Muusikamaailm

Priit Kuusk

  2006. aasta Tampere biennaal

Helsingi “Musica nova” järel sai teoks 5. – 9. IV juba teine kevadine soomlaste nüüdismuusikafestival. Soome uue muusika biennaali algatajaks Tamperes oli helilooja Usko Meriläinen. Uusteoste autoritest on tuntumad Pekka Kostiainen, Oliver Kohlenberg, Lotta Wennäkoski, Jyrki Linjama, Hannu Pohjannoro, samuti Minna Leinonen, Janne Tuomi, Herbert Lindholm, Arttu Takalo jt; kõlas ka juba lahkunud Meriläineni “Alasin”, samuti Leonid Basmakovi Sümfoonia nr 7. Lisaks vähemale elitaarsusele on biennaal ka välismaile enam avatud XX sajandi klassikani.

Esinejate poolel kammerorkester Avanti! avakontserdil (dirigent Jan Söderblom), veel Uusi Helsinki-Kvartetti, Karuna II (löökpillid ja kannel), Markku Luolajan-Mikkola (viola da gamba) ning Aapo Häkkinen (klavessiin), Tampere Filharmooniaorkestri ees Rolf Gupta, külalisansambliks ungarlaste Amadinda. Atraktiivsed olid vabaõhuplatsil festivalipäeva alustanud biennaalifanfaarid Juha Leinoneni teosega “Fanfaari” (tromboon ja talking drum), biennaaliklubi mainekamaid tähti, ansambli Ampiaba mustanahaline lauljatar Judith Sodji, mitu kava lastele. Lõpupäeva ehtis “Musica nova” kunstilise juhi Kimmo Hakola rohkem kui tunnine orelioopus “Altar”, mille autor Aleksandri kirikus, esiettekandele tõi.

 

Paul Sacheri mälestuseks

Šveitsi teeneka muusikametseeni, dirigendi ja kirjastaja Paul Sacheri (1906 – 1996) sünnitähtpäeva märgib Baselis tähelepandavalt temanimeline fond. Pidustused avab täna Sacheri 1926. a asutatud Baseli Kammerorkester (dirigent Christopher Hogwood), esinevad ka Basel Sinfonietta (Christóbal Halffter) ja Sinfonieorchester Basel (Heinz Holliger), oma kavaga samuti Sacheri asutatud (1933) Schola Cantorum Basiliensis, pidukontserdil 28. IV esinevad viiuldaja Anne-Sophie Mutter ja Ensemble Intercontemporain Pierre Boulezi käe all, ajaloolist huvi pakub nn IGNM-kontsert Baseli Ensemble Phoenixilt, üles astub ka Baseli Löökpilliansambel. Kõlab rida tuntud teoseid, mis sündinud Sacheri tellituna, Siemensi Fond Münchenist on toetanud ettevõtmist viie uue teose tellimisega, kusjuures autorite hulgas on ka Heinz Holliger (“Untergang”) ja Thomas Adès (“Three Studies from Couperin”).

Esmakordne “Ostertöne” Hamburgis

Hamburgis värskelt Generalmusikdirektor’i ametisse asunud Simone Young on algatanud siin lihavõttefestivali “Ostertöne” (12. – 17. IV). Young selle kunstilise juhina soovib Hamburgi maailmale rohkem tutvustada ka Johannes Brahmsi sünnilinnana: kavades oligi Brahmsi sümfooniaid ning kammerteoseid, lisaks “Saksa reekviem”, kus solistiks ka läti sopran Inga Kalna; NDRi koori kavas oli P. Vasksi “Dona nobis pacem” ja veel Lätit esindamas organist Iveta Apkalna. Avakontserdil Musikhalles juhatas Adam Fischer Viini Sümfoonikuid, Simone Young ise Hamburgi Filharmooniaorkestri ees ning bariton Mathias Goerne klaveripartnerina. Hamburgi Sümfoonikud lõpetasid kogu festivali Arvo Pärdi teosega “Cantus Benjamin Britteni mälestuseks”.

 

Eesti muusikatipud välismaal

Maestro Veljo Tormis tegi läinud kuul koostööd USA Lääneranniku kooridega: Portlandi Ülikooli Kammerkooriga valmistati ette CDd ning koor esitas Tormise kava ka ACDA Looderegiooni kongressi lõppkontserdil, kus helilooja oli selle aukülalisi. Kongressil Portlandis tegi Tormis koorijuhtidele eriprogrammi eesti regilaulust ja selle rakendamisest enda loomingus. Ta käis veel Oregoni Ülikoolis Eugene’is, kus pidas oma loomingust ettekande ja andis konsultatsioone, viibis Oregon Repertory Singersi proovil tema lauludega. Oregon Citys andsid Clackamas Community kolledži kammerkoor ja Portlandi kammerkoor Unistus 13. III ühise kontserdi “A Bridge of Song – Laulusild II”, kava esipooles kuus Tormise teost, alustades “Laulusillaga” ning lõpetades “Meeste lauluga”. Kavas oli ka teisi eesti kooriautoreid. “Kõik laulud esitati perfektses eesti keeles. See oli ju tõeline laulupidu,” tõdeb Tormis. Kontsert korraldati kümneaastase koostöö tähistamiseks ja Veljo Tormise austamiseks.

Homme tutvustab kammerkoor musica intima (12 kutselist lauljat dirigendita) Vancouveris Magic Flute’i saalis oma värsket CDd “Unustatud rahvastest” firmalt ATMA Classique, esitades samas valiku plaadi muusikast.

Erkki-Sven Tüüri marimbakontserti “Ardor” on esitatud sel kuul kahel korral USAs Sacra-mentos (solist Ivana Bilić), seejärel ka Berliini  Konzerthausis (Alexei Bröse), David Geringas soleeris jälle Tšellokontserdis, nüüd Heilbronnis koos Württembergi Kammerorkestriga.

Paavo Järvi esines taas USA tuntud orkestrite ees: Los Angelese FOga esitati Rahmaninovi kava, IV klaverikontserdi solistiks Hélène Grimaud. Seejärel neli õhtut Chicago SO ees 11. – 15. IV: Sibeliuse “Finlandia”, Brahmsi “Variatsioonid Haydni teemal”, Smetana “Moldau”. Cincinnatis juhatas ta märtsis ka Tüüri “Insula deserta’t”.

Neeme Järvi dirigeeris London Philharmonic Orchestra külaliskontserte USAs, Mahleri “Ülestõusmissümfoonia” silmapaistev ühisesitus tehti 11. IV New Yorgi Riverside’i kirikus, kus koos Westminsteri kooriga esines orkestrante New Yorgi FOst, Philadelphia, Detroiti ja New Jersey SOdest.

Vello Pähn tegi debüüdi Viini Riigiooperis, juhatades 8. IV John Cranko balleti “Onegin” esietendust, balletiõhtud Viinis veel aprillis ja mais, enne Viini dirigeeris Pähn ridamisi “Oneginit” ning “Madama Butterflyd” Berliini Riigiooperis. Head arvustused ja müügiedu on saatnud J. Grigorovitši balleti “Ivan Julm” (Prokofjevi näidendimuusikal) 2005. a lõpul ilmunud DVDd, mille salvestis pärit 2003. aastast Pariisi Rahvusooperi balletilt.

Arvo Volmer juhatas Austraalias Adelaide’i SO peadirigendina siinse kunstide festivali lõppkontserti, kus esitati poolteatraliseeritud kujul koostöös videokunstnik Tim Gruchyga Šostakovitši VII, nn “Leningradi sümfoonia”. Tema teises kavas oli kaastegev sealmail debüteerinud Raschèr Saxophone Quartet.

Olari Elts viibib rohkem kui poolteist kuud Okeaanias ja Austraalias. Antverpeni järel (kavas ka Tüüri “Exodus’e” Belgia esmaesitus, enne veel Tüüri “Aqua” Saarbrückenis) juhatas ta 31. III – 10. IV New Zealandi SO seitset kontserti, dirigeerib täna Tasmaania SOd Hobartis, järgneb kuus kontserti (kahe kavaga) 27. IV – 6. V Adelaide SOga, nii Tasmaanias kui Adelaide’is kaastegev pianist John Chen.

Mihkel Kütson dirigeerib Hannoveri Riigiooperis ka sel kuul “Cosi fan tutte” etendust, veel on tal juhatada “Hansuke ja Greteke” ning Mozarti “Armastusaednik”. Märtsis kõlas orkestri kahel õhtul tema käe all Lepo Sumera VI sümfoonia, samas B. A. Zimmermanni “Canto di Speranza” ja Sibeliuse I sümfoonia.

Indrek Laul mängis kahel korral Bostoni New Philharmonia Orchestraga Beethoveni V klaverikontserti (uuel kontsertklaveril Estonia, mis toodi muusikamessilt Los Angelesest), Beethoveniga esines ta ka Seattle’is (Classical Grandsi saalis), tutvustades seejärel meie klavereid neil esinedes 28. IV veel Houstonis ning teeb seda ka tuleval kuul Detroitis.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming