Muusikaelu regionaalsest vaatepunktist

MIRJE MÄNDLA

Türi X kevadfestival 3. – 5. VI, kunstiline juht Irén Lill, patroon Fred Jüssi.

Aleksandr Puljajev ja Jevgeni Sviridov Tallinna Kammerorkestri ees.

Aleksandr Puljajev ja Jevgeni Sviridov Tallinna Kammerorkestri ees.

Solveig Lill

Küllap ei ole Eestis inimest, kes ei oskaks rääkida regionaalpoliitika valupunktidest. Kui võtta ette (muusika)festivalid, siis on mõnigi regioon ja pealinna vaatevinklist ka nurgatagune kontserdipaik kenasti kaardil, osa neist on isegi ümmarguse tähtpäevani jõudnud. Teisal tärkavad uued ettevõtmised, mille üheks näiteks oli möödunud pühapäeval Pärnu-Jaagupis algatatud Eesti puhkpillimuusika ühingu „Laulu- ja pilli­lahing”, mis mõeldud edendama laulupidude­vahelisel ajal koorilaulu ning kooride ja puhkpilliorkestrite koostööd. Ühtlasi tõstetakse esinemisväljundiga noorte muusikute motivatsiooni. Suvise Pärnu-Jaagupi keskuses astus hämmastavalt mitmekülgse kavaga üles Viljandi muusikakooli täiskoosseisuline puhkpilli­orkester, kus esindatud isegi oboe – instrument, mida Eestis õpitakse ja õpetatakse väga vähe, kuigi meie profi­orkestrite koosseisu on selle instrumendi valdajat ka tulevikus kindlasti vaja. Elavat muusikatraditsiooni värvisid muusikakooli õpetajate loodud eredad seaded ja lastesõbralikkus. Kavas kõlas muu hulgas ansambli Rütmiallikal laul „Vanaimä mäng“ Tonio Tamra delikaatses seades. Suurepärase etteaste tegid ka Tallinna tehnikagümnaasiumi poistekoor ja Tallinna tehnikaülikooli puhkpilliorkester suuremas osas Tauno Aintsi lauludega Tõnis Kõrvitsa seades. Rõõm oli tõdeda, et alg- ja põhikooliealisi noormehi on koostöö puhkpilliorkestriga innustanud sedavõrd, et neist mitmed on leidnud tee muusikakooli õppima. Sellised väärt ettevõtmised saavad teoks üksnes tänu kohaliku omavalitsuse kultuurikesksele maailmavaatele ja toele.

Samamoodi võimekas kohalik omavalitsus tundub tegutsevat Türil. Muusikutele on teada sealne järjepidev toetus oma muusikakoolile. Kümme aastat on toetatud ka kuulajasõbralikult mitmekülgse ja kvaliteetse kavaga omanäolist Türi kevadfestivali, mis suunab kuulajad nautima häid kontserdielamusi ja tähele panema looduses toimuvat. Festival on oma tegijate esteetilise maitse nägu ja nii üllatas Irén Lill Türi kuulajaid prantsuse torupilli- ja plokkflöödivirtuoosi François Lazarevitchiga, kes esitles prantsuse torupilli tuhandeaastast traditsiooni. Lõppkontserdi sisustas omaloomingut ja jazzistandardeid ühendava kavaga New Yorgis Manhattani muusikakooli magistriõppes end täiendav pianist Holger Marjamaa.

Üks festivalikontsert antakse tavaliselt Türi kirikus, mille akustika toetab kenasti varajase muusika esitamist, laseb selgelt kõlada ka virtuoossetel passaažidel ja särada solistidel. Tänavu anti kirikus peale avakontserdi ka laupäevane Tallinna Kammerorkestri ja nelja solisti kontsert. Peterburi konservatooriumi lõpetanud ja rahvusvahelise Bachi konkursi võitnud Jevgeni Sviridov soleeris Bachi ja Haydni ettekandel, kasutades eri ajastute poognaid nii, nagu heliloojad teost kirjutades olid silmas pidanud. Sel kombel saavutas ta Johann Sebastian Bachi väga mängitud ja hinnatud Viiulikontserdis E-duur õhulise ja kerge meeleolu: ühtaegu olid selgelt välja mängitud tehniliselt nõudlikud passaažid, aga pööratud tähelepanu ka poeetilisele keskmisele osale. Solistide seast tõusis esile ka eesti noor andekas tšellist Theodor Sink, kes mängib Tallinna Kammerorkestris, kuid on sel hooajal saanud mitu võimalust üles astuda ka solistina oma orkestri ees. C. Ph. E. Bachi Klavessiinikontsert autori enda seades tšellole kõlas tema esituses veenvalt. Selle helitöö tõenäoliselt ühe tuntuma salvestuse on sisse mänginud Eesti publikulegi tuttav norra tšellist Truls Mørk koos kammerorkestriga Les Violons du Roy ja Bernard Labadie’ga. Theodor Sink üllatas eriliselt enda komponeeritud kadentsiga, mille karges kõlapildis aimas kuulaja tuttavat helikeelt – kes Vasksi, kes Pärdi või ka plaadifirmale ECM omast vaikuse ja heli tasakaalu mõtestamist. Toon tema mängust esile nõtke ja plastilise fraseerimise, ajastu- ja tekstitundliku lähenemise, meeldiva toonikäsitluse ja musikaalsuse. Tundub, et tegemist on muusikuga, kes annab endale aega loomulikul moel areneda ja selge nägemusega muusikuteel edasi liikuda. Tema interpretatsioon sobib avaramatelegi lavadele: noores tšellistis on sisu ja köitvust, mis kõnetaks ka suures kontserdisaalis.

Kiitust väärib Tallinna Kammer­orkester ansamblipartnerina. Orkestrit innustavalt mängis selle koosseisus haamerklaverit Moskva konservatooriumi lõpetanud ja aastast 1998 Saksamaal elav Aleksandr Puljajev, Türi kevadfestivalil varemgi üles astunud muusik. Seekord soleeris ta koos Irén Lillega C. Ph. E. Bachi Kontserdis klavessiinile ja haamerklaverile ning musitseeris koos Sviridoviga Haydni Kontserdis viiulile ja haamerklaverile.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

TeaterMuusikaKino
Keel ja kirjandus
LR
Täheke
Õpetajate leht
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Vikerkaar