Muusikamaailm

Priit Kuusk

Tõnu Kaljuste Pärdi muusikaga Londoni Lõunakalda keskuses

Selle kuu sündmuseks sai Tõnu Kaljuste juhatatud kontsert „Ajatu ilu” („A timeless beauty” Londoni Filharmoonia orkestri (LPO) ja LPO kooriga Londoni Festival Hallis (RFH): 6. XI kavas Arvo Pärdi „Magnificat”, „Cantus Benjamin Britteni mälestuseks” ja „Berliini missa”, avateoseks Sofia Gubaidulina „Offertorium” (sol Sergei Krõlov). Esinenud varem siinses Elizabeth Hallis, oli see eesti dirigendile koos kuulsa orkestri ja Arvo Pärdi muusikaga debüüt esinduslikus RFHis. Samal õhtul kõlas „Cantus” Inglise Kammerorkestrilt Londoni Cadogan Hallis ning veel Göteborgis, kus juhatas soomlanna Anna-Maria Helsing. ERSO neljas esimeses kavas USAs kuni 3. XI dirigeeris „Cantust” Neeme Järvi. Britteni aastal on sündinud niigi populaarse „Cantuse” tõeline renessanss (novembris 33 esitust, enim UKs). Meistri 100. sünniaastapäeval 22. XI mängiti seda nt Dublinis, Norwichis (UK) ja Rootsis Karlstadis. Oktoobrikuu algul juhatas Kaljuste Pärdi muusikat ka sarjas „Soundstreams” Toronto mainekas Koerner Hallis.

* Kui Erkki-Sven Tüüri sügisesi esitusi (sh kaks uusteost) Helsingis nimetati mitteametlikuks Tüüri festivaliks, siis kuuleb sel kuul tema muusikat veel neljal maal. 9. XI kõlas „Meditatio” festivalil „Sound of Stockholm”, 16. XI avastuseks Viinis nimetatud „Requiem” kõrvuti Britteni „Lachrymae’ga” (dir Matthias Krampe), „Lighthouse’i” (dir Pekka Kuusisto) mängis Britten Sinfonia 17., 22. ja 24. XI Norwichis, Cambridge’is ja Guildhalli koolis Londonis. 19. XI esitati SLVs Dornbirnis „Insula deserta’t” ja sama dirigeerib Kristiina Poska kõrvuti Pärdi „Cantus’ega” 29. ja 30. XI Essenis Folkwangi KO ees.

* ISCMi Maailma uue muusika päevadel (World New Music Days 4. – 14. XI, Košice-Bratislava-Viin) kõlas 7. XI Košices ainsana meilt Tõnu Kõrvitsa „Chaconne” soolovioolale. Viinis ühineti festivaliga „26. Wien Modern” (24. X – 15. XI), mis nime all „Väravad” („Gates”) pühendas end Péter Eötvösile, kavas ka tema uusooper.

*Tähelepanu väärivad Arvo Pärdi kokku 34 ettekannet EFK USA-reisi 9 kontserdil (10. – 22. XI) ja Katowice festival „Ars Cameralis”, kus 10. XI mängisid Camerata Silesia (dir Anna Szostak) ning Sileesia Kvartett 8 Pärdi teost, ning 23.-24. XI Baseli Vokaalsolistide viis esitust Šveitsis.

 

Uusooperitest rikas sügis

Operabase arvab, et aastas toimub enam kui 25 000 ooperiesitust. Uusoopereid leiti septembris viis ning oktoobris ja ka novembris kümme. Septembrist on Tõnu Kõrvitsa „Liblika” kõrval mainitud Mario Guido Scapucci ja Valerio Sannicandro kammerooperid Eurydike ja Orfeuse teemal Spoletos, Šimon Vosečeki „Biedermann ja tulesüütajad” (Max Frischi j) Viinis ja Tobias Pickeri „Dolores Claiborne” San Franciscos (Stephen Kingi romaani järgi). Oktoobrist on põnevad Ramon Humeti „Taevaketas” („Sky Disc”) Halles, Marco Frisina „In hoc Signo” Belgradis Milano edikti 1800. aastapäevaks, Raffaele Grimaldi ja Vittorio Montalti lühiooperid Venezia bienaalil, Paul Moraveci „Kuninglik mees” (lugu Benjamin Franklinist) ja „Vene tants” (Stravinski „Kevadpühitsusest”) Louisville’is, Iain Belli paljutõotav „Libu edukäik” („A Harlot’s Progress”, William Hogarthi järgi, n-o Diana Damrau) Viinis, järgnemas Tauno Aintsi „Rehepapp” 18. X, lühiooperid Mario Perussolt Buenos Aireses ja James Hullickilt Melbourne’is, kuni 25. X „Wien Modernil”: Péter Eötvösilt oodatud „Lilith” („Paradise Reloaded”, Albert Östermaieri draama järgi). Belli ja Eötvösi lavalood ennustavat ooperi uut kuldajastut(!), arvavad kriitikud.

Novembris Ronaldo Miranda uusooper „Poiss ja vabadus” São Paulos ja veel üks ooper „Dorian Gray” Bratislavas (WNMD festival), autor L’ubica Čekovská (sünd 1975); 14. – 17. XI neli lühiooperit „Wien Modernil”: Mirela Ivičevići (sünd 1980) „Karussell”, Jaime Wolfsoni (sünd 1974) „Axi”, Fernando Riedereri „Inventuur”, Bernhard Langi „Kivist külaline”; Pavel Singeri „Tuhkatriinu” (Grimmide järgi) 16. XI Badenis (Viin), kuu lõpuni veel Michele Varriale „La finta semplice” (Carlo Goldoni järgi) Bergamos 24. XI, Adam Gorbi „Anja 17” 28. XI Meiningenis ja Gordon Kampe „Johanna” lastele Berliini Saksa Ooperis 30. XI.

Eesti muusikat ja muusikuid maailmalavadelt, november

1. XI Helsingi Muusikamajas juhatas Helsingi Linnaorkestrit Olari Elts, kavas vaid kaks teost: maailmaesiettekandel Erkki-Sven Tüüri orkestrioopus „De Profundis” ja Mahleri VI sümfoonia. Ülekande tegi Soome Yleisradio koos „Areenaga” veebivideos, kus anti eetrisse ka intervjuud nii Tüüri kui Eltsiga.

1. XI Eesti Filharmoonia Kammerkoor (EFK) lõpetas oma Itaalia-Šveitsi reisi 29. ja 31. X kontsertide järel (Torino ja Basel) Šveitsis Martignys, selles kavas koos Baseli Kammerorkestriga (kunstiline nõustaja Kristjan Järvi) olid Paul McCreeshi juhatusel Mendelssohn, H. Parry ja Mozarti „Requiem”, kus solistideks Kaia Urb, Iris Oja, Oliver Kuusik ja Uku Joller.

1. – 3. XI jätkas Tallinna Poistekoor oma Hispaania turneed Baskimaal, andes kokku viis oma kontserti (29. X Getxo, 30. X Tafalla, 31. X Pamplona, 2. XI Burlada ja 3. XI Hondarribia) ning osaledes 2. XI Tolosas Euroopa grand prix‘ koorikonkursil noortekooride kategoorias. Konkursikavas olid sh Hans Hindpere „Viire takka” ja Veljo Tormise „Küla kuuleb”, kontsertidel nende kõrval eesti muusikast veel Cyrillus Kreegi „Mu süda, ärka üles” ja Rudolf Tobiase „Ülistuslaul”, Arvo Pärdi „Vater unser”, Urmas Sisaski „Kiitkem südamest Mariat”, Peep Sarapiku „Ta lendab mesipuu poole”, Tomi Rahula „Räägi tasa minuga”.

1. ja 8. XI dirigeeris Mihkel Kütson Mönchengladbachi teatris Krefeld-Mönchengladbachi Teatri etendusi: 1. XI Verdi „Stiffelio’t” ja 8. XI Wagneri „Rienzit”.

1., 3. ja 9. XI laulis Ain Anger Ramfise osa Verdi „Aidas” USAs Houstoni Grand Operas (dir Antonino Fogliani, lav José Maria Condemi), nimiosas Liudmyla Monastyrska, Amnerisena Dolora Zaijck.

1. – 10. XI dirigeeris Neeme Järvi ERSOt USA turneel 30. X Santa Barbara järel veel 1. XI Northridge’is, 2. XI Stanfordis, 3. XI Aliso Viejos, avades kõikjal kava Arvo Pärdi „Cantus’ega Benjamin Britteni mälestuseks”, 5. XI Ames’is ja 8. XI East Lansingis ning 10. XI New Yorgis Avery Fisher Hallis avas ta õhtu Veljo Tormise Avamänguga nr 2, seejärel NYorgis koostöös EFKga Pärdi „In principio” ja „Da pacem Domine”, Mozarti „Ave verum corpus”, Sibeliuse V sümfoonia ja „Andante festivo”.

1. ja 17. XI juhatas Kristiina Poska Berliini Koomilises Ooperis Kurt Weilli muusikaga kaksikõhtut „“Sieben Songs“/„Die sieben Todsünden“.

1. – 17. XI jätkas ERSO oma 30. X alanud teistkordset turneed USAs kaheksas osariigis kokku 15 kontserdiga. Neeme Järvi ja Nikolai Aleksejev juhatasid kumbki seitse kontserti ning üht kontserti ka Anu Tali. Santa Barbaras 30. X toimunud kontserdile järgnesid esinemised järgmistes paikades: Northridge, Stanford, Aliso Viejo, Ames, La Crosse, South Bend, East Lansing, keskseimana New Yorgi Avery Fisher Hall 10. XI (dir Neeme Järvi) koos Eesti Filharmoonia Kammerkooriga festivalil „White Light”, seejärel Troy, West Palm Beach, Gainesville, Atlanta, Fort Lauderdale ja Daytona Beach Floridas. Solistideks olid Narek Hahnazarjan ja Silver Ainomäe. Kavades oli kokku 9 teost (Pärt, Tormis, Sibelius, Brahms, Tšaikovski, Dvořák), eesti muusikast Tormise avamäng nr 2 kümnel korral. Vt ka blog.erso.ee.

2. XI juhatas Kristjan Järvi USA Rahvuslikku Sümfooniaorkestrit Washingtoni Kennedy keskuses: Enescu „Rumeenia rapsoodia nr 1”, Barberi viiulikontsert (sol Jennifer Koh), Rahmaninovi „Sümfoonilised tantsud”.

2. XI dirigeeris Arvo Volmer Britteni „Sõjareekviemi” ettekannet Austraalias Adelaide SO ees Festival Theatre’is, koorideks Adelaide Symphony Chorus ja Young Adelaide Voices. Solistid olid Dina Kuznetsova, Andrew Staples ja Marcus Farnsworth.

2.-3. XI Mirjam Tally oopus „Breathe” (koos videoga) oli kavas Inglismaal Colchesteris Sonic Arts Festivalil.

2. – 9. XI jätkas Paavo Järvi Hanoist ja Saigonist (29. ja 30. X) alanud Aasia-turneed Orchestre de Paris’ga, mil järgneva seitsme kontserdi paikadeks olid Kyoto, Hyogo, Tōkyō Bunka Kaikan ning Tōkyō Suntory Hall, Yokohama, Fukui ja Okayama. Kui Vietnamis olid kavas Haydn, Grieg, Roussel, Fauré ja Mozart, siis Jaapanis mängiti vaheldumis kahte kava: ühes Sibeliuse „Karjala süit”, Liszti II klaverikontsert (sol Jean-Frédéric Neuburger) ja Saint-Saënsi III sümfoonia, solist Thierry Escaich (5 kontserdil), teises Debussy „Fauni pärastlõuna”, Raveli klaverikontsert vasakule käele (sol J.-F. Neuburger) ja Prokofjevi V sümfoonia.

2., 5., 17., 23. XI esines Annely Peebo Viini Volksoperis Kálmáni „Tšaardaši vürstinnas” Sylva Varescu osas (dir Rudolf Bibl, lav Robert Herzl).

2., 16., 17. ja 25. XI dirigeeris Kristiina Poska Berliini Koomilises Ooperis Humperdincki „Hansukese ja Gretekese” etendusi (lav Reinhard von den Thannen).

2., 15., 29. XI laulab Alfia Kamalova Sophie von Faninali osa R. Straussi „Roosikavaleris” (dir Rasmus Baumann, lav Philipp Harnoncourt).

3. XI Torontos mängiti Riho E. Maimetsa I keelpillikvartetti „Sanctus”. Ettekande tegi Ton Beau String Quartet kunstigaleriis Gallery 345, Maimetsa teose kõrval kõlas veel Mozarti klarnetikvintett.

3. – 6. XI Anna-Liisa Bezrodny ja Irina Zahharenkova kolm kontserti Poolas: 3. XI Bydgoszczis kammerfestivalil „Muzyka u Źródeł” – duona Elgari Sonaat ja Rimski-Korsakovi fantaasia „Kuldkukeke”, Zahharenkova Bacewiczi I klaverikvintetis koos poola Barock Quartetiga. 4. XI esineti Varssavis Skweri-kultuurikeskuses: Elgar ja Rimski-Korsakov, Zahharenkova esitas Chopini III klaverisonaadi. 6. XI mängiti kammermuusikafestivalil Otwockis: Elgar ja Rimski-Korsakov, Janáčeki sonaat viiulile ja klaverile ning Raveli „Mustlane”.

6. XI juhatas Tõnu Kaljuste Londoni Filharmoonia Orkestri ja LPO koori ees Londoni Royal Festival Hallis kava „A timeless beauty”, avanumbriks Gubaidulina „Offertorium” (sol Sergei Krõlov), seejärel Arvo Pärdi „Magnificat”, „Cantus in Memory of Benjamin Britten” ja „Berliini missa”. Kontsert leidis aset festivalil „The Rest is Noise”.

7. XI Tõnu Kõrvitsa „Chaconne” esindas ainsana Eestit (valituna kuue meilt esitatud eesti teose hulgast) ISCMi „Maailma uue muusika päevadel” Košices, ettekande tegi Milan Paľa vioolal.

7. ja 8. XI seisis Olari Elts Orchestre National Bordeaux Aquitane’i ees, kontserdid Bordeaux’s ja Néracis, kavas Mozarti „Idomeneo” balletimuusika kaks avanumbrit, Haydni klaverikontsert nr 11 D-duur (sol Guillaume Vincent), Arvo Pärdi „Orient & Occident”, Haydni „Pariisi sümfoonia” nr 86.

8. XI Eesti muusikute trio Marko Martin, Sigrid Kuulmann ja Aare Tammesalu esines Ateenas klaverifestivalil „Around the Piano” kavas „Tallinn – Vienna – Athens in 80 minutes”, milles kõlas Haydni ja Beethoveni kõrval meie ansamblilt Rahmaninovi 2. klaveritrio ja Erkki-Sven Tüüri „Arhitektoonika nr 7”. Kontsert anti koos Viini ansambliga Trio Van Beethoven Ateena Parnassos Hallis.

8. XI Kölnis Kolmainu kirikus esitati kava „Musik aus dem Baltikum” Baltimaade heliloojate koori- ja keelpillimuusikast: Arvo Pärt, Urmas Sisask, Pēteris Vasks jt, ettekanded tegid Rodenkircheni kammerkoor ja kammerorkester, juhatas Harald Jers.

8. XI Mirjam Tally pala „Veetilgas sätendab veel möödundaastane päike” mängis Anna Svensdotter festivalil „Sound of Stockholm”.

8. XI Koit Soasepp laulis Soome Rahvusooperis Mozarti „Võluflöödis” Kolmanda preestri ja Teise relvakandja osas.

8., 10., 17., 21. XI laulis Lauri Vasar Düsseldorfi Reini Ooperis Britteni ooperi „Billy Budd” nimiosa, mis talle ka juba varem oli edu toonud (dir Peter Hirsch, lav Immo Karaman), partneriteks Raymond Very, Sami Luttinen jt.

9. XI kõlas Erkki-Sven Tüüri „Meditatio” kõlas festivalil „Sound of Stockholm”, esitasid Stockholmi Kammerkoor ja vokaalansambel Arton koos Stockholmi Saksofonikvartetiga, juhatas Florian Benfer.

9.-10. XI dirigeeris Kristjan Järvi MDR SOd Magdeburgis ja Leipzigi Gewandhausis, kavas Rahmaninovi „Variatsioonid Corelli teemale”, R. Straussi „Burlesk” (sol Tamara Stefanovich) ja „Symphonia domestica”. 14. XI juhatas ta sama orkestri kontserti Halles festivalil „Impuls”: M. Gordoni „Beijing Harmony”, J. Adamsi viiulikontsert (sol Chad Hopes), S. Helbigi „Taskusümfooniad” (kaastegev Fauré Quartett), Händeli töötlus.

10. XI Mikk Murdvee dirigeeris Soomes Kerava Ooperi etendust Lehári operetist „Krahv Luxemburg”. Samu etendusi juhatas ta varem ka oktoobris.

10. – 22. XI Eesti Filharmoonia Kammerkoor, alustades koos ERSOga New Yorgist Avery Fisher Hallist, andis seejärel USAs veel 8 a cappella kavaga kontserti Daniel Reussi juhatusel, ettekandel ühes kavas vaid eesti muusika (Saar, Kreek, Tormis, Pärt), teises Tobiasele ja Pärdile lisaks Brahms ja Schnittke, kahel viimasel kontserdil ka Edie Hilli uusteos „Cancion de la Alma” („Song of the Soul”, Minnesota Public Radio tellimus) esiettekandes, lisapaladeks Kreegi „Mu süda, ärka üles” ja M. Härma „Ei saa mitte vaiki olla”. Põhikavades kõlasid eesti muusikast Rudolf Tobiase „Väike Suurreede motett”, „Vivit!” ja „Ascendit in coelum”, Arvo Pärdi „2 slaavi psalmi”, „Magnificat”, „Da pacem Domine”, „Dopo la vittoria”, Mart Saare „Noore veljo, veeritage”, „Seitse sammeldanud sängi”, Cyrillus Kreegi „Sirisege, sirbikesed”, „Lauliku omaksed”, „Talvine õhtu”, Psalm 22, Psalm 104 ning „Õnnis on inimene” ja Veljo Tormise „Jaanilaulud”. Kontserdipaikadeks olid Durham, Washington, Lexington, Westport, Cincinnati, West Lafayette, Naperville ja Minnesota. Minnesota kavast 22. XI eesti muusikaga ja newyorklanna Edie Hilli (sünd 1962) uusteosega tehti ka otseülekanne veebis.

13., 20., 24. XI Hando Nahkuri sooloesinemised USAs Texases: 13. XI Dallase Caruth Auditoriumis, kus keskseks teoseks oli Liszti „Bénédiction de Dieu dans la solitude”, 20. XI samas oli peateoseks Schumanni „Lastestseenid”. 24. XI soolokontserdi paigaks oli Dallase Christ Lutheran Church, kavas mõlemad eelnimetatud Liszti ja Schumanni teosed, samuti Heino Elleri „Kodumaine viis”, Bach-Busoni ning H. Nahkuri enda töötlusi. 2. XI andis H. Nahkur Dallase Union Stationis privaatkontserdi.

14. XI René Eespere autorikontsert Berliinis Eesti Suursaatkonnas, esinejaiks Aurelia Eespere, Neeme Punder, Harry Traksmann, Marius Järvi, Tiit Peterson ja René Eespere (klaver).

14. – 16. XI Neeme Järvi kolm kontserti Rahvusliku SO ees Washingtonis Kennedy keskuses: kavas olid Kodály süit ooperist „Háry János”, Liszti II klaverikontsert (sol Alice Sara Ott) ning katkendid Prokofjevi „Romeo ja Julia” kahest süidist op. 64.

14. XI esines Kristjan Randalu Dhafer Youssef Quarteti koosseisus SLVs Elmau lossis 14. Euroopa jazzifestivalil. 28. X ilmus tema osalusel ka Dhafer Youssefi ansambli uus CD „Birds Requiem”.

15. XI Olari Elts dirigeeris BBC Walesi Rahvusorkestrit Cardiffis, kontserdipaigaks St David’s Hall. Kavas olid Szymanowski „Kontsertavamäng” ja II viiulikontsert (sol Tasmin Little) ning Brahmsi I sümfoonia.

15. XI Berliini Kitarriakadeemia festivalil toimus René Eespere loomingu kontsert, keskuses Lotos-Vihara tuli maailmaesiettekandele tema „Meie hällilaulud” kitarriorkestrile. Uusteos tuli tervikuna kordamisele, lisaks olid Eesperelt kavas „Modus vivendi”, „Matbeth”, „Trivium” ja „Epigram VI”. Teoseid esitasid Harry Traksmann, Neeme Punder, Tiit Peterson ja kitarrist Benjamin Verdery (USA), prof Thomas Offermanni kitarriüliõpilased Berliini rahvusvahelisest kitarriakadeemiast ning Rostocki muusika- ja teatrikõrgkoolist.

16. XI Viini luterlikus linnakirikus kanti ette Tüüri „Requiem“, esitajaiks Albert Schweitzer Chor ja Capella Lutherana, dirigeeris Matthias Krampe.

16.-17. XI Hollandis Udenis festivalil „PNEM Sound Art” oli kavas Ülo Pikkovi film Mirjam Tally muusikaga „The End”. Sama film on kavas 29. XI Itaalias Frosinones 3. festivalil „di_stanze”.

17. XI kanti Budapestis Ungari Rahvusteatris ette Tõnu Kõrvitsa 2009. a loodud muusika C. Th. Dreyeri tummfilmile „La Passion selon Jeanne d’Arc” (1926). Mängis Óbudai Danubia Orkester Gergely Dubóczky juhatusel. Filmkontserdil viibis kohal ka helilooja.

17. XI Külli Tomingas ja Luca Schieppati esitasid oma kava „Originaal ja koopia” (Mozart, Schubert, Rossini, Verdi, Wagner) Šveitsis Minusios kultuurikeskuses „Elisarion”.

17. ja 22. XI laulis Alfia Kamalova Gelsenkircheni Muusikateatris Elvira peaosa Rossini „Itaallannas Alžiiris” (dir Valtteri Rauhalammi, lav David Hermann), Mustafa osas Krszysztof Borysiewicz. Esietendus oli septembris.

17., 22. ja 24. XI oli Tüüri „Lighthouse” Britten Sinfonia kavas Norwichi Kuninglikus Teatris, Cambridge’is ja Londoni Guildhall Schoolis, juhatas Pekka Kuusisto.

18. – 20. XI Peterburis toimunud III rahvusvahelisel Rimski-Korsakovi nimelisel puhkpilliansamblite konkursil saavutas II preemia 10-liikmeline Aavo Otsa trompetiklassi ansambel. Žürii tegevust juhtis Kaasani konservatooriumi rektor Rubin Abdullin, žüriisse kuulus ka Aavo Ots.

19. XI Collegium Instrumentale Dornbirn mängis Dornbirni Kultuurihoones E.-S. Tüüri pala „Insula deserta”, juhatas Guntram Simma.

19. XI toimus Helsingis Temppeliaukio kirikus Andrus Kallastu autorikontsert, kus ettekandele tuli tema armastuse ja sõja mäng kammeransamblile „Welt gebaut ist” („Maailm on ehitatud”). Ettekande tegid Repoo Ensemble ja ansambel Resonabilis autori juhatusel.

21. XI dirigeeris Olari Elts Müncheni Kammerorkestrit Prinzregententheateris, ettekandel oli Šostakovitši muusika G. Kozintsevi ja L. Traubergi filmile „Uus Baabülon” (1929).

21. XI alustas Paavo Järvi oma teist Aasia-turneed sel kuul, seekord Deutsche Kammerphilharmonie’ga Bremenist, kavades vaid Beethoven. Kontserdireis toimub taas Jaapanis, sealt edasi Lõuna-Koreas Söulis ja kestab 5. XII-ni. Novembrisse jäävad kõik viis esinemist Japanis – Sapporos, Nagoyas ja Yokohamas, 28. ja 30. XI tehakse Yokohama Minato Mirai Hallis Beethoveni „Fidelio” poollavaline ettekanne, kolmel kontserdil on kavas Beethoveni avamäng „Fideliole” ning tema IV ja III sümfoonia. Nii on Paavo Järvi sel kuul Yokohamas dirigeerimas kokku kolme õhtut, kui meenutada, et siin esines ta enne ka Orchestre de Paris’ga 7. XI.

22. XI Toulouse’i Orchestre National du Capitole mängis Kristjan Järvi juhatusel: Rahmaninovi „Variatsioonid Corelli teemale” ja IV klaverikontsert (sol Yuja Wang) ning R. Straussi „Symphonia domestica”.

22. XI Kopenhaagenis Christiansborgi lossikirikus toimunud „Püha Cecilia öö” kontserdil tuli maailmaesiettekandele Toivo Tulevi teos „Cecilia”, esitajaiks Taani Raadio tütarlastekoor ja vokaalansambel, sopran Højgaard Andersen ja Taani Raadio kammerorkester, juhatas Titus Engel. Veel kümne autoriga kirevas kavas oli ka Arvo Pärt. Kontserti sai jälgida Taani Raadio P2 kaudu veebiotseülekandes.

22. XI Andres Uibo koorisümfoonia „Uus Jeruuslemm” teistkordne ettekanne sel aastal Moskvas roomakatoliku katedraalis, esitasid Moskva Raadio „Orfei“ Sümfooniaorkester ning vaimuliku muusika segakoor Blagovest, juhatas Andrei Jakovlev, kohal viibis autor, ühtlasi sümfoonia plaadistati.

22. XI Tallinna Poistekoor esines ühega oma 25. aastapäeva juubelikontsertidest Peterburi Jaani kirikus, juhatasid Lydia ja Tomi Rahula, solistid Ka Bo Chan ja Artjom Savitski. Kavas olid eesti autoreilt Arvo Pärdi „Vater unser”, Andres Uibo „Ave Maria”, Urmas Sisaski „Kiitkem südamest Mariat” ja Tomi Rahula „Räägi tasa minuga”.

22. ja 24. XI Monaco katedraalis Monte Carlos ja Itaalias Cremonas toimus Licinio Refice 3-vaatuselise vaimuliku ooperi „Cecilia” ettekanne, kus nimiosa laulis sopran Denia Mazzola Gavazzeni, La Cieca (Pimeda) osas aga Külli Tomingas. Etendused tehti Coro Amerata di Cremona ja Orchestra Filarmonica Italianaga, dirigeeris Marco Fracassi.

22. – 24. XI leidisid Darmstadtis aset rahvusvahelised kultuuripäevad „Mare Balticum 2013”: 22. XI andis Darmstadti Pauluse kirikus orelikontserdi Külli Erikson, kavas ka Rudolf Tobiase neli koraaliprelüüdi, Ester Mägi „Dialoog” ja Peeter Süda „Ave Maria”, samuti Bach ja Schumann. 23. XI esines Saksa-Balti Majas ettekandega Maris Saagpakk ja 24. XI ettekandega Kristel Pappel.

23. XI dirigeeris Mihkel Kütson Dresdeni Semperoperis Sächsische Staatskapelle ees ooperigalaõhtut Wagneri ja Verdi muusikast.

23. ja 30. XI laulab Lauri Vasar koduteatris Hamburgi Riigiooperis Papagenot Mozarti „Võluflöödis” (dir Constantin Trinks).

23. ja 27. XI laulis Koit Soasepp Soome Rahvusooperis Puccini „Turandotis” Timuri osa (dir Alberto Hold-Garrido, lav Sonja Frisell).

27. XI esines Monika-Evelin Liiv solistina Verdi „Requiem’i” ettekandel Prantsusmaal, kontserdipaigaks Compiègne’i Théâtre Imperial. Dirigeeris Arie van Beek.

27. – 29. XI dirigeerib Neeme Järvi Genfis resideerivat Šveitsi-Romaani Orkestrit Genfi Victoria Hallis, Lausanne’is ja Zürichi Tonhalles: Arvo Pärdi III sümfoonia, Wagneri „Wesendoncki laulud“ (solist Deborah Voigt), Sibeliuse I sümfoonia ja „Andante festivo“.

28.-29. XI mängib Taani Rahvuslik Sümfooniaorkester Taani raadio saalis Kopenhaagenis Kristjan Järvi dirigeerimisel Holsti „Planeedid”, Rahmaninovi „Variatsioonid Corelli teemale”, Gershwini „Rhapsody in Blue” (sol Stefano Bollani) ja Søren Nils Eichbergi „Sedna”. Kontsert kanti otse üle 28. XI Taani Raadios.

28.-29. XI juhatab Olari Elts Lapi Kammerorkestrit Rovaniemis kahes eri saalis, kavas Mozarti 39. sümfoonia Es-duur, Britteni juubelikuul tema „Nokturn” op. 60, solistiks Mati Turi, ja Beethoveni IV sümfoonia.

29. XI esineb Kristjan Randalu taas koos Dhafer Youssefiga tema kvinteti koosseisus, kontserdipaigaks on Pariis, Théâtre des Bouffes du Nord.

29.-30. XI juhatab Kristiina Poska SLVs Esseni Villa Hügelis Esseni Folkwangi Kammerorkestrit, kavas E.-S. Tüüri „Insula deserta”, Haydni Klaverikontsert D-duur (sol Andrea Fan), Arvo Pärdi „Cantus” ja Britteni „Variatsioonid Frank Bridge’i teemal”.

30. XI Külli Tomingas on üks neljast solistist Milano Coop Bonolas esitatavas ooperikavas „Prima della prima”, mis on pühendatud Verdi loomingule ja kus klaveril on Luca Schieppati.

Arvo Pärdi muusika ettekandeid (välisesinejad)

 

1. XI Arvo Pärdi „Cantuse Benjamin Britteni mälestuseks” ettekanded: USAs Milwaukee Püha Johannese katedraalis mängis seda Milwaukee SO, dirigeeris Francesco Lecce-Chong (esitus ka 2. XI); UKs tegi ettekande Norfolki krahvkonna noorteorkester, dirigent Andrew Morley, kontserdipaigaks Cromer’i Parish Church.

1. XI The Tallis Scholars kandis Peter Phillipsi käe all ette taas Pärti: kõlasid „Magnificat” ja „Tribute to Caesar”, kontserdipaigad UKs olid Waltham Abbey ja Billingsgati St. Mary at Hill. 3. XI esitasid nad „Nunc dimittis’t” Hamptonis Court Chapelis ja sama 8. XI Rutlandis.

2.-3. XI Ensemble Ruhr mängis „Cantus’t” ja „Fratres’t” SLVs Essen-Altesseni Maschinenhausis.

2.-3. XI Basler Vokalsolisten ja Amici Musici esitasid Šveitsis Aarau linnakirikus ja Riehenis teosed „Habitare fratres in unum” ja „Magnificat”, juhatas Sebastian Goll. 23. XI esitasid nad sama Zürichis Püha Peetruse kirikus ja 24. XI Mariasteini kirikus.

3. XI „Da pacem Domine” kõlas Rostocki Püha Nikolause kirikus, esitasid Püha Johannese kiriku Figuralchor ning Põhja-Saksa Filharmoonia orkester Rostockist, juhatas Markus Johannes Langer (esitust korrati 10. XI).

3. XI Düsseldorfi Tonhalles oli ettekandel „Orient & Occident”, mängis Mendelssohni Kammerorkester Leipzigist, juhatas Peter Bruns.

6. XI „Cantus’e” kaks esitust: Londoni Cadogan Hallis mängis seda Inglise Kammerorkester, juhatas Daisuke Muranaka; Göteborgi Kontserdimajas dirigeeris teost Anna-Maria Helsing, mängis Göteborgi SO (sama korrati ka 7. XI).

7. XI kaks esitust UKs: Londoni St. John’s Smith Square’is esitasid „Fratres’t” vioolale ja klaverile leedulannad Ugnė Tiškutė ja Morta Grigaliūnaitė; Oxfordis Keble kolledži kabelis mängis „Annum per annum’i” organist Robert Smith.

8. XI UKs Milton Keynesis Walton High’s mängis „Cantus’t” Milton Keynes City Orchestra, juhatas Robin Browning.

8. XI „Fratres’e” ettekanded: Londoni Cadogan Hallis Daniel Röhn viiulil ja Clare Hammond klaveril; Potsdami Rahu kirikus mängis seda Collegium Musicum Potsdam, juhatas Knut Andreas (kordus samas 9. XI ning 10. XI Falkensee Püha vaimu kirikus).

9. XI „Cantus’e” kaks esitust: UKs esitajaks Stockporti raekojas Stockporti SO (dir Richard Davis); Frankfurti Püha vaimu kirikus Camerata Frankfurt (dir Winfried Toll).

9. XI UKs Beckenhami Metodisti kirikus esitati pala „The Beatitudes” (South London Singers ja David Thorne orelil, dir Julian Collings), samas kõlas ka „Fratres” tšelloversioonis (Rebecca Hewes).

10. XI Hamburgi Püha Nikolause kirikus esitati „Cantus’t”, mängis Ensemble Resonanz Philipp Ahmanni käe all, samas kõlas ka „Berliini missa” koos Põhja-Saksa Raadio kooriga.

10. XI Poolas Katowices esitasid Camerata Silesia koos oma kooriga (dirigent Anna Szostak) ja Sileesia Kvartett festivalil „Ars Cameralis” kaheksa Pärdi teost: „Missa syllabica”, „Morning Star”, „Psalom”, „The Dee’s Cry”, „Summa”, „Magnificat”, „Da pacem Domine” ja „Fratres”.

11. XI rahvusvahelisel viiulimuusika festivalil Poolas Toruńis mängisid „Tabula rasa’t” Sinfonietta Cracovianing solistidena Anna Maria Staśkiewicz ja Robert Kabara.

11. XI Moskvas Tšaikovski-saalis kõlas Pärdi „Te Deum”, Māris Sirmaisi juhatusel kandsid selle ette kolm koori ning Vene Föderatsiooni Riiklik Akadeemiline SO.

12. XI Londoni St Martin in the Fieldsis esitati „Berliini missa” – Royal Holloway koor ja Brandenburg Sinfonia, dirigeeris Rupert Gough.

14.- 15. XI „Cantus’t” mängis Prantsusmaal Strasbourg’i Salle Erasme’is John Nelsoni juhatusel L’Orchestre philharmonique de Strasbourg.

15. XI The Tallis Scholars kandis Peter Phillipsi käe all ette taas Pärti: „Which was the son of … ” kõlas Inglismaal Eastonis Lafayette College’is. 16. XI lauldi sama juba USAs New Yorgi Alice Tully Hallis ja 17. XI Yale’is St. Mary’s Churchis.

16. XI Woking Symphony Orchestra mängis „Cantus’t” Wokingis H. G. Wellsi keskuses (UK), juhatas Roy Stratford; „Cantus’t” mängis sel päeval ka Bedford Sinfonia (UK) Michael H. Rose’i juhatusel.

16.-17. XI „Da pacem Domine” ettekanded Šveitsis Männedorfi reformikirikus, esitasid Stephans-Chor ja Orchester Collegium Cantorum, juhatas Christof Hanimann.

16. XI SLVs Büdingenis kanti ette „Adam’s Lament” (Büdinger Kantorei ja Kammerphilharmonie Bad Nauheim), dirigeeris Barbara Müller.

16. XI kaks ettekannet „Cantus’est”: Los Angeleses Leo S. Bing Theater’s (Debut Orchestra, dir Roger Kalia), SLVs Augsburgi sünagoogis (Bayerische Kammerphilharmonie, dir Gabriel Adorján).

22. XI kolm esitust „Cantus’est”: Dublini Rahvuslikus kontserdisaalis (RTE Rahvuslik SO, dir Alan Buribaev); Norwichis (UK, Norfolk County Youth Orchestra, dir Andrew Morley); Rootsis Karlstadi Kultuurikekuses (Wermland Opera Orchestra, dir Daniel Blendulf).

23. XI neli esitust „Cantus’est”, neist kolm UKs: Bangori ülikoolis (Bangor University Symphony Orchestra, dir Alexander Lewis); Kirkwallis (Orkney Camerata, dir Denise Stout); Gloucesteri Katedraali orkestrilt, dir Stephen Jackson); SLVs Planeggi Waldkirches (Cappella Nova, dir Alan Tavener).

23. XI Gloucesteri Katedraalis esitati veel ka „Berliini missa”, kooriks Cheltenham Bach Choir. Ann Arbori SO (USA) mängis Michigani Teatris „Fratres’t” (dir Arie Lipsky).

24. XI Londoni Guildhalli kooli Milton Court Hallis juhatas „Cantus’t” Britten Sinfonia ees Pekka Kuusisto.

25. XI Hilliard Ensemble laulis Viini Kontserdimaja Mozarti saalis Pärdi lugu „Most Holy Mother of God”. 26. XI tehti samaga ettekanne Sloveenia Filharmoonia saalis Ljubljanas.

25. XI Londonis esitati taas viiulil ja klaveril „Fratres” – duo Nicole Crespo O’Donoghue ja Jocelyn Freeman. Kontserdipaik: St Martin Within Ludgate.

26. XI „Cantus” Birminghami Symphony Hallis, esitajaks Britten Sinfonia Stephen Cleobury dirigeerimisel.

28. XI „Cantus’e” esmakordne ettekanne sel kuul Hispaanias, esitajaks Madridi Sümfooniaorkester Jeffrey Tate’i juhatusel, kontserdipaigaks Madridi Rahvusliku Muusikaauditooriumi Sümfooniasaal.

30. XI Douai benediktiini katedraalis Readingis (UK) laulab Somerville’i kolledži koor David Crowni juhatusel Pärdi „Bogoroditsye Dyevo”.

Varasemast

5. X Pianist Hando Nahkur esines USAs Texases Dallase Caruth Auditoriumis koos Southern Methodist University viiuli- ja tšelloprofessorite Matt Alberti ja Andrés Diaziga. Kontsert toimus sarjas „Meadows Virtuosi Players” ning selle kavas olid Schuberti trio „Notturno”, Schnittke I tšellosonaat ja Arvo Pärdi „Spiegel im Spiegel”. Oktoobrikuul oli Nahkuril Dallases veel neli privaatkontserti, sh 9. X Baylor University Medical Center’s. Kavades olid ülalnimetatud Liszti, Schumanni ja H. Elleri teosed, Bach-Busoni töötlused, Hando Nahkuri enda seaded ja improvisatsioonid.

5., 6., 13., 20. ja 27. X Mikk Murdvee dirigeeris Soomes Lehári opereti „Krahv Luxemburg” Kerava Opera etendusi. 26. X juhatas Murdvee Metropolia Orkesteri kontserti Helsingi Konservatorio saalis: Veljo Tormise avamäng nr 2, Britteni „Young Person’s Guide” ja Brahmsi II sümfoonia.

6. X Olari Elts võitis heliplaadiauhinna Echo Klassik Saksamaalt kontsertsalvestuse kategoorias (WDR SO Köln, sol Herbert Schuch, V. Ullmanni Klaverikontsert ja Beethoveni III klaverikontsert, OehmsClassics), auhinnatseremoonia toimus Berliini Kontserdimajas.

23. – 28. IX tuli Kiievis muusikafoorumil „KievMusicFest“ Valentin Silvestrovi valikul ettekandele ka Elis Vesiku keelpillikvartett, esitajaks Ricochet Ensemble.

24. – 27. X Eesti Mandoliinide Orkestri kontserdid Boris Björn Baggeri juhatusel Saksamaal Baden-Badenis, Ettlingenis jm.

Ülevaate koostanud Priit Kuusk

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming