Muusikamaailm

PRIIT KUUSK

Leipzigi Bachi festivalilt Pidustused toimusid (14. ? 23. V) moto all ?Bach ja romantism?, enam kui 60 kontserti, orelimatka jm. üritust. Avaõhtul Thomaskirches kõlasid Sinfonia ?Lihavõtteoratooriumist? ja kantaadid nii Bachilt kui Mendelssohnilt. Thomaskantor Georg Christoph Biller juhatas Thomanerchori ja Gewandhaus-orkestri ees (orkestrit juhatas hiljem ka Martin Haselböck). Bachi taasavastaja Felix Mendelssohn Bartholdy oli siin keskpunktis mitmel puhul, ettekandel ka oratoorium ?Paulus? Sigiswald Kuijkeni käe all, esitajaks La Petite Bande. Kesk-Saksa Raadio (MDR) orkestrit ja koori juhatas Howard Arman, Schumanni majas kõlas kava neljalt pianistilt R. ja C. Schumanni loomingust, laval ka Antonio Lotti barokkooper ?Ascanio?. Kohal olid veel Gesualdo Consort (dir. Harry van der Kamp) Hollandist, Deutsche Kammerphilharmonie ja Dresdeni Kammerkooriga ka Paavo Järvi, Pärnus Oistrahhi festivalilgi käinud Chiara Banchini oma trioga, Bach Collegium Stuttgart (Helmuth Rilling) jt. Hiljuti 70aastaseks saanud ja just 50 aastat tagasi Stuttgardis oma kuulsa koori Gächinger Kantorei asutanud H. Rillingit tunnustati tema elutöö eest nüüd teist korda välja antud Bachi medaliga. Festivali lõppkontserdiks kutsuti Bachi Missat h-moll esitama aga Drottningholmi Barokkansambel ja Eric Ericsoni Kammerkoor 85aastase maestro Ericsoni enda juhatusel.

Uusoopereid mitmelt poolt

Väga edukalt oma esikooperiga ?Dead Man Walking? (2000) San Franciscos debüteerinud praegu 33aastane Jack Heggie (kelle dramaturgilist ja meloodilist andi võrreldakse juba Leonard Bernsteini omaga) tuli Houstoni Grand Operas vaatajate ette uue lavatükiga ?La Fin d?une liaison?. See põhineb Graham Greene?i romaanil, Heather McDonaldi lavastust dirigeeris teatri muusikajuht Patrick Summers, peaosaliste hulgas Cheryl Baker ja Katherine Ciesinski, uusooperi kohta palju, 8 etendust. ?Dead Man Walking? on aga hästi läinud ka teistes teatrites, nt. New York City Operas.

Lisaks viiele uusooperile Müncheni biennaalil ning ühele Schwetzingeni festivalil tuli Nürnbergi Linnateatris lavale Wilfried Hilleri (1941) ooper ?Wolkenstein?, autori nelja aasta töö vili. See on lavastus Tiroolidest pärit minnesingerist Oswald von Wolkensteinist (1377 ? 1445), koostöö Bolzano Teatro Nuovoga Itaaliast. Ooperis on Oswald nii poisi, noor- ja täismehena (eri tegelased), ka tema naine, ema, vend, Tirooli maahärra hertsog Friedrich IV jt., libretist on Felix Mitterer. Ooperis kõlab ka mitu Wolkensteini originaallaulu. Lavastuse tegi Hollywoodist pärit Percy Adlon, dirigendiks Fabrizio Ventura, peaosalist laulis legendaarne austria bariton Bernd Weikl.

Juunikuine uudis tuleb Rootsist: 1963. aastast Stockholmis elanud Miklos Maros (1943) tuli 3. VI välja uusooperiga ?Kastraadid? (?Eunuchs?), mille tellinud Drottningholmi Lossiteater. Lugu on valminud Sven Delblanci jutustuse: kuningas Gustaf III ja eksiilis ðoti troonipärija Charles Edward Stuart kohtuvad, neid lõbustavad kastraatidest lauljad, sh. Carlo Broschi (Farinelli). See on ooper kunsti ja võimu vahekorrast, libreto autor on Lasse Zilliacus. Mängis Stockholmi Kuningliku Ooperi orkester Joakim Unanderi juhatusel, peaosades Jonas Degerfelt (Gustaf), Per-Arne Wahlgren (Stuart), Susann Vegh (Farinelli). 5. VI kõlas etenduse salvestis juba ka Rootsi Raadios.

Uudis sündis ka Helsingis, kui Soome Raadio SO esitas Finlandiatalos Sakari Oramo juhatusel üldse esmakordselt (kontsertkorras) helilooja ja rahvamuusikauurija Armas Launise (1884 ? 1959) 1930. aastal valminud ooperi ?Aslak Hetta?. ?Aslak Hetta? sündmuspaik on Norra Lapimaa 1852. a., saamiainelises etenduses laulsid solistidena nimekad Raili Viljakainen, Anna-Kristiina Kaappola, Raimo Laukka, Lassi Virtanen, Eeva-Liisa Saarinen, koorideks Helsingi ülikooli meeskoor ja Kampin laulu. ?See on vaid üks märk soome unustatud ooperitest. Missugused neist vääriksid veel taassündi?? küsib muusikateadlane Pekka Hako.

Uued saalid Viinis

Viini Musikverein avas oma valdustes neli uut saali (!), kus kevadhooajal toimus juba kokku 40 kontserti: need on Steinerer Saal, Gläserner Saal, Magna Auditorium ja Metallener Saal. Musikvereinis 2001. aastal alanud ümberehituste eesmärk oli saada majja juurde kontserdipaiku, anda võimalust uudsetele kavadele ning noorele publikule, samas saab siin pidada ka kontserdieelseid vestlusi ja kohtuda nimekamate muusikutega. Kevadhooaja imposantseks lõpuks kujuneb 19. VI korraldatav ?Lange Nacht der Musik? kolme läbiva programmiga: ?Tango Nuevo?, ?Birds of Vienna? ning ?Viini Filharmoonikute uus generatsioon?. Suures, Kuldses saalis on juunikuul esinejatest kuulsamad Viini Filharmoonikud Nikolaus Harnoncourt?i ja Riccardo Muti juhatusel, Le Concert des Nations (Jordi Savall), Wiener Mozart Orchester (6 kontserdiga!), solistidena Cecilia Bartoli, Thomas Hampson, siia jõuab ka ?IV World Choral Festival Vienna?.

Preemiaid

Polar Music Prize?i tänavused laureaadid on USA bluesilaulja ja -kitarrist B. B. (?Blues Boy?) King, kes oma muusikuteed alustas juba 1949. aastal ja nimekas helilooja, Saksamaal elav György Ligeti. Maestro Ligeti ei saanud halva tervise pärast preemiat Stockholmi Rootsi kuningalt vastu võtma tulla. Mõlemad said oma elutöö eest miljon Rootsi krooni.

Hamburgi linna Bachi preemia (10 000 eurot) vääris esmakordselt naine ? eelmised laureaadid on Hindemith, Ligeti, Messiaen, Henze, Schnittke, Rihm ja Stockhausen. Varem Rostockis, nüüd Salzburgi Mozarteumis kompositsiooniprofessorina tegutseva Adriana Hölszky teoseid (ka oopereid) on tellitud ja esiettekandele toodud Münchenis, Viinis, Bonnis, Stuttgardis jm. Äsja tuli Schwetzingeni lossifestivalil maailmaesiettekandele tema ooper ?Hea jumal Manhattanilt?.

Braunschweigi linna Louis Spohri nime kandva preemia (10 000 eurot) sai oma loomingutöö ning kaasaegse muusika tutvustamise eest helilooja, dirigent ja muusikategelane, Salzburgi suvefestivali ning Müncheni biennaali kunstiline juht Peter Ruzicka.

Väga kõrgeks tunnustuseks peetava Preis der Stadt Wieni vääris oma kogu senise loomingutegevuse eest ðveitsist pärit, pikka aega Viiniga seotud olnud noorema generatsiooni helilooja ja dirigent Beat Furrer. Esile tõsteti tema viimatist ooperit ?Begehren? ja kontsertteoseid ?invocation? ning ?andere stimmen? (viiulile ja orkestrile).

Edela-Saksa Raadio ja kammermuusikühingu Villa Musica esmakordse Rudi Stephani nim. preemia kammermuusika alal sai 1977. a. sündinud ja Münchenis elav jaapanlanna Ayaka Yoshikiyo oma trio ?Der Weg? eest klarnetile, viiulile ja klaverile, mis on ühtlasi ka Edela-Saksa Raadio tellimus.

Bambergi Sümfoonikute esmakordsele G. Mahleri nim. dirigentide konkursile tuli 299 soovijat 44 riigist. Eel?ürii valis neist neljavoorulisse võistlusse vaid 16. I preemia (20 000 eurot) sai 22aastane Gustavo Dudamel Venezuelast (Venezuela Rahvusliku Noorteorkestri peadirigent 1999. aastast), II oli Ivo Venkov (Bulgaaria), III preemiat jäid jagama Oksana Lyniv (Ukraina) ja Toshihiko Matsunuma (Jaapan).

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht