Muusikamaailm

Priit Kuusk

MUUSIKAMAAILM Philip Glass 75Juubelipäeval 31. jaanuaril tegi American Composers Orchestra Carnegie Hallis Glassi IX sümfoonia USA esiettekande, kavas ka Arvo Pärdi „Lamentate”, juhatas Dennis Russell Davies. 1. II ja edasi Norfolkis-Fairfaxis-Richmondis (USA) 8 „Orphée” õhtut (dir Steven Jarvi) – üks Glassi  paarist tosinast ooperist (NY Met’is oli laval ka „Satyagraha”), Viiulikontsert Bolognas, Reggio Emilias, Tamperes, orkestrimuusika Warwickis ... Märtsis on olulised Amsterdam Sinfonietta kavad, kuhu Glass on kutsunud kaasa John Adamsi, ja algab ooperi „Einstein on the Beach” suurprojekt (lav Robert Wilson, kor Lucinda Childs) Montpellier’s, edasi Californias Berkeleys, „Luminato” festivalil Torontos, Amsterdami Muusikateatris, Michigani ülikoolis jm, kuni 8 etendusega Londoni Barbicanis 4.–13. V. Märtsis ka „MusicNow” Cincinnatis, kus Tšellokontserdi nr 2 esiettekanne; aprillis autorikontserdid Madridis ja Barcelonas, mais sh õhtud Pariisis ja Glasgow’s, juunis-juulis Amsterdamis ja Melbourne’is ... kuni aastalõpus nt kaks kaalukat kava koos Glassi enda ansambliga 14.-15. XII Londonis taas Barbicani projektidena. Glassi aasta tuleb erakordne, kõikehõlmav ja atraktiivne nagu maestro ise, kümneis paigus tema enda osalusel. Lauri Vasar laulab Hamburgist Londoni, Brüsseli ja Barcelonani Bariton Lauri Vasarat (41) teatakse kodus päris vähe, aga see-eest on ta oodatud Euroopa suurtes ooperimajades. Ta esineb paljudes klassikaosades Monteverdist kuni Wagneri ja R. Straussini (viimati Mozarti Papageno, Guglielmo ja Almaviva, Donizetti Belcore, Bizet’ Escamillo, Mussorgski Šaklovitõi, Tšaikovski Onegin jt), eriti tähelepandav on Vasara kaasamine XX sajandi ooperitesse: debüüdile Salzburgi festivalil (2002, Welleszi „Bakhandid”) on järgnenud W. Rihmi „Jakob Lenz” (nimiosa), Henze „L’Upupa” ja „Phaedra”, Eötvösi „Tri sestri”, Britten, Menotti jt. Alanud aastalgi on ta laulnud juba kahes nüüdisooperis: 6 õhtut A. Reimanni „Learis” koduteatris Hamburgi Riigiooperis (dir Simone Young), nende vahel väga kaalukana taas Dallapiccola „Vangi” nimiosas 26. I Londoni Royal Festival Hallis koos Philharmonia ja Esa-Pekka Saloneniga (Amnesty Internationali 50. aastapäevaks). Lauri Vasar oli Saksa Teatriliidu  Fausti auhinna nominent (2011. aasta parim laulja, üks kolmest) nimiosa eest Britteni „Billy Buddis” Düsseldorfis. „Vangi” eest nomineeris ta 2007. aasta parima laulja tiitlile Opernwelt. Muljetavaldav on pidev koostöö väga mainekate teatritega, sh kahel viimasel hooajal „Boheemi” Shaunard Brüsseli La Monnaie’s, „Nõidküti” Ottokar Barcelona Liceu’s, Šostakovitši „Nina” peaosa Zürichi Ooperis (sügis 2011). Hamburgis tuleb temaga märtsis „Padaemanda” (Jeletski) ja aprillis Puccini „Manon Lescaut'“ uuslavastus (Lescaut’ osa, dir Marco Armiliato).

Ka Ühendriigid saavad endale rahvusliku noorteorkestri
Järgmise aasta suvel asub tegevusse 120-liikmeline 16–19aastastest muusikutest koosnev (National Youth Orchestra of USA). Juba praegu teeb selleks ettevalmistusi Carnegie Halli Weilli Muusikainstituut , kes paneb valitud noored New Yorgi ülikooli Purchase College’isse orkestrimänguks valmistuma nimekate juhendajate käe all. Orkestri esimest hooaega on kutsutud juhatama Valeri Gergijev. Kontserte antakse Moskvas, Peterburis ja Londonis, avateoste hulgas Šostakovitši Sümfoonia nr 10.            

Sündmus: Lera Auerbachi Requiem Dresdenis
11., 13. ja 14. II toimusid Dresdenis Lera Auerbachi Requiem’i (?„Dresden: Ode to Peace”) esiettekanded (üks Frauenkirches, kaks Semperoperis), mis ajastati Dresdeni pommitamise (veebruar 1945) mälestuspäevaga. Esitajaiks olid Dresdeni Riigikapell ja Riigiooperi koori meesrühm, New Yorgi St. Thomase poistekoor (ka kaks poiss-solisti), Londoni St. Pauli katedraalikoor, solistid Marten Engeltjes ja Mark Stone noore ja suure ooperikogemusega Vladimir Jurowski käe all. Suurepärane esitus mõjusast teosest oli 14. II MDR Figaro programmis ka internetis kuuldaval. Requiem valmis Dresdeni Riigikapelli ja Frauenkirche tellimusena – Lera Auerbach on sel hooajal Riigiooperi  helilooja.

Kaotusi
Soome dirigent Paavo Berglund (82), 1962–71 Soome Raadio SO ja 1975–79 Helsingi LO ees, samuti Bournemouthi SO, Stockholmi Kuningliku FO, Taani Kuningliku SO peadirigent, juhatas kõikjal Euroopas ja USAs, 1990ndail regulaarselt New Yorgi POd ja ?Clevelandi orkestrit . Tegi koostööd Sibeliusega, plaadistas kolmel korral kõik ta sümfooniad ja esmakordselt „Kullervo”.
Hollandi klavessinist, dirigent ja muusikateadlane Gustav Leonhardt (83), kes oli juhtfiguure barokk- ja renessanssmuusikas ajastu pillide juurutamisel. Juba 1954 alustas tegevust Leonhardt Baroque Ensemble, 1971 algas koos N. Harnoncourt’iga Bachi kõigi kantaatide plaadistamine. Tal oli suur mõju mitme põlve klavessinistidele. Meistri viimane esinemine oli 12. XII Pariisis.
Bulgaaria-prantsuse pianist Alexis Weissenberg (82). Sofias juudi peres sündinud poiss alustas Pančo Vladigerovi käe all õpinguid kolmeselt, juba Juilliardi koolis debüteeris Philadelphia orkestriga (1947), mänginud kuulsaimate dirigentidega, Herbert von Karajani ja Leonard Bernsteini lemmikuid, palju plaadistanud.
Belgia lauljatar Rita Gorr (85). Tema Bayreuthi debüüdile (1958) järgnesid Covent Garden, La Scala ja NY Met, kus laulis pidevalt 1962–66 (21 õhtul), esines viimati 2007. aastal Gentis ja Antwerpenis.
Sopran Camilla Williams (92), esimene mustanahaline naislaulja peaosas suures USA ooperitrupis (1946), lepinguga NY City Operas. Tegutses pedagoogina kuni 1997. aastani, oli ka esimene afroameerika õppejõud Pekingi keskkonservatooriumis.

Eesti muusikuid maailmalavadelt – veebruar

1. II  Lasse ja Tanel Joametsa duoõhtu Soomes Pietarsaari Svenska gårdenis, kavas Debussy, Raveli ja Francki sonaadid.

1.-2. II  Erkki-Sven Tüüri vioolakontserdi „Illuminatio”ettekanded Oslo Kontserdimajas: solistiks Lars Anders Tomter, mängis Oslo Filharmoonia orkester, dirigent Eivind Gullberg Jensen.

1. – 5. II  ansambli Vox Clamantis (suuremas koosseisus) esinemised Jaan-Eik Tulve juhatusel Nantes’is festivalil „La Folle Journée”. Nantes’is anti kokku kaheksa festivalikontserti (enne veel kolm regioonis), pm Salle Pasternakis, aga ka Salle Gogolis. Kavas Cyrillus Kreegi „Kiida mu hing Issandat”, kaks õigeusuhümni „Svete tihhii”, 6 osa Arvo Pärdi „Kanon Pokajanenist”.

1., 2., 7., 9. ja 11. II  Aivo Välja viimased etendused Soome Rahvusooperis Minkuse „Don Quijote” dirigendina. Taaslavastuse tegi koos dirigendiga Patrice Bart (Prantsusmaa), esietendus 12. XI (Välja juhatas kõik 13 etendust), Quitry osas pm RO uus esitantsija Maria Baranova.

2. II  Mati Palmi kontsert koos Peep Lassmanniga klaveril Peterburi Jaani kirikus: Artur Kapp, Mart Saar, Tšaikovski jt.

3. II  Eesti Filharmoonia Kammerkoor esines „Mozartwoche’l” Salzburgis (Haus für Mozart), kavas Bachi Magnificat D-duur BWV ja Mozarti „Litaniae de venerabili altaris Sacramento” KV 243, solistideks Emmanuelle de Negri (sopran), Julia Lezhneva (sopran), Nathalie Stutzmann (alt), Colin Balzer (tenor), Luca Tittoto (bariton). Mängis Les Musiciens du Louvre Grenoble, dirigeeris Marc Minkowski.

3. II dirigeeris Mihkel Kütson Flensburgis Schleswig-Holsteini Landestheateri etendust Weberi „Nõidkütist”.

3. II  Lauri Vasara viimane etendus Hamburgi Riigiooperis A. Reimanni ooperi „Lear” uusalavastuses Glosteri krahvi osas (dir Simone Young, lav Karoline Gruber). Esietendus oli 15. jaanuaril.

3.-4. II  dirigeeris Arvo Volmer Adelaide Symphony Orchestra hooaja avakontserte Adelaide’i raekojas. Kavas sissejuhatus Wagneri „Nürnbergi meisterlauljateleg, Sibeliuse Viiulikontsert (sol Natsuko Yoshimoto) ja Berliozi „Fantastiline sümfoonia”. 3. II kontserdist tegi raadioülekande ABC Classic FM.

3.–5. II juhatas Paavo Järvi Bremeni Deutsche Kammerphilharmonie’d: 3. II Hamburgi Laeiszhalles kavas Schumanni IV ja Brahmsi II sümfoonia; 4.-5. II Bremeni die Glocke’s Mozarti Klaverikontsert nr 27, solistiks Radu Lupu, ja Brahmsi II sümfoonia.

4. II esines Mihkel Poll solistina Brahmsi I klaverikontserdi ettekandel koos Norwichi Filharmoonia Orkestriga St. Andrew’ hallis, dirigent Matt Andrews.

4. – 18. II laulis Kai Rüütel 7 etendust Šoti Ooperis Hansukese osa E. Humperdincki „Hansukese ja Gretekese” uuslavastuses –  4., 8., 10. ja 12. II Glasgow’ Theatre Royalis ning 14., 16. ja 18 II Edinburghi Festival Theatre’is (lav Bill Bankes-Jones, dir Emmanuel Joel-Hornak), Gretekese osas esines nimekas iiri sopran Ailish Tynan.

5. II  Kristjan Järvi kavaga „La création du Monde” Monte Carlo Filharmoonia orkestri ees Rainier III Auditoriumis: D. Milhaud’ „La création du Monde”, Šostakovitši I tšellokontsert (sol Thierry Amadi), Stravinski „Kevadpühitsus”.

5. II  Mirjam Tally teose „Veetilgas sätendab veel möödundaastane päike” esitas Anna Svensdotter (flööt) Rootsis Marstrandis.

7. II  Georg Otsa nim muusikakooli barokkorkester Nova Casa (dir Reinut Tepp) esines ühisel kontserdil (neilt kavas Weelkes, Holborne, Biber jt) Londoni lähistel asuva Purcelli Kooli kooridega (dir Joy Hill) tähistamaks Purcelli Kooli 50. aastapäeva. Ühisettekandes kõlas Purcelli „Rejoice in the Lord Alway”. Kontsert toimus suur-Londonis Hampton Courti palee mainekas Chapel Royal’is.

7. II  Jonas Tarm (Illinoisi osariik) tuli seitsme finalisti hulgas võitjaks USAs Music Teachers’ National Associationi (peakorter Cincinnatis) korraldatud kompositsioonikonkursil. Tema õpetajaks on Matt Hagle.

7. – 10. II  Mihkel Kütsoni kontserdid Schleswig-Holsteini Landessinfonieorchesteriga (Schleswig, Flensburg, Husum, Rendsburg): Prokofjevi Süit ooperist „Armastus 3 apelsini vastu” op. 33, Šostakovitši II viiulikontsert (sol Vadim Gluzman), Tšaikovski IV sümfoonia.

7., 8. ja 12. II dirigeeris Hendrik Vestmann Münsteri Linnateatri suures majas Münsteri Sümfooniaorkestri kava „Im Walde”: Beethoveni „Egmont”, Martinů Kontsert kahele viiulile orkestriga (sol Mihai Ionesco ja Maria Shamugia), Raffi Sümfoonia nr 3 („Im Walde”). 9. II juhatas ta noortekontserti, kus ettekandel Beethoveni „Egmont” ja VI sümfoonia.

8.-9. II  Kristjan Järvi kontserdid ameerika muusikast London Symphony Orchestraga Readingis Hexagoni aulas ja Londoni Barbican Hallis: J. Adamsi „The Chairman dances”, Bernsteini tantsud muusikalist „On the Town” ja „Preludes, Fugues and Riffs”, Coplandi Klarnetikontsert (sol Eddy Daniels), Milhaud’ „La création du Monde” ja Ellingtoni „Harlem”.

9., 11., 18., 22. ja 24. II laulab Merle Silmato Lahti Ooperis Azucena osa Verdi „Trubaduuri” uuslavastuses (kokku 9 etendusel), nimekamaid partnereid Raimo Laukka di Luna osas (esietendus 13. I). Lavastuse on teinud Janne Lehmusvuo, dirigeerib Atso Almila, orkestri tšellorühmas Teet Järvi, etendused Lahti Linnateatri suurel „Juhani” laval.

10. II  Erkki-Sven Tüüri „Insula deserta” Ottawas St. Andrew’ kirikus esitas Thirteen Strings Chamber Orchestra, dirigent Bradley Thachuk.

10. II esines Kristjan Randalu Kvartett (koosseisus veel Stephan Braun, Antonio Miguel, Bodek Janke) Saksamaal Mühlhauseni Bürgerhaus’is.

10. II juhatas Andres Mustonen Martti Talvela saalis Mikkeli Linnaorkestri baroki- ja ladina-ameerika kava, solistiks Alfredo Quaguez.

10.-11. II  Roland Liivi (Lenski) ja Annaliisa Pillaku (Larina) kaks viimast õhtut Tšaikovski „Jevgeni Oneginis” Vaasa Ooperis. Alates 5. I tehti kaasa kõigis 11 etenduses. Lavastaja Vilppu Kiljunen, Vaasa Linnaorkestri ees Jukka Iisakkila, orkestri kontsertmeister Maano Männi.

11.II  Aare-Paul Lattiku soolokontsert Ufaa Filharmoonia orelisaalis Baškiirias, kavas Bach, Boëly, Guilmant, Jean Langlais, koos Lattikuga mängis ka kammerorkester Ufimskaja Kamerata Vladislav Samoilovi juhatusel.

11. II  Lohja Linnaorkestri kontserdil „Kolm bassi” esinesid Laurentiuse saalis koos Jaakko Ryhäneniga Priit Volmer ja Koit Soasepp. Dirigeeris Esa Heikkilä, kavas olid avamängud ja aariad Mozarti ja Verdi ooperitest. 

11., 15. ja 29. II juhatab Hendrik Vestmann Bonni Opernhausis Mozarti „La finta giardiniera” etendusi.

11. ja 18. II laulis Alfia Kamalova Gelsenkircheni muusikateatris Musetta osa Puccini ooperis „Boheem” (dir Rasmus Baumann).

12.II esines Helsingborgi Maria kirikus kontserdiga eesti muusikast trio Kirsti Kuusk, Klarika Kuusk, Mark Drobinsky. Kanti ette kava, mis oli oktoobris ka Pariisis festivali „Estonie tonique” programmis: J. Räätsa Trio op. 124, Ester Mägi „Vesper”, H. Elleri „Männid”, E. Tubina „Capriccio” nr 2, E.-S. Tüüri „Dedication”, A. Pärdi „Fratres”, T. Kõrvitsa „Head ööd”, E. Kapi „Eesti tants”.

14., 17. ja 18. II Neeme Järvi Rahmaninovi-kontserdid London Philharmonic Orchestraga Royal Festival Hallis (14. ja 17. II) ning Brightoni Toomkirikus: Rahmaninovi Klaverikontsert nr 2, Rahmaninov-Kreisleri „Liebesleid” seades orkestrile klaveriga (sdn Arkadi Leituš), solistiks Boris Giltburg, ning Rahmaninovi Sümfoonia nr 2.

14., 16., 19. ja 26. II  dirigeerib Hendrik Vestmann (igal päeval kaks kontserti) Münsteri sümfooniaorkestriga vestluskontserte lastele, peateoseks Saint-Saënsi „Loomade karneval”. 18. II juhatas ta Verdi „La traviata’t” (Axel Kresini uuslavastuse esietendus oli 30. X) Münsteri Linnateatri suures majas.

15.-16. II juhatas Olari Elts Musiikkitalos Helsingi Linnaorkestrit: Brahmsi „Traagiline avamäng”, Brahmsi-Berio Klarnetisonaadi orkestriseade (sol Olli Leppäniemi), Beethoveni VII sümfoonia.

16. II esitas Eesti Filharmoonia Kammerkoor a cappella kava Berliinis festivali „Chor@ Berlin” avakontserdina: Arvo Pärdi „Kaks slaavi psalmi” ja „Magnificat”, Galina Grigorjeva „Nox vitae”, Cyrillus Kreegi Psalm 22, Psalm 104 ja „Õnnis on inimene”, Mart Saare „Noore veljo, veeritage” ja „Seitse sammaldanud sängi” ning Veljo Tormise „Jaanilaulud”. Dirigeeris Daniel Reuss.

16. II  andis ansambel Resonabilis kontserdi eesti ja iiri muusika ning poeesia õhtul Dublinis Iiri Kirjanike Keskuses, kavas  Galina Grigorjeva „Hällilaulu” (Marina Tsvetajeva tekstil, 2012) esiettekanne, Tatjana Kozlova „Köielkõndija”, Andrus Kallastu „Eleegiline troop”, Helena Tulve „North Wind, South Wind”, Mirjam Tally „Struktuurid”. Iiri heliloojate teostest esitati Jane O’Leary  ja John Buckly palu.

16. II dirigeeris Paul Mägi Uppsala Kammerorkestrit Uppsala kontserdi- ja kongressisaalis: Britta Byströmi „Persuasion”, R. Vaughan Williamsi Tuubakontsert (sol Simon Frisk), Wagneri „Siegfried-Idyll” ning Poulenci Sinfonietta.

16. II esines Anna-Liisa Bezrodny solistina Prokofjevi II viiulikontserdi ettekandel koos Lappeenranna LOga, dirigeeris Santtu-Matias Rouvali.
 
16.- 17. II  Paavo Järvi Frankfurti Raadio SO ees Alte Operis: Stravinski „Fireworks”, Mozarti Sümfoonia nr 41, Prokofjevi Sinfonia Concertante, solist tšellol Alisa Weilerstein. 17. II kontsert oli otse eetris Arte Live Web TVs.

18. II esines Eesti Filharmoonia Kammerkoor koos ERSOga Hollandis Groningeni De Oosterpoorti kultuurikeskuses kavaga Arvo Pärdi ja Mozarti muusikast, juhatas Daniel Reuss: Arvo Pärdi „In spe” puhkpillikvintetile ja keelpilliorkestrile ning „Adam’s Lament” (mõlemad Hollandi esiettekandel), Mozarti Requiem. Solistid Kädy Plaas, Iris Oja, Colin Balzer ja Simon Bailey.

18. II esines Kristi Roosmaa Eesti Vabariigi 94. aastapäeva puhul Lakewoodi Eesti Majas.

19. II laulis Juhan Tralla Mannheimi Rahvusteatris Rossini „Sevilla habemeajajas” krahv Almaviva osas (dir Alois Seidlmeier, lav Monique Wagemakers).

19. II esines ansambel Arsis Aivar Mäe juhatusel Peterburi Jaani kirikus.

20. II- 3. III  Heiki Mätliku kontserdireis Argentinas, kus kontsertide kõrval toimuvad ka meistriklassid. Eesti muusikast on kavades Arvo Pärt ja Raimo Kangro, samuti Bach, Reger, Ysaÿe, Ch. Camilleri jt.

21.-22. II  Paavo Järvi kontserdid Frankfurti Raadio Sümfooniaorkestriga Hispaanias Zaragosas (teater Auditorio de Palacio de Congresos) ja Madridis (Auditorio Nacional de Música), kavas Anton Bruckneri Sümfoonia nr 8.

22. II  Tallinna Kammerorkestri kontsert Helsingis Sibeliuse akadeemias Eesti Suursaatkonna Soomes korraldusel vabariigi 94. aastapäeva puhul: dirigeeris Mikk Murdvee, solist Kristjan Randalu. Kavas Heino Elleri „Viis pala”, Ester Mägi „Vesper”, Jaan Räätsa Kontsert kammerorkestrile ning Kristjan Randalu kolm pala tsüklist „Enter Denter”.

22. ja 24. II juhib Jaak Sepp esiviiuldajana Mikkeli Linnaorkestri kontserte Mikkelis ja Haukivuoris: Corelli, Larsson, Vivaldi, Tšaikovski.

23. II dirigeerib Paul Mägi Uppsala Kammerorkestrit kontserdi- ja kongressimajas, kus žürii ja publiku ees leiab aset teistkordse uute heliteoste konkursi palade kuulamine. 48 partituurist valis eelžürii avalikul kontserdil esitamiseks välja kuus, mille autoriks on Ansgar Beste, Anders Lind, Daniel Fjellström, Henrik Denerin, Kristofer Morhed ja Jonas Olofsson. Praegu vaid rahvuslik konkurss plaanib laieneda kogu Skandinaaviasse ning Baltimaadele.

24. ja 26. II osaleb Külli Tomingas lauljana kammerkontsertidel Milanos Via Arona Scopricoopis ja Spazioteatro 89s kavas „Contrasti, birilli e fantasia”, ansamblis veel klarnetist Maurizio Trapletti, keelpillimängija Piercarlo Sacco ja pianist Luca Schieppati: Mozart, Rossini, Schubert, Bartók, Ives.

24. II  Tõnu Kõrvitsa muusika tummfilmile „La Passion de Jeanne d’Arc” (režissöör Carl Theodor Dreyeri film, 1928) on taas esitusel Prantsusmaal, seda mängib Orchestre Lyrique de Région Avignon-Provence Avignoni kinos Le Capitole. Dirigent on Sébastien Billard.

24. II  Hando Nahkuri soolokava Texases Dallases Hilton Anatole Grand Ballroom’is.

25. II  Itaalias Bergamo S. Alessandro Auditorio’s toimub eesti muusika kontsert, kus Diana Liiv esineb koos itaalia muusikutega –  Marcella Moretti (tšello), Cesare Zanetti (viiul) ja Edgar Cattaneo (klaver) – ning kavas on Heino Elleri, Arvo Pärdi, Urmas Sisaski, Malle Maltise ja Helena Tulve muusika.

25. – 27. II  ETV tütarlastekoori esinemised Aarne Saluveeri käe all Inglismaal: 25. II
koos Doris Karevaga peakülalistena Londoni Eesti Seltsi jt ning Eesti saatkonna Londonis korraldataval pidulikul vastuvõtt-kontserdil vabariigi 94. aastapäeva puhul Westminster Cathedral Hallis; seejärel kahel korral festivalil „Reverb”  Imogen Heapi kontsertidel koos Ana Silvera ja kammerkooriga Holst Singers Londonis Roundhouse’i teatris kavas „The Seashell and The Clergyman” (sh ka Elo Masingu muusikaga) 26. II ning Gatesheadi kultuurikeskuses The Sage Gateshead 27. II.

25. ja 28. II dirigeerib Mihkel Kütson Schleswig-Holsteini Landestheateri etendusi Lehári operetist „Der Zarewitsch” Flensburgi Linnateatris (lav Markus Hertel).   

26. II esineb Hando Nahkur koos viiuldaja Tatiana Bermaniga Floridas Boynton Beachis Eesti Vabariigi 94. aastapäeva tähistamisel Estonian National Association of South Florida korraldatud kontsertaktusel.

Galina Grigorjeva koorikontsert „Svjatki” on vaatluse all ajakirjas BBC Music (märtsinumber, lk 82) põhjusel, et see on salvestatud firma Delphian uuel CD-l (ilmunud XII 2011), esitajaks National Youth Choir of Great Britain ning dirigent Mike Brewer. CD kannab pealkirja „Songs of the Baltic Sea”, sest sellel on ka briti helilooja Gabriel Jacksoni uusteos „Cantus Maris Baltici”. Retsensiooni autor on Terry Blain. Sama plaadi arvustus on avaldatud ka ajakirja Gramophone veebruarinumbris, autoriks Malcolm Riley. Plaati ja Grigorjeva teost on märganud ka ajakiri Choir and Organ (jaanuar-veebruar 2012), The Observer (18. XII 2011) ning Norman Lebrecht oma sarjas „The Lebrecht Reportg (11. XII 2011).

Jüri Reinvere valmivat uusooperit „Puhastus” ja selle esmalavastust esiettekandega 20. aprillil Soome Rahvusooperis Paul Mägi dirigeerimisel tutvustab pikemalt teatri ajakiri Ooppera Sanomat oma selle aasta esimeses numbris.

Arvo Pärdi muusika ettekandeid veebruarikuul (välisesinejad)

2. II  „Cantus in Memory of Benjamin Britten” kavas Bochumis, esit Bochumer Symphoniker, dirigent Hans Jaskulsky.

4. II  „Fratrese” esitas Aachenis Musikschulorchester, dirigent Thomas Beaujean.

4. ja 5. II  Telemark Chamber Orchestra kavas Oslos kõlas „Trisagion”.

8. II  Jochen Ulrichi ballett „Michelangelo” Arvo Pärdi muusikaga Linzi Landestheateri laval; kasutatud on teoseid „Cantus in Memory of Benjamin Britten”, „Collage über B-A-C-H”, „Spiegel im Spiegel” ja „Lamentate”. Mängis Bruckner Orchester Linz, dirigendiks Dennis Russell Davies.

8.- 9. II  Lõuna-Böömi Filharmoonia orkester mängis České Budějovices „Fratrest” (keelpilliorkester ja löökpillid), dirigent Jan Talich.

9. – 11. II  „Cantust” esitati Soomes Hankos, Tammisaaris ja Karjaas.

11.-12. II  Junges Symphonieorchester Hannover mängis „Cantust” Saksamaal Springes ja Hannoveris.

12. II  Baselis esitas „Fratrest” (keelpilliorkester ja löökpillid) Gemeinde Orchester Titus, dirigent Jeannette Winkler.

17. II  Northern Sinfonia ettekandes Ainars Rubikise juhatusel kõlas Gatesheadis Inglismaa esiettekandes „These Words …” (keel- ja löökpillidele).

19. II  Somerset Chamber Choir laulis Graham Caldbeck’i juhatusel Inglismaal Tauntonis „Bogoroditse Djevo”.

24. II  „Cantust” mängib Poolas Białystokis Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, dirigent Daniel Huppert.

24.-25. II  Krakovi Filharmoonia orkester ja koor teevad „Credo” ettekande, selle kõrvale esitab koor „Dopo la vittoria” ja „Magnificati”, dirigeerib Stephen Ellery, klaveril Piotr Różański.

25. II  Müncheni Prinzregententheateris toimub „Berliner Messe” ettekanne kõrvuti teosega „Dopo la vittoria”, esitajad Baieri Raadio koor ning Münchner Rundfunkorchester, dirigent Peter Dijkstra. Koorimuusika kava koos Eriks Ešenvaldsi ja Alfred Schnittke teostega, mille kannab otse üle BR-Klassik.

25. II  Bielefeldi Collegium Musicum toob ettekandele „Fratrese” (viiul, keel- ja löökpillid), dirigeerib Florian Wessel, solist Anna Heygster.

Varasemast
12. XI – 3. XII  Aivo Välja dirigeeris Helsingis Soome Rahvusballeti suure lava etendusi L. Minkuse balletist „Don Quijote”. Lavastus ja koreograafia: Patrice Bart. Etendused 12. XI (taasesietendus), 14., 16., 18., 25. ja 29. XI, 1. ja 3. XII.

12.- 13. I  Kristi Roosmaa esines külalisartistina Rollings Stones’i saksofonisti Tim Riesi kavas „Tim Ries, Stones World” Lahti Muusikakoolis ja Helsingis mainekas restoranis „Juttutupa”, ansamblis sh Marzi Nyman (kitarr), Jori Huhtala (bass), Jaska Lukkarinen (trummid).

Ülevaate koostanud Priit Kuusk

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming