MUUSIKAMAAILM

Priit Kuusk

„Aadama itk” mõjutab maailma

Pärast Los Angeleses saadud Grammyt on Arvo Pärdi „Aadama itk” („Adam’s Lament”) jätkuva tähelepanu all, ka Tõnu Kaljuste uutes kavades. Kohe tehti ju ettekanne Salzburgi Mozarti nädalal (1. II), heliloojagi oli Mozarteumi saalis kohal. Päev varem oli Dennis Russell Davies viinud Pärdi IV sümfoonia „Los Angeles” Linzist Viini Musikvereini; Pärt jõudis sinnagi ja külastas Viinis ka Arnold Schönbergi keskust. Eile juhatas Kaljuste „Aadama itku” Amsterdami Muusikamaja suures saalis saksa tippkollektiividega Rias-Kammerchor ja Ensemble Resonanz, homme on ta samaga Berliini Filharmoonia kammersaalis. Õhtu kava on harukordne: Tõnu Kõrvitsa „Labürindid” ning 1. ja 8. osa „Kreegi vihikust”, Lepo Sumera „Concerto per voci e strumenti”, P. Vasksi „Palve” („Prayer”), Pärdi „Cantus” ja lõpetamas „Aadama itk”. See on tõeline eesti muusika läbilöök.

Homme kõlab „Aadama itk” ka Gidon Kremeri käe all Kremerata Balticaga Peterburi Filharmoonia suures saalis, samuti on see Mulhouse’i SO kavas Prantsusmaal. 23. II esitati teost koos Philadelphia KOga USAs. Sümfooniat nr 4 dirigeerib eile-täna Brnos Peter Vrábel, Zürichi KO ees seisab 4. III aga Anu Tali. „Aadama itku” laulab taas ka Eesti Filharmoonia Kammerkoor koos Tallinna KOga Sloveenias Mariboris ja Austrias Kremsis (28. ja 29. III, dir Risto Joost).

Tahan eesti muusika tutvustajana esile tõsta dirigent Rupert Goughi, kes käis Londoni Royal Holloway kooriga suvel ka Eestis (siis Tõnu Kõrvitsaga, plaadistanud „Kreegi vihiku”), 21. II tõi välja aga kava „Hilisõhtused balti eleegiad” („Late Night Baltic Elegies”) Bristolis oma koori ja Bristol Ensemble’iga: Pärdi neli teost, P. Vasksi „Dona nobis pacem” ning T. Kõrvitsa „Öö pimeneb mu ümber“ („The Night is Darkening”) ja „Thule eleegia”.

Eile-täna veel: Paavo Järvil on Frankfurdi RSOga ettekandel Pärdi „Cantus”, Risto Joosti käe all kõlas eile Norrlandi Ooperi SO esiettekandes Mirjam Tally „Valgus ja pimedus” („Light and Darkness”, kooriga Sångkraft), lisaks P. Vasksi viiulikontsert „Kauge valgus”. Ja Ewert and The Two Dragons teeb täna oma kauaoodatud Venemaa debüüdi, astudes üles Peterburis festivalil „Stereotalv” („Stereozima”).

 Tunnustus

*Rõõmustav on Sofia Gubaidulina edu: ta pälvis oma elutöö eest 55. Veneetsia biennaalil Kuldse Lõvi. Itaalia esiettekande tegid ta kontserdist „Glorious Percussion” Les Percussions de Strasbourg ja Teatro La Fenice orkester.

*Rahvusvahelise klassikalise muusika auhinnaga (International Classical Music Award) pärjati Paavo Järvit Frankfurdi RSO dirigendina Hindemithi CD eest (viiulikontsert, viiulisonaadid, sol Frank Peter Zimmermann).

*Müncheni KO naismuusiku auhinna (Musica Femina) võitis serblanna Milica Đorđević (sünd 1984) ning sai uue teose tellimuse.

*Staubach Honoraria otsusel saavad noored Ann Cleare (Iirimaa), Marina Horkova (Venemaa) ja Steven Taverson (Ühendkuningriik) kirjutada uue teose Darmstadti selle aasta suvekursustele. Valikuks saadeti 130 oopust 35 maalt.

* Poolatar Agata Zubel (sünd 1978, ka laulja) sai Hannoverist tellimuse Lutosławski aastaks, teose „In” suurele orkestrile esmaesitas Alam-Saksi RO (dir Karen Kamensek).

*Helilooja Fabio Nieder, meil tuntud ka Tanja Kozlova-Johannese õpetajana, pälvis Roomas Feltrinelli preemia (65 000 eurot), mis on Itaalias kõrgeim muusikateaduse auhind.

*Sarah Nemtsov (sünd 1980) on võitnud SLV Kunstide Akadeemia Busoni-nimelise auhinna. Müncheni biennaalil (2012) esietendus ta ooper „L’Absence”.

*Boston New Music Initiative’i 2014. aaasta loomingupreemia võitis Daniel Moreira (sünd 1984) Brasiiliast. Ta on ka Mozart Stiftungi 2014. aasta stipendiaat, sai esikoha Saksa muusikakonkursil (2012) ja oli Gaudeamuse auhinna nominent (2013).

*Aivo Välja teenis Baieri Riigiooperis „Pähklipurejat” juhatades orkestrantide soosingu ja hea meediavastuvõtu kõrval välja Müncheni päevalehtede medali TZ-Rose: ta etendused valiti nädala väljapaistvaimaks teatrisündmuseks (18. – 24. I); on tavatu, et märgati dirigenti balletti juhatamas.

*Maailma olulisemaid, Grawemeyeri kompositsiooniauhind (100 000 dollarit) tuli USAst Louisville’ist serbia heliloojale Đuro Živkovićile meile lähedale Stockholmi. Põhjala muusikagümnaasiumi (Nordiska Musikgymnasium) klaveriõpetaja Klarika Kuusk teatab, et nad on koolis kolleegid: Đuro Živković õpetab teooriat, viiulit ja orkestrimängu ning tahab nüüd 16-liikmelise ansambli ja oma teostega väga Tallinna külastada. Otsime talle saali.

 Eesti muusikat ja muusikuid maailmalavadelt
1. II Tõnu Kaljuste juhatas Salzburgi Mozarti nädalal Camerata Salzburgi ja Läti Raadio koori Mozarteumi suures saalis. Kavas: Mozarti „Sancta Maria, mater Dei” ja „Ave verum corpus”, Arvo Pärdi „Salve Regina” ja „Aadama itk” (kava lõpetamas), R. Straussi Oboekontsert D-duur (sol François Leleux) ja „Õhtu” („Der Abend”) koorile, saalis ka Arvo Pärt. Kontserdi eel vestlesid Pärdist Kaljuste ja Mozarti-nädala peakorraldaja Matthias Schulz.
1. II Olari Eltsi viimane, kolmas kontsert Seattle’i SO ees USAs: Benaroya Hallis kõlasid J. Adamsi „Chairman Dances”, Šostakovitši II klaverikontsert (sol Aleksandr Melnikov), Adamsi „The Black Gondola” ja Šostakovitši IX sümfoonia Es-duur.
1. – 21. II dirigeeris Jüri Alperten Vaasa Ooperi J. Straussi „Nahkhiire” etendusi Vaasa Linnateatris (1., 14., 15.(2), 20. ja 21. II – kokku kuus etendust), lavastaja on Mika Nikander, koreograaf Jorma Uotinen, Rosalinde osas Angelika Klas või Jenny Sandelin, mängib Vaasa Linnaorkester, kus kontsertmeistriks on Maano Männi. Etendused ka märtsis.
1., 8., 15. ja 23. II juhatas Hendrik Vestmann Bonni Ooperis Puccini „Tosca” etendusi. Kõigil neil laulis teatri värske koosseisulise solistina kaasa Priit Volmer Mesneri osas.
2. II Vox Clamantise viimane, viies kontsert Nantes’is festivalil „La Folle Journée”. Kontserdisari samas saalis ja sama kavaga algas Nantes’is 29. I, kõik esinemised Jaan-Eik Tulve juhatusel. Ansambel oli festivalil neljandat aastat järjest. Ettekandel olid J. Cage’i „The Wonderful Widow of Eighteen Springs” ja „A Flower” ning David Langilt viis teost, kava lõpetuseks tema „For love is strong”, nende vahel ka kaks gregoriaani graduaali.
2. ja 6. II Aare-Paul Lattiku orelikontserdid Peterburis: 2. II Stanislavi-nim rooma-katoliku kirikus, kavas Arvo Pärdi „Trivium” ja Artur Kapi I orelisonaat f-moll (1897), Bach, Guilmant ja Duruflé. 6. II kontsert toimus Smolnõi katedraali kontserdisaalis, kavas A. Kapi I orelisonaat, Bachi Kolmekordne fuuga Es-duur BWV 552/2, F. Kreisleri „Prelüüd ja allegro Pugnani stiilis”, M. Duruflé Süit op. 5, A. Pärdi „Trivium” ning lõputeoseks T. A. Vitali ciacona g-moll L. Charlier’ seades viiulile ja orelile, solistiks noor Jevgenia Lubjantseva Peterburist.
2., 7., 9. ja 12. II laulis Lauri Vasar Hamburgi Riigiooperi Bizet’ „Carmeni” uuslavastuses Escamillo osa. Lavastuse tegi Jens-Daniel Herzog, dirigeeris noor ameeriklane Alexander Soddy, nimiosas esines noor austerlanna Elisabeth Kulman, don José osas austria tenor Nikolai Schukoff, Micaelana armeenlanna Liana Aleksanjan.
2., 14. ja 19. II Ines Maidre kontserdid Norras Bergenis. 2. II astus ta üles Püha Johannese kirikus koos Bergeni Kammerkooriga, kavas Dobrogoszi „Missa” ja Rutteri „Magnificat”. 14. II mängiti Søreide kirikus sõbrapäeva puhul kava „Tango Valentin”, kaastegevad Ingmar Simson-Valtin (viiul), Ståle Ytterlid (laul), Morten Gunnar Larsen (klaver) ja Tango Abrazo tantsijad. 19. II hommikul mängis ta orelikava Bergeni Ristikirikus.
3. II Aix en Provence’i Suures Teatris toimus klassikapreemiate „Victoires de la Musique classique” värskete laureaatide ning kutsutud tippsolistide galakontsert, mida juhatas Kristjan Järvi. Esinejate hulgas olid Janine Jansen, Fazil Say, Karol Beffa, Renaud ja Gautier Capuçonid, Khatia Buniatišvili, Karine Deshayes, Franco Fagioli, Diana Damrau, Romain Leleu, ansambel Café Zimmermann jmt.
3. II Ülemaailmses veebipoes Amazone tuli müügile Roxanna Panufniku teose „Dance of Life – Tallinn Mass” CD, mille andis välja Warner Classics. Missa esitajaiks on Patricia Rozario, Jaak Johanson, Collegium Musicale, ETV tütarlastekoor, EMTA segakoor, Tallinna Kammerorkester Mihhail Gertsi juhatusel.
3. – 11. II osales Ain Anger Mussorgski „Boriss Godunovi” poollavalistes ettekannetes Pimeni osatäitjana koos Orchestre National du Capitole de Toulouse’i ja kooriga Orfeón Donostiarra, dirigendiks oli Tugan Sohhijev: etendused toimusid 3. II Toulouse’is, 5. II Pariisis Salle Pleyelis, 7. II Hispaanias Oviedos ja 11. II Hispaanias Pamplonas, nimiosalist laulis Ferruccio Furlanetto, kaastegevad ka mitmed Peterburi Maria Teatri solistid.
3., 6., 9. ja 12. II Ivari Ilja esinemised Dmitri Hvorostovski klaveripartnerina Wiesbadenis, Baden-Badenis, Düsseldorfi Tonhalles ja Berliini Konzerthausis, kavades Tšaikovski, Mussorgski, Liszt ja Rahmaninov.
4., 8. ja 19. II juhatas Mihkel Kütson Prokofjevi ooperi „Armastuse kolme apelsini vastu” etendusi Berliini Koomilises Ooperis.
5.-6. II Neeme Järvi kontserdid Göteborgi Sümfoonikutega, kavas Haydni sümfoonia nr 77, Mozarti „Sinfonia Concertante” (sol-d Sara Trobäck Hesselink ja Ellen Nisbeth), K. Atterbergi „Sinfonia funèbre” (V sümfoonia).
7. II Olari Eltsi kontsert Kopenhaagenis Kuningliku Kapelli ees Taani Kuninglikus teatris: Beethoveni avamäng „Leonora” nr 3 ja viiulikontsert, solistiks Christian Tetzlaff, Stravinski „Petruška”.
7. II dirigeeris Mihkel Kütson Mönchengladbachi teatris Tšaikovski „Mazepa” etendust.
7. II plaadifirma ECM (München) laskis välja Helena Tulve autoriplaadi „Arboles lloran por lluvia” („Puud nutavad vihma järele”). Plaadil kõlavad lisaks nimiteosele kammerpalad „Reyah hadas ’ala”, „silences/alarmes”, „L’Équinoxe de l’âme” ning orkestriteos „Extinction des choses vues” (2007). Esitajaiks on Arianna Savall (sopran, harf), Charles Barbier (kontratenor), Taniel Kirikal (kontratenor), Marco Ambrosini (nükkelharf), Riivo Kallasmaa (oboe), Helena Tulve (veiniklaasid, tuulekellad), Nyyd Kvartett, Vox Clamantis, Hortus Musicus ja Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, dirigeerivad Olari Elts ja Jaan-Eik Tulve.
8.-9. II Kristjan Järvi kontserdid MDR-Sümfooniaorkestri ees Suhli Kongressikeskuses ning Leipzigi Gewandhausis, kavas Raveli „Couperini haud”, R. Straussi „Divertisment” op. 86, Carel Kraayenhofi „Suite Compasión” (sol bandoneonil autor).
8. – 11. II juhatas Mihkel Kerem Camerata Nordica kontserte Rootsis Blomstermålas, Varbergis, Kalmari lossis ja Oskarshamni kirikus. Kava alustasid kaks teost eesti muusikast, Jaan Räätsa kontsert kammerorkestrile ning Eduard Oja süit „Vaikivad meeleolud”, seejärel Hindemithi „Leinamuusika”, solistiks Guy Ben-Ziony, S. Barberi „Adagio” ning keelpilliorkestriseades Beethoveni VI keelpillikvartett op. 18.
8., 14. ja 20. II laulis Koit Soasepp Soome Rahvusooperis Mozarti „Don Giovannis” Komtuuri osa. Friedrich Meyer-Oerteli lavastust dirigeerib Speranza Scapucci, nimipartiid laulab Jaakko Kortekangas.
9. II dirigeeris Aivo Välja Münchenis Tšaikovski „Pähklipureja” viimaseid etendusi (2 ühel päeval), mis anti Baieri Rahvusteatris Riigiooperi balletitrupiga, mängis Baieri Riigiorkester.
11. II Londoni džässiklubis Club Inégales toimus Eesti Muusika Arenduskeskuse eestvõtmisel Eesti džässi tutvustav kontaktüritus. Esitlus-kontserdil astusid üles Kadri Voorandi trio, duo Tuule Kann–Jaak Sooäär, Oleg Pissarenko Band ning Villu Veski & Ola Onabule (vokaal, UK).
12. II mängis Kristjan Randalu taas Dhafer Youssefi kvinteti koosseisus, esineti festivalil „Talvehelid” („Sons d’hiver”) Rungis’ teatris Prantsusmaal.
12. ja 13. II Erkki-Sven Tüüri akordionikontserdi „Prophecy” ettekanded Soomes Kotkas ja Kouvolas koos Kymi Sinfoniettaga, dirigeeris Alexander Mickelthwate USAst. Solistipartii esitas teose esiettekandegi teinud Mika Väyrynen.
12. – 14. II Neeme Järvi kontserdid Šveitsi Romaani Orkestri ees, 12. ja 14. II Genfi Victoria Hallis, 13. II Lausanne’is Palais de Beaulieu’s. Kavas olid Brahmsi III sümfoonia ja Griegi klaverikontsert, solistiks Lars Vogt.
13. II juhatas Andres Mustonen Soomes Joensuu Linnaorkestrit, Carelia saalis kõlas kava „Schumann – klaverimuusika meister”: Schumanni klaverikontsert, solistiks Gil Shohat, ja Schuberti Ii sümfoonia B-duur.
13. II oli Mati Palm kutsutud osalema solistina galakontserdil „Parimate basside paraad” kõrvuti kuue nimeka vene lauljaga (sh Aleksandr Vedernikov). Kontsert anti Moskva konservatooriumi suures saalis F. Šaljapini sünniaastapäeval, mängis Kostroma kubermangu sümfooniaorkester Pavel Geršteini dirigeerimisel. Palm esitas kaks Verdi aariat – Zaccaria palve ooperist „Nabucco” ning Procida aaria ooperist „Sitsiilia verepulm”. 14. II andis Mati Palm intervjuu portreesaateks Moskva raadiole Orfei.
13. – 23. II Kristiina Poska esimesed etendused sel aastal Berliini Koomilises Ooperis: Mozarti „Võluflööt” 13. ja 22. II ning Akioli „Ali Baba ja 40 röövlit” 21. ja 22. II.
14.-15. II andis prantsuse pianist Nicolas Horvàth Ukrainas mitu kontserti, kus kavas oli ka eesti muusikat. 14. II oli tema soolokontserdil Ukraina heliloojate liidus programmis ka Jaan Räätsa teoseid, sh X klaverisonaat. 15. II toimus 12tunnine maratonkontsert „The Night of Minimal Piano in Kyiv”, kavas teiste seas teoseid Jaan Räätsalt (prelüüde), Arvo Pärdilt („Aliinale”, „Variatsioonid Ariinuška tervenemise puhul”, „Peegel peeglis”, „Hümn suurele linnale”), Mihkel Keremilt (prelüüde) ja Liis Viiralt („Nõva visioon”).
15. II dirigeeris Paavo Järvi Moskvas Tšaikovski-nim kontserdisaalis Vene Rahvusorkestrit, kavas oli Šostakovitši „Leningradi sümfoonia” (VII sümfoonia) II maailmasõja aegse Leningradi blokaadi 70. mälestusaasta puhul.
15. II dirigeeris Norman Reintamm Torontos P. C. Ho teatris Cathedral Bluffsi sümfooniaorkestrit, kavas stseenid Mozarti „Don Giovannist”.
15. II USAs Colorados Englewoodi Hampden Hallis andis kontserdi Ainomäe Ensemble, kavas E. Schulhofi I sekstett B-duur, R. Straussi „Capriccio” ja Brahmsi I sekstett B-duur. Ansamblis mängivad ka Anne Ainomäe (vioola) ja Silver Ainomäe (tšello).
16. II juhatas Kristjan Järvi Hiina Filharmoonia orkestri kontserti, kavas Dvořáki avamäng „Karneval”, Saint-Saënsi tšellokontsert a-moll, solistiks Gautier Capuçon, ja Gene Pritskeri „Cloud Atlas Symphony”. Kontsert anti Pekingis Forbidden City Concert Hallis.
16. ja 19. II Piret Aidulo orelikontserdid Händeli muusikast Moskvas Rooma-katoliku kirikus ja Glinka-nim muusikamuueumis.
16. ja 22. II laulis Juhan Tralla Mannheimi Rahvusteatris Printsi osa Prokofjevi „Armastuses kolme apelsini vastu” (dir Dan Ettinger) ning Taminot Mozarti „Võluflöödis” Joseph Traftoni käe all.
16. ja 22. II laulis Priit Volmer Bonni ooperiteatri Verdi „Aida” etendustel Kuninga osa.
20. II Joensuu Linnaorkester Soomes pühendas Georg Otsa peatsele sünniaastapäevale Carelia saalis kontserdi „Georg Ots – Muuttuvat laulut”, kus keskseks solistiks oli Gabriel Suovanen. Kontsert, mida dirigeeris Petri Juutilainen, oli sealse festivali „Muusikatalv” avaõhtuks.
20., 22. ja 23. II Paavo Järvi kontserdid USAs Cincinnati SO ees linna Music Hallis: Berliozi „Armastusstseen” ooperist „Romeo ja Julia”, Mendelssohni I klaverikontsert (sol Zhang Zuo) ja Mahleri IV sümfoonia.
20. – 23. II Anu Tali kontserdid Sarasota Orkestriga: neli kontsertõhtut koos tema austamistseremooniaga orkestri muusikadirektorina tööleasumise puhul. Sarja „Masterworks” kavas olid Prokofjevi „Klassikaline sümfoonia” (nr 1), Mozarti IV viiulikontsert (solistiks Ray Chen) ning Sibeliuse II sümfoonia. Kõik kontserdid olid juba varem välja müüdud.
20. – 23. II tegi Ain Anger solistina kaasa Verdi „Requiem’i” esitustel USAs Dallases, kus Dallase SOd ja Dallas Symphony Chorust juhatas Jaap van Zweden (4 ettekannet), teisteks solistideks Hui He, Marianne Cornetti ja Giorgio Berrugi.
20. – 24. II Iisraelis Tel Avivis „MustonenFesti” jätkukontserdid „Tallinn – Tel Aviv Music Festival”, mille kavas oli kuus klassikalise, maailmamuusika- ja džässikontserti. Avaõhtul „A Symphonic Overture” 20. II juhatas Andres Mustonen Jeruusalemma Sümfooniaorkestrit, ettekandel Händeli, Mozarti ja Gustav Mahleri teosed, solistiks Helen Lokuta, samuti Arvo Pärdi III sümfoonia. Kontserdil „Joint Jazz Forces” 21. II osales Mustonen viiuldajana Art Jazz Quarteti koosseisus, kavas Bachi ja tema kaasaegsete looming džässiseadeis, esinemas veel Yaron Gottfried Trio ning pianistid Anat Fort ja Itamar Carmeli. 22. II koguperekontserdil „Let’s Dance” kõlas muusikat mitmest sajandist barokist rockini, Bachist Led Zeppelinini. Esinesid Hortus Musicus ja Iisraeli keelpillikvartett koos Suzanne Dellali tantsijatega. 22. II õhtuses kavas „Nordic Night Dream” mängisid Andres Mustonen (viiul), Jaak Sooäär (kitarr), Tuule Kann (kannel), Taavo Remmel (kontrabass) ja Tanel Ruben (löökpillid), koos nendega Yoram Lachish puhkpillidel. 23. II: madrigalid ja Itaalia armastuslaulud XVII sajandist, esinesid Hortus Musicus, Helen Lokuta, Teele Jõks ja Pavlo Balakin ning iisraeli sopran Claire Meghnagi. Kontsert 24. II „Universal Harmony” oli pühendus ka Eesti Vabariigi aastapäevale: kõlas mitmete rahvaste muusikat ja selle seadeid koos Eesti muusikaga, esinejaiks Etty Ben–Zaken Ensemble, Art Jazz Quartet, Hortus Musicus ja meie solistid.
21. II juhatas Olari Elts Läti Rahvuslikku Sümfooniaorkestrit Riias Suure Gildi saalis: Šostakovitši II džässisüit ja X sümfoonia, A. Schnittke II concerto grosso (sol-d Eva Bindere ja Kristīne Blaumane). Kava kandis pealkirja „Made in USSR”.
21. II Bristolis St George’i katedraalis (UK) kõlas Rupert Gough’i käe all kava „Late Night Baltic Elegies”. Esinesid Londoni ülikooli Royal Holloway kolledži koor ja Bristol Ensemble. Ettekandel olid P. Vasksi „Dona nobis pacem”, seejärel neli teost Arvo Pärdilt („Magnificat”, „Silouans Song”, „The Deer’s Cry” ja „Spiegel im Spiegel”) ning siis Tõnu Kõrvitsa „The Night is Darkening” ja „Thule eleegia”.
22.-23. II Hando Nahkuri soolokontserdid USAs Bostonis (Massachusetts) ja West Palm Beachis (Florida).
23. II dirigeeris Kristjan Järvi Shanghai Sümfooniaorkestrit Shanghai Concert Hallis, kavas Skrjabini „Ekstaasipoeem”, Raveli klaverikontsert G-duur, solistiks Haochen Zhang, ja Gene Pritskeri „Cloud Atlas Symphony”.
23. II kontserdikavas „South Meets North” esitasid USA Roanoke’i kolledži naiskoor Oriana Singers ja keelpilliorkester Jeffrey Sandborgi juhatusel Tõnu Kõrvitsa „Kreegi vihiku” esimese osa, Toivo Tulevi pala „Der Herr ist mein getreuer Hirt” ja Arvo Pärdi teose. Kontsert anti Roanoke’i St. Andrew kirikus Virginia osariigis Salemi linnas. Kaastegevad olid Marianne Sandborg (sopran), Akemi Takayama (viiul), Gordon Marsh (klaver) ja Kelly Wheelbarger (orel).
24. ja 27. II esines Ivari Ilja Dmitri Hvorostovski klaveripartnerina tema soolokontsertidel Genfi Victoria Hallis ja Zürichi Ooperis, kavas Rahmaninov, Medtner, Liszt ja Tšaikovski.
27. II dirigeeris Tõnu Kaljuste Amsterdami Muziekgebouw’ suures saalis Rias-Kammerchori (Berliin) ja Ensemble Resonanzi (Hamburg), kavas „Arvo Pärdi imeline muusika” kõlasid Tõnu Kõrvitsa „Labürindid” ning 1. ja 8. osa „Kreegi vihikust”, Lepo Sumera „Concerto per voci e strumenti”, P. Vasksi „Palve” („Prayer”), Pärdi „Cantus” ja lõpetamas „Aadama itk”. Sama kava kõlab 1. III ka Berliini Filharmoonia kammersaalis.
27. II Norrlandi Ooperi Sümfooniaorkester ja koor Sångkraft tegid Risto Joosti juhatusel Rootsis Umeås teatri kontserdisaalis maailmaesiettekande Mirjam Tally 8osalisest 2012. a valminud teosest „Valgus ja pimedus” („Ljuset och mörkret” saami poeedi Paulus Utsi sõndele), kavas veel P. Vasksi viiulikontsert „Kauge valgus”, kus solistiks oli Matthew Trusler. Kontsert kuulub programmi „Umeå – Euroopa kultuuripealinna 2014”.
27.-28. II juhatab Paavo Järvi Frankfurti RSOd Alte Operi suures saalis: Arvo Pärdi „Cantus Benjamin Britteni mälestuseks”, Šostakovitši II klaverikontsert (sol Aleksandre Toradze) ja Franz Schmidti III sümfoonia. 28. II kontserdi kannab otse üle Hesseni Ringhääling (Frankfurti Raadio) oma programmis hr2-kultur.
28. II Sankt Peterburgis, viiendal rahvusvahelisel festivalil „Stereotalv” teeb täna oma kauaoodatud Venemaa-debüüdi rockgrupp Ewert and The Two Dragons. Nende etteastel on partneriteks briti ansambel Morcheeba ja Atlantida Peterburist.
Arvo Pärdi muusika ettekandeid (välisesinejad)
1.- 2. II Birmensdorfi reformikirikus Šveitsis tulid ettekandele „Silvanuse laul” ja „Psalom”, esitajaks orkestriühingu Affolteren am Albis mängijad Hugo Bollschweileri juhatusel.
2. II Salzburgi Mozarti-nädala lõpupäeval esitasid Christoph Koncz (viiul) ja Mozart Kinderorchester pidustuste lastekontserdil Marc Minkowski juhatusel Pärdi pala „Darf ich …”
9. II mängis Wiesbadeni Ringkirches „Tabula rasa’t” kammerorkester Arco Musicale, juhatas Uwe Sochaczewsky.
9. II esitasid Vox Luminis ja Goeyvaerts String Trio Belgias „Stabat Mater’i”, kontserdipaigaks SteM Zwijgershoeki Püha Nikolause kirik.
12. II kõlas Inglise Kammerorkestri kavas Ealingi muusika- ja filmifestivalil (UK) „Fratres”, kontserdipaigaks Ealing Abbey.
13. ja 14. II esitati Dresdeni Albertinumis „Cantus Benjamin Britteni mälestuseks”, mängis Dresdeni Filharmooniaorkester Michael Sanderlingi juhatusel.
15. II tulid Müncheni ajaloolises Prinzregententheateris ettekandele „Te Deum” ja „Pilgrims’ Song”, juhatas Peter Dijkstra, esitajaiks olid Baieri liidumaa noortekoor, Baieri Raadio koor ning Müncheni Raadio sümfooniaorkester.
19. II Ukraina riiklik kammerorkester Kyiv Soloists tegi Rahvusliku muusikaakadeemia saalis teose „Lamentate” Ukraina esiettekande, solistipartii esitas prantsuse pianist Nicolas Horvàth.
21. II vt ülalt: Bristolis St George’i katedraalis (UK) …
21. – 23. II oli USAs Texases Fort Worthi Bass Performance Hallis kolmel korral esitusel „Psalm”, mis oli kavas enne Mendelssohni oratooriumi „Elias” ettekannet, mängis Fort Worthi Sümfooniaorkester nimeka maestro Miguel Harth-Bedoya käe all.
22. II tuli Edinburghis esitamisele „Fratres”, mängis Edinburgh Contemporary Music Ensemble James Lowe’ juhatusel.
23. II kõlas USAs Philadelphia Püha Kolmainsuse kirikus kavas „The Sound of Spirit” kolm Pärdi teost, millele järgnes Haydni X missa c-moll. Pärdilt olid kavas „Aadama itk”, „Eesti hällilaul” ja „Salve Regina”, esitajaiks koor Mendelssohn Club of Philadelphia ja Philadelphia Kammerorkester, dirigeeris Alan Harler.
23. – 28. II jätkasid kavaga „A Tale of Two Cellos” Briti saartel esinemisi tšelloduo Julian ja Jiaxin Lloyd Webber ning pianist Pam Chowhan. Selles on alati kõlamas ka duo seades Pärdi „Eesti hällilaul” (kontserdid 23. II High Wycombe’is, 24. II Salisbury City Hallis, 26. II Peterborough’ Key Theatre’is ning täna, 28. II veel Nottinghami Albert Hallis).
27.-28. II Brno Filharmoonia saalis Besedni Dum on ettekandel Pärdi IV sümfoonia, Brno Filharmoonia orkestrit dirigeerib Peter Vrábel, kavas veel P. Vasks, J. Kapr, W. Kilar. Kontserdi reklaamides märgitakse, et need toimuvad Eesti Vabariigi saadiku Lembit Uibo toetusel.
Varasemast
26. I Aare-Paul Lattiku soolokontsert Peterburi Filharmoonia suure saali orelil: Bachi „Toccata, adagio ja fuuga” C-duur BWV 564, Arvo Pärdi „Trivium”, A. Guilmant’i orelisonaat nr 1 ja nr 5, pala „Hamburg”Guy Bovet’ tsüklist „Kolm Hamburgi prelüüdi” ja M. Duruflé süit op. 5.
18. I Ainomäe Ensemble mängis oma kavas USAs Colorados Englewoodi Hampden Hallis Mozarti metsasarvekvintetti E-duur KV 407, Mozarti IV keelpillikvintetti g-moll KV 516 ning Mozarti klarnetikvintetti A-duur KV 581. Ansambli põhikoosseisus mängivad viiulitel Claud Sim (ka vioolal), Boram Kang ja Stirling Trent, vioolal Anne Ainomäe ning tšellol Silver Ainomäe. Sügisest on Silver Ainomäe ka ühenduse Englewood Arts kammermuusikasarja kunstiline juht.
11.-12. I ning 17. I ja 30. I Risto Joosti kontserdid Madalmaade Kammerkoori ees koos Storioni Trioga, kavaga „Von der Liebe” (nr 1): P. Corneliuse tsükkel „Liebe”, kolm Schuberti laulu, Schumanni „Vier doppelchörige Gesänge”, Rheinbergeri „Die Nacht”, Brahmsi, Mendelssohni kammermuusikat. Kontserdipaikadeks olid 11. I Haagi Nieuwe Kerk, 12. I Amsterdami Muziekgebouw, 17. I Eindhoveni Muziekgebouw ja 30. I Leeuwardeni saal De Harmonie.

Ülevaate teinud Priit Kuusk

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming