikakavaga „A Tale of Two Cellos” jätkasid Briti saartel oma esinemisi tšelloduo Julian ja Jiaxin Lloyd Webber ning pianist Pam Chowhan. Selles kavas on alati kõlamas ka duo seades Pärdi „Eesti hällilaul”.

Varasemast

28. II Ansambli Una Corda kontsert Berliinis festivalil „Nordlichter”, kavas olid Helena Tulve „Silmajad”, Mart Soo „Eemal tuli lähmale”, Mirjam Tally „Voolujoon” ja Raimo Kangro „Display IV”.

25. II Plaadifirma ECM andis välja Erkki-Sven Tüüri uue autoriplaadi, millel on kaks Frankfurti Raadio SO tellitud teost – VII sümfoonia („Pietas”) ja Klaverikontsert. Esitajateks on Frankfurti Raadio Sümfooniaorkester Paavo Järvi juhatusel, Põhja-Saksa Raadio koor, pianist Laura Mikkola.

14. II Koos Eesti Filharmoonia Kammerkooriga salvestatud CD (dir Marc Minkowski) Wagneri ja Dietschi „Lendavast hollandlasest” vääris ajakirja Opera veebruarikuu 2014 kuu plaadi tiitli.

11. I Mihhail Gerts dirigeeris Saksa Operetipreemia värske laureaadina Leipzigi Ooperis Leipzigi Muusikalise Komöödia teatri orkestri ees katkendeid J. Straussi „Nahkhiirest”.

 

 

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming