Muusikamaailm

Priit Kuusk

  “Wien Modern 2006”

 

Iga-aastane “Wien Modern”, Austria suurim nüüdismuusikafestival (selle asutas 1988 Claudio Abbado), sisaldab 25. novembrini kokku 77 kontserti ja üritust. Teemaheliloojaiks on juubilar György Kurtág (Ungari) ning austerlane Bernhard Lang, avakummardus tehti hiljuti lahkunud Fausto Romitellile, esines Ensemble InterContemporain. 8. XI tuli Theater an der Wienis maailmaesiettekandele Langi ooper “I Hate Mozart” (Viini Mozarti aasta tellimus) libreto autori Michael Sturmingeri lavastuses, Klangforum Wieni ees Johannes Kalitzke.

Kohal oli ka Arditti Quartet, uudisena kaasas Kurtági “Six Moments Musicaux” op. 44 (2005), kõrghetkedeks on Friedrich Cerha teose “Spiegel” koguesitus, Krzysztof Penderecki VIII sümfoonia “Lieder der Vergänglichkeit” (2005) Austria esiettekanne (22. XI) autori käe all ning Maurizio Pollini eriprojekt, kus Stockhauseni ja Berio kõrval kavades ka klassikalisi autoreid.

Eile toimus muusikaülikoolis festivali teadussümpoosion. Viini Raadio SO lõpukava Peter Eötvösi juhatusel on üleni Ungarist: Eötvös, Kurtág, Bartók.

 

“New Crowned Hope”

 

Mozarti aasta lõpufestivali Viinis (14. XI – 13. XII) kutsuti tegema ameerika teatrimees Peter Sellars. See oleks nagu lootus ka suunas, et Mozart lausa eksootilistelt maailmaäärtelt tuleb tuttavana Viini – ja Sellars suudab seda tõestada: ridamisi esinevad festivalil Venezuela, Kongo, Uus-Meremaa, Kambodža trupid, lisaks Maria Schneider oma orkestriga ja Mark Morris Dance Group (“Mozart Dances”), Kronos Quartet viie kavaga (esimene pühendatud Osvaldo Golijovile, teises täna Terry Riley “The Cusp of Magic” pipa’le ja keelpillikvartetile (2005) ning Henryk Górecki Kvartett nr 3), mammutkavad “Musik in einer Zeit von Krieg und Hoffnung” 19 maa muusikaga.

Filmiprogramm tutvustab veel lisaks Lõuna-Aafrika, Tai, Jaava, Paraguay, Taiwani, Kurdistani (“The Last Symphony of the Kurds”) jt muusikat ja kultuuri. Avaõhtud sündisid John Adamsi uue India-ainelise teatritükiga “A Flowering Tree” (dirigendiks helilooja ise), 26. XI tuleb Kaija Saariaho “La Passion de Simone” (prantsuse filosoofi Simone Weili lugu 15 stseenis Amin Maaloufi libretol), Klangforum Wieni ees dirigeerib Susanna Mälkki. Solistiks Pia Freund, mõlema maailmaesilavastuse teeb Sellars ise. Põnev, et sama festivali saab endale suvel 2007 ka Londoni Barbican Hall.

 

Kasseli muusikapäevad

 

Euroopa vanimaid uue muusika festivale (27. X – 5. XI) kandis nüüdiskunstiürituse kohta harukordset pealkirja “Das Göttliche im Alltaglichen”. Nii ka enamik kontserte kirikuis, mille hulgas eksootilisim Alte Brüderkirche (just siin kõlas ka Messiaeni “Quatuor pour le fin du temps”). Festival alustas juba 1933, aastast 1977 sünnib ta koostöös Hesseni Ringhäälinguga.

Hans Werner Henze juubeli puhul toodi välja ta varajased “Ööpalad ja aariad” (1957), mitmes kavas mänginud pianist Daniela Hlinkova esitas haruldusena Gideon Kleini Klaverisonaadi (1943) ja kavas “European Music Project”, kus kõlasid kõrvuti Frangis Ali-Zade, Galina Ustvolskaja ning Tan Dun, kanti ette Arvo Pärdi “Fratres” pühendusega Anna Politkovskajale, dirigeeris nimekas trombonist Mike Svoboda. Festivali tellitud uudisteoste autoreiks olid Rolf Riehm, Magdalena Buchwald, Minas Borboudakis, moskvalane Anton Safronov. Põhiteema kõrval mängiti kõikjal ka Mozartit, festivali jäi lõpetama Terry Riley “In C” (1964).

 

“Gaida” Vilniuses

 

Leedulaste uue muusika festival “Gaida” sai teoks 16. korda. Mängisid nii Leedu riiklik kui rahvusorkester, dirigentideks Gintaras Rinkevičius ja Robertas Šervenikas, viimane juhatas ka Gaida Ensemble’it ning lõputeost Helmut Lachenmanni “Schreiben”. Nimekad külalised olid musikFabrik koos Mauricio Kageli ja “Tuulteroosiga”, Court-Circuit ja Pierre-André Valade, pühendusega Sofia Gubaidulinale Kremerata Baltica Gidon Kremeriga, ka tšellist David Geringas nendega, Jean-François Laporte Kanadast, Kageli kõrval tähelepanu all ka Yan Maresz. Leedu autoritest uute teostega Algirdas Martinaitis, Vytautas Germanavičius, Bronius Kutavičius, Nomeda Valančiūtė ning ka seeniorid Vytautas Laurušas ja Vytautas Barkauskas.

Heliloojate majas toimus ümarlaud teemal “Nüüdismuusika festivalid ning XXI sajandi väljakutsed”, osalesid festivalijuhid Matthias Osterwold (MaerzMusik) ja Christine Fischer (Musik der Jahrhunderte) Saksamaalt, Geir Johnson (Ultima, Norra), Daiva Parulskienė (Gaida) jt. 20. XI sünnib Kongresside kontserdisaalis veel “Gaida Post Scriptum”, kui tuleb esinema koos heliloojaga ansambel Steve Reich and Musicians.

 

Eesti muusikud maailmas

 

8. ja 9. XI juhatas “Europamusicale” eelfestivali avakontserte Müncheni Herkulessaalis ja Berliini Filharmoonias Orkester Nordeni ees Eri Klas. Orkestris mängib noori ka Baltimaadelt. Uue festivali teema on “Wege des Nordens”, kavas olid rootslanna Marie Samuelssoni humanistliku alltekstiga “Fear and Hope”, Sibeliuse Viiulikontsert (solist Alexander Gilman Saksamaalt) ja Holsti “Planeedid”. “Europamusicale” põhitsükkel sünnib samades linnades uuel aastal.

29. X kõlas Seattle’is Helena Tulve uus kammerteos “stream”, esiettekandja Seattle Chamber Players tellimus. Kavast “Northern Stars: Baltic Voices II” (heliloojaid kuuest Läänemere-äärsest riigist) peab Seattle Timesi (31. X) kriitik Helena Tulve “imepärase, pisikestest ja lühisõnalistest detailidest kujundatud helispektriga teost” ning leedulanna Onutė Narbutaitė uusoopust “Le linee e I contorni” kogu õhtu väljapaistvamateks.

4. XI tõi Ohio Northern University Symphony Orchestra publiku ette oma uue kava “Sounds of Silence”, pühendades selle “laastatud Eesti mälestusele ja tema taasülesehitamisele”. Dirigeeris Lloyd Butler, külalissolistiks saksofonist Virgo Veldi. Veldi mängis Glazunovi Saksofonikontserdi, aga ka Tõnu Kõrvitsa talle loodud poeetilise pala “Neis aedades”. Õhtu meeleolu aitas toonitada iisraeli helilooja Yehezkel Brauni “The Book of Lamentations”.

Kristjan Järvi juhatas Põhja-Saksa Filharmooniaorkestrit Hannoveris, seejärel viit kontserti ka Šveitsi kuulsates saalides (2. – 8. XI, St Galleni ja Zürichi Tonhalle, Berni ja Genfi Grand Casino). Kavas olid Prokofjevi süit “Armastus kolme apelsini vastu”, New Yorgis elava Šveitsi päritolu tuntud muusiku Daniel Schnyderi “Songbook” saksofonile orkestriga (solistiks autor) ja Mussorgski “Pildid näituselt”.

Paavo Järvi kahes kavas Cincinnatis oli mitmeid haruldusi, sh Bernsteini “poliitiline avamäng” “Slava” ja Messiaeni “L’ascension”. Eile-täna-homme on ta sel sügisel juba teist korda Chicago SO ees (Kodály, Gershwin, Lutosławski), siis aga tuleb põnev esiettekanne Frankfurdis: Erkki-Sven Tüüri Klaverikontsert, kus kolmel õhtul 22. – 24. XI on solist Thomas Larcher Austriast.

Arvo Volmer toob peadirigendina Adelaide’i SO ees 23. – 25. XI esiettekandele sealse tuntud helilooja Graeme Koehne teose “On the Beach”, kavas veel Williams ja Saint-Saëns. Ka oktoobris juhatas ta Adelaide’is, sh Arvo Pärdi III sümfooniat.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming